Mācību gada sākums šodien ir atšķirīgs no citiem gadiem. Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas datiem līdz šī gada 1.septembrim slēgtas 38 skolas, savukārt 45 citas — reorganizētas un pievienotas lielākām. A4D pievēršas tieši tām, kas šogad paliek tukšas, veltot Zinību dienai slēgto skolu arhitektūras galeriju.
Steidzīgi īstenotā skolu tīkla reorganizācija ir daļa no centieniem saglābt valsts budžetu. Tomēr skaidrs, ka pārmaiņas nenotiek krīzes dēļ vien, ir arī objektīvāki un ilgstošāki iemesli — demogrāfiskā situācija. Bērnu skaita samazināšanās ir iemesls tam, kāpēc valstī bija vairāk nekā 300 skolu, kurās skolēnu skaits ir mazāks par simtu. Saimnieciskā situācija pārmaiņas dara asākas un skaudrākas. Jo īpaši to izjūt ģimenes, kurās ir skolas vecuma bērni, bet vēl vairāk — paši skolotāji. Daudzi no viņiem vēl nesen tika dzīti papildināt savas augstākās izglītības, tērējot kā pašu pelnītu, tā aizņemtu naudu.
Mazo skolu liktenis ir cieši saistīts ar visā valstī notiekošajiem sociālekonomiskajiem procesiem. Reforma pilnībā mainījusi valsts administratīvo karti. Transformējas visu sniegto pakalpojumu tīkls un visskaudrāk izjūtama tieši skolu un slimnīcu slēgšana. Ir lietas, kurās var vainot netālredzīgo valsts attīstības politiku, taču urbanizācija ir objektīvs process — cilvēki grib dzīvot labāk, tāpēc lauki tukšojas, iedzīvotājiem koncentrējoties pilsētās un citās lielākās apdzīvotās vietās. Tas vienlaikus ir abpusējs process — skolas slēdz, jo samazinās bērnu skaits, savukārt ģimenes, kuru bērni iet skolā, spiestas mainīt dzīvesvietas tuvāk skolām. Ja arī ģimene nepārceļas, laižot bērnus vienus pašus tālākā skolā, tad tomēr jāšaubās, vai bērni izauguši diez ko gribēs atgriezties vietās, kur nekas nenotiek. Šie procesi notikuši jau gadu desmitiem, pamazām mainot vidi laukos. Skolas ir sava veida izglītības un kultūras epicentri, pazūdot tām, arī kultūras un sociālā vide apkārtnē kļūst jūtami nabagāka un noplicinās.
Slēgtās skolas savā veidā atspoguļo visu lauku skolu arhitektūras spektru. 20.gs. 20.gados pēc zemes reformas daudzas lauku skolas tika ierīkotas kādreizējās muižu ēkās. Arī starp slēgtajām skolām liela daļa bija tieši šādās ēkās. Dažas bija saglabājušās ēkās, kas celtas tieši skolas vajadzībām vēl 19.gs. 60.-80.gados — drīz pēc tam, kad Baltijas guberņās tika izveidotas pagastu pašvaldības. Atsevišķas atradās ēkās, kas celtas 1920.-30. gados, laikā, kad gan valsts, gan pašvaldības un biedrības būvēja gan skolas, gan stacijas, pasta ēkas, tautas namus, pienotavas u.c. publiskas ēkas. Vēl citas būvētas 20.gs. 60.-80.gados. Savukārt starp Rīgā slēgtajām divas bijušas atpazīstamajās Reinholda Šmēlinga projektētajās skolu ēkās. Dažās no skolām vēl pavisam nesen veikti remonti, gandrīz visās mainīti logi.
Droši vien šo ēku nākotne būs dažāda, taču gribētos vēlēt, lai tām izdotos atrast jaunu dzīvi un saturu, lai tās nepiemeklē liktenis, kas daudzas iepriekšējos gados slēgtās skolu ēkas, kuras nu jau kļuvušas par graustiem.
Poētiski, protams, bet šīs skolas nudien neizskatās pēc tādām mācību iestādēm, kurās es gribētu laist savus bērnus. Manuprāt, svarīgāka tēma ir jaunu skolu projekti, jauni telpiski risinājumi, labvēlīgas, piemērotas, iekļaujošas vides radīšana.
Skumji, ka daudziem nav ne mazākās nojausmas, cik labvēlīga un piemērota var būt lauku skolas vide ar 15 cilvēkiem klasē šādā te muižā, vismaz pamatskolas gados jau nu noteikti. Es gan savus bērnus labprātāk uzticētu salidētam, sirsnīgam un mīļam kolektīvam, kaut klases stūrī sprakšķētu malkas krāsniņa, nevis iespundētu ”elitārā” un sintētiskā ”bērniem drošas un piemērotas” vides būcenī.
Liekas, ka metodiski tiek iznīcinātas Latvijas asinsrites sistēmas – izglītība, veselības aprūpe, pensiju sistēma, nodokļu sistēma. Viss pamatots ar to ka nav līdzekļu un ir neefektīva pārvalde. Rezultāts būs līdzīgs sagrautām fermu ēkām, kas tagad redzamas mūsu lauku ainavā, neviens tās nekad vairs neatjaunos. Latvija ilgtermiņā ir atteikusies no ražošanas, kas ir jebkuras nacionālas valsts pamats, efektīvas vai neefektīvas, bet pamats. Pēc šīm reformām droši vien Latvijas valsts vēl pastāvēs, bet jau komas stāvoklī. Bēdīgi. Visas gudrās runas ir tikai veikla acu aizmālēšana, jo ES, ne Zviedrijai nav vajadzīgi konkurentspējīgi bāļi, tādēļ naudu deva nekustamajam īpašumam, bet ne biznesam. Trūkst… Lasīt vairāk »
Jācer, ka Rīgā jau namiem pielietojumu atradīs un arī cilvēki citas nodarbes atradīs. Bet ir tiešām biedējoši redzēt to, kā cilvēki pamet laukus. Tas, ka tika slēgtas, piemēram, Birzuļu un Zentenes skolas, ir skumjas sekas tam, kas noticis šo skolu apkaimē. Kur vēl ir dzīvība, tur neatkarības gados ciemi un mazpilsētiņas ir tikuši sakopti, bet Mēros (Birzuļi) un Zentenē tiešām viss izskatās pamiris. Zentenes pili varbūt vēl kāds bagātnieks paņems – nav tik tālu no Rīgas un vieta ir skaista. Bet kas notiks ar nomaļo Mēru pili??? Drūmi.
Lietuvas valsts aptuveni mēnesi atpakaļ svinēja savu 1000 gadu pastavēšanu.
Latvijas brīvvalsts sōbrīd vars svinēt to kā 20 gados var novest valsti līdz kliņķim !
Paldies, cienījamajiem politiķiem un mums visiem par šo krimināldrāmu !
Ko tagad ?
Laukos vairs cilvēku nav. Ir tikai pensionāri, kurus slēdzot slimnīcas varēs vest taisni uz kapiņiem.
Kādas skolas ?
Kādas ēkas ?
Tās nākamajos 5 gados iegūs caurus jumtus un izsistus logus.
baisi.
Lielākā daļa likvidēto skolu izrādās mitinājušās brīnišķīgās ēkas, vai vismaz eventuāli brīnišķīgās. Nepieciešams vien prasmīgs rekonstrukcijas pieskāriens. Viens gan pārsteidzoši – vai man tikai tā šķita, ka medijos izskanējušais oficiālais viedoklis apgalvoja, ka tiks likvidētas pārsvarā skolas, kas atradušās skolām nepiemērotās telpās? Bet vai skolai var būt nepiemērota ēka, kas projektēta tieši skolas vajadzībām (attēlos redzamās Šmēlinga ēkas)?
mani arī tieši šis fakts izbrīnīja!
Paldies par tik ilustratīvu galeriju,kaut,protams, -pamatā jau skumji
birzulju pamatskolu vareetu iepirk kaa vasaras maaju..
varbut tas tiek darīts metodiski-lai kāds par mazu nauduņu tās pēc tam varētu savākt? jo viena otra ēka jau pēc izskata šik
Piedod, bet es jau esmu tik tālu novests – lai vāc tās ēkas kas grib, ka tik tiek saglabātas. Sākotnēji jau arī šīs pilis būvētas kā biezo un ietekmīgo villas.
labrāt nopirktu kādu no tām muižām…
bet dažajos Rīgas padomju laiku celtajās skolās lai vismz ielaiž māksliniekus viņu darbnīcām, lai vismaz kaut kā uztur tās telpas.. un lai Rīgas siltums ieslēdz uz pāris stundām pasildīties..
Pēdējie 15 gadi nav devuši no cilvēciskā mēroga neko lidzvēttīgu pat tām būvēm.
Pēdējie 15 gadi nav devuši no cilvēciskā mēroga neko lidzvēttīgu pat tām būvēm.
labrāt nopirktu kādu no tām muižām…
bet dažajos Rīgas padomju laiku celtajās skolās lai vismz ielaiž māksliniekus viņu darbnīcām, lai vismaz kaut kā uztur tās telpas.. un lai Rīgas siltums ieslēdz uz pāris stundām pasildīties..
Poētiski, protams, bet šīs skolas nudien neizskatās pēc tādām mācību iestādēm, kurās es gribētu laist savus bērnus. Manuprāt, svarīgāka tēma ir jaunu skolu projekti, jauni telpiski risinājumi, labvēlīgas, piemērotas, iekļaujošas vides radīšana.
Skumji, ka daudziem nav ne mazākās nojausmas, cik labvēlīga un piemērota var būt lauku skolas vide ar 15 cilvēkiem klasē šādā te muižā, vismaz pamatskolas gados jau nu noteikti. Es gan savus bērnus labprātāk uzticētu salidētam, sirsnīgam un mīļam kolektīvam, kaut klases stūrī sprakšķētu malkas krāsniņa, nevis iespundētu ”elitārā” un sintētiskā ”bērniem drošas un piemērotas” vides būcenī.
Liekas, ka metodiski tiek iznīcinātas Latvijas asinsrites sistēmas – izglītība, veselības aprūpe, pensiju sistēma, nodokļu sistēma. Viss pamatots ar to ka nav līdzekļu un ir neefektīva pārvalde. Rezultāts būs līdzīgs sagrautām fermu ēkām, kas tagad redzamas mūsu lauku ainavā, neviens tās nekad vairs neatjaunos. Latvija ilgtermiņā ir atteikusies no ražošanas, kas ir jebkuras nacionālas valsts pamats, efektīvas vai neefektīvas, bet pamats. Pēc šīm reformām droši vien Latvijas valsts vēl pastāvēs, bet jau komas stāvoklī. Bēdīgi. Visas gudrās runas ir tikai veikla acu aizmālēšana, jo ES, ne Zviedrijai nav vajadzīgi konkurentspējīgi bāļi, tādēļ naudu deva nekustamajam īpašumam, bet ne biznesam. Trūkst… Lasīt vairāk »
Jācer, ka Rīgā jau namiem pielietojumu atradīs un arī cilvēki citas nodarbes atradīs. Bet ir tiešām biedējoši redzēt to, kā cilvēki pamet laukus. Tas, ka tika slēgtas, piemēram, Birzuļu un Zentenes skolas, ir skumjas sekas tam, kas noticis šo skolu apkaimē. Kur vēl ir dzīvība, tur neatkarības gados ciemi un mazpilsētiņas ir tikuši sakopti, bet Mēros (Birzuļi) un Zentenē tiešām viss izskatās pamiris. Zentenes pili varbūt vēl kāds bagātnieks paņems – nav tik tālu no Rīgas un vieta ir skaista. Bet kas notiks ar nomaļo Mēru pili??? Drūmi.
Lietuvas valsts aptuveni mēnesi atpakaļ svinēja savu 1000 gadu pastavēšanu.
Latvijas brīvvalsts sōbrīd vars svinēt to kā 20 gados var novest valsti līdz kliņķim !
Paldies, cienījamajiem politiķiem un mums visiem par šo krimināldrāmu !
Ko tagad ?
Laukos vairs cilvēku nav. Ir tikai pensionāri, kurus slēdzot slimnīcas varēs vest taisni uz kapiņiem.
Kādas skolas ?
Kādas ēkas ?
Tās nākamajos 5 gados iegūs caurus jumtus un izsistus logus.
baisi.
Lielākā daļa likvidēto skolu izrādās mitinājušās brīnišķīgās ēkas, vai vismaz eventuāli brīnišķīgās. Nepieciešams vien prasmīgs rekonstrukcijas pieskāriens. Viens gan pārsteidzoši – vai man tikai tā šķita, ka medijos izskanējušais oficiālais viedoklis apgalvoja, ka tiks likvidētas pārsvarā skolas, kas atradušās skolām nepiemērotās telpās? Bet vai skolai var būt nepiemērota ēka, kas projektēta tieši skolas vajadzībām (attēlos redzamās Šmēlinga ēkas)?
mani arī tieši šis fakts izbrīnīja!
Paldies par tik ilustratīvu galeriju,kaut,protams, -pamatā jau skumji
birzulju pamatskolu vareetu iepirk kaa vasaras maaju..
varbut tas tiek darīts metodiski-lai kāds par mazu nauduņu tās pēc tam varētu savākt? jo viena otra ēka jau pēc izskata šik
Piedod, bet es jau esmu tik tālu novests – lai vāc tās ēkas kas grib, ka tik tiek saglabātas. Sākotnēji jau arī šīs pilis būvētas kā biezo un ietekmīgo villas.