Latgales priekšpilsētas P & R un kultūras centrs. Graf X

Konkursā par Latgales priekšpilsētas kultūras un mākslas centru un daudzlīmeņu Park & Ride autostāvvietu arhitektonisko risinājumu pagājušajā nedēļā 1.vietu piešķīra arhitektu biroja Graf X projektam. Multifunkcionālā centra izstieptajam apjomam dinamiku piešķir viļņveidīgais fasāžu risinājums.

Šim projektam iedvesmu esam smēlušies no mainīgās dabas, no vēja,
kas saputina smiltis, veidojot viļņveidīgas formas, no kustības kā
pirmsākuma formu valodai.

Viens no koncepcijas pamatnosacījumiem
bija radīt ēku dinamisku kompozīciju, kura vienlīdz labi uztverama gan
no kustīga, gan statiska skatpunkta. Maskavas iela ir aktīva pilsētas
iela ar strauju satiksmi, tādēļ jaunās arhitektūras mērķauditorija ir
garāmbraucošajā transportā sēdošie cilvēki. Galvenajām fasādēm jārada
kvalitatīvs 30 sekunžu garš SLIDESHOW vai īsfilma, nevis tikai
viens fiksēts kadrs. Nepilnas 30 sekundes — tas ir laiks, kas
nepieciešams, lai pabrauktu garām objektam ar vidējo ātrumu 50 km/h.

Projekts sastāv no diviem apjomiem — kultūras centra un Park & Ride autostāvvietas, aiz centra zemes gabala dziļumā veidots parks ar bērnu spēļlaukumiem, pieaugušo atpūtas vietām un strūklakām.

Zemes
gabalu, kur paredzēts izvietot kultūras centru, šobrīd gājēji izmanto
kā tranzīta zonu, lai no Maskavas ielas sabiedriskā transporta nokļūtu
uz savām mājām. Projekta priekšlikums paredz centru veidot ar
pārrāvumu, lai iedzīvotājiem saglabātu tranzīta iespējas un atvieglotu
piekļūšanu jaunprojektējamiem parkiem.

Telpiskā ēku kopējā
kompozīcija, kā arī konteksts ar apkārtējo vidi panākts, izvietojot
telpu grupas tā, lai to tehnoloģiski nepieciešamie augstumi veidotu
pāreju no 3 stāvu apjoma uz 5 stāvu apjomu. Tā, piemēram, lielā zāle un
kamerzāle izvietotas tuvāk 5 stāvu autostāvvietu apjomam, kas veido
vizuālu augstuma pakāpenisku maiņu. Akcentu veido abu šo zāļu kopā
saliktās skatuves kārbas, kuru augstumu veido projektēšanas uzdevumā
noteiktā tehnoloģija.

Multifunkcionālais kultūras centrs veidots
no diviem daļēji saistītiem būvapjomiem. Vienā no tiem izvietotas
skatītāju zāles, nodarbību telpas un administrācija. Savukārt otrs
apjoms paredzēts bibliotēkai. Cokolstāvā plānotas autostāvvietas, kā
arī bibliotēkas krātuves un tehniskās telpas. Būvapjomu pārrāvumā, virs
cokolstāva veidotas ieejas gan bibliotēkas apjomā, gan multifunkcionālā
centrā.

Galvenā ieeja multifunkcionālajā kultūras un atpūtas
centrā paredzēta no Maskavas ielas apjoma DR pusē un pietuvināta
daudzstāvu autostāvvietai.

Zemes gabals — 28 394 m²
Multifunkcionālais kultūras un mākslas centrs — 10 705 m²
Apbūves intensitāte — 104 %
Brīvā teritorija — 36,5 %
Daudzstāvu autostāvvieta Park&Ride — 26 230 m²
Apbūves intensitāte — 233 %
Brīvā teritorija — 12,4 %

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
23 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Gatis

Pašam projekts tiešām patīk – būtu prieks redzēt to uzbūvētu. Varbūt tā nav autoru vaina bet gan pasūtītāja vaina – bet fakts paliek fakts – nav normāli atrisināta piekļuve. Jaunais objekts piesaistīs gan daudz automašīnu, gan cilvēkus. No rīta, iebraucot pilsētā, nolikt mašīnu būs viegli. Bet vakarā visai šai mašīnu gūzmai nāksies pabraukt uz centra pusi un pie luksofora griezties pa 180 grādiem uz mājām. Diezgan neveikli. Ja jau šai lietai pieķērās – varēja jau paredzēt arī estakādi (vai tuneli) pār Maskavas ielu, lai satiksme būtu droša, raita un ērta. Tas pats gājējiem. Ejot uz tramvaju jāšķērso intensīva iela. Nu… Lasīt vairāk »

jtd

Vispār jau viena no konkursa pamatprasībām bija transporta shēmas risinājums. Šeit izvietotajos materiālos un aprakstos par to nav minēts ne pušplēsts vārds. Kaut gan, neskaitot konkursa priekšmeta uzskaitījumu, arī tālākajos konkursa materiālos nekādas prasības šai shēmai nav uzstādītas.

LD

kam ir pietiekoši neskaidra nozīme tekstā. Ko nozīme kontekstā ar vietu???? Kas var dot sinonimu vai precizo skaidrojumu šī vārda izmantošanai arh. terminoloģijā? Varbūt A4D ietvaros vajadzētu izveidot vārdnīcu – lai cilvēki varētu runāt pareizi un profesionāli nevis "gudri".

Ķ.Z.

< kontekstā ar vietu> nozīmē to, ka ja netālu ir upe, tad uz fasādes jāparādās viļņotām līnijām.

žoržs

Nevarētu teikt, ka šī ēka man dikti patiktos un liktos dikti laba. Tomēr atzīstu, ka vērtiga ir pieeja – domāt par to, kā būve uztverama no dinamiska skatupunkta. Jo Rīgā būvējot pie mašīnu ceļiem, reti kad tas tiek ņemts vērā. No šī viedokļa lielākā daļa Krasta ielas ēku, ieskaitot Mercedes veikalu, tāpat arī Bowlero uz otru pusi no centra – tie ir visnotaļ neveiksmīgi paraugi, kas visai maz rēķinās ar kontekstu.

Viselegantākā šādā aspektā Rīgā ir Scandinavian Tobacco ēka uz Jūrmalas šosejas, bet tas tīri labi izdodas arī virknei lielo veikalu. Taču tiem nereti pietrūkst intrigas vērojot tuvumā.

blokz

Kurš no darbiem žoržam likās pieņemamāks? Varbūt pašam vaidzēja ko iesniegt pirms sāki pārprojektēt kolēģu paveikto..

Perpendiks

Manuprāt dinamiska ir tikai nedaudz butaforiskā fasāde, nevis projekta objekti kopumā.

Oliņš

Izskatās nedaudz pec vecmāmiņas izžautās vešiņas.

Latviešu butaforiskais fasādisms. Cik nožēlojami.

IDS

Man prieks, ka attīstība arī šajā rajonā paredzama, ne tikai Pārdaugavā, pašam birojs ir Pārdaugavā netālu no topošajiem debesskrāpjiem un neteikšu ka man tas ļoti patīk, jo pareizāk būtu attīstīt visas Rīgas priekšpilsētas, lai visiem nebūtu jābrauc uz darbu pāri tiltam uz Pārdaugavu, bet būtu iespēja strādāt tuvāk mājām, tad arī atkristu visas šīs transporta problēmas, ka jāstāv uz tilta sastrēgumos lai nokļūtu no rīta centrā:(.

he

man patiik

novērotājs

VAI KĀDAM gadījumā IR INFO, KAM PIEDER ZEME?? vai arī – ar kuru no masu medijos pieminētajām personām ir SAISTĪTA tā ZEME?!

Gatis

Pašam projekts tiešām patīk – būtu prieks redzēt to uzbūvētu. Varbūt tā nav autoru vaina bet gan pasūtītāja vaina – bet fakts paliek fakts – nav normāli atrisināta piekļuve. Jaunais objekts piesaistīs gan daudz automašīnu, gan cilvēkus. No rīta, iebraucot pilsētā, nolikt mašīnu būs viegli. Bet vakarā visai šai mašīnu gūzmai nāksies pabraukt uz centra pusi un pie luksofora griezties pa 180 grādiem uz mājām. Diezgan neveikli. Ja jau šai lietai pieķērās – varēja jau paredzēt arī estakādi (vai tuneli) pār Maskavas ielu, lai satiksme būtu droša, raita un ērta. Tas pats gājējiem. Ejot uz tramvaju jāšķērso intensīva iela. Nu… Lasīt vairāk »

jtd

Vispār jau viena no konkursa pamatprasībām bija transporta shēmas risinājums. Šeit izvietotajos materiālos un aprakstos par to nav minēts ne pušplēsts vārds. Kaut gan, neskaitot konkursa priekšmeta uzskaitījumu, arī tālākajos konkursa materiālos nekādas prasības šai shēmai nav uzstādītas.

LD

kam ir pietiekoši neskaidra nozīme tekstā. Ko nozīme kontekstā ar vietu???? Kas var dot sinonimu vai precizo skaidrojumu šī vārda izmantošanai arh. terminoloģijā? Varbūt A4D ietvaros vajadzētu izveidot vārdnīcu – lai cilvēki varētu runāt pareizi un profesionāli nevis "gudri".

Ķ.Z.

< kontekstā ar vietu> nozīmē to, ka ja netālu ir upe, tad uz fasādes jāparādās viļņotām līnijām.

žoržs

Nevarētu teikt, ka šī ēka man dikti patiktos un liktos dikti laba. Tomēr atzīstu, ka vērtiga ir pieeja – domāt par to, kā būve uztverama no dinamiska skatupunkta. Jo Rīgā būvējot pie mašīnu ceļiem, reti kad tas tiek ņemts vērā. No šī viedokļa lielākā daļa Krasta ielas ēku, ieskaitot Mercedes veikalu, tāpat arī Bowlero uz otru pusi no centra – tie ir visnotaļ neveiksmīgi paraugi, kas visai maz rēķinās ar kontekstu.

Viselegantākā šādā aspektā Rīgā ir Scandinavian Tobacco ēka uz Jūrmalas šosejas, bet tas tīri labi izdodas arī virknei lielo veikalu. Taču tiem nereti pietrūkst intrigas vērojot tuvumā.

blokz

Kurš no darbiem žoržam likās pieņemamāks? Varbūt pašam vaidzēja ko iesniegt pirms sāki pārprojektēt kolēģu paveikto..

Perpendiks

Manuprāt dinamiska ir tikai nedaudz butaforiskā fasāde, nevis projekta objekti kopumā.

LD

Kontekstā!!!

Oliņš

Izskatās nedaudz pec vecmāmiņas izžautās vešiņas.

Latviešu butaforiskais fasādisms. Cik nožēlojami.

IDS

Man prieks, ka attīstība arī šajā rajonā paredzama, ne tikai Pārdaugavā, pašam birojs ir Pārdaugavā netālu no topošajiem debesskrāpjiem un neteikšu ka man tas ļoti patīk, jo pareizāk būtu attīstīt visas Rīgas priekšpilsētas, lai visiem nebūtu jābrauc uz darbu pāri tiltam uz Pārdaugavu, bet būtu iespēja strādāt tuvāk mājām, tad arī atkristu visas šīs transporta problēmas, ka jāstāv uz tilta sastrēgumos lai nokļūtu no rīta centrā:(.

he

man patiik

novērotājs

VAI KĀDAM gadījumā IR INFO, KAM PIEDER ZEME?? vai arī – ar kuru no masu medijos pieminētajām personām ir SAISTĪTA tā ZEME?!

23
0
Lūdzu, komentējietx