Project Baltia No. 25 (2018)
Tēma: Skola
Jaunais PB numurs lasītāju uzmanību vēlreiz pievērš izglītības telpu tēmai, jo 2009. gadā izdevām numuru, kura tēma saucās space.edu, — par to, kā arhitektūras struktūras, kas kalpo dažādām publiskām funkcijām, iegūst tādu kā «izglītības paplašinājumu». Nu, pēc deviņiem gadiem, šis uz izglītības funkciju vērstais fokuss ir kļuvis spēcīgāks, — jaunākajā numurā publicēti ne vien skolu un universitāšu, bet arī biroju projekti. Šodienas birojos sava nozīme ir arī darbinieku apmācību procesam, un tas atspoguļojas arī biroju telpu plānojumā un dizainā.
Sergeja Sitara, Vladimira Frolova, Ksenijas Livinenko un Marinas Nikiforovas teorētiskie raksti un kritika pievēršas izglītības vides transformācijām «edutainment» (education + entertainment) formāta un arī ‘laikmeta gara’ (ko Sergejs Sitars apzīmē ar komunikatīvisma (communicativism) konceptu) ietekmē.
Skolu projektus jaunajā žurnālā pārstāv somu biroja Playa, lietuviešu G. Natkevičius ir partneriai un latviešu 8 A.M. darbi. Igauņu mākslas vēsturnieks Gregors Tauls savā esejā raksta par citu nozīmīgu tēmu — t.s. «mākslas procenta» stratēģiju, kas mūsdienu mākslu ienes Igaunijas skolās un augstskolās. Žurnāls aplūkos arī arhitektu profesionālo izglītību, konkrētāk skatot trīs skolas — Viļņas Ģedimina tehniskās universitātes Arhitektūras fakultāti, RISEBA augstskolu Rīgā un Jauno arhitektu apvienību — bērnu arhitektūras skolu, kas darbojas Pēterburgā.
Žurnāla diskusiju sadaļā citu skolas tēmas rakursu paver skatījumi uz lokālo arhitektūras skolu fenomenu mūsu reģiona pilsētās. Arhitektūra skritiķi Ļutaurs Nekrošus, Anna Varyola, Trīna Ojari, Artis Zvirgzdiņš, kā arī Danils Ovčarenko un Aleksandrs Popadins reflektē par arhitektūras skolu eksistenci un stāvokli Viļņā, Helsinkos, Tallinā, Rīgā, Sanktpēterburgā un Kaļiņingradā.