Staņas arhitektūra šveicieša Kašo instalācijā

Ceturtdien, 9.oktobrī plkst.18.00 Laikmetīgās mākslas centrs atklāj Šveices mākslinieka Davides Kašo izstādi Showroom 12: Elementa pamatforma. Īpaši telpai Ēdnīca tapusi instalācija, kas ietver atsauces uz modernisma arhitektūru pasaulē un Latvijā. Piektdien, 10.oktobrī plkst.16.00 turpat notiks seminārs par arhitektūras un ideoloģijas attiecībām.

Davide Cascio (Davide Kašo) ir starptautiski atzīts šveiciešu izcelsmes mākslinieks, kas savā radošajā darbībā sapludina arhitektūras un vizuālās mākslas valodas. Izstāde Rīgā ir daļa no izstāžu cikla, kas pabijusi Bāzelē, Boloņā un Londonā. Par pamatu izstādēm var uzskatīt Lekorbizjē (Le Corbusier) modulārās sistēmas projektu ēkai Jaunā gara paviljons (Pavillon de L’Esprit nouveau). Katrā no izstādīšanās pilsētām ekspozīcijas ideju Kašo pielāgo vietējam kontekstam. Mākslinieka interesi Rīgā saistījusi Martas Staņas arhitektūra, īpaši viņas radošā darbība tieši privāto ēku arhitektūrā.

Rīgā taps īpaši projektu telpai Ēdnīca radīta instalācija, kas ar skaidrām ģeometriskām konstrukcijām pārveidos izstāžu telpu, radot sajūtu par citas, patstāvīgi eksistējošas telpas esamību jau pazīstamajā izstāžu zālē. Instalācijai tiek izmantoti arhitektūrai un dizainam pazīstamas formas un materiāli — kartons, koks, neona gaisma, pati tās konstrukcija tiecas attēlot arhitektūras modeli.

Izstādes kuratore Egija Inzule: «Kašo interesē pamatformas — gan arhitektūras formas, kas ir konstruētas taustāmas formas, gan ģeometriskas formas, gan sabiedrību balstošas ideoloģijas, kas atspoguļojas arī laikmeta arhitektūrā. Arhitektūrai šajā ziņā ir īpaša nozīme. Katrai ideoloģijai sava arhitektūra. Viens no šādiem arhitektūras ideoloģiskiem piemēriem ir modernisms, kura iespaids formāli un kontekstuāli redzams Kašo darbos.»

Lai sniegtu ieskatu tēmās, kuras interesē mākslinieku un nosaka Kašo darbu veidu un rezultātu, 10.oktobrī izstādē notiks seminārs, veltīts «blakus ideoloģijām» — ideoloģijām, kas veidojas pret tajā brīdī vadošajām politiskajām sistēmām un tendencēm, kā arī ideoloģijām, kas rodas, paliekot uzticīgam sev tuvam stilam un idejām, neraugoties uz valdošajā tendencēm.

Seminārā mākslas zinātniece Vita Banga sniegs ieskatu Martas Staņas radošajā darbībā un idejās par mājvietu ģimenei — Marta Staņa. Idejas mājvieta, jo līdzšinēji plašāku sabiedrības uzmanību guvuši Staņas sabiedrisko ēku projekti. Savukārt vācu izcelsmes Nīderlandē dzīvojošā profesore Antje fon Grevenica (Antje von Graevenitz) iepazīstinās ar agrīno hipiju, tolaik sauktu par «dabas cilvēku», kopienu Monte Verita un viņu ideoloģijā balstītu «gaisa un gaismas būdu» arhitektūru Šveicē 20.gadsimta sākumā. «Gaismas un gaisa būdas» bija gaisīgas ēkas, celtas no koka un paredzētas pilnīgai cilvēka simbiozei ar dabu, izjūtot gada laiku pārmaiņas un pilnībā pakļaujot tām cilvēka dzīvesveidu. Antje fon Grevenica «dabas cilvēku» celtās ēkas salīdzina ar grieķu tempļiem — tajās tiek pielūgti un glorificēti nevis dievi, bet gan pats cilvēks un tā ķermeņa ciešā saistība ar sauli un zemi.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 votes
Article Rating
guest
0 Komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x