Teātra laukums — Alps + Zala

Aizrautīgus vietas identitātes
meklējumus un drīzāk monumentālāku tēlu Teātra laukuma konkursā piedāvāja priekšlikums,
kas ieguva otro vietu. Projekta autori ir kolektīvs, kurā bija apvienojušās ainavu
arhitektes no birojiem Alps un ZALA Landscape Architects.

Welcome
to Riga, Dzintar Kempinski!

Esošā
un vēsturiskā situācija

Vēsturiskā
izpēte liecina, ka Teātra laukums nekad nav bijis apbūvēts. Varam tikai minēt,
ka tā bijusi viena no Rīdzenes upes pietekas vietām. Brīvvalsts laika viesnīcu Roma karam nopostot 1945. gadā, tikai 10
gadus vēlāk 1954. gadā tapusi Staļina laika arhitektūras stilā celtā viesnīca Rīga krāšņa interjerā, bet atstājot
novārtā eksterjeru —
Teātra laukumu, kas veidojies satiekoties Teātra ielai un Teātra bulvārim (tagadējais
Aspazijas bulvāris), jo Latvijas Nacionālās operas nams savulaik bijis Rīgas
Vācu teātris. Laiki mainās, un viesnīcu Rīga nomaina viesnīca Kempinski ar apsveicamu mērķi — radīt pienesumu arī pilsētai — jaunu un sakoptu, cilvēkam, nevis
automašīnām paredzētu publisko ārtelpu.

Laukuma
attīstības un dizaina koncepcija

Laukums vienmēr mainījies līdzi
laikmeta prasībām. Šī ir viena no retajām pilsētvietām Rīgā, kurai piemīt
bērnības smarža, jo šeit saglabājusies viesnīcas Rīga būvniecības laika (50. – 60. gadu) sajūta, iemiesota arī
nostalģiskā grāmatnīcas tēlā. Dažādu laiku simbiozes meklējumi — viens no koncepcijas vadmotīviem.

Koncepta pamatā ir ienest laukumā sauli
latvietim tuvā un ārzemniekam atpazīstamā simbola – dzintara veidā, ko dažādās
pasaules tautās jau izsenis dēvē par saules akmeni. Projektā tā ir monumentāla
tai pašā laikā transparenta, cauru gadu izgaismota, vizuāli levitējoša dzintara
(dzintara oniksa) plātne, vasarā, patstāvīgi mainīgas lamināras ūdens plūsmas
apskalota un atjaunota. Par dzintara pozitīvo enerģiju piesaistošajām un citām
labajām īpašībām zinām daudz. Dzintara onikss tās apstiprina un papildina — tas ir akmens, kam piemīt aizsargājoša
enerģija, tas palīdz atbrīvoties no negatīvām emocijām. Akmens-cīnītājs, kurš
dod spēku sasniegt mērķi un noturēt rezultātu — atspoguļojot Kempinski viesnīcas korporatīvo identitāti un
veidojot labvēlīgu ārtelpas mikroklimatu.

Attīstot saules simboliku, koncepcijas
pamatā ir viesnīcas fasādes kolonādes atspulgs iesegumā. Iesegumu rakstu veido
stilizēts 20.gs. sākuma Rīgas kāpņu telpām raksturīgs grīdas flīžu raksts.

Telpiskā
struktūra, labiekārtojums un kustības organizācija

Laukums sadalīts trīs funkcionālās
telpās: tranzīta telpa, multifunkcionāla telpa un reprezentatīva rekreācijas
telpa.

Tranzīta
telpa

Ārējā perimetrā
paredzēta viesnīcas apmeklētāju transporta zona ar apgriešanās ceļu. Jāpiezīmē,
ka laukums veidots kā vienota viena līmeņa telpa neizdalot ietves un brauktuves
zonas, laukuma mobilitātes dalībnieki kustību kontrolē ar acu skatienu. Zonā
pie Aspazijas bulvāra blakus ietvei — īslaicīga autobusu novietne un attiecīgi
koncentrētāka viesnīcas apmeklētāju kustība paralēli patstāvīgajai laukumu
šķērsojošai tranzīta gājēju kustībai, kas biežāk min ierastos diagonālos ceļus
no operas priekšlaukuma uz «universālveikalu».

Projekta
risinājumā apzināti netiek piedāvāta Aspazijas bulvāra rekonstrukcija, jo
uzskatām, ka bulvārim — kā
vienai no galvenajām Vecrīgai pieguļošajām asīm, ir nepieciešams komplekss stratēģisks
rekonstrukcijas risinājums — to
nesadrumstalojot.

Reprezentatīva
rekreācijas telpa

Laukuma centrālā daļa reprezentatīvi
svinīga ar rekreācijas iespējām. Laukuma centrālais elements — «dzintara» baseins, kas vasarā kalpo kā
izgaismots ūdens objekts, bet ziemā kā gaismas ķermenis. Baseina dekoratīvi
transparentā dzintara oniksa plātne, kas balstīta uz seguma rakstu turpinošas
konstrukcijas levitē virs laukuma līmeņa ~40 cm augstumā, ļaujot ūdenim pār tās
malām krist laminārā plūsmā, sasniedzot zem plātnes esošo sateces baseinu. No
fasādes kolonādes atspulga iesegumā izaug divi monolīta granīta soli abpus
baseinam, kas ir vienīgie stacionārie objekti un ļauj pārējās laukuma zonas
transformēt pēc vajadzības. Ar sezonāli mainīgu augu kompozīciju palīdzību tiek
uzsvērta reprezentatīvā ieejas zona viesnīcā. Augi kārtoti liela izmēra puķu
vāzēs. Apgaismojuma koncepcijas pamatā funkcionālā un atmosfēriskā apgaismojuma
simbioze. Moderni atturīgi funkcionālie gaismas ķermeņi piestiprināti pie
fasādēm izgaismo galvenos tranzīta virzienus. Savukārt laukuma centrā
izgaismots «dzintara» baseins nodrošina laukumu gada garumā ar liegu saules
gaismas mirdzumu.

Multifunkcionāla
telpa

Teritorijai starp «dzintara» baseinu un Vaļņu ielu —
multifunkcionālas izmantošanas raksturs. Šī zona nepieciešamības gadījumā
paredz iespēju izvietot brīvdabas ekspozīcijas, īslaicīgus tirdziņus, kā arī
vasaras kafejnīcas uz esošā seguma. Kā alternatīva iespējama arī kafejnīcu
izvietošana 2,5 metru platā joslā pie grāmatnīcas.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
7 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
.

lielā smilškaste

Boba

Teritorijai starp «dzintara» baseinu un Vaļņu ielu — multifunkcionālas izmantošanas raksturs utt bla bla bla.

Vai nav vienkāršāk tad visu nobruģēt un uztiasīt supermultifunkcionālu laukumu, kurā tad būs tas viss no pieminētā un vēl vairāk. Turklāt varēs transformēt miljons variantos -saliekot stendus, solus, basketbola grozus un skeita kalnus kad un kur gribesies.

NAV  VIENALGA

tad kāda būs atšķirība no jau pašreizējā laukuma? Ka nebūs vairs auto stāvvietu?

uguns

skat. 1. vietas konkursa darbu…

Anna Golubovska

Šis ir vismaz kaut kas špāsīgāks, nekā uzvarētājs. Ja man vajadzētu izvēlēties, kur pasēdēt un iedzert sulu vasarā, izvēlētos šo te variantu, nevis uzvarētājus

DorianGrey

Dekoratīvi un nepraktiski, Lidzīgi kā AstonMartin auto vizenē. Bet nu ja galīgi grib likvidēt jebkuru auto novietošanas iespēju Rīgas centrā-liels solis mērķa virzienā.

"…viesnīcu Roma karam nopostot 1945. gadā, tikai 10 gadus vēlāk 1954. gadā tapusi Staļina laika arhitektūras stilā celtā viesnīca Rīga krāšņa interjerā, bet atstājot novārtā eksterjeru — Teātra laukumu…" Uz vecām Brīvvalsts laika bildēm skaidri redzams "eksterjera" ekspluatācijas veids-telpas PRAKTISKĀ izmantošana.

Ludmila

Ģeniālā Ludviga Bonštedta projektētā Rīgas operas sānu fasāde, uz kuru kā skatuvi orientēts laukums, vispār nav minēta un parādīta projektā, it kā teātris neeksistē. Priekšlikuma autori ir estētiski akli, jo neredz Rīgas operas bezskaņas mūzikas simfoniju ! Laukumam taču ir nosaukums – Teātra laukums. Rīgas opera te ir galvēnā būve, nevis viesnīca.

7
0
Lūdzu, komentējietx