Mākslas salons Kalnciema ielā. Zaigas Gailes birojs

Otro vietu konkursā mākslas galerijai Kalnciema
un Melnsila ielas stūrī, ieguva Zaigas Gailes biroja priekšlikums, kurā
piedāvāts rekonstruēt kādreizējos Omegas
fabrikas korpusus, atlejot tos betonā. Starp garenajiem apjomiem atstāti
iekšpagalmi, bet škērsām zem tiem — glabātuve.

Galvenā projekta ideja ir saglabāt
arhitekta Karla Johana Felsko projektēto Kalnciema ielas industriālā kvartāla
apbūves struktūru, kas izveidojusies pakāpeniskā būvniecības procesā 19./20. gadsimta
mijā un saglabājās salīdzinoši neskarta līdz divdesmitā gadsimta
trīsdesmitajiem gadiem.

Starp divstāvu apjomiem eleganti kārtojas
izsauļoti pagalmi, kurus vēlāk pakāpeniski aizbūvēja. Skaidrā un loģiskā  pilsētbūvnieciskā kompozīcija valdzina ar
mērogu un ritmu, un patīkami ierakstās Kalnciema ielas apbūves kontekstā ar
koka māju rindu abās pusēs senajam Kalnciema ceļam.

Projekts piedāvā nojauktos apjomus atliet
tonēta betona masā, tos savā ziņā klonēt kā bijušo krāšņās ķieģeļu arhitektūras
nospiedumu. Betonā atlietās ārsienas saglabā industriālās ķieģeļu arhitektūras
reljefās detaļas, kā mūra faktūru, logu un durvju ailu nišas, palodzes un arkas,
īpaši mūrētas starpdzegas, fasādes un stūru pilastrus, frontonus. Klonētajos
betona apjomos ir izgriezti lakoniski jaunu gaismas taisnstūru stikloti
laukumi, kas seko telpu funkcionālajām prasībām, nerēķinoties ar vēsturisko
logu dalījumu. Jauno ailu ģeometriju pasvītro metāla kārbas, dodot skaidri
nolasāmu vēstījumu — šie ir jauna laika logi. 
Saglabātie oriģinālie būvju ķieģeļu mūra apjomi gar Kalnciema ielu ar
cieņu piesaka kvartāla tēlu, un tie rūpīgi restaurējami.

Piedāvātā apbūves struktūra — pieci gareni
apjomi ar pagalmiem starp tiem un glabātuve šķērsvirzienā zem tiem — funkcionāli  atrisina projekta programmu: trīs izstāžu
zāļu apjomi ar restorānu, darba telpu apjoms un komercgalerijas apjoms.
Glabātuves šķērsvirziena apjoms savienots ar atsevišķajiem virszemes blokiem ar
trim pacēlājiem un kāpnēm. Otrās kārtas komercplatību apjoms novietots pie
Kapseļu ielas. Zem tā izvietotas pazemes stāvvietas aptuveni 70 mašīnām.

Ansambļa centrā atrodas galvenais pagalma
laukums ar ieejām uz visiem trim funkcionālajiem apjomiem — izstāžu zāli ar
restorānu, darba telpām un komercgaleriju. Laukumam no dienvidu puses
pieslēdzas ansambļa pagalma dārzs — koku puduris ar bērnu laukumu, kas nodala
apbūves otro kārtu — komercplatības un pazemes stāvvietu ar iebrauktuvi no
Kapseļu ielas. Pirmajā apbūves kārtā te piedāvāta virszemes autostāvvieta. Ieejas
kvartālā piedāvātas gan no Kalnciema ielas, gan Kapseļu ielas, gan Melnsila
ielas. Auto iebrauktuve — no Kapseļu ielas.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 votes
Article Rating
guest
21 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Inline Feedbacks
View all comments
No malas

Zaiga vienā Pecha Kuchā diezgan smagi nolika vizualizāciju taisīšanu, bet re, pašas darbos ir klasiskās vizenītes un apjomu diagrammas. Iepriekš varenie sāk pamazām krist. 🙂

vizio

nevajag salīdzināt PK un iespēju tikt pie reālās naudas, projekta

Aristotelis

Kapēc nevajag? PK Zaigas Gailes kundze paziņoja, ka ZGB birojs pašlaik netaisa un nekad netaisīs 3D vizualizācijas. 3D vizualizācijas degradē Arhitekta profesiju. Zaiga, laipni lūgta degradējušos klubiņā!

Ingurds Lazdiņš

nemaz nav slikti – tāda Venēcijas biennāles Arsenāla atmosfēra 🙂

varbūt vēl konsekventāk būtu vienīgi, ja … tajā jaunajā betonānemaz NEBŪTU atlieti tie "ķieģeļu arhitektūras nospiedumi"… vnk apjoma, formas un proporciju rekonstrukcija, bet mūsdienīgākā detalizācijā, bez sīkformu un detaļu "kopēšanas". Bet tas nu tā, personiskais viedoklis vairāk.

Miķelis

1. Neloģisms – nojauktie ( pavisam nesen ) korpusi tiek atjaunoti vēsturiskajā lielumā, bet sienās tiek "izzāģeti" lielie logi. 2. Neloģisms 2 – vēsturisko ķieģeļu nospiedumi fasādēs. 3. Neloģisms 3 vai neloģisms kvadrātā – Modernās mākslas funkciju tiek mēģināts iespiest no jauna uzceltajā vēsturiskajā apjomā. Pasaulē mēs varētu izcelties, jo tur MMM funkciju ieliek vai nu esošā struktūrā vai ceļ jaunbūvi. Latviešiem patīk īpašais ceļš ( kurš šoreiz pārkāpj Venēcijas hartu ) – moderna funkcija no jauna atjaunotā replikā. 4. Iekšpagalmi ir ļoti šauri, pie šāda augstuma saule tajos iespīdēs tikai vasarās pusdienaslaikā. 5. Restorāna telpas virtuve par mazu. Virtuve… Lasīt vairāk »

Ingurds Lazdiņš

p.8 – par gr.ūdens līmeni gan neuztraucies – LV jau ir pieredze mākslas darbu uzglabāšanai un eksponēšanai ZEM gr.ūdeņu līmeņiem…;)

Miķelis

Zuzāns ,ceru ,tā kā nebūtu iesācējs mākslas darbu uzglabāšanā un cerams saprot kaut ko no gruntsūdeņiem ;-). Bet Tev taisnība – pagrabu mentalitāte latviešu mākslai laikam sevišķi tuva – LNMM ēka ( skaitīja, skaitīja, rēķināja, domāja, gudrām sejām rīkoja preses konferences, – un beigās tā arī nesaskaitīja cik telpu vajag + nolēma visu papildus apjomu izvietot pagrabā "vecās upītes krastos" ) + zem Rātlaukuma mums ir pat vesela izstāžu zāle.

Beta

4. Vai izstāžu zāles iekšpagalmā saules iespīdēšana ir būtiska?

5. Ieteiktu papētīt 1.vietu ieguvušā projekta plānus. Zaigas mazā virtuve nobāl.

Miķelis

4. Varbūt izstāžu zālēm vispār nevajag tādus mazus iekšpagalmus, kuri saglabājušies no iepriekšējās rūpnieciskās apbūves un tika lietoti dienasgaismas iegūšanai, lai strādnieki var saskatīt savas raupjās rokas?

5. Tev taisnība, nav izdevies izpētīt 1.vietas plānojumu mazās izšķirtspējas dēļ. Padalies, ja zini ko vairāk.

Beta

4. Varbūt nevajag. Bet varbūt tieši tādos mazos šauros iekšpagalmos, kur dienas gaisma neiespīd, var izvietot skulpturālus mākslas darbus, ko aplūkot no iekšpuses, nodrošinoties, ka ar rokām tos neviens neaiztiks. Turklāt arī atsauce uz vietas vēsturi un iepriekšējo izmantošanu.

5. Iesaku aizbraukt uz Mūkusalas mākslas salonu un apskatīties.

Miķelis

4. Aiz stikla skulptūras bauda tikai latvieši ( skat.Lielo Kristapu ). Latviešiem liekas, ka pieskarotos ar rokām skulptūrai zūd enerģija, tā nolietojas un dezaktivizējas.Visā pasaulē skulptūras lieto bez aizsargstikla.

5. Varēji jau padalīties, citādi arhitekti tādi skopi palikuši, visu tik sev, sev… EGO, cīņa ar EGO ( MG citāts ), tas saucas.

Beta

4. Ir skulptūras, kuras var un vajag aiztikt ar rokām. Ir skulptūras, kuras nevajag. Katram savu vietu arī vajag.

5. Negribu ietekmēt ar saviem vērojumiem tos, kuriem nav bijusi iespēja izpētīt plānus.

Miķelis

4. Tas gan, bet modernā māksla vēl nav kļuvusi par muzeja vērtību, līdz ar to bērnu mazie pirkstiņi varētu arī to mazliet nospeķot, tā iegūstot daktilo pieredzi.

5. Labprāt ietekmētos un uzticētos Taviem vērojumiem, citādi Miķelis te raujas vaigu sviedros viens. Tā ka palīdzi, ja vari.

es

man patīk! daudz sakārtotāka, konsekventāka arhitektūra par andžas mācekļu uzcepto lego

:)))

Zaiga?

jonis

Kļūdaini tiek uzskatīts, ka attīstībā esošā pilsētvidē labākais apjoma ierakstīšanas veids ir tikai mērogs, nevis arhitektoniskais tēls. Abos risinājumos zaudē muzeja vizuālā rakstura atpazīstamība. Sevišķi modernajā arhitektūrā tas ir svarīgi.Vēl jo vairāk, kad viss tiek būvēts no jauna. Protams pilnīgi jauns arh. tēls laika gaitā nostiprinās. Veco būvju kopēšana nevar būt jaunas arhitektūras tēla veidošanas līdzeklis. Bet tas tā…

Leonovs

Realizētu ideju var apskatīt šeit:

http://www.arc…duard-fanchanc/

Tapēc Mikeļa 9. puktam var nepiekrist 🙂

Ivars

Atsauci uz šo objektu "Zaiga" pati jau bija ielikusi planšetēs. Metode ir diskutējama un piegājiens vienkāršots, bet slapstīšanos nevar pārmest.

ad

Bet viņš jau apgalvo, ka to var izdarīt atlejot pa fragmentiem, kā tas ir piemērā. Protams dārgi.

Miķelis

Betona detaļas ir atlietas atsevišķi un piestiprinātas fasādēm, tātad dekoratīvs elements, ne nesoša konstrukcija.

is

http://www.ref…ABrveid%C5%86i/

21
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x