Kā ikgadus, arī šī gada nogalē A4D rīkoja aptauju par ievērojamākajiem arhitektūras
                  notikumiem pasaulē, Latvijā un katra personiskajā dzīvē. Uz nemainīgajiem
                  jautājumiem atbild Kristīne Budže, Ventis Didrihsons, Krists Kārkliņš, Indra
                  Ķempe, Jānis Lejnieks, Ints Meņģelis, Kārlis Mičulis, Renārs Putniņš un Rūdolfs Dainis Šmits.
A4D jautājumi
- Jūsuprāt, ievērojamākie
 notikumi arhitektūrā vai pilsētu attīstībā pasaulē
- Jūsuprāt, ievērojamākie
 notikumi arhitektūrā vai pilsētu attīstībā Latvijā
- Nozīmīgākais,
 interesantākais Jūsu profesionālajā dzīvē / Jūsu spilgtākā ar arhitektūru un
 pilsētu saistītā pieredze šajā gadā (notikums, ēka, pilsēta, projekts, ceļojums
 utt.)
 Papildjautājums. Ja lasāt
 A4D, — Jums interesantākais raksts vai tēma, kas publicēta vai apspriesta A4D
 2014. gadā.
Paldies visiem, kas atsaucās un dalījās!
Kristīne Budže
1.
                  Rema Kolhāsa kūrētā Venēcijas biennāles 14. starptautiskā arhitektūras izstāde.
                  Lai arī bija kritiskas atsauksmes, tomēr uz iepriekšējo gadu bezzobainā
                  kuratoru uzstādījuma fona Rema biennāle bija patīkams izņēmums ar savu
                  koncepciju, kuru var pieņemt vai apstrīdēt.
2.
                  Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkas un Rundāles pils restaurācijas darbu
                  pabeigšana.
Ventis Didrihsons
Venta Didrihsona arhitektūras studija
1.
                  Priecē fakts, ka virkne Eiropas pilsētu fundamentāli restartējušas savu
                  izpratni par mobilitāti un restartētajai izpratnei seko arī droši soļi,
                  piemēram – Hamburgā.
2.
                  Biju, redzēju un priecājos par pārmaiņām Līgatnē un Kuldīgā.
3.
                  Šis gads mūsu birojam atnesis ļoti interesantus un aizraujošus projektus. Īpaši
                  izaicinošs šķiet darbs pie apjomīga projekta Tallinā.
A4D.
                  Manā skatījumā, šobrīd A4D portāls ir viena no nedaudzajām domu apmaiņas
                  platformām, kur iespējams veidot pilnvērtīgas diskusijas par/ap arhitektūru un
                  pilsētplānošanu. Priecāšos 2015. gadā redzēt vairāk šādu diskusiju un papildus
                  veiksmei to arī visiem novēlu!
Krists Kārkliņš
                  Krists Kārkliņš Design LLC vadītājs
                  un īpašnieks, Wentworth Institute of
                  Technology arhitektūras un pilsētvides dizaina profesors, Bostona 
1.
                  Kā ik divus gadus gaidītu notikumu arhitektūras pasaulē nav iespējams
                  nepieminēt Venēcijas Biennāli, kurā ar izstādi šogad piedalijās arī Latvija.
                  Neskatoties uz R. Kolhāsa (Rem Koolhaas) pietiekoši skaidri nospraustajām
                  teorētiskās tematikas vadlīnijām un provokatīvo ieceri saistošā stāstījumā
                  parādīt, kā pēdējo 100 gadu laikā mūsdienu (modernā un ne tikai modernisma)
                  arhitektūras kustība ir sistemātiski iznīcinājusi reğionālo daudzveidību par
                  labu vienotam globalizētas prakses standartam, nacionālā paviljona izstādi
                  veidojošā grupa no Latvijas izvēlējās pielietot ļoti šauru «modernā arhitektūra
                  = modernisms» jautājuma nostādni. Turklāt, demonstratīvi paziņojot, ka «Latvijā
                  nav modernisma arhitektūras(?)», kārtējo reizi izvairijās no puslīdz kritiskas
                  jautājuma  par reğionālās identitātes
                  lomu mūsdienu arhitektūrā apspriesšanas… 
2.
                   Latvijas Nacionālās Bibliotēkas
                  pabeigšana un atklāšana! Zinu, ka savā gada notikuma un ēkas izvēlē nebūt
                  neesmu oriğināls, taču šīs, vēl pirms valstiskās neatkarības atjaunošanas
                  iecerētās, ēkas realizācija ir tikusi ļoti, ļoti, ļoti ilgi gaidīta.
No sirds
                  apsveicu Gunāru, kā arī LNB projekta realizācijas dalībniekus un līdzjutējus ar
                  šo Latvijas kultūrai tik nozīmīgo sasniegumu!
3.
                  Negaidīti interesanta iespēja ļauties teorētiska rakstura izpētei un pārdomām
                  par pilsētvides identitātes jautājumiem man šogad radās, strādājot pie
                  kvalitatīva novērtējuma metodikas izstrādāšanas uzdevuma pēdējo sešu gadu laikā
                  veikto apbūves pārveidojumu ietekmes uz Rīgas Vēsturiskā Centra
                  kultūrvēsturisko vērtību noteikšanai. Kas ir tās pilsētvides vērtības, ko
                  vēlamies saglabāt un nodot nākotnes paaudzēm? Kā izskaitļot to DNS koda secību,
                  kas Rīgai dod tās vienreizējo un neatkārtojamo raksturu? Kas ir tie
                  pamatnosacījumi, kas ļauj no jauna radītām pilsetvides formām harmoniski
                  iekļauties apkārtējajā vidē? Šī projekta gaitā analizējot neskaitāmus nesen
                  realizētu projektu piemērus, esmu ieguvis daudz vērtīgu atziņu par to kādas
                  dizaina stratēğijas strādā un kādās nestrāda Rīgas vēsturiskajā pilsētvidē, kā
                  arī pavisam citu personīgu skatījumu uz vēstures pieminekļu un vēsturiskās
                  kultūrvides aizsardzības jautājumiem.
Indra Ķempe
Skolnieks Pētnieks Pilsētnieks
2.
               Ulda Venēcija, Anda Latvija, Zaigas Rīga, Toma un Evelīnas Cēsis un  Miera iela, Miķeļa āčetridēšovs. p.s. Tā arī
                  neiekomentēju, ka čaļi emocionalitāti bēra kā cukuru mīklā, lai arī tā ir viens
                  no arhitekta instrumentiem, kas sakausē materiālus arhitektūrā gluži kā krāsns
                  mīklu kūkā.
Piekrītu
                  Zaigai — Latvijā ir tāda daudzuma kārtojamā apbūve, ka dārgākā psihoterapija —
                  arhitektūra — jaunbūvē nez vai izrakstāma cilvēkam ar naudu un zemesgabalu, bet
                  bez brīvībai un uzņēmībai līdzi pieaugušas personības. Īpaši —, ja pacients ir
                  latviešu tauta. 
Rīga tēlo,
                  Liepāja melo, Cēsis staro, Kuldīga atstaro, par Ventspili pašreiz nerunāsim.
                  «Iekšēji brīvu cilvēku kopums rada pilnīgi citu atmosfēru valstī.» Lasi — arī
                  pilsētā. Juris Rubenis formulē, ko jutu, kāpēc viena lielpilsēta ar dabas
                  dotumiem degradējusies līdz dibenam, lai vai cik tai kreatīvi krasti, mazākas
                  ar īsākām kājām — uzplaukst pat no melnumiņa. Ja jaunais melnais ir Cēsis,
                  jaunākais melnais ir Kuldīga Ziemassvētkos. 
3.
                  Skolnieks Pētnieks Pilsētnieks
                  nosvinējis piekto dzimšanas dienu. Jaungadu aizsāka jau trešā SPP audzēkņu
                  darbu izstāde no pavisam četrām — par spēli ar gaismu telpā. Pilsētniecisks ēnu
                  teātris. Pērn bija augstceltnes lampiņu virtenēm, aizpērn arēna lāzera
                  stariņam. Pirmoreiz kopā ar kādu atsaucīgo Latvijas stārkitektu — Arni, Ervīnu,
                  Mārtiņu, Visvaldi. 2014. gada Valsts konkursa tēmai par cilvēku telpiskā vidē
                  SPP arhitekti 10 semināros strukturētākā domāšanā ievingrināja vairāk nekā 200
                  pedagogus, izvērtējot 344 konkursantu sniegumu no 91 mākslas skolas. Iesaistīja
                  jauniešus gan Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta publiskās ārtelpas
                  pārveides projektā USER, gan apkopoja viņu viedokli Rīgas plānošanas reģiona
                  attīstības dokumentu publiskajā apspriešanā. Sadarbībā ar dizaina biroju H2E,
                  valsti Kultūrkapitāla fonda un Nacionālā kultūras centra, kā arī Rīgas
                  pašvaldību pilsētas arhitekta biroja pārstāvībās top SPP metodiskais līdzeklis
                  mācību kursam kultūrizglītībā. Kā mazo laboratoriju tam atverot pulciņu
                  Arhitektu namā. Igauņiem arī ir! 
Ja līdzšinēji
                  spējas argumentēt un sadarboties saucām par SPP blakusproduktu, ievadot
                  izpratnē par apbūvēto vidi, tagad trenēšanu domāt un veidot attiecības izvirzām
                  kā galveno. Jo kvalitatīvāks cilvēciskais process, jo darba materiālais
                  rezultāts reālāks — ne sterils. Priekā, komanda!
Jānis Lejnieks
2.
                  Jūsuprāt, ievērojamākie notikumi arhitektūrā vai pilsētu attīstībā Latvijā.
Ar Latvijas
                  Nacionālo bibliotēku Rīga ir pievienojusies «Bilbao klubam», un tā ir ikona,
                  par kuru mums nav jākaunas. Protams, tik lielas ēkas ekspluatācija nav lēta,
                  bet «dižciltība uzliek pienākumus»! Cerīga rādās Laikmetīgās mākslas muzeja
                  Skanstē ieceres publiskā- privātā partnerība. Ir pienācis laiks kādai kultūras
                  celtnei arī ārpus pārpiesātinātās Vecrīgas! 
                  
3.
                  Nozīmīgākais, interesantākais Jūsu profesionālajā dzīvē.
Satura
                  piedāvājums izstādei  Jaunais Vecais Jaunajā, kas rezultējās
                  ar kuratora darbu pēc sekmīga starta Kultūras ministrijas iepirkumā Latvijas laikmetīgās arhitektūras un
                  arhitektūras mantojuma izstādes  idejas
                  koncepcija un realizācija. Izstāde plānota 2015. gada martā, klientu gan
                  vēl neapmierina mūsu piedāvātās telpas Koka Rīgā — esot pārāk tālu no centra. 
A4D.
                  Interesantākais raksts vai tēma, kas publicēta A4D 2014. gadā  — Operatīva
                  reakcija uz Rail Baltic megaprojektu,
                  kam varētu būt liela ģeopolitiska nozīme, ja vien latvju bāleliņi, ierakušies
                  savos guļamciematos Pierīgā, to «nenoraks».
Ints Menģelis
1.
              Helsinku Gugenheima muzeja konkurss ar 1800+ darbiem, manuprāt, ir gana
              nozīmīgs indikātors, kas kopumā notiek arhitektūras vidē. Daudzi biroji
              pārslēdzas no reālas uz papīra arhitektūru. Tas nav nekas jauns, tai pašā laikā
              tas ir labs atskaites punkts pārdomām. Briestošais laikmetīgā mākslas muzeja
              kokurss ir gadījums, kur mācīties, kā rīkot starptautisku konkursu. Varam sākt
              meditēt, kas varētu būt žūrijā, kāds uzstādījums, kurā bedrē neiekāpt, lai
              atkal nesanāktu tā, ka mēs jau gribējām, bet labāk neko nedarīt. Kā nokļūt līdz
              rezultātam kas iepriecina?
2.
              LNB atvēršana ir pirmais kas nāk prātā. Par laikmetīgumu, ambīciju saskaņošanu
              ar iespējām tur protams var diskutēt, tomēr nevar noliegt daudzās kvalitātes,
              kas ēkai piemīt.
Laba zīme —
              ielas līmenis iegūst aktualitāti. Parādās regulējami krustojumi, pirmās
              velojoslas, sākam par to diskutēt. Jau kopš aizlaikiem 11. novembra krastmalas
              šķērsošana, Akmens tilta sasniegšana bijusi izaicinājums, tagad ir trīs
              regulējami krustojumi. Nav tā, ka tas būtu superlielisks risinājums ainavu
              arhitektūras jomā, un tomēr tas ir risinājums. Esmu drošs, ka pirms pāris
              gadiem raisītos spraiga diskusija par to kādus mega sastrēgumus šāds risinājums
              varētu radīt utt. Bieži tur braucu ar auto, neizjūtu nekādu diskomfortu, toties
              kā velobraucējs, gājējs izjūtu komfortu šķērsojot 4-6 joslu maģistrāli.
Vaļņu ielas
              galā, ceļā uz Autoostu, Centrāltirgu, varbūt arī šajā vietā esam gatavi veidot
              jēdzīgu pāreju un nelīst pazemē.
Pozitīvs
              notikums ir arī meistaru iegriešanās Latvijā — Ralph
              Pasel, Antanas Mockus, Willem Jan Neutelings u.c. ne mazāk
              nozīmīgi.
3.
              Šogad pievienojos RISEBA
         FAD komandai un nu jau otro semestri piedalos studentu
              izglītošanā, kopā ar beļģu, nīderlandiešu, poļu, vācu, aizokeāna latviešu
              komandu. Darbs ir aizraujošs, jaunā paaudze iedvesmo. Skolas internacionālā vide,
              domājams radīs pavisam cita veida arhitektus.
Patīkami bija
              strādāt pie pilsētbāra VEST izveides. Aizraujošs vides konteksts, forša
              komanda.
Kārlis Mičulis
RISEBA
                  FAD arhitektūras students
2.
                  Galvenais notikums Latvijas arhitektūras vidē, manuprāt ir Nacionālās bibliotēkas
                  darbības uzsākšana. Neanalizējot arhitektūras un tehnoloģisko pusi, bibliotēka
                  noteikti ir nozīmīgs Latviskās pašapziņas veicinātājs- veidotājs. Personīgi,
                  esmu sajutis daļu no šī lepnuma, ka mums- Latvijā ir sava, mūsdienīga
                  bibliotēka.  Tāpēc regulāri ar šo
                  īpašo  sajūtu turpinu dalīties, kad pie
                  manis ciemojas  ārzemju radinieki vai
                  viesi.   Šo pacilātības sajūtu var sajust
                  ari ikdienā uz vietas esot bibliotēka, kad to brauc aplūkot skolēnu grupiņas
                  vai citas delegācijas.  Nenoliedzami
                  zināma daļa latviešu cenšas asociēties, iepazīties un sajusties, ka daļa  no jaunās bibliotēkas ēkas. Ceru, ka tā kļūs
                  par bibliotēkas kultūras ienesēju arī Rīga. 
Šobrīd  ari novērojams, ka liela daļa lietotāju ir
                  internacionālie studenti, kas ir pieraduši pie daudzfunkcionālas bibliotēkas
                  vides, kas pārklāj ierastās robežās un kalpo kā mūsdienīgs sociālās vides
                  tikšanās punkts. Noteikti ir iezīmējusies jauna Rīgas tikšanās vieta, skolēni
                  no provinces, internacionālie studenti, Rīgas iedzīvotāji. 
Līdz šim Rīgā
                  nav izveidota īsti mūsdienu prasībām atbilstošas bibliotēkas, kas
                  apvienotu  ne tikai grāmatu krātuvi un
                  lasītavu, bet piedāvātu daudzveidīgu programmatisko dažādību- plašu
                  tehnoloģisko piedāvājumu, audiovizuālo krātuvi, izstāžu zāles, kafejnīcu, skatu
                  platformu, atsevišķas privātās darba telpas, muzeju. Piedāvātā programma
                  bibliotēkā ir gana daudzveidīga, lai nodrošinātu  plāšu izvēli tās lietotājam. Lietotājs — bibliotēkas
                  robežās varēs gan pusdienot, gan lasīt atbilstošo literatūru, gan tālākajā
                  stūrī zem «slīpajām virsgaismām»nosnausties vai vienkārši bibliotēkas telpas
                  izmantotu savam personiskajam darbam. 
3.
                  Noteikti jāmin Cēsu mākslas dienas pasākumi. Teātra, muzikālie  uzvedumi, 
                  mākslas performances, kas 
                  apvienojoties ar īpašo pilsētvidi iegūst 
                  patiešām aizraujošu un daudzveidīgu garšu.  Īpaši jāizceļ vecā alus brūža pārveidošana
                  par pop up galerijas telpām  un sezonālu restorānu. Mākslas festivāla
                  ietvaros  Alus brūža telpas tika
                  pasniegts, kā patiešām labs īslaicīgās lietošanas piemērs. Temats esošā
                  mantojuma pielāgošana, iesaistīšana 
                  kļūst arvien aktuālāks. Pilnīgi pamatoti, kā labāk iesaistīt jau esošo
                  vidi mums apkārt. Vēlme vecām lietām atrast jaunu — atšķirīgu, netipisku
                  pielietojumu, dod pat negaidīti labus risinājumus. Tas rodas galvenokārt no
                  ēku  atmosfēras autentiskuma dēļ-
                  materiāli, specifiskais telpiskums.
Noteikti
                  jāpiemin — Cēsu koncertzāles atklāšana, ar šo koncertzāli Cēsis sevi
                  nostiprina, ka kultūras galapunktu ārpus Rīgas. Personīgi ļoti patīka  zāles atklātās koka konstrukcijas, kas rada
                  daudzveidīgu — plašu  telpiskuma sajūtu.
                  Pozitīvi — « koka pudurs virs manas sēdvietas»
Profesionālajā
                  vidē gads pagājis diezgan ražīgi, paralēli studijām RISEBA arhitektūras
                  fakultāte, izveidots biroja  interjers
                  kuģniecības kompānijai un norisinājies darbs pie privātmājām Mārupē un Jūrmalā.
Šobrīd noris
                  diplomdarba izstrāde, kas kopumā būs svarīgs noslēguma posms fakultātes
                  pirmajam iesaukumam.  Darbi atspoguļo
                  daudzveidību, bet manuprāt, ir jūtama RISEBA arhitektūras fakultātes  skaidrais konceptuālais piegājiens, kas
                  projektēšanas procesā ietver gan sākotnējo izpēti jeb research based design, gan socioloģiskos piegājienus caur
                  intervijām un tiešo konteksta analīzi. Būs
                  interesanti.
Renārs Putniņš
1.
            Iespējams, pārāk populāri, bet mūsu reģionu ietekmēs arī turpmāk jaunais
            aukstais karš , kas tepat netālu ir arī karstais karš. Rezultāti šim procesam,
            kas skars arhitektūru, būs gana plaši, sākot ar ilglaicību, beidzot ar finanšu
            un ļaužu migrāciju, un tās vadīšanu.
2.
            Mūsu profesijas identitātes un nākotnes vīzijas apliecināšana LAS gada skatē un
            publiskajā mēdiju telpā.
3.
            Neskaitot profesionālo darbību praksē, kur ir sava daļa personisku uzvaru un
            mācību, tad būtiskākais ir bijusi 
            iespēja apdomāt un mēģināt aptvert procesus profesijā un tās saistību ar
            sabiedrību , kurai mēs kalpojam.
A4D. Miķeļa bloga raksti, kas iniciēja
            diskusijas par Latvijas arhitektūras būtību, un bija orientēti uz Nākotni
Rūdolfs Dainis Šmits
1.
                  Starptautiskā mērogā — parametriskā projektēšana un 3D BIM (Building information modeling) modelēšana
                  turpina plosīties arhitektūras projektēšanas priekšējās līnijās un tās draudi
                  var aizēnot iespējamos ieguvumus. Tas, kas var likties fantastisks rīks, vienlaikus
                  var pakļaut riskam personisko autorību, autora kaprīzes un nejaušas izvēles.
                  BIM pamatā ir bottom-up pieeja projektēšanai, kas pieprasa projektētājam atrisināt
                  ar būvniecības efektivitāti, elementu sakarībām un materiāliem saistītus
                  jautājumus pat pirms vēl autora ideja var sākusi dīgt un uzņemties vadību pār
                  labošanas, iztaujāšanas un atlases procesu. Sekojoši, — bez pakļaušanas un
                  rūpīgas rezultātu rediģēšanas parametriskā projektēšana var kardināli pārvērst
                  dizaina procesu, atstājot mūs ar «produktu», par kuru nav iespējams atbildēt «kurš
                  (vai — kas) ir projektējis manu ēku». Kā mēs nodrošināsim, lai studenti
                  (projektos) un arhitekti (praksē) saprastu atšķirību starp idejas virzītu
                  projektu un datorizētu formu ģenerēšanu, kas pakļauj riskam kvalitāti un izslēdz
                  autorību. Kā automatizētā projektēšana un formveide apdraud diziana kvalitāti
                  globālā mērogā? Kuri ir tie arhitekti, kas šī rīka grožus notur veiksmīgi,
                  neiznīcinot arhitektūras garu? 
2.Ja
                  atzīstam izstādes par Latvijas arhitektūras daļu, tad malnbaltais analogais
                  «mākonis», kas iekārts griestos, nevis kibertelpā, 2014. gada Venēcijas biennālē,
                  rosinoši rādīja Latvijas aizmirsto, iespējams, demonizēto, «neaprakstīto»
                  modernisma mantojumu. Kur dosimies tālāk? Kā simts modernisma gadi (1914-2014)
                  un tā vietējais kontekstuālisms virzīs mūsu nākamos soļus, gan lokāli, gan globāli?
3.
                   «Ēka, kas runā» 
                  Latvijas Nacionāā sbibliotēkas atklāsānas ceremonijā augustā, Gunārs Birkerts
                  paziņoja, ka ēka nu ir pabeigta, laipni mājot atvadas tai. Nu to var piepildīt
                  ar grāmatām, literatūru, rokrakstiem un daudziem citiem rakstu darbiem, ļaujot
                  ēkai sākt runāt. Andris Vilks minēja, ka būvniecības darbi nu ir beigušies,
                  kamēr pašas bibliotēkas darbs tikai sākas. Ēka var sākt kalpot savam mērķim un
                  tās sienas, telpas un saturs var uzrunāt tautu. 
Pirms vairāk
                  nekā 20 gadiem es pārcēlos uz Latviju, lai strādātu pie šī projekta, vīzija,s
                  kas ir pārkāpusi visus škēršļus. Šī kultūras un arhitektūras tempļa atklāšana
                  dod personisku gandarījumu, noslēdzot šo gadu ar jauniem, cerams, līdzvērtīgiem
                  izaicinājumiem nākotnē. 
