Liepājas ģimeņu festivāla Lielmutis Fricis un Lielmute Marta galveno atrakciju dienā 29.maijā Jūrmalas parka laukumiņā pie mums ierādītās telts plūstoši novadījām JAA projekta SKOLNIEKS PĒTNIEKS PILSĒTNIEKS arhitektūras darbnīcu brīvdabā. Tā bija pirmā SPP aktivitāte ārpus telpām un ārpus Rīgas apkaimes.
Mainīga sastāva klāt pienākošo mazuļu vai skolnieku būvbrigādēs no otrreiz pielietotā materiāla — kartona kastēm, ruļļiem un papīra lokšņu atgriezumiem — uzcēlām vienreizējā izmantojuma pilsētniecisku struktūru. Izvēlētās plānojuma konfigurācijas — spirāles — iesākums bija blīvāka serde, ap kuru veidojās arvien ažūrāka apmale. Paplašināšana uz āru notika, mainot gan diametra aprises, gan materialitāti — no liela un stacionāra uz mazāku un elastīgāku, gan stiprinājuma veidus. Papildinot jau izdarīto vai noslēdzot ārējo robežu, darbnīcas dalībniekiem bija jārespektē iepriekš paveiktais. Kopīgajā kārtojumā tika integrēti arī individuāli izgatavoti, nelieli satelīta strukturējumi. Telpiskā apjomā pa visiem simboliski attēlojām it kā kosmosa modeli no mikro līdz makro mērogam — es un ģimene, ģimene un sabiedrība, sabiedrība un pasaule.
Plānoto īstenojām nepārtrauktā režīmā, nevis 3 etapos un grupās, kā bijām paredzējuši, — ievads ar slaidšovu par arhitektoniskām struktūrām risa nekārtnā kārtībā pamīšus praktiskajām nodarbībām, ja ieinteresējām papīra pilsētiņas būvniecībā iesaistījušos garāmgājējus — mazākos liepājniekus un viņu pavadoņus. Piedāvātā SPP nodarbe izrādījās vairāk piemērota vīriešu dzimtes jaunākajiem pārstāvjiem. Pirmais SPP mēģinājums tematiskai līdzdalībai brīva apmeklējuma publiskā pasākumā vienlaikus kļuva par pētījumu.
«Lai apgūtu arhitektūru, bērni jāmudina pielietot visas savas maņas. Apbūves apmācības pamats ir cilvēka mērogs un ķermeņa loma fiziskās pasaules aptveršanā. Arhitektūras mācība balstās uz fantāziju un zinību, teorijas un eksperimentu mijiedarbību,» lasāms Somijas skoliņas ARKKI filozofijā. Pēc viņu vērojumiem, mācīšanās darot ir mazajiem visaizraujošākā. Tostarp ikdienišķi būvlielumi izjūtami rāda gan klimata, gan dabas, gan dzīves stila ietekmes pat uz modelētu būvi.
«Interesantu arhitektūras objektu, kas atgādina labirintu, veido SPP meistardarbnīcas vadītāji un ģimenes. Te katrs no videi draudzīgiem materiāliem papildina iesākto celtni, vadoties pēc sajūtām,» svētku kopbildē SPP seju iezīmē portāls liepājniekiem.lv. «Piedāvātā programma bērniem bija tik plaša un interesanta, ka apmulsām un nezinājām kurp doties, ko skatīt. Dēlam visvairāk patika SPP meistardarbnīcā, kur no dažādām kastēm varēja būvēt mājas,» turpat blogo Liepājas mākslas skolas mācību pārzine Ieva Leismane. Par sadarbību priecājas RIMI Ostmala direktore Mairita Veiss. Turpmāku palīdzību piesola Kvadra Pak ģenerāldirektors Andris Vītoliņš.
JAA projekts SPP turpina brīvdomīgās izglītības ideju, lai zinībās par apbūvētās vides veidošanās mākslu ievadītu bērnus un skolu jauniešus. 2010.gada plāni ir pārpildīti, sasniedzot pieprasījumu no vairākām skolām Rīgā un galvaspilsētas rajonos, kā arī aizsniedzot interesentus Latvijas reģionos. Mūs aicina dažādu uz mazākajiem pilsētniekiem orientētu kultūras procesu organizatori. Pagaidām aptuveni pusgadu SPP ir labdarības projekts un tiek īstenots no tā dalībnieku tiešajiem pienākumiem brīvajos brīžos.
Februārī startējām SPP arhitektūras darbnīcu Rīgas Teikas vidusskolas 3.klasē. Martā un aprīlī divreiz pabijām Babītes vidusskolā pie 5.klases skolniekiem un vidusskolēniem. 26.aprīlī Rīgas pilsētas arhitekta biroja [RPAB] paspārnē 12 aktīvisti pulcējāmies SPP kongresā. Maijā atsaucāmies Ulbrokas mūzikas un mākslas skolas 3.—5.klašu audzēkņiem un skolotājai, kura mūs uzmeklēja pēc sižeta LTV1 raidījumā 100 g kultūras, un piereģistrējām domēnu skolniekspetniekspilsetnieks.lv. RPAB un dizaina biroja H2E atbalstīti, spēsim sakārtot SPP stila paketi, kā arī iegādāties nedaudz apgrozāmo mācību uzskates līdzekļu. Pirmo nelielo finansējumu piesaistījām Liepājas kultūras pārvaldes projektu konkursā SPP izbraukumam uz Liepāju. Gūstot iecerēto VKKF finansējumu, jūlijā ar SPP sadaļu pieslēgsimies brīvdienu nedēļas notikumiem vasaras nometnē Jūras Vārna, paralēli sarīkojot SPP metodoloģijas plenēru. Pašlaik SPP metodiskā darba grupa gatavo pieteikumu projekta attīstības programmai 2011.gadā.
laps
laps