Savā veidā interpretējot Mīsa saukli, ka mazāk ir vairāk, Processoffice Mākslas muzeja konkursa labākajā projektā aicina pārskatīt esošo telpu izmantošanu, rodot nepieciešamās izstāžu telpas bēniņos, atverot publikai cokolstāvu un piedāvājot jumta terasi, trūkstošās palīgtelpas novietojot pazemē zem aktīvai izmantošanai atvēlēta pagalma un — iztiekot bez jauna apjoma.
Mākslas muzeja pārbūves stratēģijas trīs aspekti
Ņemot vērā ēkas vienreizējo arhitektūru, tās tēla svarīgumu un nozīmi kultūras mantojumā, piedāvātā pārbūves un paplašinājuma stratēģija ir balstīta uz:
- esošās ēkas ietilpības un autentisko detaļu aizsardzību;
- skaidri izteiktu mūsdienu apjomu un smalku un minimālu muzeja funkcijām nepieciešamo papildus telpu dizainu;
- esošās ēkas funkcionālās stratēģijas pārskatīšanu un pārveidošanu, kas ļautu esošo ēku izmantot efektīvāk un ergonomiski integrēt paplašinājumu.
Sekojot šie aspektiem mēs piedāvājam funkcionāli un estētiski līdzsvarotu Latvijas Nacionālā mākslas muzeja ēkas pārbūves un paplašinājuma projektu, saglabājot ēku kā vēsturisku pilsētas vietzīmi un piešķirot tai mūsdienīgu funkcionalitāti.
Mantojuma aspekts. Esošajai muzeja ēkai, kas ir atzīta par valsts kultūras pieminekli un vienu no zīmīgākajām Rīgas ēkām, piedāvājam restaurāciju, maksimāli pasargājot ēkas funkcionālos elementus, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas un saglabājot neskartus oriģinālos dekoratīvos elementus.
Estētiskais aspekts. Izstāžu telpu trūkuma problēmu piedāvājam risināt piemērojot esošās neizmantotās ēkas telpas un papildfunkcijas koncentrējot jaunajā paplašinājumā, kas plānots pazemes daļā. Izvietojot jauno paplašinājumu zem zemes ir iespējams maksimāli pasargāt vēsturisko pilsētniecisko vietzīmi. Īpašai muzeja arhitektūrai ir pievienots vien neitrāls betonēts pagalms ar simbolisku amfiteātri, kas klāts ar vaŗu.
Funkcionālais aspekts. Strādājot pie muzeja ēkas modernizācijas koncentrējamies uz funkcionālās stratēģijas plānošanu, veltot uzmanību telpu pārdalei un loģiskai klasifikācijai, grupējot un veidojot savienojumus starp esošajām un nākotnes muzeja telpām un funkcijām. Reaģējot uz muzeja vajadzībām, nonācām pie šādas funkcionālas pieejas:
- Atstājot gruntsgabalu brīvu no jauniem virszemes apjomiem, piedāvājam krātuves ar restaurācijas darbnīcām un palīgtelpas ierīkot jaunajā pazemes paplašinājumā.
- Virs arhīva, starp parku un muzeja ēku piedāvājam laukumu — stilizētu sociālo telpu āra kafejnīcai, brīvdabas video projekcijām un citiem publiskiem pasākumiem
- Laukuma vidū piedāvājam amfiteātri ar 10x10m lielu stikla klājumu tā apakšā, caur kuru apmeklētāji var vērot muzeja dzīvi un kas reizē kalpo par virsgaismu darba telpām.
- Cokolstāvu ierosinām piemērot muzeja administratīvajām un publiskajām funkcijām — mācību telpām, kafejnīcai / restorānam, konferenču telpai, bērnu mācībtelpām, kas pieejamas gan no ielas, gan parka puses.
- Piedāvājam izstāžu telpas atstāt tur, kur tās ir šobrīd un jaunās izstāžu telpas (970 m²) izveidot neizmantotajos bēniņos. Saskaņā ar ekspozīciju telpām nepieciešamajiem prasībām piedāvājam izveidot virsgaismas ar pilnu dienasgaismas kontroli un UV filtriem.
- Ērtākai un praktiskai pielietošanai piedāvājam pārveidot ēkas jumtu tā, lai abas slīpnes kļūtu simetriskas, iegūstot vienādu slīpumu skatā no Valdemāra ielas un Esplanādes puses.
- Virs bēniņiem piedāvājam izveidot terasi, no kuras pavērtos gleznaini skati. Iespaidīgā kupola telpa var tikt izmantota pagaidu instalācijām un kā izeja uz jumta terasi.
I will write in english, because otherwise it would feel like talking behind the back of the authors. First of all I would like to congratulate the winners, the project was one of my favorites after looking through the exhibition. However there still are some important issues regarding the project’s functionality: 1) both of the elevators are located in the left wing of the building. In the attic level the left and right wings are separated by the middle cupola part which is a bit elevated. That means: while putting up an exhibition the artwork will have to be carried… Lasīt vairāk »
Fully agree. Those floor plans and sections just create more and more doubts about the solution. It seems even more impossible to squeeze all the necessary exhibition area within the existing building so that it is up to the modern standards and needs, useful, accessible without completely destroying its internal structure. Now it is something between – something that doesn’t fulfil either.
Just wanted to write a remark about the competition brief…
I think that it is best to leave it open to get the most diverse range of projects. Architects choose their own set of constraints, contexts and opportunities. If there had been an interesting and elegant project that respected the old gallery building and its relationship with the park, than it might have challenged the winning project.
It would be interesting to see a brief presentation of all the projects to see how many went below and how many stayed above ground.
Es RUNĀT latviešu valoda lai neaizvainot Kārlis. Mans piedāvājums, visi starptautisks konkurss Latvija ir nakotne atļauts tikai LATVIEŠU VALODA, sapludinajums noticis BŪS visu svešas zemes dalībnieks VIENLĪDZĪBA ar vieteja meroga dalibnieks.
I am wondering whether those long stairs to the attic floor are really appropriate for their task? It seems a pretty long and boring climbing to get there. It would be OK for apartments or office building, but for exhibition hall – I’m not sure…
Official letter from competition organizers signed by Mrs. Dripe clearly states – CHANGE OF ROOF SHAPE IS NOT ALLOWED. The project should have been disqualified. Also do not forget about mechanical units, will take at least half of the floor!
Bez šaubām Lietuvieši lodā pa a4d lapām lai uzzinātu ko par viņiem runā. Aizrakstiet labāk viņiem e-mailus.
Man ar šī mītiskā tolerance nav īpaši izprotama 😀
žēl, ka viņu mājaslapā nav neviena realizēta darba. Nav slikts izmēģinājuma poligons, kur sākt mācīties būvniecību.
Vai kāds nezina vai vēl ir iespējams aplūkot visus darbus kaut kur vai tikai tos uzvarētājus vairs. Nesanāca laikus aiziet. tagad savukārt riktīgi interesē, kas tur vēl bija. Pa TV tik redzēju kadru, kurā bija bezsakarā kaut kādi kluči sakrauti kā pagales aiz muzeja.
Nu ja tev nesnaaca laikus aiziet un apskatiit pareejos darbus un iedzilinaaties to konceptos, tad es tevi paluugtu neizteikties bezsakaraa par darbiem, kurus tu, varbuut, neizproti!! Tas ta kaa nav loti lojaali pret autoriem, kas tos izstradaaja!!
Projekts ar tiem "sakrautiem kluchiem" kaa tu izteicies aiz muzeja, starp citu, bija apbalvotaaju sarakstaa!
atvaino, bet tās tiešām izskatās kā malkas pagales! un absolūti nepiestāv pie muzeja ēkas.
Es katrā ziņā esmu priecīga, ka izvēle ir tāda kāda tā ir, jo man riebjas, ka visu jauno uztaisa tā, ka tas sprāgst no ainavas kā sarkanās krāsas baloniņš ārā. Jau gana piecūkota Rīga, ar jūsusprāt moderno arhitektūru, kas it kā sasaucas ar vēsturisko.
Esmu vidējais latvietis un no arhitektūras nesajēdzu neko.
LAS rīko trīs Baltijas valstu izstādi: http://www.apo…rticles/215829
"konceptuāli saudzīgs, nepiedāvājot jaunu apjomu", bet nograujot to kas ir . tas laikam tas saudzīgums.
vai vareetu kaads, luudzu, pateikt, kaadas tieshi telpas paredzeets izvietot zem stiklotaa pazemes paarsega? peec plaana dallijuma noprotams vieniigi, ka taas ne tuvu nav izstaazhu zaales
gleznu un grafikas restaurācijas darbnīcas.
upsss….negaidiits risinaajums
droshi vien abaam puseem negaidiits, un interesanti, ko par to saka pashi gleznu un grafikas restaurācijas speciaalisti 🙂 un muzeja vadiiba ko?
ka viss buus labi??! vai, ka tomeer liks tur vismaz kafejniicu
I will write in english, because otherwise it would feel like talking behind the back of the authors. First of all I would like to congratulate the winners, the project was one of my favorites after looking through the exhibition. However there still are some important issues regarding the project’s functionality: 1) both of the elevators are located in the left wing of the building. In the attic level the left and right wings are separated by the middle cupola part which is a bit elevated. That means: while putting up an exhibition the artwork will have to be carried… Lasīt vairāk »
Fully agree. Those floor plans and sections just create more and more doubts about the solution. It seems even more impossible to squeeze all the necessary exhibition area within the existing building so that it is up to the modern standards and needs, useful, accessible without completely destroying its internal structure. Now it is something between – something that doesn’t fulfil either.
Just wanted to write a remark about the competition brief…
I think that it is best to leave it open to get the most diverse range of projects. Architects choose their own set of constraints, contexts and opportunities. If there had been an interesting and elegant project that respected the old gallery building and its relationship with the park, than it might have challenged the winning project.
It would be interesting to see a brief presentation of all the projects to see how many went below and how many stayed above ground.
Es RUNĀT latviešu valoda lai neaizvainot Kārlis. Mans piedāvājums, visi starptautisks konkurss Latvija ir nakotne atļauts tikai LATVIEŠU VALODA, sapludinajums noticis BŪS visu svešas zemes dalībnieks VIENLĪDZĪBA ar vieteja meroga dalibnieks.
I am wondering whether those long stairs to the attic floor are really appropriate for their task? It seems a pretty long and boring climbing to get there. It would be OK for apartments or office building, but for exhibition hall – I’m not sure…
Official letter from competition organizers signed by Mrs. Dripe clearly states – CHANGE OF ROOF SHAPE IS NOT ALLOWED. The project should have been disqualified. Also do not forget about mechanical units, will take at least half of the floor!
Bez šaubām Lietuvieši lodā pa a4d lapām lai uzzinātu ko par viņiem runā. Aizrakstiet labāk viņiem e-mailus.
Man ar šī mītiskā tolerance nav īpaši izprotama 😀
žēl, ka viņu mājaslapā nav neviena realizēta darba. Nav slikts izmēģinājuma poligons, kur sākt mācīties būvniecību.
Vai kāds nezina vai vēl ir iespējams aplūkot visus darbus kaut kur vai tikai tos uzvarētājus vairs. Nesanāca laikus aiziet. tagad savukārt riktīgi interesē, kas tur vēl bija. Pa TV tik redzēju kadru, kurā bija bezsakarā kaut kādi kluči sakrauti kā pagales aiz muzeja.
Nu ja tev nesnaaca laikus aiziet un apskatiit pareejos darbus un iedzilinaaties to konceptos, tad es tevi paluugtu neizteikties bezsakaraa par darbiem, kurus tu, varbuut, neizproti!! Tas ta kaa nav loti lojaali pret autoriem, kas tos izstradaaja!!
Projekts ar tiem "sakrautiem kluchiem" kaa tu izteicies aiz muzeja, starp citu, bija apbalvotaaju sarakstaa!
atvaino, bet tās tiešām izskatās kā malkas pagales! un absolūti nepiestāv pie muzeja ēkas.
Es katrā ziņā esmu priecīga, ka izvēle ir tāda kāda tā ir, jo man riebjas, ka visu jauno uztaisa tā, ka tas sprāgst no ainavas kā sarkanās krāsas baloniņš ārā. Jau gana piecūkota Rīga, ar jūsusprāt moderno arhitektūru, kas it kā sasaucas ar vēsturisko.
Esmu vidējais latvietis un no arhitektūras nesajēdzu neko.
LAS rīko trīs Baltijas valstu izstādi: http://www.apo…rticles/215829
"konceptuāli saudzīgs, nepiedāvājot jaunu apjomu", bet nograujot to kas ir . tas laikam tas saudzīgums.
vai vareetu kaads, luudzu, pateikt, kaadas tieshi telpas paredzeets izvietot zem stiklotaa pazemes paarsega? peec plaana dallijuma noprotams vieniigi, ka taas ne tuvu nav izstaazhu zaales
gleznu un grafikas restaurācijas darbnīcas.
upsss….negaidiits risinaajums
droshi vien abaam puseem negaidiits, un interesanti, ko par to saka pashi gleznu un grafikas restaurācijas speciaalisti 🙂 un muzeja vadiiba ko?
ka viss buus labi??! vai, ka tomeer liks tur vismaz kafejniicu