Rīgas pils laukums — Arhis

Biroja Arhis koncepcija Pils laukumam Latvijas stāsts, kas konkursā ierindota 3.vietā, neatkārto nolikumā ieteikto klasicisma stilistiku, bet, izmantojot moduļu principu, vēstī par spilgtākajiem laika posmiem un personībām Latvijas vēsturē.

Laukums ar parku veidots kā vienots telpiski skulpturāls ansamblis, ietverot vēstījumu par visu laiku Latvijas vēsturi — sākot no baltiešu ciltīm, caur Livonijas valsti, Kurzemes hercogisti, turpinot to līdz valsts atdzimšanas laikam, atstājot tukšu vietu arī stāsta attīstībai nākotnē. Apzināti uzsvērta Latvijas varenā un pozitīvā vēsture, kas līdzinās jebkuras citas Eiropas valsts vēsturei un nav tikai ciešanām un vaimanām caurvīti dažādu lielvaru okupācijas periodi. Izmeklēti spilgti periodi, personības un simboli, kas stāsta par valsts vēsturi, izceļot konkrēta stāsta, notikuma vai simbola nozīmību Latvijas valsts tapšanas, attīstības, atpazīstamības un pastāvēšanas procesā, nepretendējot uz pilnīgu pagātnes notikumu izklāstu un necenšoties atainot notikumus ar hronoloģisku precizitāti.

Stāsts par visu laiku Latvijas vēsturi nav iekļaujams kāda konkrēta stila principu un uztveres rāmjos, tāpēc atteicāmies no konkursa nolikumā rekomendētā klasicisma stila laukuma plānojuma ar nedefinētas nozīmes akcentu tā centrā. Pils laukums veidots kā plaša, publiski atvērta un no visām pusēm vienādi uztverama telpa ar visiem saprotamu un pieņemamu idejisko piepildījumu, kas vienlaikus pilnībā respektē Vecrīgas vēsturisko kontekstu un Valsts prezidenta rezidences reprezentācijas funkciju.

Pils reprezentācijas laukumā esošais ceļš sadalīts nosacītos Latvijas vēsturi atainojošos posmos, kas interesentiem sniedz iespēju virzienā no Vecrīgas līdz Vanšu tiltam zīmju un simbolu veidā izlasīt Latvijas stāstu. Stāsta atšifrējums caurvij visu pastaigu parka teritoriju.

Plānojums un telpiskā kompozīcija veidoti kā izsētu un koncentrētu vienāda izmēra (500x500mm) punktu kompozīcija, kas vietām, izraujoties no zemes plaknes, iegūst trešo dimensiju, lai veidotu ainaviskus reljefa pacēlumus, soliņu un gaismas ķermeņu grupas, kas kalpotu par pamatu skulptūrām un vides objektiem.

Katram pagātnes posmam piemeklēta atšķirīga krāsa un materiāls — izmantoti koks, pelēks granīts, misiņš, sarkana māla keramika, melns granīts, stikls — kopumā un savstarpēji mijoties tie veido latviešu tautas vēstures simboliskus rakstus, uztveramus kā kodētu vēstījumu. Tuvinājumā, cilvēkam pārvietojoties šajā vēstures telpā, atklājas katrs to veidojošais punkts kā unikāla pagātnes liecība vai simbols.

Laikmeta zīmes — stāsts, dzejas rinda, notikums, personība — integrētas parka funkcionālajos elementos — soliņos, ieseguma plāksnēs, apgaismojumā vai izliktas kā atsevišķi kopējo kompozīciju un informācijas telpu papildinoši vides objekti.

Ierosinām atdzīvināt pie pils esošā, šobrīd publikai slēgtā skulptūru dārza ideju jaunā, mūsdienīgā kvalitātē, piedāvātā koncepta ietvaros to izmantojot parka publiskās telpas iekārtošanā.

Transporta shēmas pārkārtošanā svarīgākais uzdevums ir satiksmes slēgšana Pils laukumā ielas posmā no Muitas ielas līdz Citadeles ielai, bez kā nav iedomājama viengabalaina, gājējiem draudzīga un reprezentācijas funkcijai piemērota laukuma izveide. Problēmas risinājumam piedāvājam divus variantus — regulējamu Valdemāra un Noliktavas ielu krustojumu vai iedziļinātu Citadeles ielas posmu zem Valdemāra ielas divvirzienu kustības izveidei. Papildus veikti arī citi transporta sistēmas uzlabojumi.

Kopumā iegūts laukums, kas tēlaini ataino Latvijas esenci, stāsta stāstu un ir pietiekoši pielāgojams savā veidolā dažādu papildus funkciju ieviešanai un attīstībai nākotnē.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
28 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
gandrīz dārznieks

Šis variants ar visu stāstu izskatās interesants – bet dabā realizēšanai absolūti neatbilstošs

nez kapēc aizmirstas, ka āra telpā visam ir arī jāaug un jāspēj kopt – šadu zālienu un segumu mozaīku kopšana – pajautājat jebkuram dārzniekam vai sētniekam – domāju, ka sadzirdēsiet tādu gūzmu nelatvisku saukļu…

Шура

вот по такому мышлению у нас ничего интересного и нету. все должно быть дешеве и просто. тогда к чему исскуство?! большое требует большого ухода. Этот вариант во много раз превосходит победителя. ИМХО

пс. с концертным залом та же история. Мы способны создавать грандиозные проекты, но не способны их реализовывать. Как в "12" – "посидели, потрещали и.. и ВСЁ!"

sumosan

diemžēl līdzsvars starp ambīcijām un ekspluatācijas ērtību/ ideju un tās izpildi ir viens no visbiežāk mītajiem grābekļiem… klūp ne tikai arhitekti, un ne tikai LV, bet jebkurš… profesionālis 🙂

sinicin

так делай, чего кричишь то?

а то кричать и я могу… (:

tvnets

Arhis aizvien mīlējās ar pikseļiem

blokz

Asfaltu apēda zāli un lija asinis latviešu tautai

gandrīz dārznieks

Viens ir tas , ka grūti kopjams – bet otrs – ap katru akmens kvadrātiņu būs melna zeme, kas nu ne pēc kā neizskatās… tapēc vēlams atrast risinājumus – lai vilks paēdis un kaza dzīva

janis

visu cienju, bet man shi darba ideja nav pie dveeseles.. pirkaart piemineklis iekas garaam, un kopeejaa komoziicija skiet pavaaja – citiem vaardiem sakot nav manaa gaumee.. (labi ka es neesu zhuurijaa):)

gandrīz dārznieks

Ilgi skatījos un nevarēju saprats – kādas dīvainas asociācijas pārņem šis ideju variants – atcerējos – Berlīnē ir piemiņa slaukums genocīda upuriem – nez kapēc savilkās paralēles ar to…

līdz ar to kopējā asociācija – akmeņi = pieminekļi

Aigars

proti – kapsēta! Jo sevišķi to paspilgtina fakts, ka cilvēku ta NAVA. Prieks par ignorēto klasicismu, kas ir nolikuma vājprātīgākais uzstādījums. Pikselis sevi pilnīgi neattaisno ne vizuāli, ne funkcionāli, ne ideoloģiski. Stāstus var baudīt caur vizuālo mākslu mantojumu, muzejos un grāmatās. Tas ir lieki ārtelpā. Rīgai ir pa piemineklim uz katra stūra. Nu, protaams, jāatzīst, ka mums ir spēcīgas kapusvētku tradīcijas, bet nu moš pietiek? Tērējam naudu jaunām un dzīvām funkcijām jaunizveidotos skvēros. Pirmās vietas priekšlikums ar mitoloģijas idejām un visu iespējamo stilu sajaukšanu atrodas pretējā ‘grāvī’. Asis, simboli, stikla sienas, ūdens spoguļi, līklīniju zaļas salas. Samocījums. Abi publicētie varianti… Lasīt vairāk »

past

Padrūmi.

Helēna Gūtmane

bet Helēna noteikti to neuztver personīgi, pat pretēji – komentārs augstākā mērā iedvesmojošs! Parunāties. Kā jau Helēnai – hlebom ne kormi 🙂 … Par tēliem vizualizācijās ( jau sen gribas), par klasicismu un stiliem ārtelpā vispār, par pikseļiem (par kuriem mūsdienu paaudzes datorizētājā apziņā pārtapusi visnotaļ universāla ģeometriskā forma), par stāstu, simbolismu un mākslu ārtelpā – nu ļoooti daudz parunāties. Par to, kā tiek uztverts grafisks zīmējums vai bilde un ar ko šis process atšķiras no uztveres "dabā". Protams, par nolikumu un vispār projekta definīcijas radīšanas grūtībām – atsevišķa "parunāšanās". Un pavisam augsti – par ainavu arhitektūru, vai tā ir… Lasīt vairāk »

Aigars

Prieks par pozitīvo reakciju. Diskutēt noteikti vajag. Cepiens vienmēr bijis paliels par Tevis uzskaitītajām lietām un ne tikai. Šis konkurss noteikti ir papūtis uz oglēm tā ka noteikti vajag pacept. Ceru iespēt pievienoties diskusijai klātienē.

Kritikas izturēšanu vai neizturēšanu arīdzan varēsim testēt, turpinot diskusiju mazliet tālākā nākotnē uz kāda no realizētā projekta soliem un vērojot prezidenta un citu laukuma lietotāju sejas. Lai izdodas realizēt ļoti retu/pozitīvu parādību Rīgā un klusināt manu un visu citu kritiku.

pArt

Padomju laikos Vanšu tilta caurlauzuma autoriem nekādos sapņos nevarēja ienākt prātā, ka blakus esošajā Pionieru pilī + muzejā pārdesmit gadus vēlāk mitināsies vienas Eiropas valsts prezidents.

Manuprāt, vadošiem arhitektu birojiem ir jābūt pietiekami drosmīgiem, lai pateiktu, ka Vecrīgā fiziski nepietiek vietas nedz prezidentiem, nedz parlamentiem.

13. janvāra grautiņi nebūtu notikuši, ja parlaments atrastos citā vietā – jaunā, plašā administatīvā rajonā kopā ar Ministru padomi ieskaitot.

Snobisms un dižmanība ir vieni no galvenajiem dižķibeles cēloņiem!

gandrīz dārznieks

Šis variants ar visu stāstu izskatās interesants – bet dabā realizēšanai absolūti neatbilstošs

nez kapēc aizmirstas, ka āra telpā visam ir arī jāaug un jāspēj kopt – šadu zālienu un segumu mozaīku kopšana – pajautājat jebkuram dārzniekam vai sētniekam – domāju, ka sadzirdēsiet tādu gūzmu nelatvisku saukļu…

Шура

вот по такому мышлению у нас ничего интересного и нету. все должно быть дешеве и просто. тогда к чему исскуство?! большое требует большого ухода. Этот вариант во много раз превосходит победителя. ИМХО

пс. с концертным залом та же история. Мы способны создавать грандиозные проекты, но не способны их реализовывать. Как в "12" – "посидели, потрещали и.. и ВСЁ!"

sumosan

diemžēl līdzsvars starp ambīcijām un ekspluatācijas ērtību/ ideju un tās izpildi ir viens no visbiežāk mītajiem grābekļiem… klūp ne tikai arhitekti, un ne tikai LV, bet jebkurš… profesionālis 🙂

sinicin

так делай, чего кричишь то?

а то кричать и я могу… (:

tvnets

Arhis aizvien mīlējās ar pikseļiem

blokz

Asfaltu apēda zāli un lija asinis latviešu tautai

gandrīz dārznieks

Viens ir tas , ka grūti kopjams – bet otrs – ap katru akmens kvadrātiņu būs melna zeme, kas nu ne pēc kā neizskatās… tapēc vēlams atrast risinājumus – lai vilks paēdis un kaza dzīva

janis

visu cienju, bet man shi darba ideja nav pie dveeseles.. pirkaart piemineklis iekas garaam, un kopeejaa komoziicija skiet pavaaja – citiem vaardiem sakot nav manaa gaumee.. (labi ka es neesu zhuurijaa):)

gandrīz dārznieks

Ilgi skatījos un nevarēju saprats – kādas dīvainas asociācijas pārņem šis ideju variants – atcerējos – Berlīnē ir piemiņa slaukums genocīda upuriem – nez kapēc savilkās paralēles ar to…

līdz ar to kopējā asociācija – akmeņi = pieminekļi

Aigars

proti – kapsēta! Jo sevišķi to paspilgtina fakts, ka cilvēku ta NAVA. Prieks par ignorēto klasicismu, kas ir nolikuma vājprātīgākais uzstādījums. Pikselis sevi pilnīgi neattaisno ne vizuāli, ne funkcionāli, ne ideoloģiski. Stāstus var baudīt caur vizuālo mākslu mantojumu, muzejos un grāmatās. Tas ir lieki ārtelpā. Rīgai ir pa piemineklim uz katra stūra. Nu, protaams, jāatzīst, ka mums ir spēcīgas kapusvētku tradīcijas, bet nu moš pietiek? Tērējam naudu jaunām un dzīvām funkcijām jaunizveidotos skvēros. Pirmās vietas priekšlikums ar mitoloģijas idejām un visu iespējamo stilu sajaukšanu atrodas pretējā ‘grāvī’. Asis, simboli, stikla sienas, ūdens spoguļi, līklīniju zaļas salas. Samocījums. Abi publicētie varianti… Lasīt vairāk »

past

Padrūmi.

Helēna Gūtmane

bet Helēna noteikti to neuztver personīgi, pat pretēji – komentārs augstākā mērā iedvesmojošs! Parunāties. Kā jau Helēnai – hlebom ne kormi 🙂 … Par tēliem vizualizācijās ( jau sen gribas), par klasicismu un stiliem ārtelpā vispār, par pikseļiem (par kuriem mūsdienu paaudzes datorizētājā apziņā pārtapusi visnotaļ universāla ģeometriskā forma), par stāstu, simbolismu un mākslu ārtelpā – nu ļoooti daudz parunāties. Par to, kā tiek uztverts grafisks zīmējums vai bilde un ar ko šis process atšķiras no uztveres "dabā". Protams, par nolikumu un vispār projekta definīcijas radīšanas grūtībām – atsevišķa "parunāšanās". Un pavisam augsti – par ainavu arhitektūru, vai tā ir… Lasīt vairāk »

Aigars

Prieks par pozitīvo reakciju. Diskutēt noteikti vajag. Cepiens vienmēr bijis paliels par Tevis uzskaitītajām lietām un ne tikai. Šis konkurss noteikti ir papūtis uz oglēm tā ka noteikti vajag pacept. Ceru iespēt pievienoties diskusijai klātienē.

Kritikas izturēšanu vai neizturēšanu arīdzan varēsim testēt, turpinot diskusiju mazliet tālākā nākotnē uz kāda no realizētā projekta soliem un vērojot prezidenta un citu laukuma lietotāju sejas. Lai izdodas realizēt ļoti retu/pozitīvu parādību Rīgā un klusināt manu un visu citu kritiku.

pArt

Padomju laikos Vanšu tilta caurlauzuma autoriem nekādos sapņos nevarēja ienākt prātā, ka blakus esošajā Pionieru pilī + muzejā pārdesmit gadus vēlāk mitināsies vienas Eiropas valsts prezidents.

Manuprāt, vadošiem arhitektu birojiem ir jābūt pietiekami drosmīgiem, lai pateiktu, ka Vecrīgā fiziski nepietiek vietas nedz prezidentiem, nedz parlamentiem.

13. janvāra grautiņi nebūtu notikuši, ja parlaments atrastos citā vietā – jaunā, plašā administatīvā rajonā kopā ar Ministru padomi ieskaitot.

Snobisms un dižmanība ir vieni no galvenajiem dižķibeles cēloņiem!

28
0
Lūdzu, komentējietx