Zaķusalas attīstības vīzija. RUUME arhitekti

Gada pirmajā
pusē notika pilsētbūvniecisks konkurss, kura nolūks bija iegūt telpiskā
plānojuma attīstības vīzijas koncepciju aptuveni kilometru garam salas posmas
starp Salu tiltu un TV torni, paredzot tur veidot harmonisku, bet reizē
daudzveidīgu un interesantu pilsētvidi. Konkursā pārliecinoši labākais bija priekšlikums,
kura autori ir RUUME arhitekti sadarbībā ar Ansi Šinki un Jekaterinu Smirnovu.

Zaķusala ir
viena no potenciāli interesantākajām teritorijām Rīgas centra tuvumā. Tā ir
viegli sasniedzama un aptverta ar garām ūdensmalām, kas to padara par vienu no
pievilcīgākajām vietām investīcijām. Neskatoties uz
to, zeme pašlaik ir palikusi bez kādas konkrētas
izmantošanas un ir pilnīgi noslēgta pilsētas daļa.

Attīstot Zaķusalu, Rīgas pilsēta ekonomiski un arī
mentāli var atgūt savu aizmirsto teritoriju. Ar īstajām iniciatīvām un esošo
kvalitāšu uzlabošanu, tai ir potenciāls kļūt par lielisku galamērķi un vienu no
iecienītākajiem dzīvojamiem un rekreācijas rajoniem pilsētā.

Zaķusalas bulvāris

Zaķusalas krastmala, kas pašlaik atrodas salas Ziemeļaustrumu krastā, ir šķērslis gājējiem
draudzīgas un dzīvīgas urbānās vides attīstīšanā. Esošā 45 metrus platā ielas telpa atdala
nākotnes dzīvojamo rajonu no ūdens, atstājot plašu un neaicinošu satiksmes zonu
blakus Daugavai. Jaunajā Zaķusalas attīstības priekšlikumā piedāvāta ielu
sarkano līniju reorganizācija, kur jaunā, galvenā iela – Zaķusalas bulvāris – atrastos
dziļāk salas iekšienē, veidojot apbūves gabalus abās ielas pusēs, gar ūdensmalu.
Šādā veidā apbūvi ir iespējams novietot tuvāk ūdensmalai, veidojot patīkamāku
publiskās telpas mērogu, kas būtu piemērotāks plānotajai 12 stāvu apbūvei,
atļautās 24 stāvu apbūves vietā.

Piekļuves ielas

Visas
piekļuves ielas stiepjas no galvenās ielas (Zaķusalas bulvāra) — Mazās Daugavas virzienā. Katra piekļuves iela
apkalpo dzīvojamo ēku bloku abās ielas pusēs, atstājot dzīvojamā bloka otru
pusi brīvu no automašīnām. Radot šādu vienkāršu satiksmes organizāciju, auto
infrastruktūras telpa ir samazināta līdz minimumam un uz tā rēķina tiek
palielināta zaļā un ūdens telpa.

Kanāli

Zaķusalas
galvenā kvalitāte ir tās ūdensmalas. Projekta priekšlikuma jaunie kanāli no
Mazās Daugavas puses dubultotu krasta līnijas garumu un ienestu ūdensmalas
kvalitātes pie paša durvju sliekšņa vai balkona. Kanāli nodrošina publisku un
privātu piekļuvi ūdenim, telpu laivām un jaunas skatu perspektīvas pret upi.
Katrs nākamais kanāls tiek izrakts pēc attiecīgā apbūves kvartāla pabeigšanas,
padarot būvniecību efektīgu un investīcijas — pakāpeniskas.

Krastmalas

Abi Zaķusalas
krasti būs publiski un pieejami gājējiem, velobraucējiem, skrējējiem,
makšķerniekiem, ūdens transporta lietotājiem. Daugavas krasts būs bruģēta
urbāna promenāde ar ainavu zonām – terasēm, laivu piestātnēm, pakāpieniem pret
ūdeni. Te izvietojas augstāka blīvuma ēkas ar publisku funkciju ēku pirmajos
stāvos.

Mazās Daugavas
krasts ir dabīgi ieslīps un smilšains ar vītoliem un melnalkšņiem. Šai
Zaķusalas pusei ir vakara saule un ļoti maza starume, padarot to perfektu
rekreācijai. Laivu bāze, piestātnes, pludmale un publiskais āra peldbaseins ar
saunām piesaistītu cilvēkus no visas Rīgas.

Publiskās platformas

Teritorijā ir ieviesti trīs lokāli,
gājējiem un velobraucējiem draudzīgi centri — «publiskās platformas», tie
savieno abus Zaķusalas krastus un iezīmē katras attīstības fāzes centru. Līdzās
katrai platformai ir publiskas funkcijas ēku pirmajos stāvos un publiski
pieejams kanāls.

Centrālā publiskā platforma atrodas zemesgabalā, kas ir
rezervēts nākotnes savienojumam ar Lucavsalu. Šī teritorija
ir pietiekami liela, lai pielāgotu gan infrastruktūru, gan urbānās publiskās
telpas funkcijas. Gar centrālo platformu atrodas centrālais kanāls. Tas ir
vienīgais kanāls, kas savieno Daugavu un Mazo Daugavu, atļaujot laivām un ūdens
taksi izvēlēties īsāko ceļu no Lucavsalas – Koju salas virzienā. Tas veidos
pievilcīgu urbāno situāciju un ievērojami palielinās ūdens transporta piekļuves
iespējas.

Ēku tipi

Tiek veidoti dažādi dzīvojamo vienību tipi, lai piedāvātu
dažādus dzīvošanas nosacījumus dažādām iedzīvotāju grupām. Ēku augstums ir no 2
stāviem rindu māju apbūvē (pie Mazās Daugavas), līdz pat 13 stāviem apartamentu
torņu apbūvē (blakus Daugavas promenādei).
Autotransporta satiksme dzīvojamā
teritorijā ir organizēta un tā ietekme samazināta līdz minimumam, padarot
Zaķusalu par vienu no drošākajiem rajoniem bērniem. Visas ēku fasādes ir
orientētas tā, lai katram dzīvoklim būtu skats uz ūdensmalu. Katrs apbūves
zemesgabals ietver publisku, puspublisku un privātu ārtelpu, priekš
dārzniecības un rotaļām, tikšanās reizēm un svinībām, ienesot rajonā kopienas
sajūtu un iepazīstinot ar augstas kvalitātes dzīvesstilu.

Attīstības fāzes

Projekta priekšlikums koncentrējas uz iespēju teritoriju
attīstīt pa fāzēm. Katrā fāzē ir pilnvērtīgs funkciju komplekts, kas sastāv no
publiskās platformas —  fāzes kodola. Reizē ar katru attīstības fāzi, ir arī plānotas papildus
aktivitātes Mazajā Daugavā.  Piemēram projekta
pirmajā fāzē ir paredzēta maza  laivu /
jahtu osta ar piestātnēm, slipiem, jahtu klubu un dažām peldošām kafejnīcām /
restorāniem.Šāda projekta attīstības dalīšana kārtās (virzienā no Salu
tilta) samazinās komerciālos riskus un radīs ieguvumus, sākot ar pirmo investīciju
dienu. Zaķusalas attīstībai ir iespēja celt Rīgas tēlu tādā pašā
līmenī kā citās Ziemeļeiropas galvaspilsētās, kas ir būvētas uz ūdens.

Tehniski ekonomiskie
rādītāji

  • Kopējā zemesgabalu platība — 126 062 m²
  • Apbūves
    laukums — 42969 m2
  • Sāvu skaits  2 – 13
  • Kopējais būvapjoma augstums
    — 48 m
  • Stāvu kopējās (bruto) platības —190 027 m²
  • Lietderīgās stāvu kopējās platības — 146321 m²
  • Ēku būvapjomu kubatūra — 933 542 m³
  • Autostāvvietu skaits — 2417
  • Kopējais autostāvvietu
    skaits teritorijā — 2570

Dalīties ar ierakstu:

0 0 vote
Article Rating
guest
10 Comments
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Inline Feedbacks
View all comments
Miķelis

…logi nobīdās. Apogejs šī paņēmiena pielietojumam Rīgā. Varbūt detalizācija apjomiem nebija vajadzīga, citādi izskatāmies pēc atpalikušiem Eiropas lauķiem?

Aigars

Tas ir pilsētbūvniecisks laukums, kur ieskicēta vīzija par pilsētvides telpu.

Man šķiet ideja ir izdevusies lieliska un tas, ka logi nobīdās ir blusu meklēšana šķirnes sunī.

Miķelis

Vīzija par pilsētvides telpu atgādina " logi nobīdās geto ". Līdzīgi tika izstrādāti tādi mikrorajoni kā Purvciems un Pļavnieki, arī ar vienādiem kompozicionāliem paņēmieniem. Tur gan ēkas tika projektētas tā, lai kodoluzbrukuma gadījumā būtu minimāls upuru skaits.

Par lietu. Rīgā ar 600k iedzīvotājiem, tukšu budžetu, ekonomiku a la Miera kvartāls, sezonālu tūristu pieplūdumu, briesmīgām ielām, diezgan labu bet dārgu sabiedrisko transportu, tranzīta kritumu Rīgas ostā uz Klaipēdas fona – kurš būs tas idiots kas ieguldīs 1 miljardu EUR Zaķusalā?

Ja atbildēsi uz pēdējo jautājumu konkrēti – tad jā – "kvartāls logi nobīdās" ir tas, kas Rīgai vajadzīgs!

Dārts Veiders

Miķeli, Tevis norādītie iemesli, arī liedza noticēt kaut jel kādai šī projekta jēgai, un piedalīties konkursā. Vienīgo jēgu redzu, ka Pasūtītājs pievienoja vērtību zemes gabaliem, lai tos pārdotu dārgāk, tādam pašam nākošajam, kas to vēl kādam iesmērēs, kamēr kāds neieberzīsies, piramīdas stila izklaide.

LR ES fonā(tam starpā likteņa kamerādu) diemžēl izskatās kā tumša nolemtība (http://www.cit…-shifts/396497/).

Miķelis

Arī man tas izskatās pēc Mavrodija MMM piramīdas. Nav skaidrs kāpēc mēs šodien 2016. gadā nopietnām sejām darbojamies pēc " trekno " gadu metodikas – ceļam gaisa pilis. Rīga, atvainojos, bet tuvinās neizprotamam stāvoklim – grausti centrā ( fabrika Vārpa, Tabakas fabrika ), grausti Bolderājā, Vecmīlgrāvī. Blakus graustiem jehoviešu stila reklāmas ar smaidīgām sejām " jaunos projektos". Pie lidostas cels Silīcija ieleju, ieguldīs miljonus, bet ….. Uz vecām konstrukcijām. Nauda pieder zviedriem un krieviem, mikrouzņēmumus tūlīt nokillos un dos naudu startapiem. Pilnīgs kosmoss. Kādi startapi? Pokemonu ķērāji? Izskatās ka esam pa…irsuši veselo saprātu. Ekonomiku virza mazie uzņēmumi, nu vismaz tā… Lasīt vairāk »

Dārts Veiders

Miķel, kaut kā galēja skābe uzmācas (varbūt pārejoši), kas tad nosaka LR stāvokli un tam starpā arhitektūrā? Atbildi taču zini, vai ne? Tas arī pamato kāpēc esam tumšā zona – iedzīvotāju pieauguma jautājumā, kāpēc ar ēnu oikonomiku ir tik plāni iepretim LT,EE, kāpēc laikmetīgās arhitektūra ir tur, kur tā ir, kāpēc jebkas labi iecerēts pārvēršas par birokrātu lamatām utt…

Arhitekti, Miķeli, neko nepadarīs, arhitekti ir degradēti pa 25 gadiem, it visā, sākot ar morāli, uzņēmējdarbības vidi, beidzot ar savu nozīmi sabiedrībā.

Miķelis

Ārēji degradēti, bet mazās pelēkās šūniņas ir vietā. Dārt, domā nespējam ģenerēt pārtikušas valsts konceptu? Tas sevišķi neatšķiras no pilsētplānošanas kuru agrāk mācīja RPI, bet ietver papildus ekonomiku, demogrāfiju, vides zinātni utt. Domāju ka par 1.0 Mio EUR spējam kārtīgu prāta orkānu uzrīkot ;-). Valsts plānošanas klāsteris. VPK. Ko darīt, ja politiķi čemodānus ar kešu staipa apkārt, ministru prezidents runā par grupējumiem, kaut pats savā laikā bija oranžais, un VID ģenerālis neprot deklarāciju aizpildīt. Izskatās pēc Lielās Tūtas. Uzprasam kā Repše mili , EUR ne LVL, bučojam karogus un uzvelkam savas baikeru ādas jakas. Bet ja nopietni, veselais saprāts –… Lasīt vairāk »

JGX

Pārspīlēts haoss un kā citi domā "modernims" bez kopsaucēja. Tomēr blakus arī Rīga – vai tik nebūs pārāk kontrastaini? Kopumā atgādina studentu diplomdarba līmeni. Personīgais viedoklis, varbūt neko nesaprotu no arhitektūras.

v

Pirms komentē, noskaidro, ko latviešu valodā nozīmē "modernisms".

dzilums un vieglums

fantastiski izaicinonšs hidrobūvju projekts. Stabila grunts sākas 25 m dziļumā, Projektā paredzēto kanālu izbūve smiltīs un dūņās ir zemdaugavas stāvvietām pie AB dambja koncertzales līdzvērtīgs arhitektūras sasniegums un hidrobūvnieku sapnis malači! Un žūrija kompetenta.

10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x