Stacijas laukuma apbūve / iepirkšanās centrs Origo

Stacijas laukums 2, Rīga

Autori: Sarma & Norde

Pasūtītājs: Linstow Varner

ŽŪRIJAS VĒRTĒJUMS


60.gados uzbūvētā stacija kopā ar laukumu veidoja reprezentablu publisko telpu, ansambli, kas pārbūves rezultātā zudis. Tā bija potenciāla vieta, ko varēja padarīt par 21.gs. publisko telpu un nozīmīgu transporta mezglu. Kopā ar Stockmann centru jaunā stacija rada ievērojamas satiksmes problēmas 13.janvāra ielā un gājēju plūsmu organizācijā. Pavadot vai sagaidot braucējus, stacijai gandrīz neiespējami piebraukt ar privāto transportu.

Stacijas visā pasaulē skar komercializācija, tomēr parasti tiek saglabāta lielā telpa un iespēja orientēties. Iebūvējot starpstāvu, ēkas monumentālā iekštelpa ir zudusi. Savukārt eskalatori nevis ļauj nokļūt ātrāk uz vilcieniem, bet drīzāk novērš un kavē. Pēc vērienīgās rekonstrukcijas stacija neieguva ne eskalatorus uz peroniem, ne segtas platformas, vienīgi, jaunas kases. Vērtīgākais ieguvums iekštelpas organizācijā ir abu kādreizējo stacijas zāļu savienošana, taču tās abas tūlīt pārvērstas par iepirkšanās centru.

Atsevišķa tēma ir ēkas arhitektūras risinājumi, piemēram, aklie stiklojumi vai slaidajam pulksteņa tornim pievienotā kafejnīca.

ŽŪRIJAS KOMENTĀRI

Kristaps Ģelzis

Māklsinieks

Pilnīga Latvijas profesionālās arhitektūras un kultūras mantojuma elites un Rīgas pilsētbūvniecības loģikas iznīcinoša sagrāve un pilsētas galvu lētticības un lupatnieku triumfs. Brivības piemineklis, Brāļu kapi, Rīgas stacijas kompleks ― spilgtākās nacionālās arhitektūras stigmas. Latvijas Arhitektu savienībai bija jāmetas zem buldezera, lai rekonstrukcija tiktu novirzīta uz vienīgajām pareizām sliedēm.

Renārs Putniņš

GMARP

Iespējams, ka mans viedoklis pilnībā neatbilst žūrijas kopnoskaņojumam, tāpēc minēšu savus aspektus.

  • Pilnībā piekrītu žūrijai, ka plūsmas un semantika ORIGO ― ex Centrālajā dzelzceļa stacijā — ir nograutas, jo pēc būtības šis objekts ir lielveikals ar apakšfunkciju — dzelzceļa stacija (kaut ko līdzīgu vēl varētu nostrādāt ar Zemitānu staciju un DOMINA), nevis otrādāk, kā novērojams kaimiņu valstu centrālajās dzelzceļa stacijās, piemēram Helsinkos.
  • Ja abstrahējamies no vēsturiskās ēkas zuduma un paša kompleksa iekšējām pretrunām (autostāvvietas un transporta piekļuve, tajā skaitā), nevarētu teikt, ka apjomiski šis komplekss disonē ar vidi, kur tas atrodas. Tas veido laukumu, fokusējas un pilsētbūvnieciski pieslēdzas galvenajām perspektīvām, veido kulises laukumam, cilvēku kustībām. Iespējams, ka daļēji negatīvo nostāju no žūrijas puses radījusi Latvijas arhitektu videi neraksturīgā, monumentālā formu valoda, kas pati par sevi nostāda arhitektūras vērtētāju it kā pakļautā statusā, valsts ― indivīds. Kā piemērus vēsturē var minēt Vecrīgā iebūvēto Finanšu ministriju un Universālveikalu, kas vēl joprojām rada diskusijas profesionāļu vidē par to atbilstību. Man subjektīvi liekas, ka arī šādai formu valodai ir sava vieta pilsētvidē. Cits jautājums, vai tirdzniecības centrs var būt tik strikts un monumentāls, iespējams, tāda var būt stacija, bet tad aktualizējas semantiskā pretruna starp funkcijām.
  • Tādejādi izskatās, ka savu negatīvo vērtējumu Origo vairāk izpelnījās dēļ savām dziļajām iekšējām pretrunām gan laika kontekstā, gan plūsmu un funkciju subordinācijas kontekstā, nevis sava arhitektoniski telpiskā risinājuma dēļ.

Pēteris Blūms

Konvents

Stacijas laukums ir kaut kas blakus Origo, kur vienā no blakus ēkām, ja izdodas atrast, var nopirkt biļetes uz vilcienu. Uz Origo jāiet ļoti savlaicīgi, lai rezervētu laiku biļešu kases atrašanai.
Agrāk te bija Rīgas centrālā stacija un laukums. Tā bija laba nacionālā arhitektūra, atšķirībā no Skābbarības torņa.
Varbūt labāk tomēr nevajadzēja.

Mārcis Sakalovskis

Kreisā krasta kustība

Šantāža. Stacija ir neaizvietojams ceļa posms daudzu cilvēku ikdienā. Investors uz tās neaizstājamības, kā arī pašsaprotami nepieciešamās modernizācijas rēķina atļaujas spiest uz brutālu komercializēšanu, nevis domā par to, kā padarīt Staciju par ērtāk lietojamu Rīgas centrālo dzelzceļa staciju un pozitīvi spilgtāku pilsētas vizītkarti, tieši tā padarot to komerciāli veiksmīgāku.

Pārbūvēta Stacija dod labumus, kādi iepriekš nebija, taču, ņemot vērā to, ka no vēsturiskās ēkas spīdēja funkcionāla un estētiska pērle, pārbūves rezultāts ir pabriesmīgs.

Jaunuzceltos apjomus varēja veidot eleganti, līdzīgi caurspīdīgi, lai papildinātu un izceltu stilīgo Stacijas ēkas stikloto priekšplānu, bet sanāca betona sēta ap papliku laukumu un saīsināti tukls pulkstenis. Pulksteņa—restorāna ideja šķiet interesanta, bet izpildījums neveikls. Šaubos, vai Stacijas laukuma interesantu efektu vajadzēja pārveidot par interesantu defektu.

Tirdzniecības centram logus un soliņus nevajag, tikšana uz vilcienu ir sekundāra. Diemžēl, veidojot tirdzniecības centru, Rīgas dzelzceļa stacijas v.2 telpās pasažieri ar savām somām pirms ceļa pat nevar par brīvu un ērti atsēsties. Nevietā intriģējošs arī šķiet uzdevums no Stacijas iekštelpām atrast uzgaidāmo zāli — pamēģiniet!

AUTORU KOMENTĀRI

Visvaldis Sarma

Sarma & Norde

Es neuzskatu par korektu savstarpēju punktu, «rudzuvārpu», uc. «labumu» dalīšanu vienas profesijas ietvaros, ko esmu atkārtojis vairākkārt.

Nenoliedzot padarītā vērtēšanas nepieciešamību, jāatzīst visnotaļ kutelīgā situācija, kad viens profesijas pārstāvis, kādam citam tās pašas profesijas pārstāvim (vienlaicīgi kolēģim un konkurentam) piešķir kādu noteiktu punktu skaitu.
Neielaižoties garās diskusijās par vienas profesijas ietvaros darbojošos personu ētiskajiem aspektiem, publiski salīdzinot sevi ar citiem, manuprāt, ir kāds vispārējs kvalitatīvs kritērijs mūsu darbībām. Nav iespējams iegūt pozitīvu rezultātu iniciējot un uzturot negatīvi lādētus procesus. Mēs šobrīd absurdā veidā tērējam savu, es nešaubos, pozitīvo domu negatīva procesa stimulēšanā, kas, neapšaubāmi noved pie arvien jauna negatīvisma rašanās.
Ar negatīvām aktivitātēm nevar panākt pozitīvu rezultātu
.

Citāts no manas replikas portālā A4D 22. martā.

Tomēr, ir iegūts viedoklis, kurš ir respektējams arī tad, ja nepieņemu procesa būtību kopumā un veidotāju grupas pārstāvju viedokļus un personības atsevišķi.

Acīmredzami Latvijā trūkst atklātas diskusijas par arhitektūras un sabiedriski-ekonomisko procesu mijiedarbību, jo, visvairāk «rudzuvārpu» saņēmušie objekti galvenokārt tiek kritizēti par savu eksistenci «vispār», mazāk, vai nemaz par arhitektoniskajiem risinājumiem «konkrēti».

Būtu svarīgi šīs divas pamatlietas atdalīt, kas pavērtu iespēju objektīvu secinājumu izdarīšanai, kā arī novērstu nevajadzīgu savstarpēju apvainošanos un pusatklātu «grupveida bubināšanu».

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
28 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Gatis

Man pašam tomēr Stacijas apbūve tīri labi patīk. Pulkstenis ir oriģināls – neesmu neko līdzīgu redzējis, tas šķiet saistošs un atsvaidzina pilsētas ainavu. Skats no Raiņa bulvāra uz pulksteni man šķiet ekselents un tā modernās formas ļoti labi "ierakstās" parka ainavā. Ideja par daudzu veikalu atvēršanu stacijā arī šķiet laba – ja pirms pārbūves, gaidot vilcienu, labāk bija turēties tālāk no stacijas, jo, šķiet, normāli cilvēki tur nemaz neuzturējās, tagad skrandaiņu pūļi lielā mērā ir atšķaidīti ar normāla paskata cilvēkiem. Stacija ir dzīvīga un daudzveidīga, tajā ir interesanti uzturēties. Manuprāt, tagad tā godīgi ataino Latvijas publiku – te ir solīdi… Lasīt vairāk »

Marī

Stacija, pirmkārt, ir funkcionāla ēka. Neizteikšos šoreiz par to, cik labi vai slikti tā iekļaujas pilsētvidē, bet gribētos akcentēt domu, ka neviens šajā projektā nav tā īsti un lidz galam padomājis, ka stacija tomēr ir vieta, kurā notiek aktīva cilvēku plūsma, jeb, vienkāršāk izsakoties – stacija ir stacija, nevis veikalu centrs. Labi, lai būtu. Kafejnīcas un daudzu kritizētie veikali ir laba lieta – daudz patīkamāk uzturēties šajā ēkā, ja jāgaida vilciens, piemēram. Ir ko darīt. Bet tieši būtiskākais moments – pasažieru ērta pārvietošanās – šajā projektā ir atstāts pilnīgā novārtā. Ja projektē šādu funkcionālu būvi, vai tiešām ir grūti pievērst… Lasīt vairāk »

tvnets:tvnets

Priekš bērnu ratiņiem un smagām somām stacijā ir diezgan ietilpīgs lifts, vismaz šorīt vel bija.

Roberts

Pati arhitektūra ir patīkama, bet protams ka kā sabiedriskā transporta mezgls tas nefunkcionē. Pa maz gājēju tuneļu, tas ka nav izremontēti peroni un eskalatori ir mūsu problēma, jo peronu izbūve ir nepieciešama visā latvijā vienāda un augsta. Protams ka pilnai laimei vajadzētu Rīgas sliežu sabiedrisko transportu novadīt pazemē , kur tagad ir Stāvvieta, kas ir ne mazāk nepieciešama. Tādejādi kā citās Eiropas lielpilsētās transporta mezgli ir ideāli sakārtoti, jo ar tādu blīvu satiksmi visur sen jau Rīgas vietā būtu jābūvē metro, kas atvieglotu nenormāli visu sastrēgušo transporta mezglu, tāpēc ša transporta trūkums pilnīgi noteikti bremzēs Rīgas attīstību un konkurētspēju vispār.… Lasīt vairāk »

Rihards Rozite

Ja projekta investors būtu Rīgas pašvaldība un rezultāts šāds tad okai, bet privāts investors ar izteiktu vēlmi nopelnīt ,ko tad cepaties?

Arhitekti vainīgi? Diezin vai. Var patikt vai nepatikt rezultāts, bet atminos stacijas laukumā pirms šīs rekonstrukcijas atradās neliels bistro ar Ranillas lačpakaļas jumtu un tas bija labi?

Laiki mainās un pilsēta arī atbilstoši tam. Varbūt pavisam drīz pilsētai būs iespēja investēt parastu cilvēku ērtībās un komfortā ,tad arī cerams radīsies labāki ,pārdomātāki darinājumi.

Younglady

trūkst zaļumu..

platības ir milzīgas, cilvēkiem gribas apsēsties kādreiz.. bet tie 3 vai 4 lielveikala soliņi mūždien ir aizņemti.. ziemā jau tantuki nesēdēs ārā pie apstādījumu kastēm vai uz tās akmens malas..

pirmoreiz dzirdu par tādu kravas liftu, laikam labi noslēpts, lai lieki nepiesaistītu koferiem nokrāvušos cilvēku uzmanību..

nepatīk tā dzertuve pie takšu stāvvietām..

bet kopumā, protams, nav sliktāk. taču, vai tad nepārveido, lai kļūsti krietni labāk?

😉

Izidors Ruduks

Trukst masazas kreslu ! Parak daudz cilveku staiga ! Man nepatik ka tur pardot pirsingus ! JO tie maita musu jaunatni! Staiga te apspiletas bikses izskatas ka zilie! Vajadzetu ar likumu zilos aizliegt staiga te i bu4ojas izskatas loti pretigi bet ja meitenes tad smuki!

Antonete

Izidors ir atstois kaut kadas blenas raksta!

Vasilijs Aborigens

Antonam smiekligs uzvards ka meitenei hahahahhahahaha!!♣♣♣♣

Rihards

SVEIKI!!!

Ir atveries jauns portals…

Registresanas

http://www.youniverseworld.com

Mans e-pasts strada ka ielugums….

piedurigs@yahoo.lv

25septembri portals oficeali atveras lidz sim tikai registrs…. aiciniet citus un veido kuplu koku..

informacijas gadijuma raksti

cobra92@inbox.lv

Gatis

Man pašam tomēr Stacijas apbūve tīri labi patīk. Pulkstenis ir oriģināls – neesmu neko līdzīgu redzējis, tas šķiet saistošs un atsvaidzina pilsētas ainavu. Skats no Raiņa bulvāra uz pulksteni man šķiet ekselents un tā modernās formas ļoti labi "ierakstās" parka ainavā. Ideja par daudzu veikalu atvēršanu stacijā arī šķiet laba – ja pirms pārbūves, gaidot vilcienu, labāk bija turēties tālāk no stacijas, jo, šķiet, normāli cilvēki tur nemaz neuzturējās, tagad skrandaiņu pūļi lielā mērā ir atšķaidīti ar normāla paskata cilvēkiem. Stacija ir dzīvīga un daudzveidīga, tajā ir interesanti uzturēties. Manuprāt, tagad tā godīgi ataino Latvijas publiku – te ir solīdi… Lasīt vairāk »

Marī

Stacija, pirmkārt, ir funkcionāla ēka. Neizteikšos šoreiz par to, cik labi vai slikti tā iekļaujas pilsētvidē, bet gribētos akcentēt domu, ka neviens šajā projektā nav tā īsti un lidz galam padomājis, ka stacija tomēr ir vieta, kurā notiek aktīva cilvēku plūsma, jeb, vienkāršāk izsakoties – stacija ir stacija, nevis veikalu centrs. Labi, lai būtu. Kafejnīcas un daudzu kritizētie veikali ir laba lieta – daudz patīkamāk uzturēties šajā ēkā, ja jāgaida vilciens, piemēram. Ir ko darīt. Bet tieši būtiskākais moments – pasažieru ērta pārvietošanās – šajā projektā ir atstāts pilnīgā novārtā. Ja projektē šādu funkcionālu būvi, vai tiešām ir grūti pievērst… Lasīt vairāk »

googoo

ja pārbūvē vienu peronu, ta jāpārbūvē peroni visā latvijā 😉 vilciens jau savu augstuma attiecību pret nākamo staciju nemainīs. lai gan šitam, anyway, sen jau bi laiks realizēt

tvnets:tvnets

Priekš bērnu ratiņiem un smagām somām stacijā ir diezgan ietilpīgs lifts, vismaz šorīt vel bija.

Marī

Pārbūvēt visus peronus Latvijā – kāpēc ne? Tas būtu tikai normāli. Vai tad vilcienu kustība nevarēs notikt, ja sākumā pārbūvēti būs tikai Rīgas stacijas peroni? 🙂 Es nerunāju par smagu bagāžu – tai tiešām vajadzīgs lifts, un kam ļoti vajadzēs, atradīs. Bet tik un tā, viens nabaga lifts, kas atrodas kaut kur, nevis momentāli pieejamā un acīmredzamā vietā, neatrisina problēmu. Nu nefunkcionē tā lieta, ja pasažieru plūsma dabiski iet tikai parasto trepju virzienā, un ir ilgi jāmeklē, kā ar ratiem vai somām nokļūt uz perona. Parastos koferus uz ritentiņiem, kas nav nedz tik lieli un smagi, tomēr nav viegli uznest… Lasīt vairāk »

Roberts

Pati arhitektūra ir patīkama, bet protams ka kā sabiedriskā transporta mezgls tas nefunkcionē. Pa maz gājēju tuneļu, tas ka nav izremontēti peroni un eskalatori ir mūsu problēma, jo peronu izbūve ir nepieciešama visā latvijā vienāda un augsta. Protams ka pilnai laimei vajadzētu Rīgas sliežu sabiedrisko transportu novadīt pazemē , kur tagad ir Stāvvieta, kas ir ne mazāk nepieciešama. Tādejādi kā citās Eiropas lielpilsētās transporta mezgli ir ideāli sakārtoti, jo ar tādu blīvu satiksmi visur sen jau Rīgas vietā būtu jābūvē metro, kas atvieglotu nenormāli visu sastrēgušo transporta mezglu, tāpēc ša transporta trūkums pilnīgi noteikti bremzēs Rīgas attīstību un konkurētspēju vispār.… Lasīt vairāk »

googoo

kaukā pie šitā raxta i debīls komentāru veids, ka neparādās poga ‘atbildēt’. tāpē nākas raxtīt šitādi.

vilcienu kustība, pārbūvējot tikai vienu peronu, notiks. tik pa to brīdi kāmēr vilciens kustēsies no augstā perona (teixim rīga) uz zemo peronu (torņakalns), kādam būs jāizskrien visi vagoni un pie katrām durvīm jāpaceļ kāpnes piesedzošie tiltiņi 🙂 paskaties vērīgāk – vietējās eļektričkās tādi ir – defaultā pacelti un pieskrūvēti pie sienas. a starptautiskajos – cilājas uz urrā. jo visa .ru teritorija ir ar augstajiem peroniem. of korz, ne sibīrija. tur citur vispār perona nav. tik samazina ātrumu i lec ārā :))

Andis Sīlis

Komentāru pievienošanas veids izvēlēts speciāli – ar nolūku novērst savstarpēju tērzēšanu par nebūtiskām lietām. Tas neparedz atbildēt uz cita izteikto viedokli, bet gan izvērsti un pamatoti formulēt savējo par konkrēto nomināciju/objektu un ar to saistītiem apsvērumiem.

Marī

Jā, tiesa. Tik detalizēti par pašiem vilcieniem neiedomājos. Bet tā jau ir cita tehniska rakstura problēma, kas stacijas pārbūves projektā iekļaujas pastarpināti, tomēr ir gana būtiska, lai arī to sāktu risināt.

Paliekam pie citām neatrisinātām lietām un vietām, ko jau iepriekš minēju. Kaut vai durvis uz peronu izejām. Vai uz kopējo projekta izmaksu fona ir daudz dārgāk ierīkot automātiski atveramās durvis, kādas ir ieejām? Vai šajā gadījumā ir padomāts par ārkārtas situācijām, kad cilvēki var panikā mēģināt tikt pa šīm durtiņām ārā? Aktīvajās rīta stundās tās jau tagad rada sablīvējumu.

Gatis

Cik sapratu, būtu jāsatraucas par projektu, kas lietas padara sliktākas. Piekrītu, ka stacijā ir stulbas durvis. Un lērums vēl nepadarīta darba. Bet ir daudz laba darba padarīts. Vakar paskatījos bildi "Rīgas arhitektūras ceļvedī" – tur vecā stacijas ēka. Pirms projekta skats uz pasta ēkas pusi bija baiss. Galvenais jautājums – vai līdz šim notikusī pārbūve ir situāciju stacijā padarījusi sliktāku? Vai patiešām nejēdzīgās iekšējās durvis ir visu tā sabojājušās, ka viss pārējais izdarītais nav neko vairs vērts? Starp citu – tādas durvis tur bija arī pirms tam – tā kā šai ziņā noteikti nav sliktāk. Vai vēl nepadarītais darbs to,… Lasīt vairāk »

Rihards Rozite

Ja projekta investors būtu Rīgas pašvaldība un rezultāts šāds tad okai, bet privāts investors ar izteiktu vēlmi nopelnīt ,ko tad cepaties?

Arhitekti vainīgi? Diezin vai. Var patikt vai nepatikt rezultāts, bet atminos stacijas laukumā pirms šīs rekonstrukcijas atradās neliels bistro ar Ranillas lačpakaļas jumtu un tas bija labi?

Laiki mainās un pilsēta arī atbilstoši tam. Varbūt pavisam drīz pilsētai būs iespēja investēt parastu cilvēku ērtībās un komfortā ,tad arī cerams radīsies labāki ,pārdomātāki darinājumi.

Marī

Bet vai kāds saka, ka palicis sliktāk? Nē taču. Kāpēc uzreiz – vai arhitekti vainīgi, vai vispār kāds vainīgs? Tā ir tikai konstruktīva kritika ar domu, kā un ko varēja darīt pārdomātāk. Kopumā ņemot, stacijas laukums ir tiešām labs izdevies, manuprāt. Stacijas ēkā patīkami ieiet. Origo? Nu bet ne jau guļbūvju būdiņas tur sasliet un kioskiņus tajās ierīkot. Tas tā, ja kādam pretenzijas pret lieliem dzelzsbetona klučiem. Parasts veikalu centrs, ne ar ko ne labāks, ne sliktāks par visiem lielajiem veikalu šķūņiem. Ceru, ka "Varbūt pavisam drīz pilsētai būs iespēja investēt parastu cilvēku ērtībās un komfortā". Žetons Rihardam:) Tad arī… Lasīt vairāk »

Izidors Ruduks

Trukst masazas kreslu ! Parak daudz cilveku staiga ! Man nepatik ka tur pardot pirsingus ! JO tie maita musu jaunatni! Staiga te apspiletas bikses izskatas ka zilie! Vajadzetu ar likumu zilos aizliegt staiga te i bu4ojas izskatas loti pretigi bet ja meitenes tad smuki!

Antonete

Izidors ir atstois kaut kadas blenas raksta!

Vasilijs Aborigens

Antonam smiekligs uzvards ka meitenei hahahahhahahaha!!♣♣♣♣

Younglady

trūkst zaļumu..

platības ir milzīgas, cilvēkiem gribas apsēsties kādreiz.. bet tie 3 vai 4 lielveikala soliņi mūždien ir aizņemti.. ziemā jau tantuki nesēdēs ārā pie apstādījumu kastēm vai uz tās akmens malas..

pirmoreiz dzirdu par tādu kravas liftu, laikam labi noslēpts, lai lieki nepiesaistītu koferiem nokrāvušos cilvēku uzmanību..

nepatīk tā dzertuve pie takšu stāvvietām..

bet kopumā, protams, nav sliktāk. taču, vai tad nepārveido, lai kļūsti krietni labāk?

😉

Rihards

SVEIKI!!!

Ir atveries jauns portals…

Registresanas

http://www.youniverseworld.com

Mans e-pasts strada ka ielugums….

piedurigs@yahoo.lv

25septembri portals oficeali atveras lidz sim tikai registrs…. aiciniet citus un veido kuplu koku..

informacijas gadijuma raksti

cobra92@inbox.lv

28
0
Lūdzu, komentējietx