Novembrī Maskavā tika paziņoti uzvarētāji starptautiskajā
konkursā Novoperedelkino un Solncevo metro staciju dizainam. Par Novoperedelkino uzvarētājiem kļuva
Latvijas arhitektu birojs United Riga
Architects (U-R-A), arhitekta
Jevgenija Leonova vadībā, kā galveno ideju piedāvājot krievu ornamentu motīvu
interpretāciju mūsdenīgos gaismas paneļos.
Uzvarētājus izvēlējās ne tikai profesionāla žūrija, bet arī Maskavas
iedzīvotāji. Ar interneta platformas Aktīvs
pilsonis palīdzību, kopā nobalsoja vairāk kā 300 tūkstoši cilvēku. Par
U-R-A apvienības darbu nobalsoja
vairāk kā 100 tūkstoši Maskavas iedzīvotāju. Stacija Novoperedelkino tiks izvietota Maskavā zem Borovska šosejas, pie
Šolohova ielas krustojuma. Tās plānotais noslogojums — 120 tūkstoši cilvēku
diennaktī.
Kopējais arhitektūras mākslas
koncepts
Metro stacijas pamatideja — apvienot senās
Maskavas arhitektūras motīvus ar mūsdienīgiem interjera elementiem, kā arī padarīt
to unikālu un mainīgu, laikam ejot. Ar krievu tautisko ornamentu motīviem perforētie
metāla paneļi, no kuriem sastāv gaismas kastes, izstaros gaismu. Izgaismotie ornamenti
veidos košu un izteiksmīgu veidolu.
Galvenā stacijas īpašība — tās veidola mainīgums.
Ar RGB-LED gaismām aprīkotās gaismas kastes, — plakanas vai izliektas formas —,
mainīs krāsas. Pilsētas svētku un pasākumu laikā ornamenti kļūs zili, sarkani,
daudzkrāsaini un pat rādīs video.
Novoperedelkinas identitāte, kas jau izsenis
pazīstama ar saviem unikālajiem mežiem, tiek īpaši izcelta paviljonu veidošanā —
ar lāzera grafikas palīdzību apdares stiklu augšgalā ir izveidoti tēli, kas
atgādina priežu silu vai bērzu birzi. Gaismas diožu izgaismojumā veidols spīd
tumsā, radot gandrīz telpiska meža tēlu.
Tādējādi tiek saglabāta Maskavas metro ārišķīgās
arhitektūras tradīcija, taču nekopējot iepriekš izmantotus metro celtniecības paņēmienus,
bet gan radot jaunus, mūsdienīgus risinājumus.
Paviljoni virs kāpnēm un liftu telpas cilvēkiem ar kustību traucējumiem
Paviljonu galvenā dekorācija ir koka stumbra veidols.
Novoperedelkino rajons ir plaši pazīstams ar tā priežu siliem un bērzu birzīm,
tādēļ piedāvātais veidols kļūs par spilgtu simbolu rajona identitātes
atpazīstamībai. Veidoli izvietoti trīsslāņu stikla iekšpusē ar smilšstrūklas
apstrādes palīdzību. Apgaismojot stikla paneļus ar LED prožektoriem, veidols
izgaismojas. Bērzu tēli šķietami konstruktīvi vienkāršo paviljonu padara par
neparastu, pārvēršot to izteiksmīgā un neaizmirstamā pilsētas rajona elementā. Veidola
motīvi tiek izmantoti arī teritorijas labiekārtošanā.
Vestibili pazemes pārejās
Plakanās gaismas kastes pārejās ir to galvenā
dekorācija. Aiz perforētajiem alumīnija paneļiem izvietoti RGB-LED paneļi. Viengabala
gaismas diožu plāksnes ar gaismcaurlaidīgu plastiku mainās ik pēc pāris minūtēm
un var darboties vairāk kā 10 gadus. Tā kā diodes spīd gaismcaurladīgās
plastikas galā, bet putekļi var sakrāties tikai virs tā, putekļi nav traucēklis
apgaismojumam un ekspluatācijai. Pateicoties
perforētajiem veidoliem un krāsu maiņai, RGB-LED paneļi rada ne tikai maigu un
izkliedētu gaismu, bet arī emocionāli izteiksmīgu efektu. Gaismas kastes, kas izgaismotas
svinīgās noskaņās, atspīd uz sienām, tādējādi radot krāsainības efektu.
Kases un eskalatoru/kāpņu zona
Gaismas kastes slaveno Maskavas palātu velvju
veidolā ir veidotas no perforētiem paneļiem. Velves veido vizuāli galerijai
līdzīgu tuneli, kas palīdz orientēties telpā. Interjera augšējo līmeņu
spilgtums un tēlainība ir apvienoti ar pārvietošanās telpas funkcionalitāti.
Pateicoties savai formai, velvēm līdzīgās gaismas kastes vizuāli paplašina
zāles telpu, padarot to svinīgu. Rodas iespaids, ka zāles griestu augstums ir
ievērojami lielāks nekā patiesībā (konstrukcijas augstums ir 560 cm). Ar
izkliedētā apgaismojuma palīdzību telpa šķiet siltāka un plašāka. Gluži kā
citās stacijas telpās, gaismas kastes var mainīt apgaismojuma krāsu.
Platformu zona
Konkursa otrajā kārtā piedāvājam plakano gaismas
kastu uzstādīšanu virs platformām, kas padarīs to ekspluatāciju vienkāršāku.
Gaismas kastes ir izgatavotas no tērauda rāmjiem un paneļiem, kas veidoti no
perforētām tērauda plāksnēm. Tā kā perforētie paneļi ir atvērti, caurumiņi tajos
neļaus uzkrāties putekļiem. Paneļu iekšpusē ievietotas standarta RGB-LED
gaismas izstarotāju virknes. Pie katras kolonnas paredzēti gan soliņi, gan arī
īpaši metāla izcilnīši, pret kuriem varēs atspiesties stāvot kājās.
Koncepta stilu veidojošais elements
Galvenais dekoratīvais elements: Maskavas tēli.
Tēli tiek veidoti gaismas kastu perforācijās. Gaismas kastēm ir dažādas formas —
plakanas, krustveida, izliektas. Katrs gaismas kastes veids ir izvietots savā
metro stacijas zonā. Kastes ir aprīkotas ar RGB diodēm un spēj mainīt krāsu.
Tās ir novietotas uz nelielu atveramu paneļu virsmām, un katra paneļa iekšpusē
atrodas RGB-LED gaismas prožektori. LED gaismekļi sniedzas daudz tālāk kā
parastās lampas, un paneļa durtiņas ir viegli atveramas, tādēļ to apkope netiks
apgrūtināta.
Apgaismojuma koncepts
Par apgaismojuma idejas paraugu kļuva HafenCity stacija Hamburgā, kurā ir
izveidota instalācija ar gaismas kastēm, kas rindā izkārtas virs platformas. Krāsu
kombinācija stacijā var mainīties — reaģēt uz pienākošajiem vilcieniem vai rast
sezonai atbilstošu atmosfēru vai diennakts laiku, un dažkārt pat atspoguļojot
stacijas pārvaldnieka garastāvokli.
Līdzīga ideja tiek piemērota arī šajā projektā, tikai
pakārto konteineru vietā piedāvājam gaismas kastes izrotāt ar tēlu perforāciju
un piešķirt tām izliektu formu. Pazemes pārejā, kurā ir salīdzinoši mazāks
putekļu daudzums, tiek piedāvāta horizontālu gaismas kastu instalācija, kas
sastāv no hermētiskiem paneļiem.
Mainīgums — mūsu koncepta pamatideja. RGB-LED gaismas ļauj
mainīt krāsas, radot dažādas noskaņas un mainot stacijas iekšējo tēlu. Svētku
dienās stacija tiks izgaismota atbilstoši attiecīgajiem svētkiem. Stacijas
krāsas var mainīties lēnā tempā visas dienas garumā (sākot ar aktīviem toņiem
no rīta un beidzot ar mierīgām krāsām vakarā).
Apgaismojuma ierīču ekspluatācija
Ierīču ekspluatācijas ērtībai mēs sadalījām
gaismas kastes nelielos paneļos (60x60cm). Paneļi atveras kā durtiņas, un
RGB-LED lampiņu nomainīšana notiek ātri un ērti. Piemēram, pazemes pārejā tiks ierīkotas
22 gaismas kastes, kurās paredzēti 198 metāla paneļi ar noņemamiem RGB-LED
gaismu paneļiem iekšpusē. RGB-LED prožektoru kalpošanas laiks ir vairāk kā 50
tūkstoši stundu. Vienas RGB-LED lampiņas nomaiņa gaismas kastes panelī aizņem 5
minūtes. Tas nozīmē, ka apgaismojuma uzturēšanai vienā pazemes pārejā būs
nepieciešamas aptuveni 6 cilvēkstundas vienā ekspluatācijas gadā.
izskatās pēc Bizantijas laika morga!
Подуличный переход это, кОнечно, сильно…
Ielieciet, lūdzu, saiti uz konkursa rezultātiem:) Gribas redzēt konkurentus, kuri zaudēja:)
Atradu: http://forum.s….php?p=6789533
Kad Rīgā būvēsim metro?
Ņemot vērā, cik ātri Rīga degradē iedz. skaita ziņa, Rīgā metro nekad nebūs, tāpat ka Kauņā vai Ogrē 🙂
Gadījumā, ja Rīgas degradācija pārtrauktos, tad derētu "vieglais" metro variants (nedziļa pazemes metro un virszemes tramvaju hibrīds)
Varbūt kāds, kam nav slinkums ( un kas ir kompetents), var paskaidrot, kādēļ, lai Rīgā nebūtu metro? Vai ekonomiskie apstākļi ir iemesls? Vai Rīgā ir pārāk maza populācija? Vai būtu jāieved kvalificēts ( lasīt – lēts) darba spēks ar lāpstām no Kirgīzijas un Kazaņas?
Pavisam vienkārši – tie ir grunts apstākļi – slikti un ļoti mainīgi, līdz ar to katra metra izmaksas. Šobrīd, protams, tehnoloģijas ļauj to izdarīt bet cena, tāpat kā uz AB dambja paredzētas koncertzāles stāvvietu izbūvei zem ūdens līmeņa būtu atronomiskas.
Daudzām pislētām grunts apstākļi nav labāki, bet metro tur pastāv 🙂
Tapec, ka pietiktu atjaunot dazas vesturiskas dzelzscela linijas un izveidot dazus jaunus.
Te mees redzam, ka muusu arhitekti speej izveidot skaistas metro stacijas, kaa tas bija PSRS laika Rigas metro skicees.
Riigaa metro noteikti vajadzeetu, kaut vai peec Eiropas standartiem. Paraadiet man liidziigu pilseetu kaa Riiga, kaut kur citur turiigajaa eiropaa.
Vaacija, Belgija, Zviedrija, Norveegija….
Metro daudz kur var izbuuveet virszemee. Riigai pietiktu ar 7 km pazemes. Nav tas velns tik melns kaa maalee.
Mums jaatziist ka nav naudas, nevis ka mums to nevajag.
Latviets ir taads kursh baidaas no radikaalaa un jaunaa.
Tie īsie posmi ir pie/zem Daugavas. Paskaties cik maksā Ziemeļu šķērsojums tuneļa variatnā. Pārējās vietās jau pat īstu sastrēgumu mūsu mazpilsētā nav. Priekš kam metro?
Grūdiens, lai Rīga izaugtu no mazpilsētas. Priekš kam valsts ar vienām vienīgām mazpilsētām? Pasaules vēriena uzņēmumus, smadzeņu neaizplūšanu var normāli gaidīt tad, ja ir savs centriņš ar pasaules līmeņa infrastruktūru. Un daudziem, domāju, zb trolejbusā vai autobusā kratīties 40+ min līdz savam necik ne tālajam guļamrajonam.
Neuzbūvēs Rīgā, uzbūvēs Viļņā vai Tallinā, varēs atkal veikt jaunus atklājumus vaimanoloģijā – pēdējonomikā.
Iespējams, tas būtu grūdiens alternatīvam pārvietošanās veidam, kas NAV auto. Un ekoloģija, kā zināms, paliek arvien būtiskāka. Protams, Rīga NAV miljonu pilsēta un visdrīzāk ši metro būtu tukši. Varbūt tik vērienīgs projekts sasauktu atpakaļ uz darbu latviešus, kas varbūt tagad metro būvē vai remontē kādā citā valsts stroikā. PS klīst baumas, ka Z-torņus taisa čučmeki no Baltkrievijas, ne vietējie
Daugavu vareetu skeersot virszemee blakus dzelzscelja tiltam, veco pontonu vietaa, turpinot pazemee zem 13. Janvara ielas. Kas attiecaas uz pasazhieru noslogojumu, tad apvienojot galvenos mikrorajonus, Imantu, Zolituudi, Purvciemu, Mezciemu utt, sasleedzot vienaa veselaa zem Briiviibas ielas, domaaju ka metro, vai pazemes tramvajs buutu gana noslogots. Turklaat nebuutu vajadziibas peec desmitiem virszemes marsrutiem, kas arii atslogotu nedaudz ielas. Paveerojiet kaitvai cik pilns ir kautkaads 17. trolejbuss.
Metro ir arii patiikams veesaa laikaa, tad pazemee ir omuliigi. Ja veel ir simpaatiskas publiskaas aartelpas tad pat ir vairaak kaa patiikami paarvieroties. Vieniigi carveejsh 🙂