Pilsētas arhitekta kolēģijas 38. sēdē — Operas piebūve

Vasaras vidus slinkajā un nīkulīgajā laikā, 24.jūlijā Rīgas pilsētas arhitekta kolēģijas sēdē izskatīja trīs visnotaļ vērā ņemamus projektus — kā pēc apjoma, tā nozīmības: Operas piebūvei, Tirdzniecības centram Akropole un palielam kvartālam Rīgas centra malā. Šoreiz — par Latvijas Nacionālās operas paplašinājumu.

Sēdē pirmo kolēģija skatīja un vērtēja Operas paplašinājuma piedāvājumu, kura autors ir kādreiz, 80.gados un 90.gadu sākumā visnotaļ pazīstamais šveiciešu arhitekts Mario Bota.

Neierasta ir šāda projekta parādīšanās, eleganti apejot iespējamos likumus, kas prasa konkursus būvēm, kas atrodas Rīgas vēsturiskā centra publiskajā telpā. Līdzīgi kā ar kvartālu aiz Nacionālās bibliotēkas jaunbūves (skat.  Pilsētas arhitekta kolēģijas 37.sēdē skatītos projektus) arī šeit nekāds konkurss nav paredzēts. Vienīgais, kas pauda neizpratni par šo situāciju bija Arhitektu savienības vadītājs Sergejs Ņikiforovs.

Kā paskaidroja pilsētas arhitekts, Operas paplašinājums tiek nosaukts par turpinājumu esošā piebūves projekta ietvaros — par 2. vai 3. kārtu 90.gadu piebūvei. Tādejādi Botas kungs iegūst tādu kā Jura Gertmaņa (90.gadu operas piebūves autors) konsultanta statusu. Vai arī otrādi. Savukārt Bota projektam esot piesaistīts, jo Rīgas pilsētas arhitektam esot labas attiecības ar Šveices vēstnieci, tā nu par abiem viņi izgādājuši pasūtījumi kādreiz slavenajam Lugāno arhitektam.

Piebūves telpu programmu noteicošie rādītāji bija 11 000 m², kā arī aizskatuve — četras lielas telpas, ka ļautu esošo skatuvi padarīt dziļāku. Kaut arī abos variantos telpu izvietojums ir visai līdzīgs, ārējais veidols atšķiras proporcijās un augstumā.

Pirmajā variantā ēka ir šaurāka un augstāka — būves gals pie K.Barona ielas veidots kā tornis, kas jūtami izlien virs apkārtējās apbūves, dominējot arī pār esošo Operas ēku. Tajā paredzētas tehniskās telpas un ģērbtuves.

Vēlāk tapusi otrā versija, kuru kolēģijas dalībnieki redzēja pirmo reizi. Meistars skaidroja, ka tā tapusi izvairoties no pirmā varianta pretrunām, tiecoties jauno ēku vairāk pieskaņot Rīgas vēsturiskā centra apbūvei un vecajai Operas ēkai. Ēka ir platāka, kopā ar esošo namu veidojot gandrīz perimetrālas apbūves kvartālu, jo Aspazijas bulvāra pusē ēkas atrodas uz vienas līnijas. Ēkas gala stūros pie Barona ielas veidoti divi paaugstināti apjomi, taču tie esot par 12m zemāki, nekā tornis pirmajā variantā. «Otrais variants ir daudz lineārāks un vairāk saplūst ar esošo operas ēku,» sacīja arhitekts.

Nebijis notikums kolēģijas vēsturē bija pieaicinātais projekta recenzents no ārzemēm — Igaunijas Mākslas akadēmija profesors, arhitektūras teorētiķis Marts Kalms. Jāatzīst, ka vērtējot viņa sacīto, šāda sadarbība vērtējama kā veiksmīga. Varbūt vajadzētu apsvērt, vai nevajag nākotnē no Igaunijas importēt ne tikai kādus arhitektūras iespaidus vai tehnoloģijas un kapitālu, bet arī arhitektūras kritiķus.

Profesors Kalms minēja vairākas lietas, par ko latviešu kolēģi nekad nerunā. Viņš sāka ar to, ka apšaubīja Operas piebūves programmas lielumu. Ja reiz tas ir Rīgas vēsturiskais centrs un vēl bulvāru loks, tad šādas iejaukšanās izmēriem jaunam apjoma vajadzētu būt iespējas minimāliem. Skaidrs, ka Operai ir nepieciešamas papildtelpas, bet saprotams, ka redzot šādu iespēju, kultūras iestāde vēlas izspiest no tā maksimumu. Tāpēc M.Kalms rosināja pārskatīt programmu, lai samazinātu ēkas izmērus, lai tā nekļūtu par perimetrālas apbūves kvartālu vietā, kur jau 19.gs. vidus pilsētas plāns paredzējis brīvstāvošas, nozīmīgas būves.

Vadoties no šiem apsvērumiem, no abiem piedāvātajiem variantiem M.Kalms sliecās atbalstīt pirmo, kas tiešām vairāk izskatās pēc brīvstāvošas un pašvērtīgas ēkas. Otrais variants ir pārāk nolīdzināts, bez tam fasādes kārtojums drīzāk atgādina biroju, nevis kultūras būvi. Profesors uzsvēra, ka īpaši nebaidās no torņiem centrā, un var viņu saprast — Tallinas gars šai ziņā ir krietni jauneklīgāks, nekā attieksme konservatīvajā Rīgā.

Vairums vietējo kolēģijas dalībnieku tomēr ar zināmām iebildēm vairāk atbalstīja otro variantu. Jo apjomu hierarhija tomēr svarīgāka un iekļaušanās tomēr svarīgāka. Dažas iebildes bija pret to, ka ēku komplekss pārvērstos par kvartālu, zaudējot vēsturiskās pilsētas struktūras fragmentu — daļu bulvāru loka parka. Citi rosināja turpinot strādāt pie projekta, rūpēties par to, lai piebūve izskatītos pēc kultūras būves un kļūtu par notikumu. Meistars Botta vienlīdz cienīgi un iztapīgi solīja visas iebildes un ierosinājumus ņemt vērā, apliecinot cik vērtīgs viņam šāds pasūtījums.

Nerunājot par projekta arhitektoniskajiem aspektiem, nedz arī par dīvaino autora izvēles mehānismu, nereti mulsina arī valsts prioritātes. Ir, protams, jauki, ka tiek atbalstītas kultūra un ar to saistītas būves. Tomēr runa ir par samērīgumu. Ja nemaldos, tad vēl tikko valsts finansiālais atbalsts tādai dekadentai un mirstošai mākslai kā opera bija četras reizes lielāks nekā visai kino nozarei kopā. Var mēģināt saprast varas izpratni un austrumeiropeisko mentalitāti, kas savu reprezentāciju saredz greznā operā, tomēr, lietojot jau banālo salīdzinājumu jāsaka: «Igauņi gan diez vai tā darītu».

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
48 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Ieva Zībārte

Pēc uzrakstītā var spriest, ka pilsētas arhitekts nolobējis šveiciešu arhitekta dalību tik svarīgā projektā. Kāpēc? Manuprāt, tieši viņam būtu jāveicina konkursu rīkošana, nevis diplomātiskie kontakti. Arī igauņi visās iespējamās žūrijās būtu ļoti vēlami. Nesen piedalījos koka arhitektūras balvas žūrijā, kur vienus no vērtīgākajiem komentāriem atšķirībā no uzpūtīga kunga no Zviedrijas, sniedza tieši Igaunijas pārstāvis. Mario Bota ir jauks seniors, kurš ziņģē savas jaunības meldiņā. Projekts to apliecina.

jtd

Atkārtošu jau pirms dažām dienām publiskajā telpā kāda izteikto viedokli – vai vajag paplašināt esošo operu, ja nesāpīgā veidā to izdarīt nevar un vietas ir tikai tik, cik ir. Ja šis nams ir par mazu un "operetāji" nespēj tajā izdzīvot, ir jēga apsvērt jauna opernama celtniecību. Bet šis lai paliek tiem, kas grib un spēj to izmantot.

AA

un pamatojums:" ..jo Rīgas pilsētas arhitektam esot labas attiecības ar Šveices vēstnieci" – tātad uzaicinam savu mīļāko oldskūlo arhitektu un izčakarējam pilsētas centru! lieliski! tik nozīmīgā vietā būtu gan jādod tiesības vietējiem arhitektiem un iedzīvotājiem paust viedokli – tiem, kam vieta ir pazīstama un sajusta.

paņēmiems visai apsveicams – copy paste esošās ēkas ģeometrija un iekļaušanās ir panākta! varens darbiņš!

piebilde

vismaz Milānā Māsters pacentās, lai gan ēka atrodas tik perimetrālā apbūvē ar šaurām ieliņām apkārt, ka apjomu jauno redzēt nevar!

WAT

1. Nekādu iebildumu pret Bottas kungu, tieši tapat kā pret Dripes k-gu un viņa iepriekšējo pienākumu (diplomātiskais dienests) iestrādnem. Bet process kā vienmēr LV tiek nokārtots kaut kur pie točas, pa kluso, tas kremt un nopietni. 2. Oldskūls ta ne oldskūls, nestrīdēšos ne ar vienu, bet manuprāt pasaulē aizraušanās ar zīmolu " uber alles" , pofig konteksts, pofig cipari, ka tik radīt vai atražot zīmolus, būt TOPos utt., ka tik moderns, ka tik karsts vismaz šai vietai ir ne pa tēmu, ir kaitīgs. Tamdēļ neredzu neko piedauzīgu MB radītajā, it sevišķi gala versijā. 3. Protams ja ekonomiski, funkcionāli un telpiski… Lasīt vairāk »

styū dent

manai naivajai acij vēlvienas ”galvas” piekabināšana operas ēkai gan rādās piedauzīga, 2. variants liekas nedaudz vieglāk sagremojams.

Nu ja reiz tiešām galīgi spiež vajadzība tur tādu kluci piekombinēt, tad jau nāksies vien pierast, bet absolūti nevar pierast pie fakta ka tik nozīmīgs projekts tik nozīmīgā vietā mēģina izšmaukt bez konkursa! WTF???

laimdota

Varbūt latviešu arhitektiem vajadzētu samesties kopa un uzrakstīt kādu nebūt atklātu vestulīti. Piekritīsiet taču, ka pasaule smiesies, ja mēs Rīgā uzbūvēsim šo postmoderna mūmiju, kas tik ilgi gulējusi sava sarkofāgā.

Tas tiešām būtu briesmīgi, ja Rīga palaistu garām lielisku iespēju centrā atrast mūsdienīgu operas piebūves risinājumu.

Nost ar vecajiem večiem arhitektu padomē. Jābeidz šitā ākstīšanās, tīri izkoptā latviešu gara.

way

un kā tad ar konkursu, kurā ļauj izteikties pašiem letiņiem? tā tač ir savējo opera, nevis tikai rasējums kāda ārzemnieka datorā.

pArt

Dripes kungam vajadzētu publiski pamatot, kāpēc bez konkursa izvēlēts Bottas kungs. Piedāvātie varianti nepārliecina par architekta kunga Rīgas izjūtu…

e_r_

Abi varianti konkrēti garām…

Diez vai nevajadzētu ”meistaram” likt ievizualizēt šito kluci reālo skatu kontekstā, lai redz pats, ka garām…

skeptikjis

nu baigi jau nu pastraadaats, reeka naak !

shaadu megadarbu, kaa 2. variants, normaals students paveic klauzuuras laikaa, a to 3x sakariigaak!

sisenis

Kāpēc vajag šo apjomu ,kas tik pat liels kā pati opera, ja līdz šim tā darbojusies ar labiem panākumiem. Igaunim paldies par gudriem vārdiem . Lai nepazaudētu operas seju, jaunajai tehniska rakstura piebūvei vajadzētu skanēt tādā pašā toņkārtā kā esošā, to nepārmācot. Ar topiem var aizrauties arī citā vietā. Dripes kungam lietderīgi būtu uzturēt domu par atklātiem konkursiem, nevis radīt konjuktūru, kuras dēļ var ciest, šoreiz, Rīgas centrs ar līdzību Dobelē.

manten

It is strange that in a country where they want to open the discourse of architecture, own preference gets the overhand. Leaders of the Latvian architecture placed themselves in institutes that could give Riga quality architecture. They can control the situation but this shows the opposite. When you get the power, it seems that you start to abuse it. History seems to repeat. We are living in a world=city. Nevertheless it is good to attract important architects to this country, a competition or open discourse would help the city to understand his problem better. Architecture is there to make a… Lasīt vairāk »

Landscape Warriors

WE support this oppinion which encourage everyone in this or whatever platform to come up with a point of view about space we are living in and consciously/unconciously creating. Not being ironic/cynic/snobbish but fair/creative/goodhearted and with integrity!! "ARCHITECTURE (design etc.) IS THERE TO MAKE A BETTER (advanced) SOCIETY" not to show off once in a while!!

slātaviets

Vai ta līdz čangalienai Tildes Vārdnīca nav vēl aizgājuse??

sim

Dripes kunga, politiķa un amatpersonas, rīcība, nemudinot organizēt atklātu starptautisku konkursu, bet tendenciozi interpretējot RVC saglabāšanas noteikumus un izkārtojot pasūtījumu paziņām, ir tik pat nožēlojams solis kā valdošās koalīcijas aicinājums nepiedalīties referendumā par Satversmes grozījumiem.

ronis

Vienkārši jārīko konkurss un viss!

Ja Bota buus labaakais – lai projektē.

Lovs

Pavisam vienkaarshi! Konkurss un viss! Kaut vai pirmsideju konkurss par apjomu!

xxx

Varbūt rīkosim aptauju par Dripes nomaiņu? Vai ir citas kandidatūras?

a

Rodas iespaids, ka ar vienu operu ir par maz, un ir piekabinaata veel viena klaat. un tad treshaa, ceturtaa, aiziet

Vents

neviens no variantiem nav labs, un tas nav konservatīvs uzskats

Ieva Zībārte

Pēc uzrakstītā var spriest, ka pilsētas arhitekts nolobējis šveiciešu arhitekta dalību tik svarīgā projektā. Kāpēc? Manuprāt, tieši viņam būtu jāveicina konkursu rīkošana, nevis diplomātiskie kontakti. Arī igauņi visās iespējamās žūrijās būtu ļoti vēlami. Nesen piedalījos koka arhitektūras balvas žūrijā, kur vienus no vērtīgākajiem komentāriem atšķirībā no uzpūtīga kunga no Zviedrijas, sniedza tieši Igaunijas pārstāvis. Mario Bota ir jauks seniors, kurš ziņģē savas jaunības meldiņā. Projekts to apliecina.

jtd

Atkārtošu jau pirms dažām dienām publiskajā telpā kāda izteikto viedokli – vai vajag paplašināt esošo operu, ja nesāpīgā veidā to izdarīt nevar un vietas ir tikai tik, cik ir. Ja šis nams ir par mazu un "operetāji" nespēj tajā izdzīvot, ir jēga apsvērt jauna opernama celtniecību. Bet šis lai paliek tiem, kas grib un spēj to izmantot.

AA

un pamatojums:" ..jo Rīgas pilsētas arhitektam esot labas attiecības ar Šveices vēstnieci" – tātad uzaicinam savu mīļāko oldskūlo arhitektu un izčakarējam pilsētas centru! lieliski! tik nozīmīgā vietā būtu gan jādod tiesības vietējiem arhitektiem un iedzīvotājiem paust viedokli – tiem, kam vieta ir pazīstama un sajusta.

paņēmiems visai apsveicams – copy paste esošās ēkas ģeometrija un iekļaušanās ir panākta! varens darbiņš!

piebilde

vismaz Milānā Māsters pacentās, lai gan ēka atrodas tik perimetrālā apbūvē ar šaurām ieliņām apkārt, ka apjomu jauno redzēt nevar!

WAT

1. Nekādu iebildumu pret Bottas kungu, tieši tapat kā pret Dripes k-gu un viņa iepriekšējo pienākumu (diplomātiskais dienests) iestrādnem. Bet process kā vienmēr LV tiek nokārtots kaut kur pie točas, pa kluso, tas kremt un nopietni. 2. Oldskūls ta ne oldskūls, nestrīdēšos ne ar vienu, bet manuprāt pasaulē aizraušanās ar zīmolu " uber alles" , pofig konteksts, pofig cipari, ka tik radīt vai atražot zīmolus, būt TOPos utt., ka tik moderns, ka tik karsts vismaz šai vietai ir ne pa tēmu, ir kaitīgs. Tamdēļ neredzu neko piedauzīgu MB radītajā, it sevišķi gala versijā. 3. Protams ja ekonomiski, funkcionāli un telpiski… Lasīt vairāk »

styū dent

manai naivajai acij vēlvienas ”galvas” piekabināšana operas ēkai gan rādās piedauzīga, 2. variants liekas nedaudz vieglāk sagremojams.

Nu ja reiz tiešām galīgi spiež vajadzība tur tādu kluci piekombinēt, tad jau nāksies vien pierast, bet absolūti nevar pierast pie fakta ka tik nozīmīgs projekts tik nozīmīgā vietā mēģina izšmaukt bez konkursa! WTF???

laimdota

Varbūt latviešu arhitektiem vajadzētu samesties kopa un uzrakstīt kādu nebūt atklātu vestulīti. Piekritīsiet taču, ka pasaule smiesies, ja mēs Rīgā uzbūvēsim šo postmoderna mūmiju, kas tik ilgi gulējusi sava sarkofāgā.

Tas tiešām būtu briesmīgi, ja Rīga palaistu garām lielisku iespēju centrā atrast mūsdienīgu operas piebūves risinājumu.

Nost ar vecajiem večiem arhitektu padomē. Jābeidz šitā ākstīšanās, tīri izkoptā latviešu gara.

way

un kā tad ar konkursu, kurā ļauj izteikties pašiem letiņiem? tā tač ir savējo opera, nevis tikai rasējums kāda ārzemnieka datorā.

dubultTprofils

Baigi forši ka Dripes kungs tāds komunikabls un draudzējas ar Šveices vēstniecības darbiniekiem.

pArt

Dripes kungam vajadzētu publiski pamatot, kāpēc bez konkursa izvēlēts Bottas kungs. Piedāvātie varianti nepārliecina par architekta kunga Rīgas izjūtu…

Čangalis

Jā, bota ir laba lieta. Vecos laikos tādas par bargu naudu no ārazemēm veda un ta varēja dižoties! Tagad gan…visādi snīkeri esot…nez, nez…

Varen jau nu šika tā bota no tramvaja puses izskatās. Tik no tās kanālmalas…dikti jau nu pēc mūsu kolhoza centra remontdarbneicām. Gudrie spriedelēj’ par kaut kādu tur detāl plānu, kas to pilsētvidu sastutētu, bet nu kur nu…ka jau dārgu mantu atveduši no ārazemēm, tad jau, neies majtāt. To jau laikam par kontarasti dēvē…no priekšas viens, no pakaļas kas cic. Lai deivs palīdz…bail vien ka pengvīnc nesanāk.

ieva

baigi nesmuks projekts. moška detalizēti noslīpēts būs. bet variants 1. nudien nesmuks.

e_r_

Abi varianti konkrēti garām…

Diez vai nevajadzētu ”meistaram” likt ievizualizēt šito kluci reālo skatu kontekstā, lai redz pats, ka garām…

skeptikjis

nu baigi jau nu pastraadaats, reeka naak !

shaadu megadarbu, kaa 2. variants, normaals students paveic klauzuuras laikaa, a to 3x sakariigaak!

sisenis

Kāpēc vajag šo apjomu ,kas tik pat liels kā pati opera, ja līdz šim tā darbojusies ar labiem panākumiem. Igaunim paldies par gudriem vārdiem . Lai nepazaudētu operas seju, jaunajai tehniska rakstura piebūvei vajadzētu skanēt tādā pašā toņkārtā kā esošā, to nepārmācot. Ar topiem var aizrauties arī citā vietā. Dripes kungam lietderīgi būtu uzturēt domu par atklātiem konkursiem, nevis radīt konjuktūru, kuras dēļ var ciest, šoreiz, Rīgas centrs ar līdzību Dobelē.

manten

It is strange that in a country where they want to open the discourse of architecture, own preference gets the overhand. Leaders of the Latvian architecture placed themselves in institutes that could give Riga quality architecture. They can control the situation but this shows the opposite. When you get the power, it seems that you start to abuse it. History seems to repeat. We are living in a world=city. Nevertheless it is good to attract important architects to this country, a competition or open discourse would help the city to understand his problem better. Architecture is there to make a… Lasīt vairāk »

Čangalis

Neekā nesaprotu, bet izklausās feini. Va ta puika nevarej palūgt pārburtot Letveijski? Šic iskalusās pēc bālelīša Eestīša! Tere,tere! Tencinu, ka atceras arī mūs šaj malā!

slātaviets

Vai ta līdz čangalienai Tildes Vārdnīca nav vēl aizgājuse??

Čangalis

Tilde jau tik tāc PClis vien iraid. Mēs jau te pa prasto dodam…un pa MACu arī nesit tik dikti kā aibīemīc. Va ta Tildis arī priekš parastiem mirstīgiem tiek ražots?

Landscape Warriors

WE support this oppinion which encourage everyone in this or whatever platform to come up with a point of view about space we are living in and consciously/unconciously creating. Not being ironic/cynic/snobbish but fair/creative/goodhearted and with integrity!! "ARCHITECTURE (design etc.) IS THERE TO MAKE A BETTER (advanced) SOCIETY" not to show off once in a while!!

Čangalis

Re kā…kamer es te krasenju čagareju, Eestīši, bālelīši karogu uzvelkuši! Tere,Tere…Tere hommikust!

sim

Dripes kunga, politiķa un amatpersonas, rīcība, nemudinot organizēt atklātu starptautisku konkursu, bet tendenciozi interpretējot RVC saglabāšanas noteikumus un izkārtojot pasūtījumu paziņām, ir tik pat nožēlojams solis kā valdošās koalīcijas aicinājums nepiedalīties referendumā par Satversmes grozījumiem.

ronis

Vienkārši jārīko konkurss un viss!

Ja Bota buus labaakais – lai projektē.

Čangalis

Es jau tejcu…snīkeri vajag! Kur ta nu Bota. Vairj jau nava tie laiki, kad no čehīšiem labu mantu varēja vest. Taga jau, ja nav Dolečes un Ganības, tad jau tev pa duvēm nemazīt nelaiž iekšā! Biju te veinā …launģis saucās…iekšā viss tik gleits…man gan…ne lūpas apslacīt neļāva. Bet dikti iešā tikt giribas! Tur visi tik smukli, tik smuki… boil tik ka leigavu nevarēs izvēlēties, ka visas tik gleitas!

Lovs

Pavisam vienkaarshi! Konkurss un viss! Kaut vai pirmsideju konkurss par apjomu!

xxx

Varbūt rīkosim aptauju par Dripes nomaiņu? Vai ir citas kandidatūras?

a

Rodas iespaids, ka ar vienu operu ir par maz, un ir piekabinaata veel viena klaat. un tad treshaa, ceturtaa, aiziet

48
0
Lūdzu, komentējietx