Rīgas dome iecerējusi 2009.gadā sākt būvēt gadsimta pirmo kultūras būvi Rīgā, vienlaikus līdzās tai veidojot arī pirmo park & ride stāvvietu. Iecerētās celtnes plānotas tukšajā zemesgabalā Maskavas ielā aiz lielveikala Dole.
Daudzfunkcionāls kultūras centrs
Latgales priekšpilsēta, kurā mīt ap 27% Rīgas iedzīvotāju, bez sava kultūras centra palika 1999.gadā pēc kinoteātra Maska slēgšanas, kas vienīgais pildīja tādas kā kultūras nama funkcijas. Ideja par jaunu kultūras centru dzimusi jau pirms vairākiem gadiem. Pērn izskanējušo priekšlikumu izveidot modernu daudzfunkcionālu centru Maskā domnieki tomēr neatbalstīja.
«Kopumā apskatījām deviņus zemes gabalus un izvēlējāmies šo — Maskavas ielā, aiz Doles,» saka Latgales priekšpilsētas izpilddirektors Dmitrijs Pavlovs, paskaidrojot, ka tam blakus ir Ķengaraga parks, kas atbilst atpūtas un kultūras videi. «Tā būs pirmā šajā gadsimtā jaunceltā kultūras ēka Rīgā. Pēdējo reizi kāda kultūras vajadzībām celta ēka ekspluatācijā tika nodota 1995.gadā — tas bija centrs Imanta,» projekta nozīmību uzsver domes kultūras departamenta direktore D.Čivle.
Kultūras centrā paredzēta gan lielā zāle ar 600 skatītāju vietām, gan kamerzāle ar 100 skatītāju vietām un nodarbību telpas (pulciņiem, amatierkolektīviem utt.), kā arī Rīgas centrālās bibliotēkas filiāle ar 180 lasītāju vietām.
Iecerēts, ka daudzfunkcionālo kompleksu sāks būvēt 2009.gada sākumā, apmeklētājiem atklājot 2010.gada vasarā. Pilsētas īpašumu un privatizācijas lietu komiteja pieņēmusi lēmumu piešķirt projekta izstrādei 300 tūkst. latu. Septembrī tiks izsludināts metu konkurss, kas noslēgsies novembrī, dalībnieku motivēšanai paredzēts 60 tūkstošu latu balvu fonds.
Līdz būvniecības sākšanai pašvaldībai jāpaspēj veikt grozījumi pilsētas attīstības plānā, kurā šī vieta atzīmēta kā daļēji tehniskās apbūves un daļēji apstādījumu un dabas teritorija, tagad tajā jāiekļauj arī publiskās apbūves iespēja.
Park & ride autostāvvietas
Līdzās kultūras centram pašvaldība iecerējusi būvēt otru galvaspilsētai nozīmīgu objektu — pirmo park & ride autostāvvietu Rīgā. RD Satiksmes departamenta direktors Ivars Zarumba atzīst, ka pilsēta ir krietni nokavējusies ar park & ride sistēmas ieviešanu, jo visas maģistrālās ielas jau pārslogotas līdz pēdējam. Jaunā autostāvvieta būs tikai pilotprojekts, lai pārbaudītu, cik liela ir cilvēku atsaucība. Auto novietnes platība būšot 40 tūkst. m², tai būs pieci stāvi, un vienlaikus tajā būs iespējams novietot līdz 1500 automašīnu.
Pirmajā posmā tiks izveidota tikai vienkārša stāvvieta ar iežogotu teritoriju un 300 automašīnu ietilpību. No autostāvvietas uz centru kursēs autobuss, taču otrā posma būvniecības laikā plānots pagarināt 7. tramvaja maršrutu, savienojot to ar Maskavas ielas gājēju pāreju. Trešais posms būs tikai autostāvvietas kapacitātes palielināšana.
Kopumā Rīgā jau ir rezervēti 17 zemesgabali, uz kuriem nākotnē taps park & ride autostāvvietas, turklāt RD Satiksmes departaments plāno panākt vienošanos ar Satiksmes ministriju par elektriskā vilciena iesaistīšanu pilsētas transporta sistēmā — speciāli vilcienu maršruti sastrēgumstundās būtu efektīvs problēmas risinājums. Izbūvējot vēl citas park & ride autostāvvietas, 6. tramvaja maršruts tiks pagarināts līdz Ziemeļu šķērsojumam, kur Brīvības bulvāris savienojas ar šoseju, bet, izveidojot tuneli zem VEF tilta, braucienu tramvajā varētu padarīt vēl ātrāku. «Maksa par autostāvvietu būs visai simboliska. Pilsēta ir gatava dotēt pakalpojumus, lai autovadītājiem būtu ērti un lēti nebraukt pilsētā,» uzsver I. Zarumba.
Kultūras centram paredzētā novietne atbilstoši pilsētas attīstības plānam atrodas daļēji tehniskās apbūves teritorijā un daļēji apstādījumu un dabas teritorijā. Plānots, ka gan kultūras centra, gan pirmās park & ride daudzlīmeņu autostāvvietas nulles kārtas izbūves darbus uzsāks 2008. gada septembrī. Patlaban precīzas abu objektu izmaksas nav skaidras, bet dome lēš, ka daudzfunkcionālā kultūras centra būvniecība varētu izmaksāt 8 miljonus latu, bet stāvvieta — 25miljonus.
Izmaksu aplēse eleganta – kultūras centrs 8 milj, stāvvietas – 25. Skat, stāvvietas turpat vai vienā cenā ar koncertzāli, kas Daugavs vidū. Izskatās, ka projekts – Dienvidu tilta cienīgs pēctecis.
Parasti gan šādas vietās – pilsētu nomalēs stāvvietas ir vien asfaltēts laukums. Ekonomiskāk sanāk. Dolē vajag 5 stāvu māju. Gan jau rezultātā tas cipars tad izrādīsies vēl dažas reizes lielāks.
Izmaksu aplēse eleganta – kultūras centrs 8 milj, stāvvietas – 25. Skat, stāvvietas turpat vai vienā cenā ar koncertzāli, kas Daugavs vidū. Izskatās, ka projekts – Dienvidu tilta cienīgs pēctecis.
Parasti gan šādas vietās – pilsētu nomalēs stāvvietas ir vien asfaltēts laukums. Ekonomiskāk sanāk. Dolē vajag 5 stāvu māju. Gan jau rezultātā tas cipars tad izrādīsies vēl dažas reizes lielāks.