Arhitektūras izglītība Lundā

«Pat konservatīvie zviedri uzsver, ka jāgūst prieks no mācīšanās procesa. Un zviedri ļoti mīl seminārus. Pārrunas ar pasniedzēju notiek patīkamā gaisotnē, radot sajūtu, ka viņš saprot darbu labāk par pašu autoru un tāpēc iesaka virzienu, kurā strādāt tālāk. Lekciju un ekskursiju apvienojumu uzskatu par labāko veidu, kā mācīties,» par studijām Lundas Universitātes Tehniskajā augstskolā stāsta Dace Aumele.

Lundas Universitāte izveidota 1666.gadā. Šodien ar 8 fakultātēm, dažādiem izpētes centriem un specializētām skolām tā ir lielākais augstākās izglītības un izpētes centrs Zviedrijā. Administrācija atrodas Lundas pilsētā, bet daži akadēmiskie un izpētes centri novietoti blakus vienai no trim Zviedrijas lielākajām pilsētām — Malmei. Helsingborgā universitātei ir campus, daži centri — pilsētā Skåne.

Lunda ir viduslaiku pilsēta, taču mūsdienu Lundas iedzīvotāji ir studenti. Pretēji kūrorta pilsētām vasarās tā ir tukša, bet ziemās, kad zviedri, kā arī daudzi apmaiņas studenti sabrauc mācīties, Lundā mutuļo dzīve. Katra semestra sākumā valda apjukums, studenti skrien un meklē/atrod savas gadam/pusgadam nepieciešamās takas uz kojām vai fakultātes ēkām. Lundas pamatiedzīvotāji pie tā ir pieraduši un labprāt palīdz atrast vajadzīgo.

2004.gada decembrī kā Socrates/Erasmus programmas studente aizbraucu mācīties uz vienu no vecākajām un lielākajām  fakultātēm Skandināvijā — Lundas Tehnoloģisko institūtu (Lund Institute of Technology). Man tika piedāvātas sekojošas izvēles:

Pamatkursi:
* Architectural Conservation and Restoration: Modernistic Architecture, Professor Kerstin Barup
* Laboratory for Spatial Experiments (CC—Creative Competition, theory and application), Professor Abelardo Gonzalez
* Urban Planning: The New Urban Landscape, Professor Johan Rådberg

Papildkursi:
* Urban Planning: Landscape and Garden, Professor Peter Siöström
* Laboratory for Spatial Experiments (Contemporary Design Process in Architecture), Pawel Szychalski
* Architectural Conservation and Restoration: Theory and Practice in Conservation and Restoration, Professor Kerstin Barup
* An Outline of Scandinavian Urbanism, lecturer David Sim
* Architecture in Extreme Environments (Artefacts and Reality, Professor Maria Nyström

Izvēlētais kurss bija jāapstiprina līdz aizbraukšanai, bet kontaktpersona informēja, ka izvēli varēšu mainīt pēdējā brīdī. Aiznākamajā dienā pēc ierašanās profesori prezentēja savus pamatkursus, nākamajā dienā bija jāpaziņo mana galīgā izvēle.

Mani ieinteresēja pamatkurss Laboratory for Spatial Experiments, lai arī nedaudz šaubījos, vai tikšu galā. Kā papildkurusu izvēlējos An Outline of Scandinavian Urbanism. Tiesa gan, gaidītā David Sim vietā to pasniedza Ingrid Järnefelt. Pat konservatīvie zviedri nav strikti un uzsver, ka jāgūst prieks no mācīšanās procesa. Viņi ir gatavi darīt iespējamo, lai apmaiņas students justos labi.

Abelardo kurss bija ļoti blīvs, ar to rēķinājos, jau to izvēloties. Universitātē pavadīju praktiski katru darba dienu no 10.00 rītā līdz 17.00—18.00 vakarā. Studentu rīcībā ir studiju telpas, ikvienam studentam — sava vieta pie galda, kā arī divas telpas ar aptuveni 100 datoriem, kurus var izmantot jebkura laikā. Jebkurā, jo tur var pavadīt arī naktis. Katrs ar savu «ieejas» karti var iekļūt universitātē arī brīvdienās.

Studiju darbs pie Abelardo tika organizēts, studentiem ļaujot izvēlēties sadali grupās un pieteikšanos Abelardo izvēlētajos konkursos jebkurā pasaules malā. Mūsu semestrī tie bija Vācijā, Turcijā un turpat Zviedrijā. Var strādāt arī vienatnē. Tad ir lielāka atbildība. Un darbs var nebūt tik interesants, jo iztrūkst kontakta ar citādi domājošiem, students liedz sev iespēju iepazīt citus, apmainīties ar viņu pieredzēm.

Visu semestri strādāju kopā ar Mariam un Miki — meiteni no Austrijas un puisi no Kalifornijas. Darbs bija interesants. Lai arī ne vienmēr gāja gludi, sasniedzām rezultātu. Bijām trīs atšķirīgi, bet ar vienu vadmotīvu — no mācību procesa gribam gūt maksimālo! Sadraudzējamies arī ar citu grupu, kur bija studenti no Malaizijas, Indonēzijas, ASV un Zviedrijas. Šie kontakti palikuši līdz pat šai dienai.

Studiju darbs bija blīvs. Nākamajā dienā pēc uzdevuma izsniegšanas prezentācijas veidā bija jārāda pirmās idejas, tās noklausās visa grupa un pasniedzēji, izdiskutējot, vai konkrētā ideja ir dzīvot spējīga vai ne. Tālākajā darba gaitā ik nedēļu jāpiesakās uz pārrunām pie pasniedzēja, katru otro nedēļu notiek kārtējā prezentācija visai grupai un pasniedzējiem. Reizēm tas notiek universitātes gaitenī, kas nozīmē, ka klausītāju lokam var pieslēgties arī garāmejošie. Pārrunas ar pasniedzēju notika patīkamā gaisotnē, radot sajūtu, ka viņš saprot darbu labāk par pašu autoru un tāpēc iesaka virzienu, kur meklēt tālāk, kādas grāmatas lasīt, kuras mājas lapas skatīt, kuru daļu uzsvērt, pie kuras piestrādāt.

Šo kursu vērtēju kā labu arī tādēļ, ka tas māca atrast ideju pasniegšanas veidu, kas ir pieņemams konkursa žūrijai. Principā — māca atrast ceļu uz to, ko ik indivīds arhitektūrā meklē.

Savu otro kursu — lekciju un ekskursiju apvienojumu uzskatu par labāko veidu, kā mācīties. Pasniedzēja lekcijās kā vieslektorus pieaicina savus draugus — arhitektus, kuri sniedza ļoti interesantas lekcijas par daudzām dažādām tēmām. Rodas kopiespaids par Skandināvijas arhitektūru. Kursa laikā notika semināri, kuros visi lasa vienu un to pašu, tad sanāk kopā, lai parunātu lasīto un apmainītos pārdomām. Zviedri ļoti mīl seminārus — diskusiju telpas ir gandrīz visur. Kursa nobeigumā saņem novērtējumu par eseju, ko studentam jāraksta par sev interesējošo tēmu. Arī šajā gadījumā pasniedzējs ļoti nāk pretī un palīdz gan izvēlēties tēmu, gan izstrādāt maršrutu, ko gribas veikt, ceļojot vienalga kurp Zviedrijā vai citur Skandināvijā.

Apmešanās vietu arī izvēlas, vēl esot mājās. Var norādīt, kāda veida apartamentu grib — izvēles iespējas ir plašas.

Lunda piedāvā interesantas izklaides, piemēram, studentu organizācijas katru nedēļu rīko internacionālus pasākumus.

Svarīga ir atbildības sajūta, jo faktiski students pārstāv savu valsti. Īpaši, ja Lundas Universitātē katru gadu uzņem tikai vienu cilvēku no Baltijas. Papildus atbildības sajūtu deva tas, ka manas studijas atbalstīja Latvijas Valsts Kultūrkapitāla fonds.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
guest
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
0
Lūdzu, komentējietx