Rēzeknes koncertzāle — Jaunromāns & Ābele

Līdzīgi kā katram mūzikas instrumentam paredzēts tā īpašajai formai atbilstošs ietvars, priekšlikumā Futlāris katrai daudzfunkcionālā centra daļai radīts savs apjoms. Tie visi pieejami apmeklētājiem no viena kopīga vestibila.

FUTLĀRIS — no vācu valodas vārda futteral — speciāla soma, kur uzglabāt vērtīgu instrumentu.

Konkursa
priekšlikuma nosaukums simboliski parāda jaunās ēkas galveno uzdevumu
— tā ir čaula, kurā ievietota īpaša funkcija— jaunā Rēzeknes
koncertzāle.

Tāpat kā mūzikas instrumentiem, arī koncertzālēm
galvenais ir kvalitāte un īpašais skanējums, kas niansēs katram
instrumentam un katrai zālei ir mazliet citādāks.

Konkursa
piedāvājumā FUTLĀRIS vienmēr ir pavērts, aicinot visus rēzekniešus un
pilsētas viesus atdzīvināt vērtīgos instrumentus tā iekšpusē un baudīt
to skaņas.

Jaunās ēkas apdares materiāli izvēlēti, raisot
asociācijas ar baltu atvērtu koncertflīģeli. Ēkas ārpusei izvēlēti
gaiši apdares materiāli, bet galvenā vestibila iekšsienas, kas
vienlaicīgi kalpo kā koncertzāļu gala ārsienas, paredzēts apdarināt ar
finierēta koka kompozītpaneļiem, uzsverot ēkas īpašo saturu.

Ēkas novietojums zemesgabalā

Novietnes
izvēlē svarīgi bija norādītie skatpunkti no kultūras nama ieejas,
brīvdabas estrādes, upes šķērsojuma vietas un skvēra pie Atbrīvošanas
alejas. Papildus tika analizēti skatpunkti no Atbrīvošanas alejas posmā
no Skrindu līdz Pils ielai — kā būtisku izvirzījām uzdevumu, lai ēka
nepazūd esošajā reljefā un ir pamanāma jau no Atbrīvošanas alejas un
Skrindu ielas krustojuma. Tādēļ jaunais objekts tika atvirzīts no upes
krasta uz novietnes centru, kas ir būtiski visiem minētajiem rakursiem,
un tika nolemts veidot izstieptu apjoma formu. Šāds risinājums paredz
esošā grāvja ierakšanu caurulēs zem zāles, kā tas jau ir izdarīts tuvāk
ezeram.

Jaunā ēka ar savu izstiepto apjomu palīdz skaidrāk
definēt jauno pilsētvidi starp esošo kultūras namu un estrādi,
Atbrīvošanas aleju, jauno koncertzāli un upi, veidojot noslēgumu
zaļajam laukumam abās upes pusēs.

Par ļoti veiksmīgu ir uzskatāms
brīvdabas estrādes esošais novietojums zaļajā nogāzē. Jaunā ēka ir
pavērsta pret kultūras namu un estrādi, bet dzimtsarakstu nodaļas
apjoms paveras pret Atbrīvošanas ielas skvēru, vizuāli nodalot šīs
atšķirīgās funkcijas. Jaunā koncertzāle veido izteiksmīgu siluetu,
skatoties no estrādes sēdvietām otrā upes pusē.

Apjomu kompozīcija un galvenie plānojuma principi

Ēkas
kompozīcija veidota, izceļot abus neatkarīgi novietotos zāles apjomus
kā galvenos akcentus. Tādā veidā visvienkāršāk tiek panākta
nepieciešamā skaņas izolācija starp zālēm. Izteiksmīgais siluets tiek
uzsvērts, viegli izliecot abu zāļu gala sienas un eksponējot
lietusūdenim nepieciešamo jumta slīpumu. Fasāde tiek veidota kā
piekārta konstrukcija, tādējādi koncertzāles formu iekšpusē un ēkas
ārējo apjomu ir iespējams koriģēt neatkarīgi vienu no otra.

Aizmugures daļā ēkai piekļaujas apjoms, kurā novietojas mēģinājuma zāle, horeogrāfijas zāle, noliktavas un citas mazākas telpas.

Starp
ēkām novietojas centrālais vestibils ar stiklotu jumtu kā ēkas kodols,
kas savieno visas trīs zāles, uzsverot skaidro orientāciju ēkā jau no
ārpuses.

Piegāžu rampa ar kravas ieeju ļauj piegādāt kravas vienā
līmenī ar skatuvēm visās trijās zālēs, arī visas galvenās noliktavas ir
novietotas šajā līmenī.

Dienvidu virzienā paveras plašas āra
kāpnes uzejai uz 2.stāva vestibilu, kuras iespējams izmantot arī kā
amfiteātri vai perfektu fotosesiju vietu kāzās un citos sarīkojumos.

Rampas
/ kāpņu konstrukcija ieejas zonā rada iespēju vasarā rīkot brīvdabas
koncertus un šovus, kā skatuvi izmantojot uzejas 2.stāva līmeni.

Izvēlētais
kompozīcijas princips ir ļoti ekonomisks ilgtermiņa eksplutācijā, jo
ļauj izvairīties no liekiem iekštelpu kubikmetriem un apkures periodā
regulēt nepieciešamo temperatūru katrai telpu grupai atsevišķi.

Ēkā
veidotas divas centrālās ieejas — viena zemes līmenī, bet otra — virs
tās — centrālajā vestibilā domāta izmantošanai vasaras laikā. Dienesta
ieeja ar atsevišķu autostāvvietu atrodas ēkas aizmugurē, atsevišķa
ieeja ir dzimtsarakstu nodaļai.
Zemes līmenī novietoti ieejas
vestibils, mūzikas veikals, kafejnīca un restorāns, garderobe un
labierīcības, mūziķu ģērbtuves un administrācijas telpas.

Atbrīvošanas
ielas skvēra pusē blakus mazajai zālei novietots dzimtsarakstu nodaļas
apjoms, parādot funkcionālo atšķirību, bet nepieciešamības gadījumā
ļaujot ērti izmantot blakus esošo mazo zāli, garderobi, kafejnīcu un
restorānu.
Tehniskās telpas un palīgtelpas lielākoties paredzētas
zem lielās zāles 1.stāvā, nepieciešamības gadījumā šeit var ierīkot
atsevišķas ieejas no ārpuses piekļūšanai pie inženierkomunikācijām.

Papildus
tehniskas telpas nepieciešamības gadījumā iespējams iegūt virs zālēm,
izmantojot telpu starp zāļu pārsegumu un jumta konstrukciju. Kompaktais
ēkas plānojums ir ļāvis būtiski samazināt programmā pieliktos 20%
komunikācijām, nezaudējot un nesamazinot nevienu no programmā
iekļautajām telpām.

Konstrukcijas un apdares materiāli

Pamatu
konstrukciju, ņemot vērā ģeoloģiskās izpētes atzinumu, nepieciešams
balstīt uz apakšējiem cietajiem grunts slāņiem, viens no iespējamiem
risinājumiem varētu būt pāļu pamati. Sienas paredzams veidot
monolītbetona konstrukcijā, visās trīs zālēs paredzētas neatkarīgas
sienu konstrukcijas, lai novērstu skaņas izplatību pa nesošajām
konstrukcijām.

Abu lielo zāļu ārsienu apdarei paredzēts izmantot
augstas kvalitātes cinkotu skārdu, titāncinku, vai keramikas plāksnes.
Precīzai materiāla izvēlei būtu nepieciešama papildus izpēte, lai
saprastu minēto materiālu detalizācijas iespējas.
1.stāva apdarei
paredzēts dabīgā akmens apšuvums vai dekoratīvs monolīta betona
apbetonējums, kas veidotu niansētāku ārsienu apdares faktūru cilvēka
uztveres līmenī tuvplānā.

Dzimtsarakstu un mēģinājumu zāļu
apjomos ieplānota lielākā daļa no administrācijas telpām, laulību
ceremoniju zāle un horeogrāfijas zāle, kurām nepieciešams dabīgais
izgaismojums, tapēc ārsienas paredzēts veidot stikla fasāžu
konstrukcijā.

Apjomu kompozīcijas kodols ir 2.stāva vestibils ar
stiklotām sienām Z—D virzienos. No sāniem vestibilam piekļaujas visu
trīs publiski pieejamo zāļu apjomi, kuru sienas pilnā augstumā veidotas
koka apdarē, tādējādi sapludinot iekštelpu ar ārtelpu. Vestibilu esam
izvēlējušies pārsegt ar stiklotu metāla konstrukciju, kas caur lielo
kāpņu atvērumu ļautu ienest dienas gaismu arī salīdzinoši noslēgtākajā
1.stāva hallē. Savukārt zāļu apjomi, kas piekļaujas vestibilam, radītu
daļēju noēnojumu vasarā, neļaujot iekštelpai sakarst.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
5 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Pilsētnieks

Uzskatu, ka šis darbs ir vienīgais, kas vizuāli atbilst idejai kāpēc kāda lielāka vai mazāka pilsēta vispār ceļ koncertāli.

Pārējās mājiņas ir tik stilīgas cik ilgi Alfu vai Spici uzskatīsim par arhitektūru un sociālu centru.

ģipšakāja

Slidena analoģija, jo simtreiz redzētā viegli atpazīstamajā formā ceram ieraudzīt jauko instrumentu. Tomēr varbūt, ka tajā ir ielodēts ložmetējs, vai sapresētas zivis. Nekd nevar būt drošs.

Futrālis labi izskatās: parkā, uz dīvāna, vilcienā, braucot ar riteni, utt.

Nākošreiz droši varat ņemt līdz, tas ir tik labizskatīgs, jebkurā vietā, pat ūdens virsma to nespēj atspoguļot.

P

Nav jau runa par konkrēto formu. vispār nav! Bet gan par to kā mēs plānojam pilsētas, kas ir pilsētas centrs, un kā normālas ambīcijas parasti tiek noreducētas līdz pelēkajam latvju ganiņam, kas nez kāpēc vēl pamanījies pārkāpt aizsargjoslu.

ezis

kopieren…kopieren…

…un noch mal kopieren! 🙂

Patrons

Super !!!

5
0
Lūdzu, komentējietx