Noslēdzot gadu, A4D ierasti izsūtīja
                            aicinājumu atbildēt uz jautājumiem par iezīmīgākajām norisēm un nozīmīgākajiem notikumiem
                            arhitekturā — pasaulē, Latvijā un katra personiskajā dzīvē. Uz aptaujas jautājumiem atbild Kristīne Budže, Andrejs
                            Ģelzis, Uģis Kaugurs, Krists Kārkliņš, Arnis Kleinbergs, Agrita Lūse, Renārs Putniņš, Pēteris
                            Ratas, Guntars Ruskuls, Jānis Šaltāns un Rudolfs Dainis Šmits.
A4D jautājumi
- Jūsuprāt,
 ievērojamākie notikumi arhitektūrā vai pilsētu attīstībā pasaulē
- Jūsuprāt,
 ievērojamākie notikumi arhitektūrā vai pilsētu attīstībā Latvijā
- Nozīmīgākais,
 interesantākais Jūsu profesionālajā dzīvē / Jūsu spilgtākā ar arhitektūru un
 pilsētu saistītā pieredze šajā gadā (notikums, ēka, pilsēta, projekts, ceļojums
 utt.)
Papildjautājums. Ja
                          lasāt A4D, — Jums interesantākais raksts vai tēma, kas publicēta vai apspriesta
                          A4D 2015. gadā.
Paldies visiem, kas atsaucās un dalījās!
Kristīne Budže
1. Šis
                          gads no citiem atšķīrās ar arhitektu izrunāšanos — Žans Nuvēls gada sākumā
                          atteicās apmeklēt paša projektēto Parīzes filharmonijas zāles atklāšanu,
                          uzskatot, ka filharmonijas atvēršana publikai notiek par agru vēl pilnībā
                          nepabeigtā ēkā, bet rudenī Deivids Čiperfīlds publiski paziņoja par neierašanos
                          uz paša projektētā Kultūras muzeja atklāšanu Milānā, iebilstot pret
                          nekvalitatīvi veikto darbiem un faktu, ka muzeja ekspozīcijas dizains tika
                          izstrādāts bez viņa uzraudzības. Sevišķi izcēlās Zaha Hadida, skaļi izrādot
                          neapmierinātību ar žurnālistes jautājumiem intervijas laikā BBC Radio 4, gan ar
                          japāņu pieņemto lēmumu 2020. gada olimpisko spēļu Tokijā galvenā stadiona
                          projektēšanu uzticot Kengo Kumam. Kumas priekšlikums esot līdzīgs viņas pašas
                          projektam, ko japāņi divus gadus pēc uzvaras konkursā noraidīja kā pārāk lielu
                          un dārgu. Kamēr varenie izrunājas un tiesājas, arvien vairāk tiek runāts par
                          kvaliatīvu ikdienas arhitektūru, atceroties tos laikus, kad lielo pilsētu
                          pašvaldībās strādāja arī projektējoši arhitekti un apjaušot, ka nākotnes
                          lielākās pilsētas var būt bēgļu nometnes.
2. Arī
                          Latvijā šis gads raksturīgs ar arhitektu izrunāšanos, kad kritizējot kolēģu
                          darbu, tika pārkāptas profesionalitātes un ētikas robežas. Bet priecīgākais
                          notikums ir atjaunotā un paplašinātā Latvijas Nacionālā mākslas muzeja nodošana
                          ekspluatācijā. Te laikmetīgā arhitektūra ir ne tikai skatāma, bet arī
                          piedzīvojama, un tās vērtība nemazinās esot pazemē.
3. Iespēja
                          satikt un sarunāties ar Vecrīgas reģenerācijas projekta izstrādē un realizācijā
                          iesaistītajiem arhitektiem — Edvīnu Burkovski, Viju Cauni, Marinu Levinu, Vitu
                          Rinkēviču, Ervīnu Helfriču un Jāni Piešiņu.
A4D. Par A4D
                          interesantākajiem rakstiem — patika Arta recenzija par LNMM muzeja atjaunošanu,
                          manuprāt, salikti īstie uzsvari. Patika arī raksts par Vienības nama pārbūvi
                          Madonā. Vārdu sakot, gribētos vairāk vērtējošus un analizējošus rakstus. 
Andrejs Ģelzis
Brīnišķīgo projektu birojs
1. Neesmu pievērsis
                          tādu uzmanību jautājumam par ievērojamiem notikumiem. Politiskie notikumi un
                          domas par stabilitāti reģionā ir priekšplānā. Laiku pa laikam apskatos ko Odile Decq atkal radījusi. Amizanta
                          likās Markthalle Roterdamā.
2.  Manā skatījumā ievērojamākais notikums Latvijā
                          bija diskusija par Okupācijas muzeju. It sevišķi fināls — tiešraidē skatāmā
                          diskusija Rīgas domē 14. decembrī. Jau tāpēc vien, ka pirmo reizi gada garumā
                          tik nopietni tika analizētas tik daudzas ar šo projektu saistītas lietas. Tiem,
                          kas seko ar būvniecību saistītiem procesiem ieteiktu izmantot domē notikušas
                          diskusijas ierakstu kā mācību līdzekli — 
                          gandrīz katrs runātājs atklāja kādas ļaužu grupas intereses. Pēdējā
                          laikā latviešu literatūrā beidzot ir parādījušās ar interesi lasāmas grāmatas
                          par notikumiem mūsu vēsturē ap 19./20. gadsimtu miju un II pasaules karu , kas
                          liek nopietnāk skatīties arī uz Strēlnieku/Okupācijas muzeja piederību un «lielo
                          politisko notikumu» vērtējumu. Nav pieņemami izslēgt dažas tēmas no aprites,
                          nosaucot tās par «sarkanām». 
                          Iezīmējusies diezgan redzama atšķirība vēstures notikumu traktējumā
                          starp vietējiem un «turienes» latviešiem. Katrā ziņā es esmu pārliecināts, ka
                          galu galā represiju un okupācijas dokumentācijas centrs reiz atradīsies Stūra
                          mājā. Neskatoties uz «depresīvu atmosfēru» muzeja darbiniekiem. 
Negribu pārmest pilsētu plānotājiem, bet OM diskusijā izskanējušie
                          argumenti par 13,5 m ēkas augstuma normu un detaļplānojuma nepieciešamība ceļā
                          uz arhitektūras skaidrību un izteiksmību izklausās kā anekdote un parāda, cik
                          neelastīga un traucējoša kļuvusi birokrātisko normu un domāšanas barjera, kas
                          kā bluķis guļ mūsu mazās valsts arhitektūras attīstības ceļā.
3. Nozīmīgs bija darbs
                          pie celtniecības firmas BUKOTEKSS
                          biroju ēkas Rīgā. Savstarpējā saprašanās ar pasūtītāju, projekta vadītāju un
                          iespēja realizēt savas idejas gan arhitektūrā, gan interjerā.
A4D. Miķeļa fenomens ir kļuvis par portāla
                          seju!   
Uģis Kaugurs
Liepāja
1. Postmodernisms?
     beidzot sasniedz pilsēt…?plānošanu?
1a. Daži
     gan uzskata, ka tas esot miris, citi, ka miris ir modernisms. Lai! Pilsētas
     turpina dzīvot, citas aug, citas rūk. Bet dara to pēc citādiem un daudz
     sarežģītākiem,  starpdisciplināri,
     savstarpēji mijiedarbojošamies principiem, nekā, savulaik, piedāvāja modernisma
     zonējumi. Rezultāts ir, ka vide, sabiedrība un dzīve, kāda tā veidojas šādi
     plānotajās pilsētās vairs īsti nevienu neapmierina. Vērojama pievēršanās
     dažādiem eklektiskiem paņēmieniem un teorijām — laikam taču ar cerību, ka
     teoriju sarežģītība  kaut vai nejauši
     atradīs kopsakarības ar pilsētu komplicētību. Nu — akurāt, kā savulaik
     postmodernisms rīkojās ar apjomu arhitektūru. 
1b.  Neatkarīgi no šīs sholastikas, reālā pasaule
     uzrāda nopietnu pārmaiņu sākumu. Vai, varbūt, tās sākušās jau sen, nu tik
     pamanām simptomus. Jauno pilsētu eiforija un 
     likumsakarīgās kļūdas Tālajos Austrumos un Emirātos. Amerikānisma
     citadeles Manhetenas pagrieziens no auto pret pilsētnieku (jo ap 80% iedzīvotāju
     iztiekot bez auto), un reizē arī klusāki, bet nopietni plāni pret iespējamo
     applūšanu. Reālas bažas par palikšanu bez ūdens LA un Kalifornijā. Krima,
     Ukraina, bēgļu krīze un Parīze Eiropā (kas gan nav nekas īpašs salīdzinot ar
     humānajām katastrofām citur vai pat NY 9/11, bet šoreiz tik nepārprotami tuvu,
     ka skaidrs, ka tas nevar neskart iedomāto miera Eiropu). Pasaule ir būtisku
     pārmaiņu priekšā, kas izmainīs veidu, kā mēs esam raduši dzīvot kopumā un arī
     pilsētas. Kā — var vien zīlēt utopiskās, distopiskās vai atopiskās fantāzijās.
     Domājams, ka jau tuvākajos 10 gados vairs nekas nebūs gluži tā, kā agrāk.
     Iespējams, no mūsu prasmes pielāgot teoriju realitātei būs atkarīgs daudz
     vairāk nekā vien estētiskas vai ērtību kvalitātes. Iespējams, tas var kļūt par izdzīvošanas
     jautājumu. Šādā aspektā iepriekšminētie vingrinājumi, tostarp haosa un citas
     tādas postmodernas teorijas var iegūt lielāku jēgu, ja vien spēs noformulēt
     praktisku instrukciju kā plānot to, ko plānot principiāli nav iespējams.
Stārchitectūras «agonija». Vai — tā vismaz daži to mēģina
     iezīmēt. Helsinku Gugenheima konkursā — neviena (nu labi — mēs zinām David Cook). Reizē — pārmetumi par
     viduvējību triumfu. Kopumā Lielā
     Arhitektūra kopš Imhotepa sadrumstalojas aizvien jaunākos un sīkākos
     birojiņos, studijiņās, virzieniņos, stiliņos un tendencītēs. (Fakta
     konstatācija) Dažas gadās interesantas, citas — derīgas. Tomēr arī Vecie Vaļi
     sparīgi tiek lietoti visur, kur globālajam marketingam vajadzīgs Big Name Label. Jaunu Imhotepu nerodas. 
Ja nu vienīgi — Bjarkes Bums. Pēdējo
     10-15 gadu intensīvs darbs pie Kolhāsa kritiskās domāšanas skolas savienošanas
     ar modernā mārketinga principiem, «bezatkritumu» un open-source tehnoloģiju projektēšanā (aspektā — kā tiek ģenerētas
     idejas, neviena netiek izmesta, viss tiek utilizēts) un unikāla prasme stāstīt
     par lietām, kas, pirmajā mirklī šķiet — vispār nav saistības ar arhitektūru. Un
     re! — viens pēc otra «iet augšā» BIG! objekti nu jau teju visās pasaules malās.
2a. Nozīmīgu
     kultūras objektu projekti un būvniecība. Neatkārtošu pašu objektu apskatu. Par
     to jau gana pļāpāts. Šoreiz — par to — KĀ pļāpāts. Totāls profesionālas, kaut
     cik nopietnā teorijā balstītas arhitektūras kritikas deficīts! 
Tas tiek aizvietots ar «kā māku, tā
     maunu», «man liekas, ka šitā nav smuki!», vai «a man vienreiz bij’ šitā!»
     līmeņa kolektīvu izpaušanos sabiedriskajos un semi-profesionālajos medijos.
     Atēnu demokrātija, pārnesta stihisku interneta portālu komentāru vidē ir
     amizanta pašizpausmes forma. Varbūt pat sociāli noderīga. Kādu mirkli ir
     aizraujoši palasīt un pat vilinoši piedalīties. Diemžēl tas maz ko dod auglīgam
     profesionālajam diskursam, profesijas attīstībai un arī sabiedriskajam prestižam.
     Ne, ne — nekādi negribu teikt, ka A4D nebūtu vajadzīgs vai būtu slikts. Pat
     ļoti vajadzīgs, bet tas neaizlāpa caurumu. Pietrūkst sistēmiska, analītiska
     pamata, mērķtiecīgas ievirzes — ko, kam, kur, kad un kāpēc teikt. Jā — vārdam
     ir spēks (nekāda jaunā gudrība). Tā lietošanai būtu jābūt stratēģiski un
     taktiski pārdomātai, mērķtiecīgai un atbildīgai. Šādā aspektā tā ir savā ziņā
     politika. Būtu jābūt. Bet nav.
Var jau attaisnoties, ka ja nav nekādas
     jēdzīgas politikas valstī vispār, ko tad gribēt no vienas arhitektūras nozares.
     Savukārt, citas, mazāk marksistiskas domu sistēmas apgalvo, ka iespējama arī
     savāda sabiedrības politekonomiskās struktūras uzbūve. Ka kultūra (un
     arhitektūra, ja, gadījumā, ir  kultūras
     daļa) spēj noteikt, ne vien sekot 
     procesiem. Tā, ka — katram pēc ticības…
2b.  Pilsētplānošanā par notikumu varēja
     izvērsties jau nez cik ilgi nēsātais SKANSTES apkaimes plānojums. Bet
     neizvērtās. Kaut kā vispār i’ nepamanījās profesionālajā diskursā.
Aizvien gana tukša, lai salabotu līdz
     šim pieļautās kļūdas, gana liela vieta stratēģiski nozīmīgā novietnē pašā Rīgas
     centra tuvumā. Sākotnējā pieeja ar visai inovatīvām idejām, paredzot, no vienas
     puses — stingru strukturālu plānojuma skeletu, no otras — pietiekamu elastību
     laika, ekonomikas un tendenču ziņā grūti paredzamiem scenārijiem prasīja arī
     neierastu (tāpēc — bailīgu) pilsētas lomu apkaimes attīstības procesā. Tā nu
     ideja pamazām izsmērējās starp noteikumiem, ieteikumiem, padomiem un
     paragrāfiem, īstermiņa pieredzē balstītām interesēm, kas tālākā perspektīvē
     paredzami novedīs pie karmiskas agrāko kļūdu atkārtošanas Vispārīgo teritorijas
     plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumu gaumē. Izmuļļāta iespēja.
3. Александр
     Гербертович Раппапорт. Статьи блога по разным темам — http://papardes.blogspot.com/ Tiem, kas galīgi nemaz nezina, kas tas
     par dārgakmeni, — Sarma Norde lapā var
     lasīt pārpublicētu Tīrona interviju ar Rappaportu Rīgas Laikā.
Nevaru lielīties, ka būtu vai pat spētu
     izlasīt visu, ko šis godātais kungs raksta (un raksta viņš apbrīnojami ražīgi).
     Tāpat nevaru apgalvot, ka viss vienlīdz interesanti, nedz, ka visam piekrītu.
     Bet viņš un viņa blogi ir, šķiet, vienīgais, kas mūsu zemes teritorijā šobrīd
     piedāvā kādu saiti ar pasaules līmeņa 
     domu arhitektūras teorijā un cenšas savas zināšanas nodot, uzturot  diskursu…lielākoties gan — pats ar sevi
     (vai saviem Maskavas studentiem)… Varbūt tāpēc, ka raksta kirilicā un
     krieviski? Bet, ja nu kādam tomēr ir dūša, pēc desmit gadiem žurnālista darba
     Londonā viņš angliski izsakās ievērojami brīvāk, kā ar vidēju profesionālo
     tezauru bruņots klausītājs spēj sekot. Tāds lāga vingrinājums prātam.
Krists Kārkliņš
AIA, Krists
                          Kārkliņš Design, LLC īpašnieks un vadītājs, Wentworth Institute of Technology
                          (Bostona, ASV) Arhitektūras un pilsētbūvniecības fakultātes profesors
1. Pēc šķietami nebeidzamās cīņas par izdzīvošanu, šogad,
                          pirmo reizi kopš Lielās Krīzes sākuma ASV 2006. gada rudenī, var nedaudz
                          vieglāk uzelpot. Ekonomiskās izaugsmes liecības uzskatāmi izpaužas pilsetvidē:
                          ielās pieaudzis automašīnu skaits un no sastrēgumiem neizbēgt. Staigājot pa
                          pilsētu, uz katra otrā stūra redzams ceļamkrāns un rosīga celtniecība aiz žoga.
                          Bostonas būvvalde 2015. gadā ir saņēmusi 100 gados lielāko būvatļauju
                          pieteikumu skaitu. Taču ne visa šī rekordaugstā saimnieciskā aktivitāte notiek
                          sabiedrībai vēlamā virzienā. Izceļot brīvā tirgus kapitālisma vājāko vietu —
                          koordinācijas trūkumu dažādo saimnieciskās darbības dalībnieku vidū, ir
                          radusies situācija, kur luksus kategorijas īpašumu ir sabūvēts par daudz un
                          investori ir spiesti šī tirgus segmenta pārsātinājuma dēļ pārdot smalkus
                          dzīvokļus un lielas mājas ar tikpat lielām atlaidēm, kamēr plašākai sabiedrībai
                          pieņemamo cenu diapazonā pieprasījums vēl joprojām pārsniedz piedāvājumu.
                          2. Pilnīgi negaidītās, taču vētrainās
                          cīņas ap Okupācijas muzeja pārbūves un paplašināšanas projektu. Kaut kā nav
                          palicis atmiņā, ka citi nesen realizēti priekšlikumi kultūras ēku un ēku
                          kompleksu paplašināšanas un piebūves iecerēm būtu izraisījuši tik spraigas
                          diskusijas, kā Gunāra Birkerta projektētais «Nākotnes nams». Publiskajā telpā
                          izskanējušie viedokļi norāda uz arhitektūras un pilsētplānošanas profesionāļu
                          aprindās vēl joprojām pastāvošo neviennozīmīgo attieksmi pret Rīgas vēsturiskā centra
                          pašas nozīmes universālo vērtību pārstāvošo elementu saglabāšanas priekšnoteikumiem
                          kopumā, kā arī specifisku, šī mērķa īstenošanai radīto administratīvo mehānismu
                          pielietojumu konkrētos gadījumos. Tā vietā, lai nodarbotos ar personīgu
                          interešu lobēšanu uz Latvijas valstiskumam nozīmīgas ēkas rēķina, aicinu visus
                          pilsētvides kultūrvēsturiskā rakstura un identitātes saglabāšanā patiesi
                          ieinteresētos kolēģus pievērst uzmanību tādiem sistemātiskiem vēsturiskā centra
                          vērtības saglabāšanas izaicinājumiem kā: jaunbūvju nepietiekama integrācija
                          esošajā kontekstā, nevēlamas izmaiņas jumtu ainavā, nevēlamas izmaiņas
                          pilsētvides telpiskajā uzbūvē (pagalmu piebūvēšana) un publiskās telpas lienošā
                          privatizācija (ēdināšanas un izklaides uzņēmumu izmantotie, visai sabiedrībai
                          piederošo teritoriju pārņēmušie, zemas estētiskās kvalitātes klāji, terases un iežogojumi
                          RVC ielās, parkos un laukumos).
3. Uz aizvadīto gadu varu atskatīties ar gandarījumu. Darba
                          bija daudz un pie ļoti daudzveidīgas, kā arī aizraujošas tematikas. Gads
                          iesākās pabeidzot pilsētbūvniecības teorijas piesātināto «Ietekmes uz Rīgas vēsturiskā
                          centra vērtību noteikšanas metodikas» izstrādāšanas un aprobācijas pasūtījumu.
                          Turpinot pilsētbūvniecības tēmu, radās iespēja strādāt pie Rīgas Katoļu skolas
                          ēku kompleksa un pieguļošās teritorijas pārbūves un labiekārtošanas plāna.
                          Vasaru pavadīju projektējot piebūvi Ņūdžersijas Latviešu baznīcai un Jogas
                          tematikai veltītu atpūtas kompleksu Arizonā. Gada noslēgumu sagaidīju smeļoties
                          iedvesmu Latviešu etnogrāfiskās būvniecības principos Vidzemes lauku sētas
                          projektam gleznainā Limbažu novada ezera krastā. Paralēli darbam praksē,
                          turpinu strādāt Wentworth Institute of
                          Technology Arhitektūras un pilsētbūvniecības fakultātē. Darbs akadēmiskajā
                          vidē man ir ļāvis tālāk attīstīt savas zināšanas un izpratni tādos jautājumos
                          kā pilsētvides raksturu un identitāti veidojošie elementi, pilsētvides
                          telpiskās uzbūves principi, vides funkcionalitātei nepieciešamie ekonomiskie un
                          sociālie priekšnoteikumi, kā arī vispārējā dizaina procesa metodika.
Arnis
                          Kleinbergs
1. Joprojām arhitektūra cenšas
                          izvairīties no krāsām, emocijas paužot formā, materialitātē un faktūrās.
                          Monohromās vides atdzīvināšanai, īpaši interjeros, biežāk kā iepriekš talkā
                          tiek ņemts koks. Līmētā vai hibrīda veidā tam pat ir pareģots šī gadsimta
                          galvenā būvmateriāla tituls. Grūti noticēt. Kā ierasts daudz tiek spriests par
                          ekoloģiju, tomēr Homo sapiens dziņas
                          nav tik viendabīgas, un vienlaikus noris vispasaules  grandiozās «formrades – formrādes»
                          sacensības. Jauno programmatūru potence, celtniecības materiālu un tehnoloģiju
                          straujā attīstība liek arhitektu rokās arvien vilinošākus instrumentus savu
                          fantāziju materializācijai. Sarežģīto veidojumu īstenošanas ekonomiku drīzumā
                          uzlabošot robotu armija. Pirmie jau reāli svīst Rietumu būvlaukumos.
2.
                          Uz pēdējā laika globālo kreņķu fona jau it kā nekas īpašs, bet tomēr — esam
                          liecinieki vēl nebijušam cunftes cepienam visa gada garumā. 
Lokāli prestižo Gada balvu izcīna aizsaules
                          korifejs. Tas jau hroniski — ceturto reizi pēc kārtas, mūsu arhitekti nav
                          spējuši no jauna radīt neko šīs balvas cienīgu. Publiski tiek izsvilpta sen
                          lolotā «Gaismas pils», pat piesauktais aizjūras ķengurs tai mēģina iekost. Gluži
                          pretējās domās ir Rīga, kas savu favorītu kronē: «Augšām cēlās Gaismas pils». Īstu
                          vētru galvaspilsētā upmalas laukumā saceļ modernistu grupas cīņa ar
                          nemākulīgajiem amata brāļiem un viņu centieniem darboties pēc sava prāta.
                          Turpat blakus arhitektūras vārdā risinās kauja par mākslas telpu. Pienāk
                          satraucošas ziņas no Liepājas par oranžo fobiju, ko aiz sevis atstājis
                          snobiskais austrietis. Neticami, ka leitim pazeme sanākusi tīri tā neko, tomēr
                          atrodas kas kurn par kopē un ielīmē sajūtu. Un, lūk, gadumijas svētku galdam
                          vēl pēdējais cepums — drīzumā gaidāmā latvju arhitektu izsole.
3.
                          Beidzot lietošanai gatava Rīgas Motormuzeja CSDD piebūve. Muzeja atklāšana
                          sagaidāma tikai vasarā, bet jaunbūves daļa izdevusies neparasti gudra un
                          mūsdienīgi taupīga. Tagad atliek gaidīt galveno — kā tā kalpos?
Agrita Lūse
žurnāla
                          Latvijas Būvniecība galvenā redaktore
2. Latvija
                          pēdējo divu gadu laikā var lepoties ar vairākiem starptautisku popularitāti
                          ieguvušiem un gūstošiem arhitektūras objektiem, kas šoreiz ļauj nokļūt uzmanības
                          centrā, nevis ar fatālu perifērijai nolemto apziņu lūkoties kaut kur tālumā —
                          kur tad ir tie arhitektūras brīnumi? Tepat vien. Latvijas Nacionālā bibliotēka,
                          Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīgas pils, Rundāles pils, jā un arī bez
                          īpašas publicitātes tapušie objekti lidostā Rīga
                          — vērienīgu objektu buķete, par kuriem pamazām aizmirsīs, jo uz skatuves
                          prožektoru gaismā tūlīt nokļūs megaprojekts Rail
                          Baltic. Pirmās vēsmas jau manāmas. Ak jā, Lielais dzintars, arī tas uz kaut ko pretendē, piemēram, uz
                          kvalitatīvu atrakciju ekskursantiem, kuri meklē kaut ko neparastu, un
                          melomāniem, kuri meklē lielisku akustiku, bet ne uz ierindošanu arhitektūras
                          šedevru plauktiņā. Interesanti, kur palika iecerētais koncertzāles stikla
                          jumts, ko tagad sedz labs, kvalitatīvs PVC materiāls? Uz šo jautājumu Latvijas Būvniecībai atbildēt neviens
                          nevēlējās. Noslēgumā kāds darvas piliens — neprasiet atļauju veikt stila
                          fotosesiju LNB jaunajās telpās, par to būs bargi jāmaksā. Lai gan pēdējo gadu
                          laikā žurnāli Latvijas Būvniecība un Latvijas Architektūra intensīvi sekojusi
                          līdzi LNB ēkas būvniecībai, bildējusi un rakstījusi, utt., taču vēloties uzņemt
                          dažas bildes stila lapām ar LNB interjeru fonā, tika izteikts lielisks
                          priekšlikums šķirties no vērā ņemamas summas. Jo mēs ar to pelnot. Jā, mēs
                          pelnam ar komercdarbību, maksājam nodokļus, un arī par mūsu nodokļiem uzbūvēta
                          un tiek uzturēta LNB.
3. Personīgais 2015. gada
                          profesionālais prieks — labi paveikts ikdienas darbs, kas saistās ar objektu
                          apmeklējumiem un viedu profesionāļu viedokļu uzklausīšanu, un gandarījums, ja
                          tiek «satikta» lieliska arhitektūra un kvalitatīva būvniecība viena objekta
                          ietvaros. Bieži tas nav, BET IR. 
A4D. Grūti
  izcelt kādu vienu rakstu A4D, jo vairāk to vērtēju kā profesionālu un «dzīvu»
  nozares informācijas platformu, iekš kuras it viss ir svarīgs. Profesionālu, jo
  informāciju rada un komentē profesionāļi (kas ir liels retums mediju pasaulē), «dzīvu»,
  jo platforma ir populāra un daudzveidīgu emociju pārpilna — prieks, sarkasms,
  ironija, skumjas, izbrīns, sajūsma, pamatotas un nepamatotas ambīcijas, viss ir
  kā uz delnas
Renārs Putniņš
1.   Lai arī daudzi Meistari ir izpaudušies
                          šogad, gan joprojām tiek dancinātas «trendīgas» koncepcijas starptautiskās
                          politikas līmenī (piemēram, uz
                          pilsētbūvniecības,  būvniecības, projektēšanas
                          industriju stipri attiecināmā Parīzes 21. ANO klimata izmaiņu konference), tomēr
                          man pašam liekas interesantas izmaiņas detaļās un niansēs, ko ļoti uzskatāmi
                          iemieso māja Eseksā (FAT
                          & Grayson Perry).
2. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja
                          atklāšana sabiedriskajai apskatei, kā svaiga, pilnīgi atšķirīga  pieeja
                          LR raksturīgajai situācijai — pārbūve / restaurācija + piebūve, kā arī paša
                          izdarītās izvēles pārbaudījums dzīvē.
A4D.   Man interesantākās tēmas bija tās ,kas
                          skar visus mūs, piemēram Rail Baltic diskusijas, Modernās mākslas muzeja
                          organizēšanās, OM tēma.
Par paša pieredzi pieņemu plašam liekam man būs grūti ko teikt, vai nu
                          pārāk personiski, vai nu pārāk ātri un neizpaužami vēl.
Pēteris Ratas
AIA, LEED AP, Šanhaja
1. Ir vairāki
                          notikumi kas ir ievērības vērti. Tokijas olimpiskā stadiona nedienas un Zahas
                          Hadidas projekta anulēšana. Senās Palmīras tempļu un pilsētas postīšana, ko
                          paveica Daesh, tas ir zaudējums cilvēces
                          kultūras mantojumam. Milānas EXPO.
2.
                          Diskusija ap Rail Baltica. Man ir personīga
                          interese par transportu un sekoju tam ar lielu vērību.  
3. Šis
                          gads bija pilns ar pārmaiņām un piedzīvojumiem. Bet uz tā fona man ir palicis
                          spilgts iespaids par Taizemes karaļa pils kompleksu. Tajā ir pārsteidzošs
                          ornamentu piesātinājums, skulpturāli tēli, un rituāli.
Guntars Ruskuls
Ģeogrāfs,
                 RDPAD Stratēģiskās plānošanas nodaļas vadītājs
1. Apmeklējot Eiropas metropoļu tīkla METREX konferenci Milānā sajūsminājos
                          par Barselonas prezentēto ātrgaitas šosejas B-23 urbānās pieejamības
                          veicināšanas projektu. Barselonā paredzējuši milzīgus līdzekļus un resursus,
                          lai kādreiz konvencionāli būvēto ātrgaitas lielceļu tagad integrētu pilsētvidē,
                          sašaurinot tā profilu, veidojot apstādījums, pārejas un saikni ar publisko
                          telpu. Šādi piemēri un tendences Eiropā, pasaka parāda, ka  mūsdienās ir pavisam citas prasības lielceļu
                          projektēšanā cauri pilsētām, neaizmirstot pieaicināt ainavu arhitektus un vides
                          inženierus. 
2. Latvijā plaši tiek apspriests Rail Baltica, nozīmīgākais
                          infrastruktūras projekts, kas būtiski ietekmēs gan Rīgas attīstību gan arī
                          Latvijas integrāciju Eiropas transporta sistēmā. Rīga sāk realizēt savu Rīga 2030 ilgtspējīgas attīstības
                          stratēģiju. Ar to domājot arvien vairāk telpas tiek atvēlēts sabiedriskajam
                          transportam, gājējiem un velo infrastruktūrai. Spilgtākais, projekts — Krišjāņa Barona
                          iela.
Gribētu
                          arī izcelt trīs, manuprāt, nozīmīgākos projektus 2015. gadā — Lielo dzintaru Liepājā,
                          LNMM atjaunošanu un Latvijas Universitātes Dabaszinātņu centra atklāšanu. Par
                          Lielā dzintara funkcionalitāti neko daudz nevaru spriest, jo objektu dabā
                          neesmu redzējis (ceru, ka U.K. man par to nepārmetīs). Taču, pēc attēliem varu
                          spriest, ka visnotaļ krāšņais un iespaidīgais objekts ir «iesēdināts»
                          neatbilstošā pilsētvidē. Tas ir jautājums par projekta un vietas kontekstu. Lielais dzintars daudz vairāk «mirdzētu»
                          klajākā vietā, kur tam ainava būtu pakārtota. Tagad, skatoties uz šo situāciju
                          Liepājā, varu novērtēt cik tālredzīgi bija LNB projektētāji uzstājot, ka
                          apkārtne ir «jāattīra» un traucējošās ēkas jānojauc.
LNMM
                          rekonstrukcija un restaurācija ir ievērojams notikums par ko liecina arī
                          nebeidzamās apmeklētāju straumes atvērto durvju dienu laikā. Vairāk par  muzeja vēsturiskā ēkas atjaunošanu ir prieks
                          par tā modernizāciju — izveidojot apakšzemes piebūvi un jaunas izstāžu zāles
                          muzeja bēniņos, kā arī iekārtojot publisko telpu muzejam ārpusē.
Man
                          bija iespēja lasīt lekciju un piedalīties citos pasākums jaunajā Latvijas
                          Universitātes Dabaszinātņu centrā. Līdzīgi, kā citi centrālie šī gada objekti,
                          arī Dabaszinātņu centrs saņēma pamatīgu kritikas devu, bet man personīgi tas
                          patīk. Vismaz no studentu viedokļa izskatās ļoti ērti, personālam varbūt arī ir
                          zināma šaurība. Ja vēl no ārpuses ēka tiks apaudzēta ar reāliem zaļumiem, tad
                          tas tiešām izskatīsies pēc Dabaszinātņu centra.
3. Novērtēju Free Riga aktivitātes tukšo telpu un pagaidu lietošanas jautājumu
                          risināšanā. Ļoti ceru, ka iniciatīva neieslīgs juridiskajā purvā un iesākuma
                          entuziasms pāraugs produktīvos pilotprojektos. 
A4D. Paldies A4D autoriem, kuri ļoti
                          daudz dažādas aktuālas tēmas ir piedāvājuši 2015. gada laikā, kā Rail Baltica risinājumi, Okupācijas
                          muzeja sāga, Lielais dzintars
                          Liepājā. Tomēr jāpiezīmē, ka komentāru kvalitāte zem rakstiem un blogiem gadu
                          no gada krītas — parādās sarkasms un neiecietība, kas savā ziņā šo portālu
                          diskreditē. Novēlu arhitektiem un plānotājiem tomēr saglabāt komunikācijas
                          kultūras standartus, respektējot pretēju viedokli un nepasludinot savu domu par
                          absolūtu patiesību.
Jānis Šaltans
AIA, SALTANS ARCHITECTS, President,
                          Director of Architecture & Planning
1. Pasaulē
- Bezjēdzīgā, vieglprātīgā un
 oportūnistiskā kultūras un arhitektūras mantojuma iznīcināšana, ko veikuši Daesh teroristi.
- Pirmā arhitektūras biennālē Ziemeļamerikā
 — Čikāgā. Lai gan plaša savā darba
 kārtībā, liekas ka «latiņa bija uzstādīta pārāk zems”, kam rezultāts bija
 nevienmērīgs saturs. Tā noteikti nebija vizionāra. To noteikti nevar uzskatīt
 par vizionāru.
- Zaha Hadida zaudēja Tokijas Olimpiskā
 stadiona projektu, Japānas arhitektu
 kritika sun opozīcijas dēļ. Pārsteidzoši, ka «jauno» konkursu uzvarēja arhitekts,
 kas bija kritizējis Zahas sākotnējo ideju.
- MAD arhitektu projektētā Harbinas Opera
 — lieliski izpildīts, taču cik daudz gan operas entuziastu dzīvo Harbinā?
- BIG arhitektu straujais uznāciens —
 skaļa un gudra mārketinga uzvara pār arhitektūras kvalitāti, prasmēm un
 smalkjūtību.
2. Latvijā
- Slēgtais un aicinātais konkurss par
 jauno laikmetīgās mākslas muzejā Rīgā. Kāpēc neviens vietējais Latvijas
 arhitektūras pārstāvis netiek aicināts patstāvīgi piedalīties koncepcijas izstrādes
 konkursā?
- Okupācijas muzeja atjaunošanas un
 piebūves projekta opozīcija un dedzīgā kritika. Vai pārdomātu arhitektūras
 kritiku neaizēno personiskie mērķi un darba plāni?
- Nacionālā Mākslas muzeja atjaunošanas un
 piebūves pabeigšana — veiksmīga un pārsteidzoša, bet nepārliecina ārtelpa un
 jumta terases.
3. Mūsu
                          projekts Skolkovas Inovāciju centram Maskavā tika iekļauts ceļojošajā izstādē New Chicago Architecture.  Izstāde, ko papildināja grāmata, tika atklāta
                          Čikāgas Arhitektūras biennāles laikā un turpmāk ceļos pa Eiropu un Āziju. 
A4D. Slēgtais
                          un aicinātais konkurss topošajam Laikmetīgās mākslas muzejam Rīgā.
Rudolfs
                          Dainis Šmits 
1. Čikāgas Arhitektūras
                          biennāle 2015 — tiek sludināts, ka arhitektūra ir
                          vairāk nekā tikai statiska profesija, — «arhitektūra ir dinamiska kultūras
                          prakse, kas iespiežas būtiskās ikdienas dzīves sfērās …». Dinamisku pārmaiņu
                          laikmetā šis pasākums un tam sekojošie piedāvās platformu māksliniekiem,
                          dizaineriem, arhitektiem, plānotājiem un aktīvistiem, lai izdarītu jaunatklājumus
                          un pārdomātu dzīvotni un vietu. Starptautiskais pasākums piesaistīja arhitektūras
                          talantus, uzlēcošas un jau vārdu ieguvušas arhitektūras kompānijas no visas
                          pasaules, lai veidotu saiknes ideju ģenerēšanai, kas ietekmētu nākotnes
                          arhitektūras kultūru. Dalībnieku vidū bija, piemēram, MOS, BIG, Rural Urban
                          Framework u.c.
 
                          2. Polemika, kas raisījās ap jauno
                          (trūkstošo) Nacionālā Mākslas muzeja paplašinājumu ir jautājums par
                          arhitektūras klātbūtni un, noteikti, ne par tās trūkumu. Šī diskusija iet tālāk
                          par fasādēm un formām. Arhitektūras klātbūtnes jautājums ļoti iztrūkst
                          arhitektūras diskursā Latvijā. Artis Zvirgzdiņš komentējot par šo tēmu savā
                          nesenajā LNMM veltītajā A4D rakstā, citē Juhani Pallasmā, kurš runā par
                          klātbūtni un pieredzi, par arhitektūru ārpus fiziskā, ārpus materialitātes un
                          formas. Gadu desmitiem arhitekti dzinušies pēc konceptuālas arhitektūras, noslogojot
                          sevi ar uzdevumu «lasīt tekstu» un centieniem nosargāt nozīmi vai to dekonstruēt
                          pretstatā pieredzei caur tādiem arhitektūras fenomeniem kā telpa, gaisma, paralakse,
                          materiāli un faktūra, pēc kā tiekušies tādi arhitekti kā Pēters Cumtors un
                          Stīvens Hols, kas abi «veido nozīmes diskursu» šai jomā. Abu pieeju noliegšana
                          rezultējusies formas virzīta fetiša «ikonu» ražošanā, nevis arhitektūrā, kas «rok
                          dziļumā» (pazemē, negaidītajā, neapzinātajā), uzsūc programmu, vietu un
                          situāciju, meklējot ģēniju, kultūras nozīmi un metafizisko sākumu. Arhitektūras
                          klātbūtne nav formas vai fasādes jautājums — nepatiesas, virspusējas vai
                          samākslotas. Arhitektūras esamībai nav nepieciešama ēka. 
3. Biju
                          gandarīts par Rīgas gada balvas arhitektūrā piešķiršanu Latvijas
                          Nacionālajai bibliotēkai. Tas bija gods strādāt ar Gunāru Birkertu un mūsu
                          komandas arhitektiem Mārci Mežuli un Sandru Laganovsku pie šīs kultūras būves,
                          kas neapšaubāmi «uzrunās apmeklētājus gadu desmitiem». 
RDS Arhitekti sadarbībā ar SPOT Architects nupat ir saņēmuši saskaņojumu jaunam projektam Āgenskalnā.
                          Idejas, kas bijušas uz galda vairākus gadus ir, ir labi attīstījušās un gaidu
                          ieraudzīt ēku uzbūvētu. 
Šoruden trešo reizi biju Stambulā, taču vēl iedvesmojošāka man šķita
                          Kapadokija. Tāda kā mēness ainava Turcijas vidienē, skaisti un īpatnēji zemes
                          veidojumi, akmeņu atsegumi, noslēpumainas ielejas un dzīves vietas. Tūkstošiem
                          gadu, sākot ar hetiem, cilvēki šeit raduši patvērumu, izveidojot vairāk kā 50 pazemes
                          pilsētu, dažas no tām septiņu stāvu dziļumā, un klintīs izcirsti mājokļus —
                          dzīvojamie kvartāli, skolas, virtuves, klosteri un baznīcas, kas datētas ar 10.-11.
                          gadsimtu.
A4D. Laikmetīgās
                          mākslas muzeja konkurss ir iespēja gūt un mācīties gan vietējiem, gan ārzemju
                          arhitektiem. Viss atkarīgs no tā, kā noskaņojam sevi un tas ir mūsu zaudējums,
                          ja neizmantojam iespēju. 
 
	