Arhitektūra kā
             māksla — starp «jūzeriem», «developeriem» un teorētiķiem. Ievas Lejasmeijeres Intervija
             ar žurnāla Project Baltia redaktoru, arhitektūras kritiķi un kuratoru Vladimiru
             Frolovu.
Ar Sanktpēterburgas
          arhitektūras kritiķi un kuratoru Vladimiru Frolovu tiekamies Latvijas
          Arhitektūras muzejā — viduslaiku gaisotnē, ko atsvaidzina mūsdienu somu
          arhitektu biroju izstāde. Šī ir otrā Vladimira kūrētā izstāde Rīgā, un pamazām
          izplatās ziņas par viņa veidoto Baltijas jūras reģiona arhitektūras žurnālu Project Baltia. 
Žurnāla iecere
          — aptvert Baltijas jūras valstis — ir jau mākslā un kultūras publicistikā
          mēģināta stratēģija, bet ne vienmēr veiksmīga, jo valstu kopība izrādās vairāk
          formāla. Kā radās jūsu žurnāla iecere, un kas šī reģiona valstīm tomēr kopīgs?
Žurnālu iecerējām
          2007. gadā Sanktpēterburgā. Krievijā iznāk daudz dažādu izdevumu. Ir tāds
          žurnāls Projekt Rossiji, kuru 1995. gadā dibinājis Barts Goldhorns no Nīderlandes. Ar laiku sāka rasties vēl visādi
          projekti, arī reģionāli. Krievija ir liela valsts, bet žurnālos, ko izdod
          Maskavā, arī pārsvarā par Maskavu raksta. Tā radās žurnāli Projekt Volga, Projekt Sibirj
          utt. Arī Sanktpēterburgā bijuši mēģinājumi veidot arhitektūras žurnālu. Padomju
          laikā jau tāds bija, saucās Ļeņingradas Arhitektūra. Sapratām, ka vajag kārtējo
          reizi mēģināt izdot žurnālu, taču aprobežoties tikai ar mūsu pilsētu nelikās
          gana interesanti un ambiciozi, tāpēc nolēmām veidot starptautisku, bet
          reģionālu žurnālu. No sākuma tas bija eksperiments, jo mēs paši sev uzdevām šo
          jautājumu — kas šim Baltijas jūras reģionam kopīgs. Tātad mūsu reģions ir
          Somija, Krievijas ziemeļrietumi un trīs Baltijas valstis — Latvija, Lietuva,
          Igaunija. Protams, šīs valstis ir ļoti dažādas. Tomēr, stāstot par projektu,
          piemēram, Maskavā vai Berlīnē, visiem ir skaidrs, kāpēc šāds nošķīrums. Tātad
          kaut kas kopīgs tomēr ir gan vēsturiski, gan arī mūsdienu izpausmēs. Piemēram,
          pie jums tikko nozīmīgā konkursā uzvarēja lietuviešu birojs (Nacionālā mākslas
          muzeja piebūves konkurss — I. L.). Igauņi ir projektējuši Kaļiņingradā, somi —
          Igaunijā un tamlīdzīgi. No reģionālo profesionālo saišu viedokļa viss ir
          kārtībā. Tomēr tas ir jāparāda, lai būtu iemesls par kaut kādu reģionālo
          nošķīrumu runāt. Tas ir mēģinājums parādīt to, kas pazūd mūsdienu mediju
          specifikas dēļ. Pasaulē tā arī lielākoties ir — ir zināmi vai nu globāli, vai
          ļoti lokāli žurnāli, un koncentrēties tikai uz globalitāti ir tikpat bīstami kā
          iekapsulēties sevī, jo tad iznāk pievērsties tikai zvaigžņu arhitektūrai,
          aizmirstot par saviem kaimiņiem, kuri arī dara visu ko interesantu. Mūsu
          žurnāls rāda telpu, kāda reāli ir, jo no Sanktpēterburgas aizbraukt līdz Rīgai
          ir ļoti vienkārši, kāpēc gan to nedarīt? 
Tas būtu tā saukto kultūras sakaru jautājums, bet kā
          ar kopīgu estētiku? 
Šai ziņā kopīgais
          laikam saistīts ar tuvumu Skandināvijai. Mūsu kolēģi Maskavā, piemēram, bieži
          Baltijas valstu arhitektūru tiecas apskatīt kopā ar Skandināvijas valstīm. Šai
          gadā esam iecerējuši pat atsevišķu numuru, lai meklētu, ko ziemeļniecisku var
          atrast Baltijas valstu arhitektūrā. Kāds teorētiķis no Sanktpēterburgas
          uzskata, ka tā saukto ziemeļu modernismu pareizāk būtu saukt par Baltijas
          modernismu, jo tas raksturīgs plašākam reģionam. Un tā sauktā somu tradīcija,
          kas šeit ir ļoti ietekmīga, izpaužas arī Sanktpēterburgas arhitektūrā, turklāt
          jau kopš padomju laikiem. Varbūt var runāt par līdzībām drīzāk raksturā, nevis
          detaļās. Tas kopīgais būtu mierīgums, atturība. Skaidrs, ka lielākā daļa
          mūsdienu autoru, lai kur viņi arī strādātu, orientējas uz pasaules zvaigznēm —
          Remu Kolhāsu, Zahu Hadidu… Taču var būt reģionāls šo orientieru traktējums,
          piemēram, igauņi atkārto holandiešus ne tā kā ķīnieši vai krievi, precīzāk,
          maskavieši.
Nav arī tā, ka mēs —
          žurnāla veidotāji — paziņojam, ka esam atklājuši kaut kādu Baltijas stilu.
          Nekāda tāda stila nav un būt nevar. Tāpat kā nav nekāda Pēterburgas stila,
          vismaz man gribētos tā domāt. Vai arī, ja kāds ņemtos tādu uzrādīt, tas būtu
          kaut kas diezgan bēdīgs. Liela daļa mūsdienu arhitektūras teorētiķu un praktiķu
          vispār tiecas uzskatīt, ka stila jēdzienu nevajadzētu lietot attiecībā uz
          mūsdienu procesiem. 
Ar ko Pēterburga tik atšķirīga no Maskavas?
Pēterburgā jūtamas
          Maskavas ietekmes gan formveidē un estētikā, gan pilsētbūvnieciskās
          koncepcijās, bet ir vēsturiski veidojušās atšķirības. Maskava ir objektu
          pilsēta, telpas aspektiem tur pievērš mazāk uzmanības. Šādā ziņā tā ir ideāla
          pilsēta kapitālismam. Pēterburga — gluži otrādi — ir telpiska, ansambļu
          pilsēta, kurā videi lielāka nozīme nekā atsevišķam objektam. Šai ziņā Helsinki
          ir ļoti līdzīgi Pēterburgai, bet Helsinki savu telpiskumu kopj konsekventāk. 
Interesanti, ka pat
          gluži netālu no Pēterburgas ir pavisam kas cits. Nesen bijām Karēlijas
          galvaspilsētā Petrozavodskā, un tur notiekošais vairāk atgādina Latvijas, nevis
          Pēterburgas arhitektūru. 
Pirmkārt, reģionam
          kopīgi vai vismaz līdzīgi ir dabas apstākļi, kas ietekmē arhitektūru. Piemēram,
          ir diezgan tumšs, tāpēc bieži vien gaismas problēma tiek risināta ar košas
          krāsas palīdzību. Tā ir Petrozavodskai un Latvijai līdzīga iezīme. 
Otrkārt, visam
          reģionam raksturīgs zināms perifērisms. Gan Pēterburga, kas sen vairs nav
          galvaspilsēta, gan Baltijas valstis un Somija neatrodas pasaules arhitektūras
          attīstības centrā. Līdz ar to veidojies pat tāds kā arhitektūras un dizaina
          apziņas perifērisms. Arī tas ir pietiekams iemesls, lai strādātu pie lielākas
          šī reģiona integrācijas — galu galā vienkārši vairāk satiktos un sarunātos.
          Somiem, piemēram, ir visādi arhitektūras un dizaina forumi, kuros Baltija
          nepiedalās, tāpēc mēs pamazām sākam rīkot savus forumus, uz kuriem aicinām arī
          somus. Vienu tādu apaļā galda sarunu publicējām arī žurnālā. Tā bija saruna ne
          tikai par estētiku, bet arī par jaunumiem nozares likumdošanā. 
Kā raugāties uz padomju modernismu?
          Rīgā kopš rudens sarīkotas jau divas vērienīgas izstādes, kas ne vien pievēršas
          izciliem autoriem, bet arī aktualizē nesenā mantojuma problēmu. 90. gados bija
          izteikti kritiska attieksme vienotā skepsē pret visu padomisko, mūsdienās šī
          attieksme pamazām tiek pārskatīta. Taču autorprojektu vērtību ir vieglāk
          «pierādīt», savukārt daudz kas no industriālām būvēm vai pilsētbūvniecības
          ansambļiem iet bojā. 
2008. gadā šeit pat,
          Latvijas Arhitektūras muzejā, bija apskatāma izstāde Ļeņingradas modernisms. Veidoju šo izstādi vēl pirms žurnāla.
          Palūdzu 20 labus Sanktpēterburgas fotogrāfus uzņemt attēlus ar 20 labiem
          objektiem, kas projektēti 60.–80. gados. Tolaik vēl nebija krīzes, gluži otrādi
          — tas bija ekonomiskā uzplaukuma laiks, un likās, ka šos objektus lielākoties
          vienkārši nojauks, lai būvētu kaut ko jaunu. Tomēr tai attieksmei bija citi
          iemesli nekā pie jums un citās Baltijas valstīs vai Austrumvācijā. Tā nebija
          padomju laika kritika, bet tīri ekonomiski apsvērumi — bija izdevīgāk šīs ēkas
          jaukt nost, lai investētu jaunos objektos. Diemžēl tā bija. Izstādē bija 19
          mazas un viena liela fotogrāfija. Tajā bija redzama viesnīca Maskava. Tieši pēc
          gada šo lielo objektu, varētu teikt, iznīcināja. Ne gluži nojauca, bet mainīja,
          turklāt uz pavisam sliktu pusi. 
Pēc Padomju
          Savienības izjukšanas pie mums iepriekšējā estētika tika noliegta un notika
          atgriešanās pie tāda kā postmoderna historisma. Ja atceramies, arī Hruščovu
          savulaik lamāja par viņa nostādnēm, ka jāceļ daudz un lēti. Tagad jau saprotam,
          ka viņa manifests bija gluži nepieciešams un ka hruščovka kā arhitektūras
          objekts nemaz nav tik slikts, salīdzinot ar paneļu daudzstāvu apbūvi, ko būvēja
          pēc tam, un lielā mērā arī salīdzinot ar mūsdienām. Hruščovku radītā pilsētvide
          pašlaik šķiet teju optimāla — zaļumu ieskauta mazstāvu apbūve. 
Runājot par
          sabiedrisko būvju arhitektūru, Sanktpēterburgā ir vairāki spoži padomju
          modernisma piemēri. Noteikti jāpiemin brīnišķīgā arhitekta Aleksandra
          Vladimiroviča Žuka daiļrade, ko arī var apskatīt reģionālā kontekstā, jo viņš
          lielā mērā orientējās uz Alvaru Ālto. Mūsdienās šo ēku liktenis ir dažāds.
          Piemēram, Oktobra koncertzāle, kas ir rets piemērs, kā moderns apjoms iekļauts
          vēsturiskajā pilsētas apbūvē, ir pamatīgi un atbilstoši restaurēta. Turpretim
          Žuka projektētā valdības rezidence k2 — rets villas tipoloģijas piemērs XX
          gadsimta otrās puses padomju arhitektūrā — arī tika rekonstruēts, bet pilnīgi
          samaitāti skaistie oriģinālie interjeri. 
Kopumā šīs
          arhitektūras problēma ir nepietiekamais temps, kādā tiek pieņemta mantojuma
          likumdošana, kas svarīga pieminekļa statusa piešķiršanai. Speciālistu līmenī
          viss ir skaidrs, bet nepieciešams šiem objektiem pievērst sabiedrības uzmanību,
          lai ietekmētu un paātrinātu likumdošanu. Izstādes ir ļoti svarīgs instruments,
          lai veidotu izpratni par šī mantojuma vērtību un aizsargātu to no neizglītotiem
          developeriem. 
Padomju arhitektūra
          Baltijā bija būtisks orientieris pārējās republikās. Redzams, ka šeit
          arhitektiem bija mazliet vairāk brīvības nekā Maskavā, Ļeņingradā un citās
          pilsētās. Tieši Latvijas modernisma perioda arhitektūras vērtība ir
          neapstrīdama un acīmredzama! 
To nodrukāsim lieliem burtiem. Arī
          nākamais jautājums izriet no reģiona specifikas. Kā jūs komentētu piejūras
          teritoriju attīstības tendences? Rīgā, piemēram, tiecas jūras piekrasti pilsētā
          uztvert tikai kā industriālu resursu — kravu pārkraušana, tranzīts un
          tamlīdzīgi —, ignorējot iespēju attīstīt dabas un kultūras mantojumu ar
          starptautisku prestižu. Kāda te būtu arhitekta loma?
Patiesībā tas ir
          ļoti vienkārši. Ir sabiedrības intereses un atsevišķu sabiedrības grupu intereses.
          Un ir cilvēki, kas pieņem lēmumus. Galvenā atbildība, manuprāt, ir pilsētas
          galvenajam arhitektam, kā arī pilsētbūvniecības padomei vai tamlīdzīgai
          institūcijai, kas plāno un uzrauga attīstības jautājumus. Šo institūciju
          uzdevums ir prast pārliecināt ierēdņus un uzņēmējus, ka, attīstot tik
          ekskluzīvu resursu kā jūras piekraste, primāras ir sabiedrības, nevis grupu
          intereses. Tomēr skaidrs, ka noskaidrot sabiedrības intereses ir pietiekami
          sarežģīti. 
Starp citu, pirmo
          žurnāla numuru veltījām ūdens tēmai. Raudzījāmies, kā šai ziņā attīstās dažādas
          valstis. Gan Sanktpēterburgai, gan Tallinai ļoti svarīga ir ainava, kas paveras
          skatienam no ūdens puses uz pilsētu. Tallina, piemēram, pieņēma lēmumu uzcelt
          debesskrāpjus, kas būtiski mainīja šo pilsētas siluetu. Toreiz publicējām
          projektu, kas paredzēja ar augstceltnēm aizcelt tā saukto Vasilija salas jūras
          fasādi. Tomēr tas nenotika. 
Kā vērtējāt šo projektu?
Domāju, tas nav
          pareizi. Padomju laikā nereti šis sabiedrisko un biznesa interešu balanss tika pat
          vairāk ievērots. Tolaik gan bija cita sabiedrības struktūra un nebija arī tik
          vājprātīgas pilsētu konkurences kā mūsdienās. Ir izveidojies savdabīgs
          Sanktpēterburgas telpiskais kods, kas sastāv galvenokārt no ne pārāk augsta
          horizonta ar dažiem akcentiem. Tiesa, šis kods tiek slikti ievērots. Kad šeit
          senu cietokšņu vietā gribēja uzcelt milzīgu Gazprom debesskrāpi, tika rakstītas
          neskaitāmas vēstules un rīkoti mītiņi, kamēr projektu tomēr atcēla.
          Arhitektūras vēsturē ir diezgan daudz piemēru, kad neīstenojas grandiozi,
          laikmetu simbolizējoši projekti, kā padomju pils Maskavā. Es domāju, ka tomēr
          ir kādi objektīvi likumi, kurus ieinteresētās grupas vai cilvēki vienkārši
          nevar apiet, ja arī ļoti grib. 
Šai ziņā labs
          piemērs laikam būtu Helsinki, slikts — Tallina, kur minētie debesskrāpji bija
          pretrunā ar pilsētas telpisko kodu, tomēr tie tur ir. 
Kā jums šķiet — kāda vērtība šim kodam?
          Vai to nolasa, piemēram, vienkāršs cilvēks, kas atbrauc ar prāmi un skatās, kā
          tuvojas pilsēta?
Domāju, ka labs
          arhitekts, tāpat kā dzejnieks vai gleznotājs, nedomā, kā publikai patiks tas,
          ko viņš dara. Ir taču profesionāli apsvērumi, kas tā arhitektūras māksla ir.
          Arī savā žurnālā bieži runājam par to, ka ir svarīgs ekspertu loks, kuru
          viedoklī ieklausās, īpaši gadījumos, kad jāpieņem sabiedriski svarīgi lēmumi.
          Tādos gadījumos nav svarīgs ne kādas personas viedoklis un noteikti arī ne
          vairākuma viedoklis. Iedomājieties, kā izskatītos kādas pilsētas piekrastes
          siluets, ja to veidotu pēc vienkāršā skatītāja jeb jūzera izpratnes, — tur taču
          būtu viss kas, ko tikai viņš būtu un nebūtu redzējis, Heopsa piramīdu
          ieskaitot. 
Jautājums gan drīzāk bija, vai
          «patērētājs» redz, novērtē — ir vai nav ievērots tas kods. 
Atkārtošos —
          vērtējums jāsniedz ekspertiem. Turklāt vēlams, lai tie nebūtu eksperti, kas
          piedalās procesā — plāno, projektē un startē konkursos. Eksperti var būt,
          piemēram, no autoritatīviem arhitektūras žurnāliem. Tiem galvenokārt jābūt
          teorētiķiem, kas personiski nav ieinteresēti konkrētu projektu virzībā.
          Arhitektiem vienmēr ir kaut kāda korporatīva ieinteresētība. Tas būs ķecerīgi,
          tomēr — svarīgākās ir tās pilsētas intereses, kas attiecas uz pilsētu kā
          mākslas darbu ar savu attīstības vēsturi, loģiku un tamlīdzīgi… Piemēram,
          Sanktpēterburgai veiksmīgs bija XIX gadsimts, Rīgai — pat XV gadsimts. Un ir
          periodi, kad nesanāk un neveicas. Tad kādam gudram pārvaldītājam (ja tādu
          spējam iztēloties), piemēram, galvenajam arhitektam, ir dažādas, brīžiem smagas
          morālas un ētiskas izvēles, lai, izlemjot sabiedriski svarīgus jautājumus,
          nenostātos savas korporācijas jeb amata brālības interešu pusē. 
Manuprāt, vēl viena
          reģionam raksturīga un ne pārāk pozitīva iezīme ir noslēgtība. Ne vienmēr var
          sasniegt labākos rezultātus, ja kādu vietu attīsta vai projektē autors, kas
          attiecīgo vietu ļoti labi pazīst. Gadās, ka no ārpuses iespējams piedāvāt
          risinājumus, kas uzreiz varbūt sabiedrībai nav mīļi, bet ar laiku izrādās
          veiksmīgi objekti, ar ko pat var lepoties, piemēram, mūsdienu mākslas muzejs
          Kiasma Helsinkos, ko arī nebūvēja somu arhitekts. Šeit to nedomāju izvērst kā
          ekonomisku investīciju problēmu, paliekam pie korporatīvajām arhitektu un
          sabiedriskajām interesēm. Tātad jāprojektē labiem vienalga kādas valsts
          arhitektiem, ievērojot pilsētas telpisko kodu. Tad arī cilvēks, kas piebrauks
          ar kuģīti pie šīs mūsu iedomātās pilsētas, redzēs, ka tā ir tieši tā pilsēta
          vai vismaz ka tā ir cita pilsēta. 
Kāda ir Sanktpēterburgas jauno arhitektu paaudze?
          Manuprāt, jaunie autori ir brīnišķīgi, daudz
          plašāku redzesloku nekā iepriekšējā paaudze. Turklāt atšķirībā no kolēģiem, kam
          nācās strādāt pēcpadomju apstākļos vai pēc tam vēl ļaunākajos ekonomiskā buma
          apstākļos, jaunieši var mēģināt nodarboties ar arhitektūru kā mākslu, nevis kā
          attīstītājus apkalpojošu nozari. Ar to saprotu centienus atrast kaut kādu
          patiesību — vienalga, vai kādā materiālā, dizaina tīrībā, sabiedrisko telpu
          konceptos. Tas ir virziens, par ko pastāvīgi raksta, piemēram, Rems Kolhāss,
          proti, atteikties uztvert arhitektūru kā servisu. Arī Rīgā ir ļoti interesanti
          autori, piemēram, sabiedrība ap Ievu Zībārti. Skaidrs, ka ne viss ir ārkārtīgi
          veiksmīgi, bet būtisks ir centienu virziens.
 
	
 
				
Izlasiju interviju līdz galam, lai gan pusceļā sāku zaudēt saikni ar pirmajām rindkopām. Dialogs ir laba lieta, bet pusceļā tā koncepcija, šķiet, nezkādēļ, pārvērtās par prelūdi monologam ar pārāk mistiskām detaļām. Var jau būt, ka vainu par šo atkāpi, būtu jāuzņemas intervētājam. No otras puses, ceru, ka žurnāls tomēr koncentrēsies uz mēreni akadēmisku diskusiju. Ekspertatīvo Ekspertu mūsu Ekspresīvajā Elītē nEtrūkst. Mums vajag analītīku, nevis izstādi – perfomanci. Procesam jau nav nekādas vainas, bet kaut kā pie tiem rezultātiem arī kādreiz jātiek. Ar paralēļu vilkšanu Somijas virzienā jābūt ĻOTI UZMANĪGIEM! Somija NEBŪT sevi neuztver kā provinci! Viņi vienkārši necenšās sevi pozicionēt… Lasīt vairāk »
Aicinu dublēt komentāru angļu valodā, lai Vladimirs var argumentēt savu pozīciju.
Upon reading the entire interview my positive outlook on PB somewhat faded. What started out as an exciting overture to a dialog, quickly became a monolog with many odd and mythical references. I certainly hope (and after some clarification from A4D, my hope has been somewhat restored) that the blame for that should be directed towards the interviewER, rather than interviewE. I certainly hope that PB would remain committed to their intellectual aspirations. As far as the expressive expertise goes, we have plenty of characters. We need more analytical research, and less architectural performances. I certainly have nothing against the… Lasīt vairāk »
Mik, zināmā mērā varu piekrist tavam teiktajam. Reizē nākas piebilst, ka A4D saturs ir neviendabīgs – tikai daļa ir tieši redakcijas veidoti materiāli un pa laikam tiek pārpublicēti arhitektūrai veltīti materiāli no medijiem, kas nav specifiski arhitektūrai veltīti. Pārsvarā tās ir bijušas intervijas – no Rīgas Laika, no Pastaigas un no Kultūras Dienas. Respektīvi, izdevumi, kam katram sava auditorija un šai gadījumā Vladimirs intervijā uzrunāja Kultūras Dienas lasītājus. Kopumā saruna likās pietiekoši interesanta un vērtīga, lai to labprāt publicētu arī A4D, pieņemot, ka arī te tā kādam var likties interesanta. Piekrītu, ka sacītajā ir tādi mazliet pavirši vispārinājumi, bet pieļauju,… Lasīt vairāk »
Paldies, Arti! Nešaubos, ka PB kā izdevums ir daudz vairāk, kā eksperiments. No intervijas, gan, priekšstats radās tāds, kādu to nokomentēju.
Katrā gadījumā, atsviežot pāris asākos vārdus, šķiet, caurmērā mūsu viedokļi saskan. Protams, A4D un tev, Arti, par šo publikāciju atbildību uzņemties būtu lieki. Tajā pašā laikā, palies , ka noprecizēji situāciju šī projekta jautājumā.
P.S. Pamēģināšu veikli pārtulkot manis teikto angliski priekš Vladimira.
Izlasiju interviju līdz galam, lai gan pusceļā sāku zaudēt saikni ar pirmajām rindkopām. Dialogs ir laba lieta, bet pusceļā tā koncepcija, šķiet, nezkādēļ, pārvērtās par prelūdi monologam ar pārāk mistiskām detaļām. Var jau būt, ka vainu par šo atkāpi, būtu jāuzņemas intervētājam. No otras puses, ceru, ka žurnāls tomēr koncentrēsies uz mēreni akadēmisku diskusiju. Ekspertatīvo Ekspertu mūsu Ekspresīvajā Elītē nEtrūkst. Mums vajag analītīku, nevis izstādi – perfomanci. Procesam jau nav nekādas vainas, bet kaut kā pie tiem rezultātiem arī kādreiz jātiek. Ar paralēļu vilkšanu Somijas virzienā jābūt ĻOTI UZMANĪGIEM! Somija NEBŪT sevi neuztver kā provinci! Viņi vienkārši necenšās sevi pozicionēt… Lasīt vairāk »
Aicinu dublēt komentāru angļu valodā, lai Vladimirs var argumentēt savu pozīciju.
Upon reading the entire interview my positive outlook on PB somewhat faded. What started out as an exciting overture to a dialog, quickly became a monolog with many odd and mythical references. I certainly hope (and after some clarification from A4D, my hope has been somewhat restored) that the blame for that should be directed towards the interviewER, rather than interviewE. I certainly hope that PB would remain committed to their intellectual aspirations. As far as the expressive expertise goes, we have plenty of characters. We need more analytical research, and less architectural performances. I certainly have nothing against the… Lasīt vairāk »
Mik, zināmā mērā varu piekrist tavam teiktajam. Reizē nākas piebilst, ka A4D saturs ir neviendabīgs – tikai daļa ir tieši redakcijas veidoti materiāli un pa laikam tiek pārpublicēti arhitektūrai veltīti materiāli no medijiem, kas nav specifiski arhitektūrai veltīti. Pārsvarā tās ir bijušas intervijas – no Rīgas Laika, no Pastaigas un no Kultūras Dienas. Respektīvi, izdevumi, kam katram sava auditorija un šai gadījumā Vladimirs intervijā uzrunāja Kultūras Dienas lasītājus. Kopumā saruna likās pietiekoši interesanta un vērtīga, lai to labprāt publicētu arī A4D, pieņemot, ka arī te tā kādam var likties interesanta. Piekrītu, ka sacītajā ir tādi mazliet pavirši vispārinājumi, bet pieļauju,… Lasīt vairāk »
Paldies, Arti! Nešaubos, ka PB kā izdevums ir daudz vairāk, kā eksperiments. No intervijas, gan, priekšstats radās tāds, kādu to nokomentēju.
Katrā gadījumā, atsviežot pāris asākos vārdus, šķiet, caurmērā mūsu viedokļi saskan. Protams, A4D un tev, Arti, par šo publikāciju atbildību uzņemties būtu lieki. Tajā pašā laikā, palies , ka noprecizēji situāciju šī projekta jautājumā.
P.S. Pamēģināšu veikli pārtulkot manis teikto angliski priekš Vladimira.