Radošo pakalpojumu centrs Rēzeknē — Jaunromāns & Ābele

Konkursā 2.vietu ieguvušā darba Kulaineits autori Jaunromāns un Ābele — piedāvā radošo pakalpojumu centru veidot kā brīvstāvošus apjomus ap gājēju rampu, katru centra funkcionālo telpu grupu iemitinot savā «cimdiņā».

Projekta novietne un koncepcija

Projekta koncepcija paredz maksimāli izmantot izsauļoto dabīgā reljefa straujo kritumu, jauno apbūvi novietojot Br.Skrindu ielas tuvumā, ieturot iespējamo telpisko distanci no pilskalna apjoma. Jaunā apbūve veidota kā atsevišķu skulpturālu būvapjomu kompozīcija, apzināti izvairoties no viendabīga un skatus aizsedzoša risinājuma. Telpiskā kompozīcija ietver salīdzinoši nelielas ēku grupas, kas izklaidus izvietojas kalna nogāzē, saglabājot tradicionālo Rēzeknes centra mazstāvu apbūves blīvumu un paverot jaunus skatpunktus uz bagātīgo jumtu ainavu. Piedāvāto kompozīciju var salīdzināt ar cimdu, kuru pievilcīgu padara skaists ieadīts ornamenta raksts, bet siltumu dod adījuma viendabīgums un nepārtrauktība, līdzīgi katru funkcionālo telpu grupu apņem viendabīgas apdares čaulas.

Ēku kompozīcijas mugurkaulu — galveno asi veido gājēju ceļš — rampa, pa kuru tiek pārvarēts 12m reljefa kritums un no kuras iespējams piekļūt visām centra funkcijām. Gājēju ceļam — rampai ir svarīga pilsētbūvnieciska funkcija — tā kalpos kā jauns pilsētas daļu savienojums, kas līdz šim bija norobežotas ar stāvo nogāzi, un tas vienlaicīgi nodrošinās cilvēku plūsmu sabiedriskajām funkcijām — kafejnīcai, restaurācijas galerijai un veikaliņiem.

Funkcijas un plānojums

Centra programma ietver daudz un atšķirīgas funkcijas, kuras ir izdevies sagrupēt funkcionālo saišu atbilstošā secībā, izvairoties no iespējamiem kompromisiem vai liekām savienojošām palīgtelpām. Būvapjomu kārtojuma struktūra ļauj variēt un, nepieciešamības gadījumā, mainīt telpu lielumus un daudzumu, nezaudējot kopējo kompozīciju. Gājēju ceļš — rampa nodala funkcionāli ekstraverto, reprezentatīvo telpu grupas, kas ir pieejamas visiem iedzīvotājiem un Rēzeknes viesiem un no kurām paveras gleznains skats uz pilskalna nogāzi un vēsturisko pilsētas daļu, un funkcionāli intravertās telpu grupas, kuru lietotāji būs bērni, skolēni un jaunieši kā nodarbību apmeklētāji, to skolotāji un restaurācijas speciālisti.

Vistuvāk pilskalnam un autostāvvietām izvietots tūrisma informācijas centrs, suvenīru un antikvariāta veikaliņi, virs kuriem novietojas radošo industriju telpu grupa, turpinot ceļu augstāk, seko restaurācijas centra izstāžu zāle, kas tieši savienota ar apakšējā līmenī esošajām restauratoru darbnīcām un noliktavām. Tad, ejot augšup pa rampu, seko kafejnīca 2 stāvos, no kuras paveras visgleznainākais skats pāri pilskalnam uz visu pilsētu, un kura ir pieejama gan tieši no centru telpām, gan ar atsevišķu ieeju no gājēju ceļa — rampas. Blakus Br.Skrindu ielai izvietots dienesta viesnīcas apjoms 5 līmeņos, no kuriem divi stāvi integrēti reljefā, un virs ielas atzīmes risināts 3—stāvu apjoms, kas iezīmē šo pilsētai svarīgo kompleksu Br.Skrindu ielas apbūvē.

Savukārt galvenās ieejas centra lietotājiem uz funkcionāli intravertajām telpu grupām risinātas no iekšēja laukuma, kurš atveras dienvidu virzienā ar skatu uz pilskalnu, un ir sasaistīts ar plānoto Rēzeknes upes promenādi pa gājēju un veloceliņiem. Radošā centra iekšējā laukuma rietumu pusē izvietotas restaurācijas darbnīcu, laboratoriju un noliktavu telpas, kuras savienotas ar 2. līmenī esošo izstāžu zāli un tālāk — ar kafejnīcu un radošo industriju telpām — funkcionāli ekstraverto, reprezentatīvo telpu grupu.

Pagalma austrumu pusē atrodas centra lielākā telpu grupa — bērnu, skolēnu un jauniešu centra telpas, kas izvietotas vairākās brīvstāvošās ēkās, kas savienotas ar stiklotu ātriju, nodrošinot vienlaicīgu visa centra starptelpu pārskatamību un veicina mijiedarbību starp dažādajām nodarbību klasēm, kā arī pilda izstāžu zāles un uzgaidāmās zāles funkcijas. Tuvāk pilskalnam izvietotas programmā paredzētās 28 nodarbību telpas. Tās ir izkārtotas četros vizuāli atšķirīgos apjomos 2 līmeņos, kas, precizējot telpu funkcijas un nozīmi, ļautu telpas zonēt sīkāk pa apjomiem un līmeņiem — mūzikas māja, mākslas māja utml.

Vēl 1. līmenī novietojas aktu zāle, semināru telpa, administrācijas telpas, garderobe, paredzētās palīgtelpas un tualetes. Noliktavām un remontstrādnieku telpām, administrācijai un vairākām nodarbību telpām/ darbnīcām ir paredzēta arī otra piegādes ieeja ar piebraucamo ceļu. Aktu zālei ir iespējams izveidot atsevišķu izeju tieši uz iekšējo laukumu, kā arī, lai nodrošinātu nepieciešamo dienasgaismu — paredzēti virsgaismas logi 2. līmeņa — terases pārsegumā. Nodarbību centrs ir pa iekštelpu savienots ar 3. un 4. līmenī esošo ēdināšanu — kafejnīcu/restorānu. 2. stāva līmenī izvietojas arī aerobikas, horeogrāfijas un trenažieru zāles ar ģērbtuvēm, dušām un saunām. 3. stāva līmenī izvietotas jauniešu centra telpas un konferenču telpa. Pārvietošanās starp līmeņiem paredzēta gan pa kāpnēm, gan liftiem, nodrošinot iespēju telpām piekļūt cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Dažādu daudzskaitlīgāku pasākumu, sanākšanu un akciju īstenošanai paredzēts līdztekus aktu zālei izmantot iekšējo laukumu vasarā un ātriju ar stiklotu jumta daļu — sliktos laika apstākļos.

Transporta un labiekārtojuma risinājumi

Galvenā piekļūšana jaunajam centram paredzēta no Dārzu ielas puses. Projekta priekšlikums paredz daļēji transformēt esošo autostāvvietu un labiekārtojumu — pilskalna priekšā sasējot Latvijas ziedu pļavu, kas, mūsuprāt, vislabāk piestāvētu šai vēsturiskajai vietai, un maksimāli samazināt ar asfaltbetonu iesegto laukumu. Tiek saglabāts esošais stāvlaukums autobusiem, bet vieglo automašīnu stāvlaukums tiek pārcelts tuvāk informācijas centram, tādējādi samazinot asfaltēto laukumu pilskalna priekšā. Pavisam paredzētas vietas 39 vieglajām automašīnām, 2 invalīdu autostāvietas un stāvlaukums 9 autobusiem. Darbiniekiem paredzētas papildus 3 autostāvvietas, piebraucot pie skolēnu centra un 2 pie dienesta viesnīcas. Esošo grāvi paredzēts paplašināt, labiekārtot tā krastus un vizuāli atklāt savienojumu ar Rēzeknes upi, Krasta ielas un otra piebraucamā ceļa šķērsojumā veidojot jaunus tiltiņus.

Kājāmgājēji centram var piekļūt gan no Dārzu/Krasta ielas krustojuma, gan no Br.Skrindu ielas. Gājēju iela — rampa kalpo kā jauns Raiņa/Skrindu/Dzirnavu ielu savienojums ar Dārzu/Pils ielām, kas nodrošinās gājēju plūsmu un tādējādi ierakstīs centru pilsētas ikdienas ritmā. Kafejnīca/restorāns centra 4. līmenī būtu loģisks noslēgums skaistai pastaigai pa Rēzeknes upes promenādi, ko papildinātu saulrieta vērošana pār pilsētu vakariņojot… Centrs ir ļoti draudzīgs riteņbraucējiem, jo visas līmeņu starpības projektētas bez pakāpieniem, bet izmantojot rampas.

Piegāde/apkalpošana jaunajam centram paredzēta no trim pusēm. No pilskalna autostāvvietu puses tiek nodrošināta piegāde informācijas centram un veikaliņiem, kā arī restaurācijas centram plānots speciāls piegādes pagalmiņš. Savukārt, pārbraucot pāri pilskalna grāvim, ir iespēja piekļūt bērnu/jauniešu centra noliktavām, administrācijai un nodrošināt specifisku piegādi austrumu puses 1. stāva nodarbību telpām, kā arī nodrošināt pārējo centra telpu apkalpi. No Br.Skrindu ielas paredzēta piegāde dienesta viesnīcai un kafejnīcai/restorānam, kurai ir nodalīts virtuves pagalmiņš. Gājēju rampu iespējams izveidot tā, lai nepieciešamības gadījumā vienā virzienā pa to var pārvietoties piegādes/avārijas transports, bet ikdienā autosatiksmei rampa ir slēgta.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
guest
12 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Jap.

Šis tiešām ir labākais no šiem trijiem darbiem.

tāpēc

būtu interesanti redzēt ari pārējos četrus darbus.

losangelos

Man arī šis darbs patīk vislabāk. Mājiņas sēž ainavā kā bekas. Mājīgi.

10 tramvajs

šis man liekas liidziigi dārzu kooperatīvam ziedonis, droši vien izbūvēt arī dārgi, man patīk SZK, nedaudz līdzīgi kā iepriekš bet idejiski forši

žoržs

Neiedziļinoties plānos, vairāk vērtējot kompleksa tēlu, kā arī grafisko pasniegumu, tieši šis projekts liekas vispatīkamākais un jēdzīgākais.

Jap.

Šis tiešām ir labākais no šiem trijiem darbiem.

jap.

SAALS darbā – viens mīnuss ir tas, ka ir viens vienots apjoms, kurš gaismu dabū tikai no viena sāna, iekšējās telpas dabū tikai virsgaismas. Rezultātā ir krietni samazināta vizuālā saikne ar ārtelpu. – šāds objekts ir svešķermenis esošajā pilsētas struktūrā, jo apkārtējās vides mērogs ir sadrumstalotāks. Lai arī tas ir piesegts ar zāli (uz ko šoreiz uzķērās A.Skujiņa), tomēr šim apjomam cauri un pāri pārkāpt nevarēs. SZK pilnībā var piekrist Žoržam, plus mehāniska cirkuļa kompozīcija, brrr. J&Ā – ar savu mērogu vislabāk iekļaujas vidē, jo veidots atsevišķu ēku pudura veidā, ir caurredzams, tāpat kā situācijas plānā redzamā blakus esošā apbūve.… Lasīt vairāk »

tāpēc

būtu interesanti redzēt ari pārējos četrus darbus.

losangelos

Man arī šis darbs patīk vislabāk. Mājiņas sēž ainavā kā bekas. Mājīgi.

KU 001

Projektiņš jau arī skaists, bet man, personīgi, jau ir apnicis daudz kur redzētie šie lēzeno jumtu, viengabalainie siena saplūst jumtā sižetiņi. Vizualizācijās jau skaisti, bet dzīvē nez cik pārliecinoši tas neizskatītos! 🙂

10 tramvajs

šis man liekas liidziigi dārzu kooperatīvam ziedonis, droši vien izbūvēt arī dārgi, man patīk SZK, nedaudz līdzīgi kā iepriekš bet idejiski forši

Jap.

Vēlreiz jautājums:

Interesanti, ka par šādu konkursu nekas netika dzirdēts, vai to rīkoja kāds privāts investors? Laikam līdzās ārzemju žurnāliem būs jāpasūta visu mazpilsētu un ciematu avīzes un brošūras, lai arī uzspīdētu tā veiksme ieguldīt savu artavu kādā no perifērijas klusajiem konkursiem. Būs lielāka konkurence, būs interesantāk visiem, celsies kvalitāte, hehe.

Ja to ir rīkojusi pašvaldība, tad kārtējo reizi tas viss noticis tā klusi, klusi, kā jau ziemassvētkos.

12
0
Lūdzu, komentējietx