«Viens no pieaicinātās žūrijas pārstāvjiem pat atteicās komentēt manu projektu, jo viņu «neinteresē konkursam noformētas planšetes, bet studenta projektēšanas process»,» par studijām arhitektūras skolā Paris—Malaquais, kura specializējas arhitektūras un mākslas mijiedarbībā un kas atrodas kopējā ēku kompleksā ar vienu no slavenākajām mākslas augstskolām Eiropā, stāsta Elēna Melzoba.
Francijas arhitektūras skolas
Ecole Nationale Supérieure d’Architecture Paris—Malaquais ir viena no 20 Francijas arhitektūras skolām, no kurām 7 atrodas Parīzes reģionā. Līdz 1968.gadam Francijā arhitektūra tika mācīta mākslas augstskolās kā viena no mākslas disciplīnām. Šodien arhitektūras skolas ir atsevišķas, neatkarīgas valsts izglītības iestādes bez mācību maksas. Visas skolas izsniedz analogus diplomus, taču mācību programma katrai skolai ir atšķirīga, ar savu specifisku virzienu.
Paris—Malaquais arhitektūras skola
Svu darbību Paris—Malaquais sākusi pavisam nesen — 2000.gada rudenī, un tā ir skola, kuras specializācija ir arhitektūras un mākslas mijiedarbība. Nomācījos Paris—Malaquais vienu gadu (2006/07), pateicoties Francijas Valdības stipendijai, kuru kā visas vēstniecības konkursa kārtībā izsniedz katru gadu pāris studentiem. Tas gan nozīmēja, ka skolā tiku uzņemta kā patstāvīgs students, nevis Erasmus programmas apmaiņas students, un uz mani attiecās visi Francijas studentam obligātie noteikumi.
Skolas telpas atrodas vienā ēku kompleksā kopā ar vienu no slavenākajām Eiropas mākslas augstskolām — Ecole Nationale Supérieure de Beaux—Arts. Skolas atrodas aptuveni 2 hektārus lielā teritorijā — 17. un 18.gadsimta iespaidīgās monumentālās ēkās ar mūsdienu piebūvēm. Ēku komplekss veido vienu no St.Germain rajona kvartāliem, kura apkārtnē atrodas Luvra, Orseja muzejs, un ieliņas ir pilnas ar mākslas galerijām un mākslinieku bohēmas iecienītiem bāriem. Skolas telpas kopā ar mākslas un arhitektūras studentiem rada māksliniecisku atmosfēru, taču telpu aprīkojums nebūt nav apmierinošs. Ierodoties šajā skolā, mācību sākums rudenī telpu trūkuma dēļ tika pārcelts par mēnesi. Bez mākslas skolas un Paris—Malaquais skolas tur mitinājās vēl viena arhitektūras skola, kurai bija aizkavējies jaunās skolas ēkas celtniecības paredzētais beigu termiņš. Studentiem nav kur mācīties, lekcijas nenotiek, raksturīgi Francijai tiek organizēts pikets uz Pont des Arts, bloķējot šī gājēju tilta plūsmu. Problēma tiek atrisināta, uzceļot skolas pagalmā pagaidu metāla Algeco būves.
Studiju organizācija
Arhitektūras studijas Francijā organizētas 3 līmeņos: Licence (3 gadi), Master (2 gadi, pēc kuriem saņem diplomu, kas ļauj pēc tam iegūt arhitekta prakses sertifikātu) un Doctorat (2 gadi). Ar RTU Arhitektūras un Pilsētbūvniecības fakultātes bakalaura diplomu Parīzes skolā tiku uzņemta Master1. Priekšmeti skolā ir sadalīti 5 departamentos: 1) «mājokļa mehānisms», 2) arhitektūra, materiāls, konstrukcija, 3) projekta stratēģijas, 4) teorija, vēsture un projekts, 5) pilsēta, arhitektūra, teorija. Katrs departaments piedāvā katrā semestrī lekcijas 3 priekšmetu grupās: 1) projekts, 2) teorētiskās lekcijas un semināri, 3) izpēte — rakstiski un pētnieciski analītiski darbi. Tālāk atkarīgs no tevis paša, vai izvēlies visus priekšmetus vienā departamentā vai mētājies pa dažādiem departamentiem. Izvēle jāveic katrā priekšmetā katru semestri.
Mācību process un programma
Jebkurā no priekšmetiem mācību process atkarīgs no galvenā pasniedzēja, kurš veido semestra lekciju programmu. Piemēram, pirmajā semestrī izvēlējos projektu — pozitīva enerģiju izmantošana ēkās — studentu kopmītnes projekts Parīzē. Notika lekcijas par siltumvadītspēju, apmācības datorprogrammā enerģiju patēriņa aprēķinam, noorganizēts brauciens uz Kopenhāgenu un Malmi, lai apskatītu līdzīgus projektus, kā arī piesaistīti projektēšanas konsultācijās speciālisti — inženieri. Otrajā semestrī departamentā Projekta stratēģijas — jāprojektē Modernās mākslas muzejs Buloņas mežā ar pamatnostādni — muzejs kā izrāde. Šim pasniedzējam būtiskas ir pārliecinošas 3D bildes, tāpēc tiek noorganizēta 3dsMax apmācība. Studentam pašam arī jāizveido modernās mākslas kolekcija muzejam, tādēļ konsultācijās tiek pieaicināti mākslinieki.
Visu 5 gadu mācību laikā obligātas dažāda ilguma prakses birojos. Skolas vadība motivē un liek nopietni pamatot prakses vietas izvēli un ļoti daudzi studenti meklē prakses vietas ārpus Francijas — Eiropā, ASV, Kanādā. Master līmenī man bija obligāta 4 mēnešu prakse, un man paveicās nokļūt Francijas arhitektūras skatuvei pazīstamā birojā — Peripheriques—Architectes.
Atslēgvārdi, mācoties Paris—Malaquais:
Kartēzisms (cartésien). Vārds, kas apzīmē metodiskumu, precizitāti un racionālu, loģisku darba gaitas attīstību pēc Dekarta filozofijas un tiek bieži asociēts ar franču darba stilu. Arhitektūras studijās tas nozīmē spēcīgu projekta analītisko daļu, tāpat daudz teorētiskās mācības par mākslām un arhitektūru. Un jālasa, jāraksta ir ļoti daudz.
Densitāte (densité). Parīze ir Eiropas visblīvākā pilsēta, un tas būtiski ietekmē projektus. Piemēram, mums ierastajā minimāli vismaz 12 m² lielajā guļamistabā, projektējot Parīzē, šādā platībā bija jāieplāno studio ar virtuvi, vannasistabu un guļamistabu.
PowerPoint prezentācija. Jebkurā projekta stadijā jāspēj noprezentēt padarītais. Praktiski tas izpaužas kā iknedēļas PowerPoint prezentācija projektam.
Scenogrāfija (scénographie). Francijai ir nopietna teātra vēsture, līdz ar to arī arhitektam tiek mācīta teātra scenogrāfija mums izprotamā šī vārda nozīmē. Taču vēl jēdziens scénographie franču valodā nozīmē jebkādu dekoratīvu parādību — sabiedrisku telpu interjers, izstāžu iekārtojums utt. un tiek runāts par restorāna scenogrāfiju, izstādes scenogrāfiju. Tātad arhitektam tiek mācītas dekoratora iemaņas.
Beaubourg. Pompidou centra bibliotēka — lielākā bibliotēka Parīzē, kas specializēta uz mākslām un humanitārām zinātnēm. Nebija neviena grāmata, ko tur nebūtu atradusi. Lai arī grāmatas uz mājām nedod un ir jāsēž uz vietas, mācību gada laikā, studenti tur pavada daudz laika un, lai tiktu bibliotēkā iekšā, vismaz pusstundu / stundu jāstāv rindā.
«Studiju burtnīca». Pieraksti, līmē, zīmē visu saistībā ar projektu. Palīdz pašam kontrolēt procesu un analizēt rezultātu. Nezināju, ka projekta beigu aizstāvēšanā, nepaņemot līdzi šo burtnīcu, man tiks samazināta atzīme. Viens no pieaicinātās žūrijas pārstāvjiem pat atteicās komentēt manu projektu, jo viņu «neinteresē konkursam noformētas planšetes, bet studenta projektēšanas process».
References. Studentiem nekautrējoties jāliek referenču bildes uz nobeiguma planšetēm, pat arī ja projekts acīmredzami ļoti līdzinās kādam no nesen realizētiem projektiem. Studenti tiek mudināti sekot līdzi pasaules arhitektūras notikumiem, tos analizēt lekcijās un pat izvēlēties arhitektus, kuru projektēšanas virzienā students vēlētos strādāt pie konkrētā projekta.
10. Skolā pastāv diezgan nežēlīga atzīmju sistēma. Ja kaut vienā no priekšmetiem saņem beigu atzīmi, kas ir mazāka par vidējo — 10 (20 baļļu sistēmā), priekšmets netiek ieskaitīts, un students automātiski paliek uz otru gadu. Tas ir iemesls, kāpēc «pieredzējušie» Malaquais studenti bieži izvēlas projektu atkarībā no pasniedzēja. Mēdz gadīties, ka projektēšanas pasniedzējs «iegāž» pat trešdaļu grupas, un tāpēc studenti pirms projekta nodošanas ir uzvilkti, kā arī savstarpēji konkurējoši noskaņoti.
Plusi / mīnusi, mācoties Paris-Malaquais:
+ Parīzes vide un kultūras resurss
+ arhitektūra kā disciplīna, kas mijiedarbojas ar dažādām mākslām
+ spēcīga analītiskā daļa projektēšanas procesā
+ projektēšanas pasniedzēji — praktizējoši arhitekti, katrs ar personīgu pieeju projektēšanā; katru semestri, mainoties projektam, attiecīgi mainās pasniedzēji, ļaujot studentam izvērtēt un izbaudīt atšķirīgu redzējumu un darba stilu
+ rakstiskie darbi, kas liek noformulēt domas par savu un citu darbu, kā arī vispārīgām tēmām
+ nopietna jebkura mācību procesa kontrole, kas rada sajūtu par mācību procesa svarīgumu (starpskates, katra projekta aizstāvēšana un vērtēšana ar pieaicinātiem žūrijas locekļiem, prakses atskaite — apjomīgs rakstisks darbs saistībā ar kādu prakses gaitā sastaptu tēmu un prakses pieņemšanas komisija)
+ nav mācību maksas
— telpu un tehniskā aprīkojuma trūkums
— zīmēšanas lekcijas tikai 2 semestrus, gleznošana nav vispār
— ja neizvēlies projektu, kurā pasniedzējs noorganizēs specializētus priekšmetus, ļoti maz tehnisko priekšmetu
— lekcijas Paris—Malaquais, kā arī pārējās Francijas skolās notiek tikai franču valodā; līdz ar to bez valodas zināšanām neiespējami mācīties
Almost each country of the world would like to dispute this fact, but we, French, know the truth. 🙂
Almost each country of the world would like to dispute this fact, but we, French, know the truth. 🙂