15.maijā vairāk kā simts dažādu valstu žurnālistu ieradās Antverpenē, lai apmeklētu nupat pabeigto Museum aan de Stroom (MAS). Jūrniecības muzejs, ko projektējuši Neutelings-Riedijk architects (NRA), ir kļuvis par ikonu Antverpenes pilsētas siluetā un jau tagad pierādījis savu Bilbao efektu.
Jau nedēļu ļaudis drūzmējas garās rindās, lai iekļūtu ēkā un palūkotos uz pilsētu no jauna skatu punkta, savukārt preses pārstāvji steidz iepazīties ar kolekciju un izbaudīt lidojumu helikopterī pār ‘t Eilandje – bijušo ostas teritoriju, kas pārtop dzīvojamās un ofisu apbūves rajonā pēc Manuel de Sola-Morales 1990.gada māsterplāna.
Muzeja būvniecībai ir ilga vēsture. 2000.gadā pieci starptautiski arhitektu biroji, izvēloties no 55 atklāta metu konkursa priekšlikumiem, tiek izvirzīti otrajā kārtā, lai izstrādātu detalizētāku projektu. Tajā uzvar NRA ar savu monolīto augstceltni, kuras apbūves laukums ir 35×35 metri un augstums 10 stāvi. Ēkas pamatideja ir viens uz otra sakrauti apjomi. Eskalatori nogādā apmeklētājus no vienas ekspozīcijas nākošajā. Telpa starp tām ar viļņotā stikla fasādēm paliek atvēra mijiedarbībai ar pilsētu. Šis ir vienīgais konkursa priekšlikums, kas piedāvā būvēt augstceltni. Willem Jan Neutelings to skaidro šādi: “Antverpenes katedrāle ir tornis baznīcai, Boeren Tower (bankas ēka) ir tornis naudai, Policijas Tornis ir reprezentē varu, bet MAS būs priekš tautas.”
Ēku bija paredzēts pabeigt jau 2005.gadā, bet realizāciju aizkavēja finansiālas problēmas. Risinājums tika rasts ar privātu sponsoru palīdzību, un par Antverpenes iedzīvotāju un uzņēmēju dāsnumu atgādina daudzās rociņas kas klāj visu fasādi. Šāds rokas attēls gan tajā pat laikā ir arī pilsētas simbols, līdz ar ko stāstu iespējams interpretēt pēc vajadzības.
Kad beidzot fasādes tomēr kļuva redzamas pār pilsētu, parādījās arī pirmā kritika, jo spilgtās krāsas un viļņotais stikls stipri kontrastēja ar mūsdienu arhitektūras pelēcīgo minimālismu visapkārt. Taču tas viss vairs nav aktuāli šobrīd, kad muzejs ir pabeigts, un tiek vērtas durvis pirmajiem apmeklētājiem. Ikvienam kļūst skaidrs, ka šī ēka pilsētai būs liela veiksme.
NRA darba metodi, kas ir arī šī projekta pamatā savā rakstā “Par slinkumu, pārstrādi, skulpturālo matemātiku un atjautību”(1) raksturo pats Willem Jan Neutelings. Viņš skaidro, ka NRA projektu vienmēr sāk ar matemātiski skaidru funkcionāli organizatorisku pamatkonceptu, šo pieeju arhitekts nosauc par skulpturālās matemātikas metodi. Kad visa celtne perfekti funkcionē kā vienots organisms, arhitekts iegūst brīvību arī pilnīgi iracionālām darbībām. Fasādes un interjeri var tikt veidoti pēc patikas, taču pati ēka būs pilnīgi loģiska, nekādu kļūdu.NRA bieži sadarbojas ar māksliniekiem, lai piešķirtu saviem projektiem papildus vērtību. Arī šoreiz flāmu gleznotājs Luc Tuymans izveidojis 40×40 metrus lielu mozaīku muzeja ēkas priekšlaukumam.Ja arhitekti MAS bija iecerējuši kā torni cilvēkiem, tad šobrīd šķiet, ka tas ir izdevies un arī atmaksājas. Jaunā ēka ir kļuvusi par vietzīmi Antverpenes pilsētai un noteikti būs arhitektūras tūrisma galamērķis.
(1) Mutaties: de principes van Willem Jan Neutelings, Alex Wall, MVRDV, Matthias Sauerbruch, Rients Dijkstra, Christian Rapp / 1996, Rotterdam, NAi publishers.
Izmaksas: 30.000.000 EUR / Kopējā platība: 20.000m2 / Arhitekti: Neutelings-Riedijk Architects / Foto Sarah Blee un Scagliola/Brakkee – © Neutelings Riedijk Architects