Trešdien, 4.
         aprīlī plkst. 16.00 Arhitektūras muzejā tiks atklāta izstāde, kas veltīta Maskavā ievērojamam
         19. gadsimta otrās puses arhitektam Aleksandram Kaminskim. Izstāde būs apskatāma
         līdz 3. maijam. 
Izstāde ir
         jau otrā skate, kuru īpaši Latvijas Arhitektūras muzejam sagatavojusi Maskavas
         galvenā arhīvu pārvalde. Tas, ka Latvijā tiek rādīta izstāde no ierobežotas
         pieejamības Krievijas arhīvu materiāliem — pavisam no trīspadsmit institūciju krātuvēm —, ir jāvērtē kā abu institūciju
         sadarbības panākums.
Paradoksāli,
         bet arhitekta Aleksandra Kaminska vārds šobrīd ir zināms nedaudziem, kaut arī
         grūti nosaukt kādu citu 19. gs. beigu arhitektu, kurš būtu Maskavā atstājis
         tikpat bagātu arhitektūras mantojumu. Valsts Tretjakova galerijas ēku
         komplekss, savrupnams Gogoļa bulvārī, kur tagad atrodas Krievijas kultūras
         fonds, Tretjakova pasāžas arhitektūras ansamblis, Krievijas tirdzniecības un
         rūpniecības palāta Iļjinkas ielā, ēkas uz Kuzņeckas tilta, Negļinkā un Lubjankā,
         Prečistenkas un Ņikitskas ielā… Šīs ir tikai nedaudzas no gandrīz simts
         Aleksandra Kaminska projektētajām ēkām, kuras iekļautas Maskavas kultūras
         mantojuma sarakstā.
Aleksandrs Kaminskis (1829-1897) ieguva arhitektūras mākslinieka
         diplomu Imperatora Mākslas akadēmijā Pēterburgā 1857. gadā. Draudzība ar Pāvelu
         Tretjakovu, slavenās gleznu galerijas īpašnieku, un laulības ar viņa māsu
         Sofiju, Kaminskim pavēra ceļu uz Maskavas finanšu elites pasūtījumiem. Viņš
         projektēja un cēla sabiedriskas ēkas un īres namus, viesnīcas un noliktavas,
         mācību iestādes un dievnamus, reizēm aizbūvējot veselus kvartālus dažādās
         pilsētas vietās. 1882. gadā kopā ar arhitektu Augustu Vēberu Kaminskis
         piedalījās Viskrievijas mākslas un rūpniecības izstādes Maskavā ēku kompleksa
         projektēšanā un celtniecībā — vienīgā
         kompleksa ēka, kas šobrīd saglabājusies, ir Cara paviljons. Arhitekta karjera,
         kas bija veidojusies tik veiksmīgi, traģiski aprāvās, kad 1888. gadā sabruka
         viņa projektētās ēkas siena. Notikums prasīja cilvēku upurus — arhitekts notikušajā tika atzīts
         par vainīgu un viņa vārds uz ilgu laiku tika aizmirsts, arī viņa kapa vieta
         šodien ir zudusi…
Būdams
         vēlīnās eklektikas pārstāvis, Kaminskis nekad nesekoja vienam stilam: katram
         ēkas tipam un katram pasūtītājam viņam atradās savs, ar stila nosacījumiem
         nesaistīts risinājums. Izstādē pārstāvēti daudzi arhitekta radošie darbi — zīmējumi, skices, ēku fasāžu
         projekti —, tāpat arhīvu dokumenti un viņa
         projektēto ēku mūsdienu fotogrāfijas, kas dod iespēju iepazīties ar arhitekta
         Aleksandra Kaminska darbu.
 
	
 
				