«Laba
publiskā ārtelpa neliek par sevi manīt», — tas ir galvenais vadmotīvs biroja Arhiidea priekšlikumā, kas uzvarēja Teātra laukuma konkursā, piedāvājot samērīgu
telpisko un fonkcionālo organizāciju un nepārspīlētu dizainu kā neitrālu fonu
cilvēku ikdienas gaitām un atpūtai.
Koncepcija
Laukums kā neitrāls fons
apkārtējai arhitektūrai, labiekārtojumam un cilvēkiem, kā monolīta saistviela
starp ēku pirmajiem stāviem blīvajā Vecpilsētas apbūvē. Tas nediktē vienu
uzvedības modeli, bet ir atvērta platforma, kas pielāgojas. Laukuma identitāti
veido tās apkārtējie iemītnieki — viesnīcas portjē, kas brīvi pārvieto bagāžas
ratiņus, brīvdabas grāmatu tirdziņa apmeklētāji un pieguļošo ēku kafejnīcas.
Tas ir kā lina audekls pilsētas gleznai.
Laukums gājējiem
Laukuma līdzšinējā brauktuve tiek
pilnībā aizstāta ar zonu, kur priekšroka gājējiem. Auto transports piegādes
zonā pēc dzīvojamās zonas principa dod priekšroku pārējiem telpas lietotājiem.
Tas panākams ne tikai ar ceļa
zīmēm, bet arī ar ieseguma materiāliem. Autobraucējam nonākot laukumā, dizaina
valoda vēstī, ka tas atrodas gājēju zonā. Braucamās daļas granīta plātņu segums
tikai pēc faktūras atšķiras no gājēju zonas materiāla un ir pilnībā atšķirīgs
no Aspazijas bulvāra asfaltbetona ieseguma.
Aspazijas bulvāris
Teātra laukums skatāms ciešā
saistībā ar Aspazijas bulvāri. Arī ielas telpā braucamā daļa tiek samazināta,
atvēlot vienu 3.0 m platu auto joslu un vienu 1,5 m platu velo joslu katrā braukšanas virzienā. Tādējādi tiek palielināta
kopējā gājēju zona ielas telpā un samazināta distance, kas gājējiem veicama,
šķērsojot ielu. Tiek paredzēta jauna marķēta gājēju pāreja, kas savieno abas
ielas puses ar tramvaja pieturas salu.
Viens līmenis
Būtiska vadlīnija laukuma
labiekārtošanā ir viena līmeņa principam. Izvairoties no tradicionālu ietvju
paaugstināšanas pret pārējo ielas un laukuma telpu, tiek nodrošināta vispārēja
vides pieejamība.
Laukuma segumam pielietojamas
granīta plātnes, kas viegli kopjamas un nerada fiziskus šķēršļus gājējiem.
Plātnes ieklājamas regulārā taisnstūra rakstā visā laukuma platībā, veidojot
neitrālu fonu labiekārtojuma elementiem un vizuālu laukuma vienotību.
Mazās arhitektūras formas
Autotransporta trajektorijas tiek
papildus iezīmētas ar norobežojošiem stabiņiem, kas nepieļauj transporta
kustību gājēju zonā un informē gājēju par auto klātbūtni.
Laukuma apgaismošanai paredzēts
izvietot laternas, kā dizains atvasināts no vēsturiskajām Rīgas gāzes laternām
ar T veida plauktu kāpņu piesliešanai. Laternas
izkārtotas paralēli garākajām laukuma malām, veidojot papildus akcentu ieejai
Vecpilsētā.
Programma — pielāgojamība
Laukuma programmas vadlīnijas ir
pielāgojamība un pieejamība. Gājēju kustības stratēģija paredz brīvu plūsmu
visā laukuma platībā visos virzienos. No fundamentāliem izbūves objektiem bez
stabiņiem un laternām, nākotnē paredzams vēl tikai piemineklis laukuma centrā,
kas veltīts teātra vai grāmatu tēmai.
Vēsturiskās ietves daļā
paredzētas divas zonas — kafejnīcu galdiņu zona un minimālā gājēju tranzīta
zona starp galdiņiem un laternu rindu. Kafejnīcu galdiņu risinājumi atstājami
pirmo stāvu apsaimniekotāju ziņā. Pret Hotel Rīga ieejas mezglu paredzēta
taksometru īslaicīgās apstāšanās zona. Starp to un Aspazijas bulvāri — velo
novietnes.
Laukuma daļā pret Vecpilsētu
paredzēta mainīgās funkcijas zona. Ar īpaši veidotiem labiekārtojuma elementiem
iespējams izveidot vidi dažādiem notikumiem. Iespējams veidot gan regulāru solu
rindu gar vienu laukuma daļu, atstājot tā vidus daļu brīvu, gan iekārtojumu
specifiskiem notikumiem — tirdziņiem, izstādēm u.c.
Teātra laukums skatāms ciešā
saistībā nevis ar Aspazijas bulvāri, bet ar Rīgas operas tēlu ! Teātra laukums nav transporta būve. Teātra laukums ir vērsts pret teātra sānu fasādi, kur ierakstīta arhitektonisko elementu bezskaņas melodija. Bet šajā variantā Rīgas operas fasāde ir pat aizsegta ar kokiem, lai neviens to mūziku neredzētu. Rīgas opera ir Rīgas pilsētas vizītkarte, mūsu lepnums. Unikālā romantisma laikmeta būve ir izsvītrota no Rīgas arhitektūras vēstures?