Dzīvojamā māja Elizabetes ielā 39

Arhitektu Ingurda Lazdiņa un Maijas Ezergailes (Arhitektonika) risinājums ēkai uzvarēja pasūtītāja organizētajā skiču konkursā 2003.gadā. Vai nepieciešami apbūves augstuma ierobežojumi pilsētas situācijās, kur esošā apbūve jau pati diktē ievērojamas silueta svārstības? Kāds būs Attīstības padomes lēmums?

Rīgā, Elizabetes ielā 39 iecerēts būvēt ekskluzīvu septiņu līdz astoņu stāvu dzīvojamo māju, kas ievērojami pārsniegtu ierastos mūsdienu dzīves standartus. Piemēram, 2—3 istabu dzīvokļa platība paredzēta ap 120 m2, 3—4 istabu dzīvokļa —līdz 180 m2. Ēkas divi atsevišķie lifti ar kodu sistēmas palīdzību atveras katrā no dzīvokļiem to iekšpusē, paredzēta pazemes auto novietne, vertikālās komunikāciju šahtas ērti apkalpojamas no katra stāva kāpņu telpām, pilnīga klimata automatizācija utml. Ēkas risinājums veidots mūsdienīgā un funkcionālā arhitektūras formu valodā, izvairoties no dekoratīviem elementiem un pseidovēsturiskām klišejām. Iekštelpas ir universālas un brīvi plānotas, fasādes plaši stiklotas un transformējamas, tādējādi kultūrvēsturiski nozīmīgā Rīgas centra vidē ienesot normālas, laikmetīgas arhitektūras kvalitātes.

Lai arī gruntsgabalā pašlaik esošā divstāvu koka ēka nav arhitektūras piemineklis, Rīgas vēsturiskā centra (RVC) saglabāšanas un attīstības padome tikai pēc teju divu gadu procesa un daudzām sēdēm pagājušā gada novembrī akceptēja apbūves gabalā esošās divstāvu koka ēkas demontāžas projektu. Tagad zemes īpašnieks par saviem līdzekļiem drīkst to pārcelt — uz citu gruntsgabalu Kalnciema ielas rajonā, kur vēsturiski veidojies un pēdējos gados mērķtiecīgi palielināts restaurējamo un no jauna uzstādāmo koka ēku īpatsvars. Tātad — tuvākajā laikā saskaņošanai RVC saglabāšanas un attīstības padomē atkārtoti tiks virzīts jaunās ēkas projekts.

Jaunās ēkas projekts izstrādāts, pilnībā respektējot perimetrālās apbūves tradīcijas, ņemot vērā, ka kvartāla ielas frontes īpatnība ir lielā augstumu starpība blakus esošajām vēsturiskajām ēkām. Arī apbūves apjoms un intensitāte ir atbilstoši RVC apbūves principiem un vidējam blīvumam. Tikai no ielas frontes dziļāk izvietotie dzīvojamo telpu apjomi apzināti veidoti augstāki par atļautajiem 24 metriem — astoņu stāvu piramidālais, torņveida apjoms sasniedz 28 metru atzīmi, vēl aizvien paliekot zemāks par divām blakus esošajām ēkām, to jumtiem, korēm, dzegām un tornīšiem. Ielas frontē pa labi esošās ēkas jumta un tornīšu izbūves ievērojami pārsniedz normatīvi pieļaujamo augstumu (24 m) un arī pirms dažiem gadiem saskaņotā un uzbūvētā biroju ēka / daudzstāvu garāža Jeruzalemes ielā pārsniedz pat 31 (!) metra augstumu un gruntsgabala platību noklāj pilnībā — bez pagalmiem. Attēlos redzams arī, ka jaunās ēkas dzega perfekti iztur 21,3 m augstuma ierobežojumu. Fasādes pieslēgums zemākajai ēkai ar augstuma atzīmi 18,0 m veidots iespējami delikāti.

Līdz ar iesniegto apbūves priekšlikumu, tā autori izvirzījuši un uztur spēkā jautājumu, vai ir lietderīgi un nepieciešami strikti un formāli apbūves augstuma ierobežojumi atsevišķās pilsētas situācijās, kur esošā apbūve jau pati diktē ievērojamas silueta svārstības (piemērs).

Priekšlikuma pamatojums — lai radītu iespējami saskanīgu un harmonisku pilsētvides iespaidu, atsevišķos gadījumos būtu lietderīgi nedaudz pārsniegt maksimāli pieļaujamo augstumu, esošos apjomu augstumus interpolējot un jaunajam apjomam kļūstot par it kā saistošo elementu, kas iespējami izlīdzinātu vēsturiski izveidojušās un nejaušās augstumu starpības starp blakus ēkām.

Tagad, pēc atļaujas koka ēku pārcelt patreizējā projekta stadijā paredzētā augstuma saskaņošana varētu izrādīties vislielākā problēma. Saskaņā ar pastāvošo likumdošanu, šādas atkāpes no apbūves noteikumiem var īstenoties vienīgi ar Attīstības padomes lēmumu. Kāds tas būs? 

Iesniegšanai Attīstības padomei arhitekti gatavo arī zemāku, par vienu stāvu samazinātu un formālajiem apbūves noteikumiem atbilstošāku projekta priekšlikumu, tomēr paliek pie pārliecības, ka pilsētbūvnieciskā skatījumā, no apjoma kompozīcijas viedokļa un arī pilsētas interesēs šajā vietā būtu jābūvē nedaudz augstāku ēku.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
4 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Jānis

Es neesmu pret jauno, bet vēsturiskajam centram jaapaliek veesturiskam, lai, kad tajaa atrastos, justos, kaa tajaa laikaa. Riigaa pietiek vietas, lai tur celtu " stikla kaarbas" Nevajag domaat, ka tas ir moderni. Ja mees atceramies nesenu pagaatni un izprotam kljuudas, tad mums no taa vajadzeetu maaciities. Jaasaglabaa tas, ka citaas Eiropas pilseetaas ir pazudis. Ar stikla-metaala kasteem RVC mees tikai aizbaidiisim tuuristus, jo tas pats ir Stoholmaa, Helsinkos, Berliinee, nerunaajot par Londonu vai Ņujorku, kur veesturiskaa pilseeta ir degradeeta. Paslaik Riigaa degradaacija notiek ljoti strauji. Vismaz no pagaatnes esam iemaaciijushies necelt skaabbariibas tornjus, bet tomeer celjam, lai gan mazaakus, bet… Lasīt vairāk »

alexandrs golubovs

ma šķiet, ka šī ēka nemaz neieskaņojas starp jugentstila ēkām! Un tiešām to vajadzētu uzbūvēt kaut kur citur! nevis jugent stila sirdī! tā stikla būda tur neiederas!

alexandrs golubovs

ma šķiet, ka šī ēka nemaz neieskaņojas starp jugentstila ēkām! Un tiešām to vajadzētu uzbūvēt kaut kur citur! nevis jugent stila sirdī! tā stikla būda tur neiederas!

Jānis

Es neesmu pret jauno, bet vēsturiskajam centram jaapaliek veesturiskam, lai, kad tajaa atrastos, justos, kaa tajaa laikaa. Riigaa pietiek vietas, lai tur celtu " stikla kaarbas" Nevajag domaat, ka tas ir moderni. Ja mees atceramies nesenu pagaatni un izprotam kljuudas, tad mums no taa vajadzeetu maaciities. Jaasaglabaa tas, ka citaas Eiropas pilseetaas ir pazudis. Ar stikla-metaala kasteem RVC mees tikai aizbaidiisim tuuristus, jo tas pats ir Stoholmaa, Helsinkos, Berliinee, nerunaajot par Londonu vai Ņujorku, kur veesturiskaa pilseeta ir degradeeta. Paslaik Riigaa degradaacija notiek ljoti strauji. Vismaz no pagaatnes esam iemaaciijushies necelt skaabbariibas tornjus, bet tomeer celjam, lai gan mazaakus, bet… Lasīt vairāk »

4
0
Lūdzu, komentējietx