Parīt, 16. februārī Lietuva atzīmē valsts simtgadi. A4D tradīcija ir kaimiņvalsts neatkarības dienai veltīt publikācijas par Lietuvas arhitektūru. Viena no interesantākajām un nozīmīgākajām būvēm Lietuvā ir jaunā Kauņas autoosta, kas būdama svarīga infrastruktūras būve, ir kļuvusi par jaunu pilsētas vietzīmi. Papildināts
2017. gada janvārī, pēc pusotra gada pārbūves Kauņā tika atkalāt jauna autoosta, kas jau saņēmusi gan profesionāļu uzslavas, gan arī sabiedrības atzinību. Par privātu naudu tapusi mūsdienīga un eleganta būve, kas respektējot pilsētvides kontekstu, īsteno nozīmīgu transporta mezgla programmu, atrisina vietējās apkaimes satiksmes organizācijas problēmas. Taču tā ir ne tikai infrastruktūras būve, bet kļuvusi par jauna pilsētas vietzīmi.
Vērtību vietai piešķir arī kompleksā ir integrēta un saglabāta vecā autoostas ķieģeļu ēka, pievienojot jaunu vērtību. Bet galvenais, — autoosta darbojas kā aicinoša publiskā telpa pilsētniekiem un pilsētas viesiem un uzskatāma par katalizatoru pozitīvām pārmaiņām tuvākajā apkārtnē.
Ielas telpā autoosta iezīmējas ar lakonisku fasādi, kuras būtiskākā sastāvdaļa platā pārkare, kas veido pārsegtu ārtelpu. Pārkares uzlocījums, kas ir veidots kā vieta pulkstenim, signalizē galveno ieeju kompleksā — cauri tirdzniecības pasāžai tā ieved autoostas telpās, aiz kurām ir arī 800 kvadrātmetru plašais autobusu piestātņu laukums. Autobusu satiksmes mezgla simbioze ar iepirkšanās telpām šai gadījumā ir atrisināt ļoti prasmīgi, neļaujot komerciālajai telpai pārmākt galveno funkciju, — Rimiveikals, mazās bodītes un kafejnīca ir kā papildinājums, kas piešķir papildus servisu, un reizē nodrošina nosacīti par publisko saucamo telpu.
Īpašnieki lepojas, ka jaunā autoosta ir modernākā ne tikai Lietuvā, bet visā Austrumeiropā. Mūsdienu arhitektūru papildina modernas pasažieru informācijas sistēmas un arī — pašapkalpošanās biļešu automāti, kas esot pirmie Lietuvā. Cita savdabīga inovācija ir arī paciņu sūtīšanas servisa attīstīšana, kas nu pieejams drive-in režīmā — nodot sūtījumus, kas tālāk tiek nogādāti ar autobusiem, nu iespējams neizkāpjot no automašinas.
Pašsasprotama sastāvdaļa ir pazemes autostāvvietas, — pasažieri vai to pavadītāji/sagaidītāji autoostā var ierasties ar mašīnu, pirmās divas stundas stāvvietā ir par brīvu. Pieeja autostāvvietai ir no divām ielām abpus kompleksam.
Jaunā autoostas arhitektūra neapšaubāmi ir uzskatāma par pievienoto vērtību pilsētai.
Kauņas autoosta
Arhitekti: Dviejų grupė — Gintaras Balčytis, Jurgita Šniepienė, Kęstutis Vaikšnoras, Paulius Vaitiekūnas
Būvinžienieris: Eugenijus Skirius
Pasūtītājs: autobusu kompānija Kautra
Kopējā platība : 13 200 m²
Izmaksas: EUR 9 mlj.
Projekts: 2014-2016
Būvniecība: 2015-2017
- 10 000 apmeklētāju diennaktī
- 700 autobusu (starptautisko, starppilsētas un piepilsētas maršrutu) diennaktī
- 21 atiešanas platforma
- 3 pienākšanas platformas
Pazemes stāvvietas
- 187 automašīnām (pirmās divas stundas – parbrīvu)
- 100 velosipēdi
Foto: Vytenis Raubickas, avots — Archiforma
Teksts: Artis Zvirgzdiņš