Plot arhitektūru var dēvēt arī par nākotnes arhitektūru, jo liela daļa projektu dažādu iemeslu dēļ netiek realizēti, jo pasūtītājiem šķiet pārāk radikāli. Toties realizētās celtnes nekavējoties saņem publikas atzinību, jo ir tieši laikā. Par darbu Kopenhāgenas birojā Plot stāsta Miķelis Putrāms.
Ar Leonardo da Vinči programmas un Arhitektūras Veicināšanas fonda atbalstu šobrīd esmu Kopenhāgenā un strādāju arhitektu birojā Plot. Kā rakstīts prakses līgumā, par šeit pieredzēto man jādalās ar A4D auditoriju. To es uztveru ļoti nopietni, jo A4D ir vienīgais medijs Latvijā, kas informē ne tikai par ēkām, bet mēģina atklāt būtisko ― kādā veidā top arhitektūra, kas sajūsmina cilvēkus un izmaina viņu dzīves. Manuprāt, tas ir atsevišķu cilvēku, personību nopelns, un nav iespējams Plot bez Bjarkes Ingelsa un Žuljēna de Smedta.
Plot birojs ir kļuvis pasaulē pazīstams neticamā ātrumā, ko varētu saukt par īstenu XXI gadsimta dinamikas piemēru. Bjarke un Žuljēns darbu sāka 35m2 dzīvoklī, kurā paši dzīvoja, 5 gados birojs ir izaudzis līdz 50 cilvēku organizācijai, kas ir iekārtojusies 4 stāvu noliktavas ēkā. Kopējo ainu birojā varētu nosaukt par darba kārtību, kas ir diezgan liela nekārtība. Telpas ir blīvi piepildītas ar darba galdiem. Lielā apjomā tiek griezti maketi no kartona, putuplasta. Maketos tiek pārbaudītas idejas, vai tās telpiski ir dzīvotspējīgas. Saprotams, ka liela daļa saražotā materiāla ir vēlāk izmetama, taču darbinieki visu laiku tiek uzmundrināti un slavēti. Jebkura praktikanta vai arhitekta azartiska darbība ir biroja ieguvums. Pat saprotot, ka uzslava ir nedaudz formāla, zemapziņa tiek pagodināta un darbinieks ir motivēts un lepns par komandas idejām, kuras izstrādā. Darbs ir interesants, bet dažbrīd tas izšķīst daudzpusībā bez līdera. Plot birojā komandas darbinieki ir instruments, kas strādā pie idejām un izpētes, komandas vadītāji organizē nepārtrauktu darbu, toties virzienu, kas būs visatbilstošākais, kurā nepieciešams projektu attīstīt, norāda biroja vadītāji.
Laikā, kad Dānijā aktuāls bija karikatūru skandāls, Plot birojā tika steigšus pabeigts makets kvartāla projektam Kopenhāgenā, nākošajā dienā maketa fotogrāfijas bija Politiken laikraksta pirmajā lapā. Projektā tika paredzēta pirmā un vienīgā mošeja Dānijā. Kā žests, ka arhitektūra ir patiesi saistīta ar cilvēkiem un vidi. Visa pasaule ir atvērta un imigrācijas emigrācijas problēma ir aktuāla visur. Projekta apraksts manipulē ar integrācijas ideju, ar vispārēju pilsētvides aktivitāšu integrāciju, kas jau ir kļuvusi par nepieciešamību. Integrācija kā risinājums gan sociālo grupu līdzāspastāvēšanai, gan pilsētas būvķermeņu ģeometrijai mūsdienu metropolē.
Plot arhitektūru var dēvēt arī par nākotnes arhitektūru, jo liela daļa projektu dažādu iemeslu dēļ netiek realizēti, jo pasūtītājiem šķiet pārāk radikāli. Toties realizētās celtnes nekavējoties saņem publikas atzinību, jo ir tieši laikā (skat. jebkuru mediju informāciju par VM dzīvojamām mājām). Līdzīgus jautājumus Kopenhāgenas arhitektūras skolas vieslekcijā apskatīja Ditmārs Ēberle no Austrijas. Viņš arhitektus aicināja būt ļoti uzmanīgiem, jo jauna arhitektūra var kļūt bīstama. Ēku būvēšana patērē milzu līdzekļus un enerģiju. Jaunas ēkas, kas tiek celtas novecojušām prasībām ir bīstamas tādēļ, ka neviens nevar pateikt, vai tādas ēkas būs vajadzīgas pēc 20 gadiem. Programma arhitektam pārsvarā ir bijis negrozāms projektēšanas izejmateriāls. Šobrīd Baumschlager&Eberle birojs strādā pie ēkām Nīderlandē, kurām nav programmas. Uzstādījums no pasūtītāja puses ir, lai ēkas būtu universāla vērtība pašas par sevi, lai tās varētu izmantot turpmākos 20―50 gadus, atkarībā no nepieciešamās funkcijas. Rezumējot ― arhitektūra ir jāprojektē nākotnei, jo projektējot tagadnei, tā jau ir novecojusi.
Skatoties uz Kopenhāgenu, neizbēgami domās nākas salīdzināt starp te (Kopenhāgenā) un tur (Rīgā). Un saprotu, ka vietas nav salīdzināmas. Varbūt iespējamo atšķirību varētu raksturot kā laika starpību. Mēģinot vienkārši sasniegt labklājību, ceļot mājas un attīstot infrastruktūru, to nesasniegt. Pasaule mainās ātrāk, un strikti vadoties pēc attīstīto valstu pieredzes var nonākt nevis nākotnē, bet pagātnē. Varbūt te vietā būtu citāts no Plot projekta priekšlikuma viesnīcai Stokholmā: «Ja Tu gribi būt inovatīvs un doties kaut kur, kur vēl neviens nav bijis, tad sākumā ir jāsaprot, kur Tu nevēlies nokļūt. Tad Tu nezini, kur Tu dodies, bet esi pārliecināts, ka gribi tur nokļūt».
Šobrīd birojā ir pārmaiņu laiks, jo pirms ziemassvētku brīvdienām vadītāji paziņoja par biroja sadalīšanos. Turpmāk būs divi dažādi biroji, kas darbosies pilnīgi patstāvīgi. Plot = Big (Bjarke Ingels group) + Jds (Julien design Studio)