Vasarā beidzās konkurss Teātra laukumam, — Teātra ielas paplašinājumam viesnīcas “Rīga” priekšā, ko pašvaldība bija iecerējusi pārvērst par labiekārtotu pilsētas ārtelpu, uzstādot tur arī pieminekli dzejniecei Aspazijai. Konkurss noslēdzās neveiksmīgi — žūrijas komisija atzina, ka neviens no septiņiem iesniegtajiem projektu piedāvājumiem nav īstenojams bez būtiskām izmaiņām piedāvātajās koncepcijās.
Tādejādi pirmā vieta piešķirta netika, bet mulsinošu un pat skandālisku pieskaņu konkursa rezultātu paziņošanai piedeva rīkotāju lēmums anulēt arī otro un trešo vietu, respektīvi — neizmaksāt to autoriem pienākošās prēmijas, tāpēc, ka piedāvājumos trūka noteikumos prasīto kvalifikācijas dokumentu. Galu galā no rīkotāju puses tika publiskots tikai viens — veicināšanas balvu ieguvušais darbs, kas tad saņēma lielu daļu feisbuka publikas pārmetumu.
Vēlāk, kad savus darbus tai pašā feisbukā publicēja vairums konkursa dalībnieku, sašutuma vilnis gāzās pret konkursa rīkotājiem un žūriju. Bija jaušams niknums par konkursa rezultātiem, taču sākot lasīt daudzskaitlīgās diskusijas pie projektu publikācijām feisbukā, varēja redzēt, ka pārmetumi ir visai dažādi un nereti savstarpēji pretrunīgi. Daži no autoriem bilda, ka nolēmuši arhitektūras konkursos Latvijā vairs nepiedalīties.
Jāatzīst, ka man šajā pretstāvē pozicionēties nav viegli, — jo kaut kādā mērā spēju personificēties un solidarizēties gan ar arhitektiem, kuru darbs netiek novērtēts viņuprāt pienācīgi, gan arī ar konkursa rīkotājiem, kurus neviens no priekšlikumiem īsti neapmierina, nešķiet labākais scenārijs vietai. Es saprotu, ka arhitektu sabiedrību kaitina, ka konkursi beidzas, nepiešķirot pirmo vietu, — autoriem tas sāk raisīt pārliecību, ka žūrijas locekļi ir nekompetenti, tendenciozi, slinki, neizlēmīgi, nevēlas uzņemties atbildību. Taču reizē saprotu arī rīkotāju pusi, kas nereti redz, ka vēlamais uzdevums nav sasniegts, konkursa nosacījumi nav ievēroti..
Konkursa uzdevumā un nosacījumos iepriekš iedziļinājies nebiju un, lai labāk saprastu iesaistīto pušu nostādnes, vērsos gan pie pašiem konkursa dalībniekiem, gan rīkotāju puses, kā arī — nosacīti neiesaistīta, taču zinoša eksperta viedokļa
Konkursa otrās vietas ieguvēju darba autors Vladis Neilands, kurš pazīstams kā ievērojamākais klasiskās arhitektūras adepts mūsdienu Latvijā, pauda, ka lieliska un paliekoša arhitektūra nevar rasties bez atbilstoša procesa, kurā iesaistītiem jābūt gan apveltītiem ar viscēlākajiem nodomiem, gan gataviem ziedoties. Tāpēc ir saprotama viņa attieksme atsakoties traktēt telpas un arhitektūras radīšanu kā “pakalpojuma piegādi”, kāpēc arī neiesniegtie kvalifikācijas dokumenti.
Saprotams, vairums citu dalībnieku nav noskaņoti tik ekstrēmi un konservatīvi, un šodienas reālijas pieņem ar mazākiem iebildumiem, taču birokratizācija ir viens no biežākajiem pārmetumiem, kas tiek veltīts konkursa rīkotājam — Rīgas pašvaldībai. Kā zināms, tas pēdējos laikos tiek pārmests valsts pārvaldei dažādās jomās un kopumā, — ka “krietna un rūpīga saimnieka attieksme”, atbildības uzņemšanās un paļaušanās uz cilvēku labo gribu un godprātību, tiek aizstāta ar aizvien pieaugošu normatīvu un regulējumu gūzmu.
Un, protams, iepirkuma konkursi, kuros dominē zemākās cenas princips, — kā rāda jau pietiekami daudzu gadu skumjā pieredze, iepirkuma konkursi nav tā veiksmīgākā forma un veids, kā iegūt labu arhitektūru. Ja citās nozarēs, kas piedāvā kādu konkrētu produktu vai pakalpojumu, konkurss par mazāko cenu arī ir laba ideja, — pietiek izstrādāt budžetu un tāmi, lai varētu salīdzināt , — tad arhitektūrā, lai tiktu līdz šai salīdzināšanai, nākas radīt ideju, — pietiekami detalizētā līmenī izstrādāt projektu, kura sagatavošanā tiek ieguldīts ievērojams darbs. Lieki bilst, ka tiem, kuri neigūst pasūtījumu, šo darbu (kurā tāmes aprēķins ir tikai neliela daļiņa no visa) lielākoties neviens neapmaksā.
Skaidra nostāja konkursu lietās ir Arhitektu savienības valdes vadītājai Lindai Leitānei, — kā zināms, tieši arhitektūras konkursi bija viņas doktora disertācijas tēma. Īsumā pārstāstot viņas sacīto, galvenās domas izklāstītas zemāk:
Jautājums ir par to, vai pilsēta zina ko grib? Latvijas Arhitektu savienībai ir pieredze un iestrādes konkursu rīkošanā. Ja Pilsētas attīstības departaments (RDPAD) atsakās no LAS pakalpojumiem un uzskata, ka pats var organizēt konkursus, tad jārēķinās arī ar atbildību un sekām.
Žūrijās bieži kopā sanāk dažādi cilvēki, kādi mēdz dominēt, taču par rezultātu ir atbildīgs žūrijas priekšsēdētājs. Žūrijai ir pienākumi, un ja žūrijas locekļi tos neveic, tad tas jādara vadītājam. Relatīvi labāko darbu no kopuma vienmēr atrast.
Konkursi ir dārgs pasākums. Šai gadījumā rezultāts izķēzīta nodokļu maksātāju nauda, iztērēts arhitektu darbs, tāpat arī departamenta darbinieku darbs. Un sanāk, ka pašvaldība atbildību neuzņemās.
Jautājot viedokli konkursa žūrijas priekšsēdētājai, Pilsētas galvenajai dizainerei Evelīnai Ozolai, viņa atsaucīgi piekrita. Tā kā viņas paustais ir garāks nekā ietilptu īsā citātā, tad tas ir publicēts atsevišķā rakstā.
Ko vajadzētu darīt, lai konkursi turpmāk izdotos? Protams, ir vērts ieklausīties Lindas Leitānes sacītajā. Nereti tiek piesaukta vajadzība pēc sarunām un diskusijām par konkursu lietām. Taču, ja tas notiek tikai arhitektu pašu vidū, tam liela jēga nav, — vienīgi tik, lai spētu vienoties un kopīgi rīkojoties, lobējot un pārliecinot gan likumdošanas institūcijas, gan konkursu rīkotājus pašvaldībās un valsts iestādēs.
Atgriežoties pie konkrētā konkursa vai arī — citiem līdzīgiem konkursiem, kuros ir runa par publisko telpu un mākslas darbu, pieminekli tajā.. Ir it kā saprotama doma, ka konkurss tiek rīkots vienlaikus gan laukumam, gan piemineklim, cerot tā sagaidīt mākslas darbu, kas ne tikai iekļausies telpā, bet arī telpu, kas būs kā mākslas darba daļa un cienīgs ietvars. Taču iespējams, auglīgāka pieeja varētu būt, ja konkurss ārtelpai tiktu rīkots atsevišķi, pie reizes arhitektiem definējot kaut kādas vadlīnijas vai ierobežojumus iespējamajam piemineklim. Un pēc tam jau, atsperoties no labākajā no telpas piedāvājuma, konkursā aicinātu sacensties tēlniekus un citus māksliniekus.
Teātra ielas paplašinājumu ir grūti uztvert kā laukumu, tas gan nenozīmē, ka šai ārtelpai nevajadzētu pārdomātu iekārtojumu un dizainu. Bet varbūt šī neveiksme apliecina, ka tā nav piemērotākā vieta Aspazijas vai jebkādam citam piemineklim? Ja tā, tad vismaz viens secinājums no konkursa būtu..
Arti, iespaidīgi! Paldies par analīzi. Nau nemazāko šaubu ka tā tas ir, tik gribēju pievienot paris jautājums, kas man radās vērojot darbus:
1)Vai kāds ir izpētijis šīs “paplašinātās” ielas rašanās vēsturi – kad, kapēc un kādu spēku ietvarā?
2)Kam “pieder” Teātra “laukums” – Vecrīgai vai Apstādijumu lokam/Centram?
3)Kā savu “piederību” Teātra “laukumam” izrāda Kempinski/Valters un Rapa?
Daudz ko atrisinātu atbildes uz šiem te trim jautājumiem, atsauces uz kuriem redzamas tikai dažos no darbiem.
Veiksmi darbos!
Mik, cilvēki savā vairumā vienkārši ir “cirvji” un seko kaut kādiem kaut kur augšā izdomātiem noteikumiem. Nu piemēram mūsdienu banku lobijs – visiem jāatsakās no skaidras naudas – jo tā tiek atmazgāta “noziedzīga nauda”. Ja pirms Covid Tu varēji brīvi ieiet bankā, tad šobrīd tev jāpierakstās, neviena filiāle nestrādā ar skaidru naudu, tikai dažas. Bankomātus likvidē gandrīz visur. Kāpēc? Lai kontrolētu parasto jūzeri. BIS tas vispār sagājis sviestā. Nesen skatījos kaut kādu prezentāciju, kur spiež, ka visiem meistariem jāreģistrējas kā būvkomersantiem. Tas ir = tu izdomā, ka piepelnīsies un liksi flīzes – nē, nevar, tev jāreģistrējas kā būvkomersantam. Tu izdomā,… Lasīt vairāk »
P.S. Nu un par idejām pieminekļiem mūspusē ir tikai dažas izvēles: 1.Superreālistiks bronzas piemineklis – bronza tas ir kool, dārgi un visiem saprotami, tur var iesist labu piķi.Kaut kas no granīta, šur tur apslīpēts, šur tur nobigots. 2.Granīts latvietim tuvs, akurāt mūža mājas visiem tā aprīkotas – ar kādu granīta bluķīti. Pīpls pavilksies. 3.Piemineklis-labiekārtojums. Kaut ko ieskrāpē bruģītī un miers mājās. Nav jākopj, ja gribi izburtot, jārāpo uz ceļiem. 4.Kaut kas moderns, nesaprotams, kur pat Rainis kasītu pakausi – vienvārdsakot nolaists Rainis. Zvērīgi gara koncepcija, kas tapusi absinta apreibinošā ietekmē vai uzvelkot zāles dūmu ar čomiem a la garāžu kooperatīvā.… Lasīt vairāk »
P.S.P.S. Jā un Aspazija, – kuru te interesē kaut kāda Aspazija. Kurš te kaut ko no Aspazijas ir lasījis, vai saprot kā viņai gājis? Aiztekat uz Raiņa kapiem, kur Rainis un Aspazija guļ padomju NKVD ģenerāļu ielenkumā, tādā skaistā puslokā, jo padomju laikā tie bija prestiži kapi, tur vēl bonusā visi bandīti no 90-tajiem saguldīti, tur pat tām Gulbja stēlām ar padomju tēliem, tādi kā nogabali nodalīti, kur džeki pēc nāves izsituši sev vietiņu. Rainis ir tādā kompānijā, ka gribētos viņu tā kā pārapbedīt kādā pieklājīgā vietā. Tur absolūtais elles priekškambaris no Dantes “Dievišķās komēdijas”. Bet ko es te sacepos?… Lasīt vairāk »
Paldies, Mik, par labiem vārdiem! Atbildot uz jautājumiem, cik nu zinu, … 1) Biju kaut kā iedomājies, ka tas paplašinājums radies pēc kara, staļina laikos, kad viesnīca “Rīga” tika būvēta, kādreizējās Romas viesnīcas vietā, bet – ar lielāku atkāpi .. taču, ja paskatās vecās kartēs, pirms Pirmā pasaules kara vai starpkaru laikā – gruntsgabala robeža iet diezgan turpat, kur viesnīcas “Rīga” fasāde, – respektīvi – paplašinājums bija jau tad. 2) kurai no struktūrām pieder šis “laukums”? – tas ir vairāk filosofisks jautājums. Esam pieraduši uztvert, ka robeža starp centru un Vecrīgu ir Aspazijas, kādreizējais Teātra, bulvāris. Taču ir saprotams arī,… Lasīt vairāk »
Arti, Pirmā jautājumu būtība bija tajā, ka neizpētot pagātni tiek palaists garām kaut kas būtisks, kas arī, iespējams, šajā gadījumā tā arī varētu būt. Tas ka mēs pie šīs telpas esam pieraduši nenozīmē, ka pati telpa nav daļa no problēmas. Te vajadzētu parakties dziļāk un plašāk – visa bulvāra garumā. Otrais jautājums ir ļoti būtisks. Arī šeit, mēs esam pieraduši pie šīs nekonkrētās un neizzinātās telpas situācijas. Man pašam šķiet ka šī telpa pieder Vecrīgai. Aspāzijas bulvāris ar pa to joņojošiem tramvajiem (nu vismazam agrāk tā bija) šķiet tāds kā jaunais pilsētas mūris, kuru nākas pārvarēt lai tiktu Vecrīgā. Tamdēļ, es uzskatu, ka Teātra laukums ir… Lasīt vairāk »
Gribeju tik piebilst, ka ceru ka Vladis neņems ļaunā, ka izmantoju viņa griezumu kolāžai. Vienkārši šis bija vienīgais darbs kurā BIJA griezums. Būtu gribējies vel kādus trīs griezumus perpendikulāri, bet nu, tas nu tā…pilsētvides dizaina nianses.