Rīgas cirks — LAAGA ARHITEKTI, ALPS, neatkarīgi profesionāļi un McCann Rīga

Vēl viens cirka konkursa projekts, kura autori ir plaša biroju un neatkarīgu arhitektu apvienība. Viņu darba redzamākā iezīme ir publiskā ārtelpas paplašinājums — koši apzaļumota publiskā vide turpinās arī uz ēku jumtiem. 

 

«In chaos, there is fertility.»
                             Anaïs Nin

Mūsu redzējums balstās uz esošā kultūrvēsturiskā mantojuma un tā vērtību izcelšanu, saglabājot cirka ēkas autentiskumu un tās oriģinālo substanci, kā arī respektējot ēkas apjomu un telpisko risinājumu. Vēsturiski cirks vienmēr ir bijis ceļojošs un brīvs. Šos divus vārdus un tik svarīgos jēdzienus vēlamies izcelt mūsu jaunajā cirka ēkas vīzijā, kur katrs elements un to savstarpējā mijiedarbība iedzīvina tos uztveramā un sataustāmā pilsētvidē.

Cirkam raksturīgo nomadu dabu, kur galvenā cirka arēnas telts vienmēr ir bijusi ielenkta ar raibiem mākslinieku vagoniņiem, vēlamies interpretēt un ieviest mūsu cirka vīzijā, izceļot iespaidīgo kupolu un to pretnostatot maza mēroga gaisīgām telpu kastēm, kas būs pielāgojamas dažādām funkcijām. Šo telpu izvietojums un saspēle ar galveno kupolu, mūsuprāt, atspoguļo cirka šķietamo «nepareizumu», haosu un eklektiku, kas vienmēr ir mijusies ar cirka mākslas izkoptumu un elpu aizraujošo precizitāti, kur nav pieļaujams ne lieks milimetrs, nedz lieka kustība.

Svarīgi atzīmēt, ka jau izsenis cirks ir bijis vieta sabiedrības izstumtajiem, kuri savu dīvainību dēļ neiederējās tradicionālajā sabiedrībā. Piedevām cirks vienmēr ir pulcējis lielus un mazus, bagātus un nabagus, neskatoties uz viņu piederību vai naudas maka biezumu. Šo atvērtību un pieejamību arī vēlamies izcelt mūsu jaunajā ēkas konceptā, dodot iespēju apmeklētājiem piekļūt tuvāk ēkas kupolam un paplašinot teritorijas publisko telpu, radot daudzfunkcionāli izmantojamu jumta telpu ar takām, apzaļumojumiem un amfiteātra zonu ēkas dziļumā aiz kupola.

Mūsu mērķis ir radīt funkcionālu un atvērtu vietu, kas paver iespējas pavisam jaunam cirkam, kas fokusējas uz prāta un ķermeņa saspēli gan zemes, gan jumta līmenī un kas kopā ar ēkas apjomu rada jaunu enkurvietu cilvēku, notikumu un investīciju piesaistei. Cirkam ir svarīgi būt vietai visiem, kur tiek lauzti stereotipi, kur tiek nojauktas robežas, kur tiek pieņemts ikviens un kur mēs varam brīvi mācīties viens no otra — gan skatītājs no mākslinieka, gan mākslinieks no skatītāja…

Attīstības vīzijas koncepcijas pamatuzstādījumi

Vēsturiskās cirka ēkas būvapjoms

  • Saglabāt cirka ēkas autentiskumu un oriģinālo substanci, respektējot ēkas apjomu, telpisko risinājumu, oriģinālās būvdetaļas un vēsturiskās apdares.
  • Vietās, kur pēckaru projekts samazinājis ēkas vērtību, modernā veidā atjaunot ēkas pagājušo gadsimtu mijas oriģinālā projekta versiju.
  • Dot iespēju apmeklētājiem piekļūt tuvāk unikālajam ēkas kupolam un paplašinot teritorijas publisko telpu, radīt daudzfunkcionāli izmantojamu jumta telpu. Jumtus, kas neeksponējas pilsētas ainavā veidojot ekspluatējamus ar ekstensīvu apzaļumojumu un ar jaunveidojamām jumta takām un amfiteātra zonu ēkas dziļumā aiz kupola.
  • Lai nodrošinātu unikālās ēkas lietojamību gan mākslas, gan komercpasākumiem, veidot arēnai transformējamu skatuvi un skatītāju vietas.
  • Nodrošināt ērtu ēkas funkcionālo risinājumu gan realizējot visu attīstības vīziju, gan arī tikai pēc pirmās būvniecības kārtas pabeigšanas, tajā skaitā paredzot multifunkcionālu lietojumu, nodrošinot arī daļu no neizbūvētajām funkcijām.

Jaunie būvapjomi

  • Respektējot vēsturisko cirka ēku, jaunbūvējamos apjomus maksimāli aizvirzīt zemesgabala dziļumā un Alfrēda Kalniņa ielas frontē.
  • Iesēdināt teritorijā jaunu black-box zāli, funkcionāli optimizējot kopīgas palīgtelpas ar arēnas zāli, bet veidojot atsevišķus vestibilus un publiskās telpas, nodrošinot abu zāļu vienlaicīgu izmantošanu.
  • Alfrēda Kalniņa ielas frontē veidot perimetrālo kvartālu noslēdzošu apjomu, kas respektētu vēsturiskās apbūves cēlumu, bet arī reprezentētu cirka un tā mākslinieku rezidenču atraktīvo dabu un daudzveidīgo, no ielas neredzamo, cirka teritorijas izmantošanu.
  • Veidot viegli sasniedzamas, transformējamas cirka skolas mācību telpas uz cirka ēkas pagalma apjoma.
  • Aktivizēt blīvās perimetrālās piecstāvīgās apbūves vidū Rīgas Cirka ēkas veidoto pazeminājumu Merķeļa ielas frontē, piesātinot to ar ekspluatējamu jumta telpu un veidojot nelielus apjomus pop-up funkcijām, mākslas instalācijām un cirka 3D reklāmai, kas liks arēnas lielajam kupolam izskatīties vēl grandiozākam.
  • Veidot Rīgas Cirka vidi cirkam raksturīgā eklektiskā manierē.

Ārtelpa

  • Radīt funkcionālu vietai un funkcijai semantiski atbilstošu mijiedarbīgu, iesaistošu, informatīvu, kā arī izklaides vai precīzāk prāta un ķermeņa saspēles elementu attīstību veicinošas un piedāvājošu cirka ārtelpu — gan zemes gan jumta līmenī, kas kopā ar ēkas apjomu rada jaunu enkurvietu cilvēku, notikumu un investīciju piesaistīšanai.
  • Racionāli sakārtot teritorijas funkcionālās un mobilitātes plūsmas, veidojot patīkamu, ilgtspējīgu, uz cilvēku orientētu vidi, vienlaikus veidojot mūsdienīgus mobilitātes risinājumus
  • Izveidot kvalitatīvas un ar iekštelpām saistītas ārtelpas cirka vajadzībām.
  • Nodrošināt teritorijai maksimālu funkcionalitāti, pēc iespējas visām vecuma un mobilitātes grupām drošu, ilgtspējīgu, gadalaikos mainīgu, ekoloģiskām prasībām atbilstošu un estētiski baudāmu vidi.

 

Autori:
LAAGA — Madara Gibze, Paulis Gibze
Neatkarīgie arhitekti — Helvijs Savickis, Manuel Bonell, Ilva Cīrule,
Uldis Āmars, Elza Rone
AINAVU PROJEKTĒŠANAS BIROJS ALPS — Māris Bušs, Marc Geldof, Helena Gūtmane, Eva Plaude,
Ilze Rukšāne
Mākslinieks Kristians Mednis
Vizuālā identitāte: McCann Rīga — Ljeta Putāne,Gatis Zēbergs
Būvkonstrukcijas: ARENSO — Matīss Apsītis
LINIA — Arvīds Līkops

Dalīties ar ierakstu:

2
Pievienot komentāru

avatar
10000
2 Komentāru pavedieni
0 Pavedienu atbildes
0 Sekotāji
 
Visvairāk komentētais komentārs
Komentētākais komentāru pavediens
1 Komentāru autori
Miķelis Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie visvairāk balsotie
Miķelis
Guest
Miķelis

Skaidrs, ka tās tas viss varētu izskatīties pēc pārdzīvotas apokalipses. Ir tāds īpašs filmu žanrs, tajā daba pārņem pilsētas, uzlaužot asfaltu un iesniedzot savus zaļos pirkstiņus visās daudzmaz pieejamās šķirbās. Par niansēm: 1. Fasāde pret AK ielu. Rūpīgi ieskatieties mājā pa kreisi, tad rūpīgi mājā pa labi. 2. Celtniecības vagoniņi fasādē Merķeļa ielā – tas atkal no apokalipses filmu groza. Kad nav vairs lielo rūpnīcu, cilvēki izdzīvošanai sāk izmantot konteinerus un ierīko šaujamlūkas, katram “māksliniekam” dabīgi ir pa vinčesteram un vakaros Merķeļa ielā dzirdama klusa švīkstoņa – tiek tīrīti vinčesteru stobri. 3. Nez vai Merķeļa ielas gaisa dārzos būs tik… Lasīt vairāk »

Miķelis
Guest
Miķelis

Tas, ko vajadzētu ievērot iesūtot darbus a4d.lv, labu izšķirtspēju – citādi palielinot pat uz 27″ ekrāna burti nav izlasāmi. Cienam mazliet tos,kas skatās un iedziļinās darbos, un vēl beigās šo to ieklepo komentāros.