«Mēs centāmies izvairīties no tradicionālā modeļa «arhitektūra arhitektūrai». Majestātiska arhitektūra ir viena no pilsētas attīstības iespējām. Koncertzālei tā ir vienkārša un hierarhiska. Turpinām kulturālas, daudznozīmju idejas no laukuma līdz plašajam vestibilam, nojaucot robežu starp laukuma telpu un koncertzāles iekštelpām,» igauņi Luhse & Tuhal piedāvā no plenēra atšķirīgu ideju. Konkursa* darbs, 2007
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Konkursa
  mērķis — jaunas identitātes izveide Ventspils centrālajā laukumā, kas
  kļūtu par pilsētas jauno centru, kuras dominante būs koncertzāle. Mēs
  savā darbā centāmies izvairīties no tradicionāla modeļa «arhitektūra
  arhitektūrai». Dabiski, ka jaunais laukums kopā ar koncertzāli nākotnē
  kļūs par Ventspils vizītkarti. Turklāt svarīga ir strādājoša modeļa
  ideja, kas no mazas, daudzpusīgas un ļoti skaistas pilsētas Baltijas
  jūras krastā veidos nozīmīgu kultūras centru. Pareizāk — dos
  daudzveidīgas un mainīgas iespējas tā radīšanai un attīstībai. Viena no
  tām būtu skaista un majestātiska arhitektūra. 
Mēs skatām
  koncertzāli un laukumu kā vienu veselu. Tajā pašā laikā veidojam tādu
  struktūru, kuru var turpināt attīstīt dažādos virzienos, dažādu cilvēku
  sadarbībā un dažādos laika posmos. Mēs ceram, ka mūsu izvēlētais
  virziens iedvesmos citus māksliniekus jaunu ideju veidošanā, lai
  papildinātu un attīstu šo svarīgo pilsētas daļu. 
Laukums
Jaunais
  laukums savienos vienā veselā mazu, bet sadrumstalotu pilsētu,
  savienojot kompakto vecpilsētu un tālāk esošo sporta un atpūtas centru.
  Esošais laukums ir caurstaigājams ar dažādiem akcentiem neierobežotajā
  zaļajā zonā. 
Jauna identitāte — tas ir papildinājums kultūras
  asij pastaigu zonā. Tā avots — vecpilsēta, kur sāksies ķīļa veida
  centrālais laukums. Nobeigums — koncertzāle. 
Laukuma jaunās funkcijas
 1.
  Tautas sanākšanas vieta — centrālais laukums, izņemot pastaigu vietu,
  ir piemērots fons koncertzālei. Laukumā notiek ceremonijas, dažādi
  kultūras pasākumi. 
2. Skulptūras, apgaismojums, ceļi, mazās formas nes konkrētu nozīmi un pakļaujas vienai idejai — pilsētas muzikālajai kultūrai.
3. Tiks veidotas jaunas brīvdabas vietas vasaras koncertiem. Ventspils ir kūrorta pilsēta. 
Laukuma arhitektūra
 Esošais
  laukums sākas vecpilsētā. Mēs projektējam apjomīgu laukumu — dažādas
  vietas ar dažādu augstumu. Apjomīgu, lai no dažāda augstuma punktiem
  varētu apskatīt atšķirīgo apkārtni. 
Kopā — 4 viļņi, augstākais
  no kuriem ziemeļu pusē izliecas kā tilts pāri lielajam Prospektam,
  vienā veselā savienojot pilsētas sirdi un laukumu. No tā paveras skats
  uz koncertzāli.
Galvenais materiāls — dažādi ielu segumi ar apstādījumiem.
Lokveida
  laukuma daļas attēlo dažāda augstuma jūras viļņus, kuru virsotnes ir
  strūklakas un ūdens aizkari — tā ir ūdens spēle, kuru var atdzīvināt
  mūzika, kas skan laukumā. Viļņi ar nolūku projektēti dažādi — lai
  saskares vietās varētu izvietot skulptūras. 
Koncertzāle
Koncertzāles
  arhitektūrai ir apzīmējuma nozīme. Tā ir vienotas arhitektūras
  sastāvdaļa, visā tās gammā vērsta uz laukuma pusi, maksimāli izmantojot
  tā potenciālu. No dienvidu puses laukums kļūst apjomīgs, saliecoties ap
  savu horizontālo asi, veidojot aizmugurējās ēkas jumtu virs laukuma. 
Mērķis
  — turpināt kulturālas, daudznozīmju idejas no laukuma līdz plašajam
  vestibilam un koncertzāles foajē, nojaucot robežu starp laukuma telpu
  un koncertzāles iekštelpām. Koncertzāles sānu sienas projektētas no
  stikla «fermām», radot svētku noskaņu, gaisīgumu un majestātiskumu. 
Lielas
  kāpnes nokļūšanai zālē pasvītro kultūras majestātiskumu. No dažādiem
  kāpņu un foajē līmeņiem paveras skats uz laukumu un apkārtni. 
Koncertzāles
  arhitektūra ir vienkārša un hierarhiska. No vienas puses — vienkāršs un
  loģisks koncertu mājas modelis (klasiska un ļoti labas akustikas zāle),
  no otras — ēkas daudzfunkcionālais pielietojums, tās daudzpusīgums. Ēku
  var izmantot arī kā lielu festivālu norises vietu — īpaši vasarā.
  Priekšnosacījums — liels un ērts daudzfunkcionāls laukums. Iekšējais
  izkārtojums piedāvā daudzveidīgas iespējas dažādiem pasākumiem,
  nepieciešamības gadījumā izmantojot vestibilu un foajē kā mākslas
  izstāžu zāli. Abu zāļu — lielās un mazās — grīdas var tikt pārveidotas
  no slīpa stāvokļa uz horizontālu, sēdekļus noslēpjot kastēs aiz
  skatuves. Tas ļaus rīkot ne tikai koncertus, balles, prezentācijas,
  pieņemšanas, rokkoncertus utml. 
Lielos stikla laukumus var
  izmantot kā lielus ekrānus, lai rīkotu brīvdabas pasākumus —
  multimediju izrādes vai lai izmantotu visu ēku kā otru skatuvi vasaras
  festivālu laikā. 
Arhitektūra
Lielais jumts tiek
  liekts uz laukuma pusi, centrā — koncertzāle, sānos — divas mazākas
  platības un lielas kāpnes. Plašās stikla sienas tiek izmantotas kā
  koncertzāles laukuma elements. 
Lielajā, centrālajā apjomā
  atrodas apavu kārbas formas zāle ar maināmu slīpumu partera grīdām.
  Zāli ieskauj sānu balkoni. Apjomu ieskauj sānu foajē ar jumta gaismu.
  Tā izceļ koncertzāles apjomu virs jumta plaknes, vēl vairāk pasvītrojot
  ēkas gaisīgumu. 
Abās pusēs zālei atrodas: mēģinājumu lielā zāle
  — rietumu daļā, austrumos — kafejnīca un mēģinājumu mazā zāle.
  Koncertzāle izvietota otrajā stāvā kā parters (4,5 m no zemes līmeņa).
  Iemesls — izvairīšanās no iešanas «pagrīdē», ko nosaka diezgan bēdīgie
  ģeoloģiskie nosacījumi. Tā ir arī iespēja galveno publikas daļu pacelt
  virs laukuma, kur paveras skats uz apkārtni. Trešais iemesls — iespējas
  sablīvēt programmu. 
Telpas
Pirmajā stāvā atrodas
  publiskais vestibils un garderobes, biļešu tirdzniecība, informatīvie
  galdi, tualetes, tirdzniecības vietas, administrācija. Pretējā pusē —
  vestibils māksliniekiem, kravas telpas, noliktava un ģērbtuves. Ēkas
  centrā — telpa zem skatuves paceļamajai iekārtai un tehnikai.
Otrā
  stāva zālē ieplānotas 520 vietas. Pēdējā rindā — vieta invalīdu
  ratiņiem. Papildvietas — 40. Kopā — 560 vietas. Apkārt zālei izvietota
  josla tehniskajām un palīgtelpām. Publiskajā zonā blakus zālei ir
  foajē, kafejnīca un atpūtas platības. Izpildītāju pusēs — garderobes,
  telpas sapulcēm un apkalpojošajam personālam.
Trešajā stāvā —
  ejas uz lielās zāles balkoniem no publiskās zonas puses. Balkonos
  plānotas 490 vietas. Tie projektēti apkārt zālei kā 2—3 rindu josla.
  Balkons aiz skatuves paredzēts gan apmeklētajiem, gan māksliniekiem —
  korim. 
No ceturtā līdz sestajam stāvam — telpas
  māksliniekiem un administrācijai. Ventilācijas telpas izvietotas blokā
  aiz zāles, tuvāk lielajai un mazajai zālei. Parējās tehniskās telpas
  atrodas pirmajā stāvā, tumšajā zonā ēkas centrā.
Apdare
Ēka
  celta pārsvarā dzelzsbetona konstrukcijās, lielajos laidumos izmantojot
  metāla «fermas». Ēkas stikla sienas—vitrīnas būs atsevišķas
  konstrukcijas. Nesošās konstrukcijas — vertikālās stikla «fermas», kas
  rada gaisīgu atmosfēru. Ēkas aizmugures daļa un sānu sienas apstrādātas
  gludi. Trīs apjomi, kur izvietotas zāles un administrācija, apstrādātas
  ar cēlkoksnes finiera paneļiem.
Koncertzāles apdare iekštelpā — daudzslāņaini, smagi koka paneļi dažādos slīpumos, pārklāti ar koka difuzoricm.
Foajē apgaismojumam aiz lielās stikla fasādes izmantos speciāli pasūtītas gaismas skulptūras.
Tehniskie rādītāji:
Laukuma platība 36536 m2 
Bruto ēkas laukums 10120 m2 
Neto ēkas laukums 8800 m2 
Ēkas kubatūra 62200 m3 
Vietu skaits lielajā zālē — pirmais stāvs 520 vietas, otrais stāvs 490 vietas, kopā — 1010 + 40 papildvietas
	
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
Nelasot konkursa uzdevumu, grūti spriest, vai tiešām projekta sastāvā nav prasīti visvienkāršākie akustiskie aprēķini, lai gūtu skaidrību, kas domāts ar "ļoti labu akustiku". Vizualizācijā redzamie zāles griesti liecina par pretējo – par skaņas lauka izkliedi domāts nav nemaz.
Kaut kā labāk patīk, šāds audumā (pilsētas) ieausts risinājums, nevis 2b&p pašmērķīgā pankūka, kuras konteksts ir būt galvenajam apjomam, da vienalgā kādā brīvā teritorijā.
Protams var diskutēt par igauņu taisnvirziena pieeju formveidē, bet toties nesprauž batonus par enerģijām un citām Vakareiropas arhitektūrai modernām (re kādi mēs zaļi, taupoši , ar pietāti apveltīti
) štellītēm.
Nelasot konkursa uzdevumu, grūti spriest, vai tiešām projekta sastāvā nav prasīti visvienkāršākie akustiskie aprēķini, lai gūtu skaidrību, kas domāts ar "ļoti labu akustiku". Vizualizācijā redzamie zāles griesti liecina par pretējo – par skaņas lauka izkliedi domāts nav nemaz.
Kaut kā labāk patīk, šāds audumā (pilsētas) ieausts risinājums, nevis 2b&p pašmērķīgā pankūka, kuras konteksts ir būt galvenajam apjomam, da vienalgā kādā brīvā teritorijā.
Protams var diskutēt par igauņu taisnvirziena pieeju formveidē, bet toties nesprauž batonus par enerģijām un citām Vakareiropas arhitektūrai modernām (re kādi mēs zaļi, taupoši , ar pietāti apveltīti
) štellītēm.