Vai Liepāja modernizēs tramvaju kā pirmā Latvijā?

Liepājas tramvajs vairākkārt ir unikāls Latvijā. Līdz 16.septembrim pilsētnieki un tās interesenti aicināti piedalīties ilgi lolotās būvniecības ieceres Tramvaja līnijas pagarināšana līdz Ezerkrastam sabiedriskajā apspriešanā. 28.augustā plkst.17.30 par to diskutēs Liepājas domes zālē.

Liepāja ir viena no trim Latvijas pilsētām, kurā pieejama tramvaju satiksme. Bez sliedēm sazarotās Rīgas ar videi draudzīgo sabiedriskā transporta līdzekli trīs maršrutos var pārvietoties vēl arī Daugavpilī, kur tas pirmoreiz sācis kursēt teju pusgadsimtu vēlāk nekā Liepājā — 1946.gadā. 1899.gadā Liepāja, kas tolaik no maznozīmīgas provinces izauga par starptautisku industriāli attīstītu centru, bija pirmā no Baltijas pilsētām, kuras ielās izbrauca elektriskais tramvajs. Rīgā elektriskie vagoni nomainīja zirgus tikai 1901.gadā.

Pašlaik Liepājas tramvajs unikāls arī ar savu formātu — vienu līniju, kuras garums iepretim Daugavpils sliežu ceļu 27 kilometru kopgarumam ir nepilni 6 kilometri. Līdzīgi bērnības vilcieniņa modelītim Liepājas tramvajs kā aktīvs reklāmas nesējs 24 minūtēs apriņķo starp jūru un ezeru iestiepto pilsētu no sākuma pieturas tās ziemeļaustrumu daļā līdz dienvidrietumu galapunktam. Vienīgais aplis ir laba distance tramvaja iekļaušanai pilsētas apskatē tūristiem, lai iepazītu Jaunliepājas un Vecliepājas pilsētvides piegaršas no strādnieku barakām līdz jaunbagātnieku jaunceltnēm ar Tramvaja tilta šķērsošanu viducī. Katru dienu tiek veikti 138 apļa reisi.

Liepājas tramvaja maršruts mainījies daudzkārt — sliedes Brīvības ielā parādījās 1900.gadā, Klaipēdas ielā — 1972.gadā, Valdemāra ielā — pēc atlikušā viensliežu posma pārbūves par Gājēju ielu 80.gados, taču tikai pašā pilsētas centrā — Lielajā ielā — tramvajs brauc pa ielas vidu. Citur tas izvietots izdalītajā joslā, tāpēc autotransports elektrizēto kustību netraucē, un tā ir pati žiglākā Latvijā — sasniedzot ātrumu 17 kilometri stundā. Turklāt pārmijas vietu Liepājā kā vienīgajai valstī vairs nav.

Kopš 2007.gada 12.septembra Liepājas tramvajs, kurš gadā pārvadā aptuveni 9 miljonus pasažieru, atkal izcēlies, ieviešot jaunu, Latvijā nebijušu pakalpojumu — tramvaja biļetes iegādi arī ar mobilā tālruņa īsziņas palīdzību. Virtuālā talona derīguma termiņš sakrīt ar tramvaja loka veikšanas ciklu — 24 minūtes.

Nu — Liepāja atkal tiecas būt pirmā pilsēta Latvijā, kas pēc neatkarības atgūšanas modernizētu videi draudzīgo sabiedriskā transporta veidu. Lai arī par Liepājas tramvaja pakalpojuma aktualizēšanu, pagarinot tā līniju, diskutē gadiem, šobrīd pārmaiņu priekšā ir viss Liepājas sabiedriskais transports, jo visdrīzākajā laikā pilsētas pasažieru pārvadājumos tikšot ieviestas tiem saistošās Eiropas Savienības normas. «Attīstot tramvaja līniju tīklu, būs iespējams kāpināt kopējo sabiedriskā transporta sistēmas efektivitāti pilsētā, notiks pasažieru plūsmas pārdale,» teikts Liepājas domes ziņojumā medijiem.

Tālākie plāni sniedzas līdz pat Liepājas lidostai, taču, pirmkārt, iecerēts ar tramvaju no iecienītā piejūras rajona Dienvidrietumi nobraukt līdz Ezerkrastam 2 — ar mērķi bagātināt sabiedriskā transporta pakalpojumu klāstu vienā no apdzīvotākajiem mikrorajoniem Liepājā. Jaunā līnija Klaipēdas un Tukuma ielas krustojumā atzarosies no pašreizējās, saglabājot esošo galapunktu Klaipēdas ielā, no kurienes iedzīvotāji var aizkļūt līdz Dienvidu kapsētai.

Pašvaldība un uzņēmums Liepājas tramvajs turpinot nepieciešamos priekšdarbus, lai jaunās tramvaja līnijas izbūvei varētu piesaistīt ES Struktūrfondu līdzekļus no Sabiedriskā transporta uzlabošanas programmas, kurā šim mērķim Latvijai paredzēti aptuveni 20 miljoni eiro, Liepājai pretendējot uz pusi no summas.

Šāgada 17.janvāra sēdē Liepājas domes deputāti vienbalsīgi atbalstīja vienu no diviem tramvaja līnijas pagarināšanas variantiem, ko bija izstrādājusi pilnsabiedrība EPKB Latvija, lai ne agrāk kā 2010.gadā izbūvētu pa Tukuma—Ventas—M.Ķempes ielām slīdošo sastāvu pievadu 1662 metru garumā. Būvniecības ieceres publiskās apspriešanas rezultātu izskatīšana un lēmumu pieņemšana plānota šāgada 25.septembra Liepājas domes sēdē.

Ziņas par zemās grīdas tramvaju ieviešanu līdz ar tramvaju līniju pagarināšanu pieejamajā informācijā diemžēl nav atrodamas vairāk, kā aptaujāto atbildēs par to neesamību. Nav zināms, vai liepājnieku skaļo kratīšanos pa šaursliežu ceļiem aizdomīgi gāzelējošajos un invalīdiem nesasniedzamajos vagonos, kuros bērnu ratiņi jāieceļ, bet sirmgalvji jāizceļ, kompensē pa Darmštati braukājošie mūsdienīgie tramvaji ar uzrakstu Liepāja.

Būvniecības ieceres ierosinātājs: SIA Liepājas tramvajs
Projektētājs: EPKB Latvija

Būvniecības ieceres materiāli apskatāmi šeit.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
6 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
punkyface

…ar videi draudzīgo sabiedriskā transporta līdzekli… a elektrību no gaisa iegūst ?

delfi

http://www.del…hp?id=21776558

Līva

Tas ir tikai uzņēmības, "zaļo žūkšņu" un laika jautājums, kad pa Liepājas ielām slīdēs jaunie tramvaji. Tā man domāt.

Līva

Tas ir tikai uzņēmības, "zaļo žūkšņu" un laika jautājums, kad pa Liepājas ielām slīdēs jaunie tramvaji. Tā man domāt.

punkyface

…ar videi draudzīgo sabiedriskā transporta līdzekli… a elektrību no gaisa iegūst ?

delfi

http://www.del…hp?id=21776558

6
0
Lūdzu, komentējietx