MadCity 2024 pievērsīsies Rīgas centram

Lai gan sabiedrībā pastāv uzskats, ka iedzīvotāju skaits Rīgas centrā samazinās, un galvaspilsētas centru mēdz dēvēt par „izmirušu”, tomēr CSP dati rāda pavisam citu ainu — centrā dzīvo septītā daļa visas Rīgas iedzīvotāju un šī gada sākumā vairumā centra apkaimju iedzīvotāju skaits bija audzis, salīdzinot ar situāciju pirms desmit gadiem.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, 2024. gada sākumā Rīgas centrā, ieskaitot tādas apkaimes kā Avoti, Brasa, Centrs, Grīziņkalns, Pētersala-Andrejsala, Skanste un Vecpilsēta, dzīvoja gandrīz 83 tūkstoši cilvēku, kas ir apmēram septītā daļa no visas Rīgas iedzīvotāju skaita. Pēdējo desmit gadu laikā iedzīvotāju skaits šeit ir pieaudzis par 5,7 %, un vislielākais pieaugums, salīdzinājumā ar 2014. gadu, novērots Skanstē (109,8 % pieaugums), Centra (10,6 %) un Pētersalas-Andrejsalas (11,5 %) apkaimē. Turklāt iedzīvotāju skaita pieaugusi Skanstes apkaimē ir visdinamiskākais visā Rīgas teritorijā.

Tomēr vakaros un brīvdienās Rīgas centra ielās redzam maz cilvēku, arī veikalu tukšie skatlogi vedina uz drūmām pārdomām par „izmirstošo” Rīgas centru. Un kam vispār vajadzīgs pilsētas centrs mūsdienās?

“Pilsētas centrā notiekošo ietekmē faktoru kopums, starp kuriem būtisku lomu veido cilvēku paradumu maiņa — COVID pandēmijas laikā apgūtās iemaņas savienojumā ar tehnoloģiju sniegtajām iespējām. Jo vairāk ēdienu piegādes mājās, jo mazāk cilvēku pilsētas ielās, jo vairāk attālinātā darba — jo mazāk kustības un kņadas darbadienās, jo vairāk TV/datora/telefona ekrānu — jo mazāk pasākumu apmeklētāju. Centrs nav miris, tas ir piemidzis pie TV ekrāna, iekodies kurjera piegādātajā hamburgerā ” domā „MadCity” galvenais organizators Neils Balgalis.

Attālinātais darbs pāris reizes nedēļā, e-pakalpojumu attīstība, iepirkšanās lielveikalos un internetā, ēdienu piegādes mājās un “digitāla brīvā laika pavadīšana” – seriāls, datorspēle vai sēdēšana sociālajā tīklā – tas viss atspoguļojas pilsētas ielās. Pievienojam stingros un finansiāli ietilpīgos nosacījumus vēsturiskās apbūves atjaunošanai, tūristu  un ārvalstu studentu veidoto pieprasījumu pēc īstermiņa mājokļa, fragmentēto mobilitātes sistēmu, piepilsētas piedāvājumu ar dabas takām, festivāliem un koncertiem – un centra problēmu loks šķiet nepārvarams.

“Lai rastu risinājumus šiem izaicinājumiem, šā gada 26. septembrī jau astoto reizi Rīgā norisināsies starptautiskais pilsētplānošanas pasākums „MadCity 2024”. Pasākuma, kurš norisinās ar mūsu ikgadējā ģenerālsponsora veikalu tīkla DEPO atbalstu, mērķis ir pievērst uzmanību pārmaiņām pilsētas centru funkcijās un to iedzīvotāju dzīvesveidā, kā arī kopīgi rast potenciālos risinājumus pilsētas centru pielāgošanai mūsdienu vajadzībām, balstoties Latvijas un ārvalstu pieredzē un labākajā praksē,” informē Neils Balgalis.

Pasākuma trīs sadaļas pievērsīsies būtiskākajiem izaicinājumiem, kas skars pilsētas centru nākotnē.

  • Ēka un ārtelpa — kā padarīt centru par satikšanās vietu, kas veicina sociālo sadarbību, kā pielāgot ēku funkcijas mūsdienu sabiedrības prasībām, kāda ir telpu ietekme uz cilvēku uzvedību un labsajūtu; praktiski piemēri un pieredze no Latvijas un ārvalstīm.
  • Cilvēks un dzīvesveids — pilsētas centrs kā dažādu sociālo grupu satikšanās un mijiedarbības vieta, iedzīvotāju sadarbības un tīklošanās veicināšana, iedzīvotāju dzīvesveida ietekme uz pilsētas centra funkcijām un tā attīstību.
  • Dati un pilsēta — datu vākšana un praktiska pielietošana pilsētās, konkrēti datu analīzes rīki, kas varētu sekmēt pilsētas centra attīstību. Kā uzlabot iedzīvotāju labsajūtu un ikdienu ar datu palīdzību?

Īsumā par MadCity

„MadCity” ir neparastu notikumu un ideju radīšanas vieta, kurā kopīgi meklē inovatīvus risinājumus pilsētu teritorijām, lai kļūtu par katalizatoru nozīmīgām pārmaiņām pilsētā, kopīgi ar dažādām sabiedrības grupām veidojot jaunas un neparastas idejas, sekmējot sadarbību un iedrošinot politiķus rīcībai. Tas ir lielākais pilsētu attīstībai veltītais regulārais pasākums Baltijā.

Šogad tā dalībnieki spriedīs un meklēs risinājumus, kā padarīt centru par satikšanās vietu, kas veicina cilvēku sadarbību, kā pielāgot ēku funkcijas mūsdienu sabiedrības prasībām, kāda ir ārtelpas ietekme uz cilvēku uzvedību un labsajūtu. Neizpaliks arī praktiski piemēri, apskatot Latvijas un ārvalstu pieredzi. Īpaša uzmanība šogad datiem — kur tos meklēt, kā apvienot un izskaidrot, kādi datu analīzes rīki noder pilsētu nākotnes prognozēšanai un veidošanai.

Pasākuma nobeigumā tradicionālais pilsētplānošanas zibenshakatons jeb konkurss — motivācijas vadīta spēle, sadarbības veidotājs un mācību process — kura laikā tiks meklēti risinājumi Rīgas tukšo skatlogu aizpildīšanai un konkrētu Rīgas centra teritoriju — Centrāltirgus un Centrālās stacijas apkārtnes attīstībai.

MadCity 2024  programma

Vairāk informācijas: https://madcity.lv/ un Facebook profilā: https://www.facebook.com/MadCityRiga

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
2 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Miķelis

Neils bija tas, kurš visiem prezentēja Rail Baltic. Neaizmirstami mirkļi. Rīgas centrālā stacija kā, tur bija tāds labs svešvārds – multimodālais mezgls. Nesaprotu vienu – cik cilvēku no arhitektiem domā ar galvu? Iznākumu nevarēja paredzēt? Viss taču balstījās uz “zilo”. Nebija taču nekādu aprēķinu par pasažieru plūsmu un atmaksāšanos. Joprojām taču nav. Šobrīd ir stacijas karkass un aktīvi notiek pirmā tilta balsta būvniecība. Neil, kā tad ir, nepievil ar informāciju – kā būs tālāk ar RailBaltic? Un kur pazuda Linkaits ar plāniem veco dzelzceļa tiltu pārvērst par gājēju un velosipēdistu tiltu. Muļķība nekad neparādās viena, tā parasti ietusē ar dumjību,… Lasīt vairāk »

Miķelis

P.S. Rīgā ar savu iztapību Krievijas naudai, ierīkojot oficiālas mazgātuves, par kurām nesen iesēdināja SWE vadītāju, orientēšanos uz naftas produktu tranzītu un Krievijas naudas apkalpošanu nav pelnījusi būt par Baltijas metropoli. Tāda ir Tallina ar savu miljardu vērto Skype stāstu. Tā ka lai kaut kas mainītos, jāmainās domāšanai, cītīgi jārukā, jāveido pelnošas ražotnes un jāattīsta industrijas, lai radītu darbavietas un dzimtu bērni – latviešu bērni. Rīgā smird pēc kebabiem vasarā un līdzinās atpalikušai Detroitai ar saviem humpalu veikaliem. Viss tādēļ ka mēs mākam tērēt, nevis pelnīt, un runāt nevis strādāt. Paskatās demogrāfijas līknes un nomierinās – Rīgā baigi nekas nespīd… Lasīt vairāk »

2
0
Lūdzu, komentējietx