NRJA idejas meta priekšlikums konkursam par Saldus mūzikas un mākslas skolu jauno ēku tika noraidīts, tādējādi netika vērtēts. NRJA šo diskvalifikāciju uzskata par nepamatotu. Viņu darbs ar devīzi ZE LAIT saka, ka kaut kas vienmēr nav izsakāms valodas materiālā — vārdos.
Matrica
Lietas mums atklājas, tās ieraugot pirmoreiz.
Lietas mums atklājas, tās nosaucot vārdos — tādējādi pasauli izsakot
vārdos — valodas materiālā, kurā iespējams vienam ar otru saprasties.
Toties pasaule sevi neatklāj. Vienīgi dienasgaismā tā ļauj sevi vērot,
nekādi nepadarot to par savu. Tā neļauj skatītājam sevi notvert gluži
kā gaisa burbulis ūdenī. To var vērot, ar to var spēlēties, bet to
nevar notvert. Skola ir tāda pasaule. Māksla ir tāda pasaule. Tās
vērojumā top mākslas darbi, nekad mākslu nepadarot par savu, to
nepiesavinot vienīgi sev. Gaismas vērojums ir tāds. Tas atklājas
pasaules materiālos, to vērojumā un pieredzējumā. Vienkārši ieraudzīt
acīmredzamo gaismu, kas atklājas neizsakāmā vārdos pārdzīvojumā —
mākslas darbos. Skola acīmredzamajam. Skola rodoši ieraugošajiem.
Ideja par skolu atklājas domāšanas paņēmienā, to aizpildot valodas materiālā.
Gaisma
Maksimāli daudz gaismas.
Daudz dienasgaismas, izkliedētās un atstarotās gaismas.
Iespēja mainīt apgaismojumu dažādiem gleznošanas un zīmēšanas uzstādījumiem.
Plašie
virsgaismu stiklojumi nodrošina telpām dienasgaismu, iekārtas matēta
stikla plāksnes lauž tiešos saules starus, vienmērīgi izkliedējot
gaismu.
Kristīgajai tradīcijai raksturīgā sajūta par dievišķo gaismu no augšas.
Darbnīcu sienu gaišās slīpās plaknes atstaro saules starus, pārvēršot tos izkliedētā slīdošā gaismā.
Caur darbnīcu slīpo sienu logiem gaisma nokļūst starptelpu—gaiteņu zonā.
Klašu un darbnīcu sienas veidotas no gaismu caurlaidīgiem materiāliem, kas gaismas piekļuvi nodrošina arī caur sienām.
Plašums
Plašumu un viegluma sajūtu skolā nodrošina gaišās
telpas, kas nav sagrupētas nomācošos klāsteros, bet atrodas
brīvstāvoši, pa vidu kopīgai labi izgaismotu gaiteņu sistēmai.
Skaņa
Mūzikas klašu augstie griesti un akustiskie vairogi nodrošina teicamu skaņu klašu telpās.
Aktu zāles atrašanās vieta ēkā nodrošina iespēju teicami atrisināt akustiskās prasības.
Starptelpu—gaiteņu
zona papildus sienu skaņas izolācijai darbojas kā gaisa kārtas skaņas
izolācija, nodrošinot iespēju ar mūzikas vingrinājumiem nodarboties
blakus klasēs, netraucējot vienam otru.
Pieejamība
Skolā nav jāieiet pa vienām durvīm.
Ejot pa gājēju celiņiem vai braucot ar velosipēdu ir iespējams izvēlēties sev ērtāko ieeju skolā.
Blakus kāpnēm vienmēr paredzēti pandusi velobraucējiem un cilvēkiem ratiņkrēslos.
Lielākā daļa skolas telpu izvietotas vienā līmenī, nodrošinot netraucētu pārvietošanos.
Uz otrā stāva telpām un zāli iespējams nokļūt pa kāpnēm vai ar liftu.
Struktūra
Skolas ēka sastāv no Mākslas skolas un Mūzikas skolas, kas tiek savienotas ar starptelpu—gaiteņu zonu.
Katra skola sastāv no atsevišķām nodaļām, kuras viena no otras tiek atdalītas ar gaiteņiem.
Katra nodaļa sastāv no klašu un darbnīcu kompleksa, kuras viena no otras tiek atdalītas ar starptelpu zonu.
Personīgo mantu glabātuves un slēdzamus ģērbtuvju skapīšus paredzēts izvietot starptelpu zonā, atsevišķi katrā nodaļā.
Skaidra struktūra, kas atvieglo orientēšanos.
Tēls
Saldus mazstāvu apbūves ar raksturīgo divslīpu jumtu divdimensionālā projekcija atspoguļojās mācību klašu moduļu sienu lauzumā.
Jaunie apjomi veidoti mūsdienīgā telpas uztverē, tajā pašā laikā respektējot un reflektējot tradicionālo apbūvi.
Mijoties vienstāvu un divstāvu apjomiem tiek iegūta pilsētas mazstāvu apbūves vizuālā projekcija vienā ēkā.
Saldus mākslas un mūzikas skolai ir svarīgi būt savas pilsētas sastāvdaļai.
Mācību telpas
Atšķirībā no parastajām skolām Saldus mākslas un mūzikas skolai ir četru veidu mācību zonas:
- klašu telpas
- mācību nodarbībām izmantojamās starptelpu zonas — halles
- segtās āra terases zemes līmenī
- mācību nodarbībām izmantojamās jumta terašu zonas ar slīpajās plaknēs izbūvētajiem soliem
Publiskā ārtelpa
Skolas ārtelpas zonu veido jauns
ābeļdārzs, ko paredzēts papildināt ar gājēju pastaigu celiņiem, pie
kuriem plānots izvietot āra soliņus atpūtai un miera atgūšanai.
Zemes līmeņa zaļā zona ar kāpnēm un pandusu savienota ar publisko ārtelpu uz skolas jumta zaļajām terasēm.
Zaļie jumti
Skolas jumts veidots kā apstaigājamas koka
ieseguma terases, kas mijas ar zaļo augu stādījumiem, kuriem plānota
speciāla apūdeņošanas sistēma, savācot un izmantojot lietus ūdeni.
Mācību
klašu telpu slīpās griestu plaknes plānots izmantot kā kāpņu veida
sēdēšanas zonas, kas paredzētas gan atpūtai, gan arī āra nodarbībām
mācību klašu audzēkņiem.
Eko transports
Plānots ievērojami nepalielināt esošo administratīvās ēkas auto novietni, paredzot tās izmantošanu arī skolas vajadzībām.
Kā galveno pārvietošanās līdzekli paredzēts lietot velosipēdu.
Pie katras jaunās skolas ieejas paredzētas velosipēdu novietnes.
Dabīgā vēdināšana
Telpu moduļu augstums ļauj izvietot
vēdināšanas logus telpas augšdaļā, svaigā gaisa pieplūdi plānojot no
starptelpu—gaiteņu zonas, kurā svaigais gaiss ziemas laikā tiek
sasildīts līdz nepieciešamajai temperatūrai. Deju nodaļai un tualešu
telpām plānota atbilstoša piespiedu vēdināšana.
Moduļu sistēma
Ēka plānota kā 3 dažādu izmēru telpu moduļu
komplekss, kurus iespējams izgatavot darbnīcā un būvlaukumā veikt tikai
to uzstādīšanu, ievērojami saīsinot būvniecības termiņus būvlaukumā.
Iespēja nodarbināt vietējo darbaspēku.
Kvalitāte
Ražojot telpu moduļus slēgtā darbnīcā, iespējams nodrošināt izstrādājumam kvalitāti, ko neizdotos realizēt būvlaukumā.
Plānots inženiertīklus instalēt moduļu sienās jau darbnīcā.
Ekonomika
Ražojot vienādus telpu moduļus darbnīcā
ievērojamā daudzumā, iespējams nozīmīgi samazināt būvniecības izmaksas,
moduļu ražošanu veicot arī celtniecībai nepiemērotos apstākļos.
Materiāli
Telpu moduļi — karkasa konstrukcija, sienas — divkameru polikarbonāts un u veida stiklabloki.
Sienas
ir gaismu caurlaidīgas, bet pateicoties savai struktūrai, kas neļauj
skaidri redzēt ārā notiekošo, netiek novērsta uzmanība no mācībām.
Tualešu telpām, noliktavām — gaismu necaurlaidoša materiāla sienas.
Grīdas — apsildāmas, betona ar baltu epoksīda pārklājumu, deju telpās — speciāla plastikāta grīdas.
Ēkas tehniskie rādītāji
1.stāvs
1. mūzikas skola. Administrācija — 330 m2
2. mūzikas skola. Klavieru klases — 560 m2
3. mūzikas skola. Teorijas klases — 527 m2
4. mūzikas skola. Pūšamo instrumentu klases — 400 m2
5. mākslas skola. Sagatavošanas klases — 160 m2
6. mākslas skola. Administrācija — 270 m2
7. mākslas skola. Veidošanas, foto, vēstures klases — 387 m2
8. mākslas skola. Kompozīcijas klases — 150 m2
9. deju klases, ģērbtuve, dušas telpas — 258 m2
10. starptelpu zona — halle 1 — 333 m2
11. starptelpu zona — halle 2 — 284 m2
1.stāvs KOPĀ — 3659 M2
2.stāvs
12. skolas aktu zāle — akustiskās mūzikas koncertzāle — 205 m2
13. mākslas skola. Zīmēšanas, gleznošanas klases — 369 m2
14. mūzikas skola. Stīgu instrumentu klases — 300 m2
2.stāvs KOPĀ — 874 M2
SKOLA KOPĀ — 4533 M2
velosipēdu novietnes — 300 gab.
Saldus mākslas un mūzikas skolas piedāvājumā paredzētas VISAS konkursa Pielikumā Nr.1 minētās telpas.
kas ir NRJA?
vietejie
kāpēc diskvalificēja nrja? žūrijas vērtējumā par to ne vārda.
Izlasi uzmanīgāk – nav spējuši iekļauties atvēlētajā gruntsgabalā.
iespējams, ka NRJA ir vienīgie no dalībniekiem, kuru priekšlikums nepārsniedz gruntgabala robežas, tieši tāpēc priekšlikuma noraidīšanas argumentācija šķiet nepamatota.
iespējams, ka NRJA ir vienīgie no dalībniekiem, kuriem nav ciešas radniecīgās saiknes starp saldus mākslas skolas direktori un made arhitektu vienu no arhitektēm – L.K.
Iespējams, darbā ir daudz labu ideju.
Iespējams, autoriem ir daudz, ko teikt.
Iespējams, sakāmo ir vērts uzklausīt.
Bet ir daudz darbu, kuros, noteikti arī ir daudz labu ideju. Paredzēti citām vietām un citām novietnēm. Vai- tā pat vien, kā vingrinājums. Tas nepadara šos darbus sliktākus. Tikai – neatbilstošus konkrētas novietnes un konkrēta pasūtītāja vajadzībām un iespējām, kuras noformulētas konkursa programmā un nolikumā.
Darba NEvērtēšana nenozīmē tā ZEMU novērtējumu. Tas tieši un vienīgi nozīmē atturēšanos no viedokļa izteikšanas, tā saglabājot autoriem iespēju ar šo darbu piedalīties citos konkursos, novietnēs, kur šādai būvei ir pieejami lielāki zemesgabali.
cik lieliski ir piedalities ar saldus muuzikas skolas projektu citaa konkursaa?
piem…ludzas pansionaatu vareetu celt balstties uz sho projektu.
vai arhitektuuru driikst atraut no taas novietnes un vides, kurai eeka projekteeta?
vai ir eekas, kasvienliidz labi iederas visaas videes?
mans viedoklis, ka ir-taas ir sliktas eekas.
staavokli, kad kaut ko nonemot vai pieliekot (piem vidi) nekas nemainaas, sauc par sliktu staavokli.
vai to juus, kUgi, gribeejaat pateit?
Mēs bijām ļoti vīlušies, kad konstatējām, ka konkursā prasītā mākslas un mūzikas skolu telpiskā programma neatstāj nekādas iespējas radošai formu jaunradei. Saliekot prasīto divos stāvos, veidojās blāķis kas aizņēma 3/5 gruntsgabala. Tāpēc nolēmām nepiedalīties.
Kolēģi no NRJA izpildīja prasīto programmu, veidojot atraktīvu arhitektūru, bet neiekļāvās gruntsgabalā, par ko tika diskvalificēti.
Uzvarētāji ir iekļāvušies gruntsgabalā, bet jaunais būvapjoms izskatās stipri samazināts.
Ja tiek diskvalificēti risinājumi, kas neiekļaujas gruntsgabalā, tad jādiskvalificē arī darbi, kas nespēj izpildīt nolikumā prasīto telpisko programmu.
Darba ir vairak problemas, neka risinajumi. Netiek rezpeketa apkarteja vide, apjoms ir ka labirints, gaismas iepludinasana caur griestiem ir primitivs risinajums (nez kas gan ir ziema ap 17.00?) Nav ari isti saprotama konceptuala nostaja. Izskatas pec zurnalinju arh, kura iemicita kaut kada funkcija (soreiz skola).
Ģeniāls projekts, super!!! A, kāpēc diskvilificēts ?, mēs taču esam Latvijā.., radu valsts…
NRJA – no rules just architecture – neievēroja likumus, tāpēc diskvalificēti
Nepamet sajūta, ka viss tas jau kaut kur redzēts. Atsevišķas detaļas kaut ko atgādina. Koncepcija liekas pazīstama. Vai tas viss darbosies Latvijā ar krasajām temperatūras svārstībām, netīrajām ielām, grafiti "māksliniekiem"? Vai tikai autori nedzīvo spožo arhitektūras žurnālu radītajās mājiņās? Varbūt laiks no skaistajām debesu ainām atgriezties uz mīļās, grēcīgās Latvijas zemītes. Jēzusbaznīcas iela Nr.9 – tur var redzēt kā šī atgriešanās izskatās – pilnīgi nekā…
mums visiem ir viena ome.
rems kolhāss.
Mēs bijām ļoti vīlušies, kad konstatējām, ka konkursā prasītā mākslas un mūzikas skolu telpiskā programma neatstāj nekādas iespējas radošai formu jaunradei. Saliekot prasīto divos stāvos, veidojās blāķis kas aizņēma 3/5 gruntsgabala. Tāpēc nolēmām nepiedalīties.
Kolēģi no NRJA izpildīja prasīto programmu, veidojot atraktīvu arhitektūru, bet neiekļāvās gruntsgabalā, par ko tika diskvalificēti.
Uzvarētāji ir iekļāvušies gruntsgabalā, bet jaunais būvapjoms izskatās stipri samazināts.
Ja tiek diskvalificēti risinājumi, kas neiekļaujas gruntsgabalā, tad jādiskvalificē arī darbi, kas nespēj izpildīt nolikumā prasīto telpisko programmu.
kas ir NRJA?
vietejie
kāpēc diskvalificēja nrja? žūrijas vērtējumā par to ne vārda.
Izlasi uzmanīgāk – nav spējuši iekļauties atvēlētajā gruntsgabalā.
iespējams, ka NRJA ir vienīgie no dalībniekiem, kuru priekšlikums nepārsniedz gruntgabala robežas, tieši tāpēc priekšlikuma noraidīšanas argumentācija šķiet nepamatota.
iespējams, ka NRJA ir vienīgie no dalībniekiem, kuriem nav ciešas radniecīgās saiknes starp saldus mākslas skolas direktori un made arhitektu vienu no arhitektēm – L.K.
pasaule mums parādās parādībās par to. teicamai arhitektūrai, sajūtai par to (tomēr) maz kopīga ar novēroto!
Iespējams, darbā ir daudz labu ideju.
Iespējams, autoriem ir daudz, ko teikt.
Iespējams, sakāmo ir vērts uzklausīt.
Bet ir daudz darbu, kuros, noteikti arī ir daudz labu ideju. Paredzēti citām vietām un citām novietnēm. Vai- tā pat vien, kā vingrinājums. Tas nepadara šos darbus sliktākus. Tikai – neatbilstošus konkrētas novietnes un konkrēta pasūtītāja vajadzībām un iespējām, kuras noformulētas konkursa programmā un nolikumā.
Darba NEvērtēšana nenozīmē tā ZEMU novērtējumu. Tas tieši un vienīgi nozīmē atturēšanos no viedokļa izteikšanas, tā saglabājot autoriem iespēju ar šo darbu piedalīties citos konkursos, novietnēs, kur šādai būvei ir pieejami lielāki zemesgabali.
cik lieliski ir piedalities ar saldus muuzikas skolas projektu citaa konkursaa?
piem…ludzas pansionaatu vareetu celt balstties uz sho projektu.
vai arhitektuuru driikst atraut no taas novietnes un vides, kurai eeka projekteeta?
vai ir eekas, kasvienliidz labi iederas visaas videes?
mans viedoklis, ka ir-taas ir sliktas eekas.
staavokli, kad kaut ko nonemot vai pieliekot (piem vidi) nekas nemainaas, sauc par sliktu staavokli.
vai to juus, kUgi, gribeejaat pateit?
Teicu, ka ir idejas, kuras, iespējams, ir lieliskas. Šis nebija abstraktu ideju konkurs, bet gan pasūtītāja vajadzība atrast reālu risinājumu novietnē ar reālām robežām. Tā kā šajā situācijā nepastāv iespēja piepirkt zemi plašākam risinājumam, tad nav jēgas apskatīt risinājumus, kuri piedāvā- kā būtu, ja būtu tā, kā būt nevar. Ar prēmiju fondu pasūtītājs NOPĒRK tās idejas, kuras uzskata par derīgām izmantošanai, domu rosināšanai, salīdzināšanai, marketingam. Savukārt, daudzu citu (arī ideju) konkursu nolikumos ir atruna, ka piedalīties drīkst tikai darbi, kas NAV prēmēti citos konkursos. Tā ka nav ko cepties. Nekā nezinu par Ludzas pansionātu, bet, par ideju utilizāciju lielisku pašironisku… Lasīt vairāk »
Mēs bijām ļoti vīlušies, kad konstatējām, ka konkursā prasītā mākslas un mūzikas skolu telpiskā programma neatstāj nekādas iespējas radošai formu jaunradei. Saliekot prasīto divos stāvos, veidojās blāķis kas aizņēma 3/5 gruntsgabala. Tāpēc nolēmām nepiedalīties.
Kolēģi no NRJA izpildīja prasīto programmu, veidojot atraktīvu arhitektūru, bet neiekļāvās gruntsgabalā, par ko tika diskvalificēti.
Uzvarētāji ir iekļāvušies gruntsgabalā, bet jaunais būvapjoms izskatās stipri samazināts.
Ja tiek diskvalificēti risinājumi, kas neiekļaujas gruntsgabalā, tad jādiskvalificē arī darbi, kas nespēj izpildīt nolikumā prasīto telpisko programmu.
Darba ir vairak problemas, neka risinajumi. Netiek rezpeketa apkarteja vide, apjoms ir ka labirints, gaismas iepludinasana caur griestiem ir primitivs risinajums (nez kas gan ir ziema ap 17.00?) Nav ari isti saprotama konceptuala nostaja. Izskatas pec zurnalinju arh, kura iemicita kaut kada funkcija (soreiz skola).
Ģeniāls projekts, super!!! A, kāpēc diskvilificēts ?, mēs taču esam Latvijā.., radu valsts…
NRJA – no rules just architecture – neievēroja likumus, tāpēc diskvalificēti
Nepamet sajūta, ka viss tas jau kaut kur redzēts. Atsevišķas detaļas kaut ko atgādina. Koncepcija liekas pazīstama. Vai tas viss darbosies Latvijā ar krasajām temperatūras svārstībām, netīrajām ielām, grafiti "māksliniekiem"? Vai tikai autori nedzīvo spožo arhitektūras žurnālu radītajās mājiņās? Varbūt laiks no skaistajām debesu ainām atgriezties uz mīļās, grēcīgās Latvijas zemītes. Jēzusbaznīcas iela Nr.9 – tur var redzēt kā šī atgriešanās izskatās – pilnīgi nekā…
pasauli mēs pieredzam tās vērojumā un novērotā saprašanā, vismaz tā, t.i. saprašanas, mēģinājumā, tādējādi pasaules redzējums nosaka pasaules pieredzējumu. Pasaules pieredzējums -pasaules skaidrojums vienīgi sev, lai attaisnotu savu piederību tai. Tādējādi katra novērotā parādība par pasauli ir kāda autora pasaules skaidrojums sev. Katrai parādībai savs autors. Katras parādības skaidrojumam -savs, vienam grēcīgs, otram dievišķs.
pasauli nepieredz tikai tās vērojumā, pasauli pieredz iedarbojoties uz to, jo lielāka iedarbība, jo lielāka pretdarbība , bet atkarībā no iedarbības tikai īpašos gadījumos (skat. šedevri) – pasaule piedāvā sadarbību. Pasaulei nevajag mūsu skaidrojumu, tā pati par sevi ir izskaidrota un galīga. Mūsu niecīgais pienesums šeit var būt tikai atkārtojums – kaut kā kopējums, diemžēl tas nav mūsu…
mums visiem ir viena ome.
rems kolhāss.
… un arī viens opaps.