13. janvāra iela 8, Rīga
Autori: Postform projekts Rīga, Arkkitehtikonttori Petri Pussinen Oy (Somija)
Pasūtītājs: Stockmann, Baltic Cinema
ŽŪRIJAS VĒRTĒJUMS
Stockmann ēka nerēķinās ar vēsturisko, D.Felsko izstrādāto 1856.gada Rīgas centra izveides plānu, kas pilsētai piešķīra vienu no lietām, ar ko visvairāk lepojamies arī šodien ― Bulvāru loku, kam vajadzētu turpināties abpus kanālam līdz pat Daugavai. Uzbūvējot ēku pāri kanālam, šī vēsturiskā pilsētvides struktūra tiek degradēta. Iespējams, pavisam citādi varētu vērtēt ēku, ja to veidotu divi atsevišķi apjomi, kas respektētu pilsētas kanāla publisko telpu. Žūrijas domas dalījās par to, cik ļoti gan teritoriju pie dzelzceļa uzbēruma rīdzinieki uzskatījuši par īstu pilsētas publisko telpu.
Taču par pilsētas mēroga kļūdu jāuzskata šādas funkcijas ēkas izvietošana starp 13.janvāra ielu un dzelzceļu. Veikals pievelk milzīgas cilvēku plūsmas, radot gan sastrēgumus uz ielas, gan gājēju drūzmēšanos uz pārejas pie stacijas.
Prasta un pat aizvainojoša ir ēkas aizmugures fasāde, kas vērsta pret dzelzceļu un Maskavas priekšpilsētu. Diskusija izvērtās par to, vai nelielā eja cauri uzbērumam gar kanālu uzskatāma par reāli darbojošos saikni vai drīzāk formāli izpildītu solījumu.
Ēkas tēlam par labu nenāk arī iekštelpu un ārtelpu apdarē pielietotie vislētākie materiāli. Žūrija atzīmēja, ka kopumā ar šādu attieksmi Stockmann ievērojami sabojājis savas kompānijas labo slavu Latvijā.
ŽŪRIJAS KOMENTĀRI
Kristaps Ģelzis
Mākslinieks
Kā lai tur piekļūst? Varētu ar kājām, bet kur lai atstāj auto, ja esmu no laukiem, varētu ar auto, bet bailes palikt krustojumā, jo esmu rīdzinieks.
Renārs Putniņš
GMARP
Kā jau tikpat kā visos izvēlētajos objektos arī šeit galvenā problēma ir plūsmas, pareizāk sakot, to ignorēšana. Rezultāts —iedzīvošanās augoņos. Šeit — izteiksmīgākā.
- Pirmā pretenzija — kanāla telpas ignorēšana, kas, man līdz šim licies, ir Rīgas pamatelements, pārvēršot to par aklu kolektoru, uzbūvējot pēc būtības vienu telpisko lielapjomu. Vietā, kur pēc būtības bija jābūt diviem apjomiem ar kanālu kā atdalošo telpu.
- Problemātiskā gājēju kustība, nemaz nerunājot par transporta plūsmu uz un no veikala, kino. Uzceļot apjomu, kas rada diezgan lielas plūsmas, veikti tikai kosmētiski papildinājumi attieksmē pret laiku, kad tur bija tikai autobusu galapunkts, savienojums virs kanāla ar Prāgas ielas autostāvvietu un plūsmas atdalošās barjeras 13.janvāra ielai.
- Lai arī diskutabli, bet var pieminēt dzelzceļa, publiskā transporta, iespiešanu starp Prāgas ielas autostāvvietu un STOCKMANN mono apjomu, kas no vienas puses nerada labāko iespaidu par pilsētas centru vilciena lietotājam, no otras — tas nav jaunums pasaulē, ka pilsētās dzelzceļi tiek iebūvēti apjomos, pamatojot to ar trokšņa un infrastruktūras noslēpšanu. Tāds raksturīgs U—bānis.
Pēteris Blūms
Konvents
No Rīgas vēsturiskā centra plānojuma kompozīcijas vēsturisko principu un pašreizējo būvnormatīvu viedokļa spilgtākais publisko interešu ignorances paraugs. Izniekota iespēja eleganti noslēgt Aspazijas bulvāra perspektīvi.
Pirmais gadījums, kad Rīgā aizbūvē pilsētas kanālu. Pīles tur vairs nepeld.
Fasāde pret Centrāltirgu ― kolāža «Kiss my ass!»
Mārcis Sakalovskis
Kreisā krasta kustība
Pierādījums tam, cik brīvi investoriem bijis ļauts čakarēt rīdziniekus.
Atļaušanās apzināti nepildīt pirms celtniecības dotos solījumus par nepieredzēto kvalitāti, kā arī spožajiem risinājumiem cilvēku ērtībām (tiltiņš uz Staciju, apzaļumotība un «gaisa dārzi», labiekārtota kanālmala, utt.) aizskar mani pašu un sarežģī dzīvi daudzajiem 13. janvāra ielas lietotājiem.
Nav vērts pieļaut potenciāli vērtīgas publiskās telpas apbūvi ar viduvējiem objektiem.
Stulbi kad nekur nau parādīts cik maksā popkorns.
Vai kāds nezin cik citadelē stocman maksā komplekts lielais un mazais?
Stulbi kad nekur nau parādīts cik maksā popkorns.
Vai kāds nezin cik citadelē stocman maksā komplekts lielais un mazais?