Centra nama mirāžu terapija

Ja neklausās cilvēkā, viņš paaugstina balsi. Ja neatzīst arhitektūru, arhitekts rīko sirdīgus skaidrošanas seansus. Laba arhitektūra saprotami runā pati, tā tikai jāiepazīst. Strīdīga — jāizprot, ar to samierinās.

Centra nams apskates apmeklējuma augstais reitings liecina par sabiedrības vēlmi izzināt, lai, iespējams, noticētu neredzētajam. Taču pat dedzīgās arhitekta atbildes nemierināja uzvilkto uztveri. Gerberas un nevīžība gadu pēc Uģa Šēnberga darbu izstādes Rīgas rātsnamā skatītājus sagaidīja arī jaunuzceltajā objektā.

23.augusta ekskursija nebija jaunbūves atklāšana. Bija projekta galvenā arhitekta Zigmāra Jaujas dzimšanas diena bez vīna un tortes, taču ar dzīvojamā kompleksa kontaktu pagalma dziesmotu iemēģināšanu. Iekšpagalms būs publiska iedzīvotāju satikšanās vieta, bērnu rotaļām paredzētais laukums atrodas klusākā zonā — aiz ēkas.

Marseļā un Maskavā noskatīto prototipu atvasinājums — daudzdzīvokļu vienība ir pastāvīgai dzīvošanai pielāgots projekts, kas sākotnēji tapa kā naktsmītne īsam laikam. 1997.gadā tā pasūtītājs bija viesnīcu valis Reval Hotel. Projektētājs tika atrasts, aptaujājot piecus arhitektu birojus. Krīzei tūrisma biznesā sekoja izmaiņas īpašumtiesībās un pasūtījuma programmā. Eldikrija realizētā projekta pārstrāde ilga trīs gadus. Saglabājot ieceres raksturu un apbūves augstumu, viesnīca pārtapa dzīvojamā mājā, kur katra mājokļa plānojums ir individuāls.

Centra nams būs darba vai mājvieta aptuveni 2000 cilvēkiem. Daudzfunkcionālo deviņu stāvu celtni veido četri ap labiekārtota pagalma perimetru bloķēti korpusi, kuros komunikatīvo plūsmu apmaiņu veic 6 mini pagalmiņi — gaismas šahtas, 4 kāpņu telpas ar liftiem, kā arī 2 vārti. Izgaismojuma akas ar logiem uz guļamistabām, tualetes un vannas telpām Šēnbergs nosauc par vertikālām ielām. Ar stikla mansardiem, segtām galerijām, terasēm vai jumta dārziem aprīkoto 219 dzīvokļu vai darbnīcu saimniekus nodrošinās 220 stāvvietas pazemē un 18 pakalpojumu punkti zemes stāvā. Centra nams ir arī darījumu centrs.

Novēlotos paņēmienos kombinētās ārsienu sistēmas, konstrukcijai izmantoto betona moduļu nekvalitāte un būvniecības neprecizitāte (piemēram, kāpņu laidu, laukumiņu un sliekšņu salaidumu starpības), garie kopmītņu tipa koridori un garantēta kaimiņa vērīgā acs nav problēmu mīkstinoši apstākļi postpadomju psihei. Kopā sabīdītu blokmāju šaurības sajūtu nekompensē nedz fasādes orientāciju laimējušo skati, nedz krāsainie citāti, nedz telpiskie, nedz tehnoloģiskie manevri.

Dekoratīvo un tehnisko aksesuāru mirāža jumta vietā izrādās esam reakcija Rīgas Pilsētbūvniecības padomes slēdzienam — jāveido siluets. Plakanumu neakceptēja, arī augstumu nē. Sešu stāvu būvi pielēma paaugstināt. Plānošanas prasības, novietnes vēsturiskā nozīmība un debesskrāpja blakus efekts bija faktori, no kuriem salipināja apjoma veidolu.

Apšaubu arhitekta abējādi pārteikto arhitektūras formulu «no ārpuses uz iekšpusi», «no iekšpuses uz ārpusi» pielietojumu vai «nebijušā ēkas dziļuma» — 20 metri — jēgu. Lūrēšanai — jā. Apgalvojot, ka norobežoties protam, bet ir jāmācās atslābināties, Šēnbergs nekustamo īpašumu tirgum piedāvā interesantāku (lasi — interesi rosinošu) risinājumu — pilnīgu atvērtību un veselu sektoru daudzstāvu dzīvju realitātes ēnu ekrānu. Pirms pārnāc, paveries, vai kaimiņiene nesēž uz jauna poda! Kompaktās ēkas, kas «dziļa, bet gaiša», ekoloģija translēta ekshibicionismā — par vienu cenu dzīvosi vairāku dzīves. Ekonomiskumam pretrunā fakts, ka stikloto izbūvju pārsauļojuma enerģiju dubultā devā dzēsīs kondicionieri.

Kolēģu sarkasms nerima ne soli. Ilze Liepiņa secina, ka Centra nams ir bēdīgi izteiksmīgs piemērs latviešu arhitektu sasniegumam — galvenais ir uzcelt. Ausma Skujiņa attrauc zināmo sentenci, ka atrašanās ēkā ir vienīgā pozīcija, kādā to var paciest, jo pašu namu neredz: «Tas ir haoss, kas nepakļaujas analīzei». Andi Cini izbrīna mūsdienu sociālais fenomens — dzīvoklis jaunā augstceltnē: «Šī ir prestiža vieta, kur pārgulēt. Normāli cilvēki par šādu cenu ģimenei ar bērniem būvē privātmāju». Uzskatot, ka ir laiks nevis garlaicīgai, bet azartiskai un dinamiskai celtniecībai, Uģis Šēnbergs ir stoicisks: «Prieks bija dabūt pasūtījumu, un prieks ir palikt dzīvam līdz šai dienai!» Skumji, ka citiem prieka maz.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
guest
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
0
Lūdzu, komentējietx