CSDD — Arhis produkcija Liepājā

Jau desmito gadu par CSDD telpisko tēlu rūpējas arhitekta Arņa Kleinberga (Arhis) komanda, jauno nodaļu būvniecībai izmantojot vairākkārt pielietojamu un pielāgojamu projektu — konkursā uzvarējušu Arhis darbu.

Pilsētas pievadceļa apbūve ir bistro arhitektūra ar pieļaujamo apskates ātrumu — 70 km/h. Atbilstoši rūpnieciskā romantisma piepilsētai arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) filiāle Liepājā iekļāvusies servisa staciju semantikā. Gāzes uzpildes punkts, benzīntanks, miniatūra rūpnīca un transporta līdzekļu reģistratūra kā vieglo tehnoloģiju kukainīši strīpā sasēduši smagās industrijas zvēru pakājē. Dzeltens sienāzītis — betona ražotne MB, pelēks zirneklītis — CSDD.

Jau desmito gadu par CSDD telpisko tēlu rūpējas arhitekta Arņa Kleinberga komanda. Liepājas filiāle ir jau septītā CSDD būve, kas realizēta pēc birojā Arhis tapuša projekta. Kalkulācijas par CSDD Liepājas nodaļai nomāto telpu uzlabošanu sekmēja lēmumu būvēt jaunu ēku. Jau 1999.gadā tika apzinātas vairāk kā desmit vietas. Stratēģiski izvēlētā novietne atrodas netālu no krustojuma, kur ceļā uz Rīgu maģistrālajai Brīvības ielai pieslēdzas Meldru sāniela. Ēka nu ir brīdinājuma zīme jaunai attīstībai Liepājas buferzonā.

Celtniecībai nelabvēlīgi izrādījās gan inženiertehniskie, gan inženierģeoloģiskie apstākļi. Teritoriju šķērso elektrības augstsprieguma līnija (paralēli Meldru ielai), to ievērojami ietekmē tuvumā esošais Liepājas ezers. Projekta gruntsgabals tika atvirzīts (30 m), norakts un uzbērts (1.5 m), grunts pamatni stiprinot ar ģeotekstila armatūru. Arhitektūras auglība bija mazas slodzes apjoms — vienstāvu būve. Pievadceļa tuvums dod ērtu piebraukšanu visu gabarītu transportlīdzekļiem, ēkas ekspluatācija vienā līmenī — ērtības arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

CSDD Liepājas filiāle ir autonoma ēka, ap kuru kustībā pa apli noris satiksmes dalībnieku kvalificēšana — autovadītāju apmācība un braucamrīku uzskaite. Zirnekļēka tup labiekārtojuma tīmeklī, kam muša mezglā ir treniņu laukums braukšanai pa astoņnieku — atrakcija garāmbraucējiem. Katrai no lielceļa pārredzamajām 3 fasādēm ir nojumju ekstremitātes. Ziemeļos, virzienā uz iebrauktuvi ir galvenā ieeja ar slaidu priekšlaukumu četrdesmit (3 invalīdiem, 3 kursantiem) vieglo automobīļu novietošanai. Dienvidos — numuru salīdzināšanas postenis un stāvvietas diviem smagajiem auto. Rietumu skatā no motorizētās maģistrāles — diemžēl dienesta durvis. Austrumos — vēdlodziņi.

Konstruktīvā vienkāršība un atkailinātā apkalpes tehnoloģija rāda administratīvās arhitektūras raksturu — lietišķa brīvajā stilā. Tā ir utilitāra virsbūve statiskam mehānismam, kam rezerves detaļa ir būvniecības precizitāte. Vieglbetona bloku mūris iekštelpā nokrāsots neapslēpts, ārsienas apšūtas ar dekoratīvu vieglbetonu. Kā uzvalks bez oderes ar tehniski korektām vīlēm. Monolītā mētelītī tērptā rīdzinieka reģionālais radinieks ieģērbts vieglākā betona kārtā — tipveida risinājumā, kurā redzams līdzīgi racionāls, askētisks rokraksts, taču atšķirīgs materiālais stāvoklis. CSDD nodaļu jaunbūvju celtniecībai Latvijā izmanto vairākkārt pielietojamu, pielāgojamu projektu — konkursā uzvarējušu Arhis darbu.

Centriskā plānojuma dominante ir apmeklētāju vestibils kā gaismas akvārijs. Virsgaismas kopņu slūžas šķērž lēzenā jumta plaknes, ekspansīvi akcentējot CSDD pamatprincipu: pakalpojums ir atklāts. Informatīvi izvietoti pa kantaino perimetru, caurredzami visi kabineti. Apdrošināšanas bokss, sekretariāts, reģistrācijas inspektoru spārns, kvalifikācijas eksāmenu bloks un vadības darba telpas, ko nodala labierīcību vai personāla gaiteņi. Interjers ir vīrišķīgi maigs. Asfalta pelēks ar bāldzeltenām joslām — gaisotnes pārejām. Grīdas flīžu klājums populāro autokrāsu tonīšos nomirdz kā nokrituša oriģināldokumenta hologramma.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
0
Lūdzu, komentējietx