Pēdējās pāris nedēļās arī Latvijas medijos manāmas atskaņas no Rail Baltica konkursa Ilemistes stacijai Tallinā, — krāšņas vizualizācijas no Zaha Hadid Architects (ZHA) biroja priekšlikuma. Šīs ziņas papildina ierastie apbrīnas komentāri — “cik gan igauņiem viss labi”. Tiem piebalso arī kādi Latvijas arhitekti. Tomēr, ja sekots līdzi Rail Baltica virzīšanas procesiem Igaunijā un zinām kaut nedaudz vairāk par pēdējo konkursu, tad šoreiz īsti negribas sacīt, ka Igaunijā šādi procesi noritētu daudz labāk nekā Latvijā.
Sākotnēji biju domāji aprobežoties ar nelielu komentāru tikai mazajās ziņās (Redakcija iesaka), tomēr nonācu pie domas, ka nepieciešams izklāstīt drusku garāk. Gan Latvijas, gan arī kādos starptautiskajos medijos redzamās ziņas ar žilbinošajam bildēm ir tikai vienas puses viedoklis, atspoguļojot Rail Baltica oficiālo nostāju, kā arī pašu konkursa uzvarētāju informāciju, izvairoties jebkādi pieminēt skandālu, kas saistīts ar šo konkursu.
Vienā no Latvijas mediju rakstītā gan tika minēts, ka konkursā “saņemti pieci pieteikumi, daudziem ekspertiem paužot kritiku par niecīgo interesi tāda mēroga starptautiskā konkursā”. Kā zināms, citkārt pat vietējos arhitektūras konkursos Igaunijā dalībnieku skaits ir vairāki desmitie, bet starptautisku konkursu gadījumā skaits reizēm ir simtos mērāms. Kāpēc šoreiz tikai pieci dalībnieki?
Jāatgādina, ka konkurss šai pašai stacijai notika jau pirms pieciem gadiem — 2014. gadā , — konkursa tēma un labākie darbi tika nedaudz atspoguļoti arī A4D. Toreiz par labāko tika atzīts biroja 3+1 ARHITEKTID darbs, kas arī tika pilnveidots un virzīts uz īstenošanu (skat. 3+1 Facebook profilā 2017. gadā).
Kāpēc šogad tika rīkots jauns konkurss? Formālais iemesls, kas tiek minēts, — pirmais konkurss nebija starptautisks, kas bijis nepieciešams tik lielam projektam. Pamatojoties uz šo iemeslu Rail Baltica Estonia šī gada pavasarī izsludināja jauno konkursu.
Iepazīstoties ar konkursa dokumentāciju, Igaunijas arhitektu savienība (EAL — Eesti Arhitektide Liit), iebilda pret gan pret iepirkuma konkursa principu (ka par uzvarētāju no trim labākajiem projektiem kļūs tas, kas tiks piedāvāts par mazāko cenu), gan pret citām nepilnībām konkursa dokumentācijā. Tāpat EAL protestēja pret to, ka jaunais konkurss neatrisinātu atstāj jautājumu par iepriekšējā konkursa uzvarētāju autortiesībām attiecībā uz plānojumu, — organizatori to vienkārši pārliek uz jaunā konkursa uzvarētāju pleciem, tādejādi raisot potenciālu konfliktu ar arhitektu profesionālās ētikas principiem. Savu pozīciju EAL pauda ne tikai vietējo Igaunijas arhitektu starpā, bet izsūtīja vēstuli Eiropas arhitektu padomei (ACE), kas apvieno Eiropas valstu arhitektu profesionālās organizācijas.
Tieši tāpēc arī konkursa dalībnieku skaits ir tik neliels. Vienīgais igauņu birojs, kas tomēr piedalījās konkursā, galu galā nekvalificējas prasībām, līdz ar to sanācis tā, ka uz piecām konkursa balvām pretendē tikai četri projekti. Protams, konkursa rīkotāji to nepasniedz kā izgāšanos, bet rāda pasaulei gana utopisko ZHA vīziju.
Papildus tam, lai arī neoficiāla informācija, tātad baumas, bet klīst runas par to, ka ZHA piedalījušies tāpēc, ka viņiem par to samaksāts no Ülemiste City puses. Kā jau minēts iepriekšējos rakstos — Ülemiste City ir liels attīstības projekts, kas aptver ievērojamu teritoriju otrpus dzelzceļam, lidostas virzienā. Bez tam Ülemiste City pārstāvis bija arī jaunā konkursa žūrijā.
Jāatgādina, ka kaut arī ZHA projekts atzīts par labāko, priekšā vēl ir kaulēšanās par zemāko cenu. Ironisks bija komentārs, ko saistība ar šo pauda igauņu arhitektūras vēsturnieks un kritiķis Karls Dags Lige: “Olimpisko spēļu 100 metru skrējienā tikko paziņoti trīs uzvarētāji. Zelta medaļu no viņiem iegūs tas, kurš pretendē uz vismazāko naudas balvu.”
***
Rakstā necentos aplūkot, cik labs vai Tallinai atbilstošs ir ZHA piedāvātā stacijas projekts, taču runājot par ekonomiku un efektivitāti, — ir acīmredzami, ka ZHA projektētā būve ir acīmredzami dārgāka par to, ko savulaik piedāvāja 3+1 arhitekti. Ir nojaušams, ka lielākie labuma guvēji un šī procesa stūmēji ir lielās būvniecības kompānijas.
Ir skaidrs, protams, ka Igaunijas Arhitektu savienības cīņa ar Rail Baltica un lielo būvkompāniju lobiju nav vienlīdzīgās pozīcijās. Tomēr, ja latviešu arhitektiem nāktos no šī kaut ko mācīties vai par ko priecāties, tad ne jau par ZHA projektu, bet drīzāk to, cik solidāri savā nostājā ir bijuši igauņu arhitekti.
Uhhhh! Tad jau mums pat vel ir paveicies. Skandāls pēc skandāla! Paldies par rakstu. Zaha jau forša, dārga gan, bet tad lai attīstītājs piemaksā par pārējiem izdevumiem (moh tas ar viņu plānā ietverts). In general. Enkurprojekti kādas vietas attīstībā ir laba prakse (līdzīgi kā šobrīd Modernās mākslas muzejs, Skanstei, vai miglainais piedāvājums koncertzālei Andrejostā). Šādus objektus attīsta vietas attīstītāji un tas ir OK. Sabiedrības intereses, kuras arīdzen ietver izcilu, ilgtspējīgu arhitektūru, ietver sevī arī funkcionāli perfektu, telpas un vietas attīstības risinājumu, kura sniedz papldus vērtību ne tikai vizuāli, bet arī sakārtojot telpu ap un par vietu, sakārtojot kvalitatīvi. Atminos šo… Lasīt vairāk »
Pusdienlaiks karalistē. Lai stiprinātu karalienes ekonomiku un paspētu iekļauties deadline’os tiek pieņemts lēmums ar kolēģi ēst pusdienas pie datora. Tā nu lai īsinātu laiku ar Elliotu izlēmām pasvaipot ziņu lapas, pēc pāris minūtēm dzirdu: “ei Janka! Esi redzējis Tallinas RB staciju? Tev šī ziņa varētu interesēt!” Tā nu vārds pa vārdam un pēc LV koncepta parādīšanas pirmais jautājums, kas izskanēja: “ vai Latvijā ir augsts korupcijas līmenis?” Ja salīdzina ESTI un LVL tad starpība ir ka būvnieks gribu Zahu jo zina ka ZHA būs pa dārgo. LVL vajag pa lēto, lai vēlāk var mākslīgi sadārdzināt. Ir mazliet starpība. Nav jau… Lasīt vairāk »
Secinājums – Igauņu arhitektu savienība cīnās par arhitektu tiesībām, atšķirībā no LAS, kas ir būvnieku kabatas partija un baidās izteikties par jebkādiem ar arhitektūru saistītiem jautājumiem publiski un pasarg Dievs – vēl tādos lielos Maizes objektos kā Rail Baltic. Igauņi atkal iekabina latviešiem. Nu un ja vēl Pēteris ir kluss kā mazais ezītis pie piena bļodiņas un neko publiski nevar pastāstīt a4d.lv par RB, jo piens nav protams domāts visiem ezīšiem, tad nu ir kā ir;)
Hehehē….. Mīļie kolēģi, Ēstijā ar Zahas brendu mūsu sniegto pakalpojumu izmaksas sadārdzināsies akurāt kā tas notika ar LR( Baltijas) reklāmas un PR industriju ienākot lielajiem un rietumnieciskajiem uzņēmumiem( neskatotires uz to, ka ēsti paši pakāsa pasākumu) , savukārt Letijā būs lētākais iepirkums, kur vienmēr kāds no apakšas var pieklauvēt un definēt pagrimuma dziļumu, protams visi varēs starā piedalīties parunāšanās ( zibensnovešanas) akcijās, kas ir forši un ko vajadzētu. Tā arī dāņu PHL un viņu meta vietā būš ņekiji vels viņ zin kādas izcelsmes ragi&nagi Rīgas Centrālstacijā un Lidostā. Vārdu sakot tā mēs nokoposimies līdz pelēm pat ne žurkām. Lielo Arhitektu… Lasīt vairāk »
Nu, pagaidām jau vēl nav zināms, vai Tallinas gadījumā ZHA priekšlikums tiks izstumts cauri kā lētākais piedāvājums no trijiem.
Nespēju saprast, kādēļ Rīgas Centrālās stacijas RB projektā neparādās integrēta autoosta, jo vietas pietiek… Tallinā tiešām ir terminālis, bet Rīgas autoosta muļķīgi turas tam pretī. Tiešām, kārtējo reizi redzamas kā tiek palaista laba iespēja, kamēr kaimiņi vienkārši visu izmanto.
RB stacija – mīlīgi, arhitekti šoreiz kārtējo reizi jaņos. Varētu dot poētisku nosaukumu – Latvijas Arhitektūras kardiogramma ;-): https://www.delfi.lv/news/national/politics/sakts-vertet-pirmo-divu-nekustamo-ipasumu-atsavinasanu-rail-baltica-vajadzibam.d?id=51827171