Kamēr Latvijas dalība Venēcijas biennālē vēl nav skaidra, Kadzujo
Sedzima, kas izvēlēta par šī gada arhitektūras izstādes kuratori, janvāra
beigās nāca klajā ar vadlīnijām, nosaucot izstādes moto: Cilvēki satiekas
arhitektūrā un iezīmējot skaidrāk uzstādījumus.
Venēcija,
2010. gada 22. janvāris. Venēcijas biennāles prezidents Paolo Barata (Paolo
Baratta) un 12.
starptautiskās arhitektūras izstādes kuratore Kadzujo Sedzima (Kazuyo Sejima) šodien tikās ar pārstāvjiem no
54 valstīm, kuras piedalīsies izstādē, kas būs atvērta no 2010. gada 29. augusta
līdz 21. novembrim Giardini un Arsenale telpās, kā arī daudzās citās vietās
Venēcijā (izstādi varēs aplūkot arī pirms tās oficiālās atklāšanas 2010. gada 26.-28.
augustā).
Pēc vairākām biennāles izstādēm, kuru kuratori ir bijuši
izcili kritiķi vai vēsturnieki, šogad, lai atkal pievērstos arhitektūras
kvalitātes tēmai, šis pienākums ir uzticēts japāņu arhitektei Kadzujo
Sedzimai, kura kvalitāti
uzskata par savu aicinājumu.
Kadzujo Sedzima 12. starptautiskajai arhitektūras izstādei
ir izvēlējusies moto: Cilvēki satiekas
arhitektūrā. «Izstādes mērķis ir palīdzēt cilvēkiem saprast
arhitektūru, palīdzēt arhitektūrai saprasties ar cilvēkiem, un palīdzēt
cilvēkiem saprasties vienam ar otru.»
«Vai
arhitektūra var padarīt saprotamas 21. gadsimta jaunās vērtības un jauno dzīves
stilu?» Kadzujo Sedzima apgalvo, ka «šī izstāde būs arhitektūras iespēju apzināšana, lai
saprastu, kā arhitektūra atspoguļo jaunus dzīvesveidus, lai parādītu
arhitektūru, kas radīta, izmantojot atšķirīgu pieeju un vērtības. Es būtu ļoti gandarīta,
ja ar šīs izstādes starpniecību mums izdotos noteikt virzienu, kādā šobrīd
attīstās mūsdienu sabiedrība.»
«Katram
arhitektam un katrai tēma būs sava telpa. Tas nozīmē, ka izstādes dalībnieki
vienlaikus būs arī savas ekspozīcijas kuratori. Šādi viņi varēs veidot paši
savu ekspozīciju, ņemot vērā to, kā apmeklētāji to uztvers gan fiziski, gan
konceptuāli. Tādējādi izstādi veidos vairākas ekspozīcijas, nevis atsevišķi
eksponāti.»
«Starp
dalībniekiem būs ne tikai arhitekti, bet arī mākslinieki un inženieri, jo
arhitektūra ir produkts, kas domāts visai sabiedrībai. Vairākas ekspozīcijas
taps mākslinieku un arhitektu vai arhitektu un apmeklētāju sadarbības rezultātā.»
No savas
puses Venēcijas biennāles prezidents Paolo Barata piebilda, ka:
«12. starptautiskās izstādes mērķis ir atsākt diskusiju par arhitektūru un
tās lomu civilizācijas attīstībā. Arhitektūrai ir jābūt gatavai mūsu dzīves
telpas veidošanas izaicinājumam. Šajā ziņā arhitektūrai ir jāatrisina viena no sarežģītākajām
problēmām, proti, kā šodien īstenot res publica jeb kopīgu lietu.»
Paolo
Barata piebilda, ka „par jauno kuratori ir izraudzīta viena no spējīgākajām un atzītākajām
arhitektēm, kas pārstāv trešās tūkstošgades jaunos arhitektūras meistarus. Viņa
pārstāv paaudzi, kas jau ir pierādījusi sevi šī gadsimta pirmajā desmitgadē, un
kas uzaugusi, mācoties no visā pasaulē atzītu slavenu arhitektu pieredzes, kuru
ietekme nav vis nomākusi jaunos profesionāļus, bet gan gluži otrādi –
veicinājusi viņu izaugsmi. Viņu darbu augstā kvalitāte liecina, ka viņi ar
lielu entuziasmu uztver arhitektūras attīstību, kas pierāda, ka tā nesaistās
vienīgi ar tehnoloģijām un saziņas līdzekļiem, bet ir dzīva un vitāla.»
12.
arhitektūras izstādes ietvaros tiks izstrādāts projekts Arhitektūras
sestdienas un ir paredzēts pievērst lielāku uzmanību sadarbībai ar augstskolām.
Katru
nedēļu, kamēr darbosies izstāde, būs iespējams apmeklēt Arhitektūras sestdienas – sarunas, prezentācijas un diskusijas, kurās
piedalīsies Itālijā un pasaulē pazīstami arhitekti un arhitektūras kritiķi. Sestdienas
tikšanās vadīs ne tikai šāgada izstādes kuratore Kadzujo Sedzima,
bet arī vairāki iepriekšējo izstāžu kuratori, tostarp Vitorio Gregoti, Paolo Portogezi, Hanss Holeins, Masimiliāno
Fuksas, Kurts Forsters un Ārons Betskis.
Biennāles
ietvaros ir izstrādāts arī augstskolu projekts, kura mērķis ir vairāk eksperimentēt,
iesaistot skolas un universitātes: sadarbībā ar Itālijas un Eiropas skolām tiks
sagatavotas izstādes apmeklējumu programmas, kas arhitektūras, būvniecības,
dizaina, komunikāciju tehnoloģiju un socioloģijas fakultāšu studentiem dos
iespēju papildināt zināšanas. Projekta mērķis ir noslēgt ar augstskolām īpašu
vienošanos, lai studenti varētu apgūt ievadkursu arhitektūrā un saņemt
kredītpunktus. Katra universitāte un fakultāte var sagatavot prezentāciju par
kādu konkrētu un izstādes saturam atbilstošu tēmu, kas tiks apspriesta foruma laikā
kādā no biennāles norises vietām.
Kā jau
tradicionāli pieņemts, Venēcijas biennāles 12. starptautiskajā arhitektūras
izstādē varēs aplūkot arī dažādu valstu sagatavotās ekspozīcijas Giardīnī
paviljonā un Venēcijas vēsturiskajā centrā. Tāpat varēs apmeklēt arī citus pasākumus,
kurus organizēs starptautiskas organizācijas un iestādes, kas Venēcijā
prezentēs savas izstādes un iniciatīvas vienlaikus ar 12. starptautisko
arhitektūras izstādi.
Venēcijas biennāle
12. starptautiskā arhitektūras izstāde / Cilvēki satiekas
arhitektūrā
Izstādes kuratore Kadzujo Sedzima (Kazuyo Sejima)
Venēcija (Arsenale un Giardini), 2010. gada 29. augusts —
21. novembris
Apskate
pirms atklāšanas — 2010. gada 26.-28. Augusts
Kadzujo Sedzima. Īsa biogrāfija
Kadzujo Sedzima ir dzimusi 1956. gadā Japānā, Ibaraki
prefektūrā. Viņa ir mūsdienu arhitektūras vadošā eksperte. 1981. gadā viņa pabeidza Japānas sieviešu universitāti
un sāka strādāt arhitekta Tojo Ito birojā. 1987. gadā Kadzujo Tokijā
atvēra pati savu biroju. 1995. gadā kopā ar Rjue
Nišidzavu (Ryue
Nishizawa) viņa Tokijā nodibināja biroju SANAA, kas ir izstrādājis vairāku
novatorisku būvju projektus. Starp biroja projektētajām ēkām ir Jaunais
laikmetīgās mākslas muzejs Ņujorkā, Serpentīna galerijas paviljons Londonā, Christian
Dior ēka Tokijā un 21. gadsimta laikmetīgās mākslas muzejs Kanazavā, kas ieguva
Zelta lauvu 2004. gadā kā Venēcijas biennāles 9. starptautiskās arhitektūras
izstādes nozīmīgākais darbs. Venēcijas
biennāles 7. starptautiskās arhitektūras izstādes laikā 2000. gadā Kadzujo
kopā ar Rjue
Nišidzavu bija Japānas
paviljona ekspozīcijas Meiteņu pilsēta
kuratore.
Kadzujo Sedzima ir mācījusies Prinstonas universitātē un Lozannas Politehniskajā skolā. Pašlaik
viņa strādā par pasniedzēju Keio universitātē. Visu
arhitektes darbu pamatā ir rūpīga analīze un izpēte. Viņa turpina pirms tūkstoš
gadiem iedibināto minimālisma tradīciju, kas izpaužas arī mūsdienu Japānas
arhitektūrā. Runājot par Kadzujo, Tojo Ito saka, ka «viņa ir arhitekte, kas ar
vienkāršiem līdzekļiem sasaista materiālo un abstrakto.»
shis izklausaas ljoti interesanti
tā vienmēr sākumā izskatās
bet tad LV apstiprina un aizsūta kaut ko galīgi ne par tēmu.
toties, lai tauta pamana
varētu pat teikt, ka tēmu nemaz nemēģina risināt
ir citu valstu ekspozīcijas, kurās kaut kā nekautrējas parādīt diagrammas, izpēti, nākotnes teorijas, arī pa kādam ideālistiskam konceptam
Bet šoreiz jau laikam LV iekš VB nedraud arī pat tas . . .
saņenās LV arhitekti, SAŅEMĀS!
shis izklausaas ljoti interesanti
tā vienmēr sākumā izskatās
bet tad LV apstiprina un aizsūta kaut ko galīgi ne par tēmu.
toties, lai tauta pamana
varētu pat teikt, ka tēmu nemaz nemēģina risināt
ir citu valstu ekspozīcijas, kurās kaut kā nekautrējas parādīt diagrammas, izpēti, nākotnes teorijas, arī pa kādam ideālistiskam konceptam
Bet šoreiz jau laikam LV iekš VB nedraud arī pat tas . . .
saņenās LV arhitekti, SAŅEMĀS!