Vācu arhitektūras eksports pārliecina

Rīgas mākslas telpā līdz 4.oktobrim apskatāma izstāde Ārējie sakari. Vācijas jaunie arhitekti. Izstāde ir daļa no Vācijas valstiskā līmenī īstenotas ārpolitikas — popularizēt savu jauno arhitektu darbus, atklājot, cik tematiski dažādās virzienos tie darbojas, ietiecoties arī sociālajās un mākslas sfērās.

Izstādes kuratore Romāna Šneidere savā ievadā uzsvēra, ka viens no galvenajiem izstādes mērķiem ir atbalstīt un popularizēt jauno vācu arhitektu projektus, liekot uzsvaru uz jauno arhitektu profesionālo darbību ārpus Vācijas robežām. Jāņem vērā, ka tikai 5 procenti vācu arhitektu strādā ārvalstīs. Savulaik, 2005.gadā līdz ar būvniecības apjomu samazināšanos Vācijas Arhitektu savienība nāca klajā ar aicinājumu Go East, Young Architect, mudinot doties darba meklējumos uz ārvalstīm — Ķīnu un Austrumeiropu. Jāatgādina, ka arī Vācijā ar jēdzienu «jaunie arhitekti» apzīmē līdz 40 gadus vecus arhitektus. Prakse rāda, ka, pateicoties ļoti augstajām prasībām arhitektūras jomā, jaunākiem arhitektiem ir grūti sevi apliecināt, īstenojot patstāvīgus projektus.

Visi izstādei izvēlētie 14 projekti ir no birojiem, kas par savu mājvietu uzskata Vāciju, un tas nemaz nenozīmē, ka tie ir vācu biroju, jo pārstāvētajiem arhitektiem izcelsme ir visdažādākā. Darbi tika atlasīti atklātā konkursā. Projekti ir ļoti dažādi un to tematika ietver gan pilsētplānošanas stratēģijas, augstceltnes, vienģimeņu mājas, industriālo ēku rekonstrukcijas projektus, interjera dizainu, gan arī ainavu arhitektūras projektu. Pateicoties projektu dažādībai grūti izdalīt kādu atsevišķu, jo visi projekti kopā veido kopainu, kas atklāj tos izaicinājumus, ar kuriem nācies saskarties vācu arhitektiem, darbojoties dažādās pasaules vietās.

Izstādē piedalās arī plašu starptautisku slavu guvušais birojs GRAFT, kas Rīgas publikai pazīstams kopš 2001.gada, kad notika radošā darbnīca Riga 4 Sights , kurā 8 latviešu un 8 vācu jaunie arhitekti Meinarda fon Gerkāna vadībā izstrādāja risinājumus četrām nozīmīgām vietām Rīgas centrā. Toreiz Tomass Vilemeits, Volframs Pucs un Lars Krūkebergs sadarbībā ar Jāni Prusaku un Ievu Skadiņu piedāvāja Strēlnieku muzeja piebūves projektu, kas aktualitāti saglabājis līdz pat šai dienai. Kā vēsta leģenda, GRAFT slava sākusies 2001.gadā, kad privātmāju Losandželosā, kur arhitekti tolaik studēja, viņiem pasūtījis Holivudas aktieris Breds Pits. Kopš tā laika birojs audzis un šobrīd projektē nozīmīgas ēkas Vācijā, ASV, Gruzijā un Ķīnā. Savukārt Pits kopš tā brīža interesējoties par arhitektūru.

Izstādē apskatāms GRAFT projekts, kas sniedzas ārpus arhitektūras robežām un ir veltīts viesuļvētras Katrīna skarto rajonu atjaunošanai Ņūorleānā. Arhitekti sadarbībā ar Pitu nodibināja nevalstisku sabiedrisku organizāciju Make it right foundation, lai palīdzētu viesuļvētrā cietušajiem iedzīvotājiem atjaunot viņu mājas. Tika izstrādāta arī īpaša aizdevumu sistēma, lai finansētu šo ēku būvniecību. Lai popularizētu projektu televīzijā un citos medijos tika izveidota mākslas instalācija no 150 ģeometriskiem objektiem rozā krāsā, katrs no tiem simbolizēja vienu atjaunojamu ēku viesuļvētras skartajā pilsētā. Šobrīd instalāciju veido vairs tikai 50 objektu, kas nozīmē, ka projektā paredzētās 100 ēkas jau atjaunotas. Par projekta veiksmi galvenokārt jāpateicas Pita popularitātei un investīcijām 500 tūkstošu dolāru apmērā, kuras Amerikas valdība varētu atmaksāt Pita kungam turpmāko gadu laikā.

Cits arhitektu kolektīvs planwerk/plan&werk piedāvā divus pilsētvides reģenerācijas projektus Transilvānijas apgabalā Rumānijā. Arhitekti prezentē vairākas stratēģijas, kā piešķirt jaunu identitāti postpadomju pilsētas rajoniem. Stratēģijas paredzēja pakāpeniskas un ilgtspējīgas izmaiņas divās Rumānijas pilsētās Klužā Napokā un Sibiu. Projekta ietvaros tiek izstrādātas vairākas soli pa solim stratēģijas, kas dažādos veidos un vietās pakāpeniski uzlabotu postsociālistiskās pilsētas struktūru, tajā pat laikā tās kopā veidotu vienotu attīstības plānu. Atsevišķi plāna komponenti var tikt realizēti pakāpeniski un vienlaicīgi kalpot par aizvien jaunu dzinuli pozitīvām izmaiņām.

Plasma studio, arhitektu komanda, kas uzvarēja starptautiskā konkursā, kura uzdevums bija piedāvāt dizaina stratēģiju vienam no tematiskās viesnīcās Puerta America stāviem Madridē. Uzvarētājam tika garantēts neierobežots budžets idejas realizācijai. Citu stāvu dizaina koncepciju autoru vidū ir tādi pazīstami vārdi kā Zaha Hadida, Normans Fosters, Žans Nuvels, Deivids Čiperfīlds un Džons Pausons.

Birojs rheinflϋgel  Šveicē standarta transporta konteineru pārveidojis par Cūgas Mākslas muzeja mobilo filiāli. Šī projekta stāsts ir lielāks par pašu arhitektūru. Cūgas Mākslas muzejs ir neliels, taču tam pieder liela mākslas darbu kolekcija. Tamdēļ muzeja administrācija meklēja inovatīvus veidus, kā izstādīt savus mākslas darbus. Koncepcijas pamātā ir vēlme vest mākslas objektus pie skatītāja ar kravas konteinera palīdzību, kas transformēts par mobilu izstāžu zāli. Šāds minimuzejs darbojas lieliski un ir viegli novietojams visdažādāk novietnēs.

Kā savā runā bilda izstādes kuratore, — nākotnes arhitektam ir jābūt gatavam doties ārpus savas dzimtās zemes uz vietām, kur ir lielāks pieprasījums pēc būvniecības pakalpojumiem, tajā skaitā arī arhitektūras.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 votes
Article Rating
guest
0 Komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x