Pasažieru terminālis — Arhis

Pateicoties Rīgas Pasažieru ostas nosacīti nelielajam izmēram un ekskluzīvajam novietojumam pašā pilsētas centrā, mēs šo teritoriju redzam kā Daugavas labā krasta publiskās telpas pilnvērtīgu sastāvdaļu. Pat neraugoties uz ostas funkcijas izteikti industriālo raksturu, piedāvājam veidu kā šo vidi humanizēt, integrējot to topošajā krastmalas apbūves un labiekārtojuma struktūrā un radot maksimāli atvērtu, visiem cilvēkiem ērti pieejamu, draudzīgu un interesantu rekreācijas vietu pilsētā.

Idejas «mugurkauls» — gājēju promenāde

Vairāku līmeņu, labiekārtota un apzaļumota promenāde paralēli upes krastam nodrošina gājēju plūsmu atdalīšanu no transporta ceļiem un ērtu maģistrāļu šķērsojumu pilsētas vēsturiskā centra virzienā. Uz šīs garās ass «uzvērti» — pasažieru termināļa komplekss un viesnīcas apjoms pussalas Z galā. Tālāk šķērsojot Daugavas atteku, lineārā struktūra veido jaunu savienojumu ar Andrejsalu, bet tās turpinājumam pretējā virzienā piekļaujas perspektīvie apbūves kvartāli gar koriģēto Eksporta ielas līniju. Paceltās gājēju laipas nodrošina plašu vizuālo saikni ar pilsētas ainavu un upi, kuru vairs neaizsedz ostai specifiski slēgtā teritorijā krastmalas 20 m zonā.

Pakāpeniskas attīstības iespējas

Mūsu priekšlikumā konkursam atvēlētajā teritorijā ir paredzēti divi galvenie scenāriji būvniecības veikšanai kārtās:

  • jaunais pasažieru terminālis — viesnīca — termināļa iespējamā attīstība Z virzienā;
  • viesnīca — jaunais pasažieru terminālis — termināļa iespējamā attīstība Z virzienā.

Jāņem vērā, ka jaunā termināļa apjoms neskar esošo pasažieru ostas ēku un celtniecības laikā tā var turpināt pildīt savas funkcijas. Arī gājēju promenādes daudzlīmeņu laipas var izbūvēt pakāpeniski, sekojot kompleksa celtniecības dalījumam kārtās.

Ostas teritorija

Vienkāršs funkcionālais zonējums ar ērtu un loģisku navigācijas risinājumu. Skaidri nodalīta publiski atvērtā jeb brīvi pieejamā daļa no ostas slēgtās teritorijas, vienlaikus saglabājot publiskās telpas viengabalainību visas pussalas garumā. Automašīnu uzkrāšanās un kontroles līnijas izkārtotas strikti lineārās joslās — sākumā zem termināļa ēkas un tālāk atklātā laukumā ostas Z galā. Tur arī ierīkota zona RO-RO kravu novietošanai. Termināļa priekšlaukumā ieplānota autobusu stāvvieta, apmeklētāju vieglā autotransporta stāvlaukumam atvēlēta vieta zem ēkas tiešā ieejas tuvumā.

Terminālis

Pasažieru ieejas organizētas no diviem līmeņiem. No zemes līmeņa ieejas, kas izvietota blakus apmeklētāju autostāvvietai ar liftu vai eskalatoru var pacelties līdz centrālajai ieejas hallei. Termināļa galvenā ieeja paredzēta no otrā līmeņa (+4,50 m) platformas, kurai pieslēdzas viena no daudzlīmeņu promenādes laipām un gājēju tilta atzars no pilsētas. Zemes līmenī vēl izvietoti transporta muitas un drošības kontroles punkti, piegādes telpas, bagāžas tehniskās telpas, kā arī ieejas mezgls kruīza kuģu pasažieriem. Otrā stāva divi līmeņi (+4,50 m un + 6,00 m) atvēlēti ieejas vestibilam uzgaidāmajai zālei ar reģistrācijas, drošības kontroles, bagāžas nodošanas un saņemšanas zonām. No uzgaidāmās zāles caur savienojošo tiltu plānota prāmju pasažieru iekāpšana/izkāpšana. Pie stiklotās fasādes ostas pusē, visā tās garumā, trešā stāva līmenī (9,50 m) ieplānota izstieptas formas kafejnīca, kas sadalīta divās daļās — publiski brīvi pieejamajā un tikai prāmja pasažieriem paredzētajā. Palielinoties pasažieru plūsmai, tālākā nākotnē pastāv iespēja palielināt termināļa kapacitāti, izbūvējot ēkas turpinājumu Z virzienā.

Kompleksa tēls

Asociatīvais aspekts — ūdens vizma, mirgoņa, vibrācija, viļņošanās — kā vienojošs motīvs visam kompleksam. Mūsdienīgais aspekts — aktīva, atraktīva, daudzslāņaina, jaunu sajūtu, emociju uzpildīta, dinamiska apkārtnes uztvere.

Cilvēciskais aspekts — relaksējoša, pilsētnieciski moderna, bet romantiska ­­— brīžiem sentimentāla un brīžiem skarba pastaiga, skrējiens, brauciens ar velosipēdu vai skrituļslidām pa jauno realitāti. Jauna, nebijusi Rīga. Telpiskais aspekts — jaunas dimensijas pilsētas telpā, parks uz termināļa jumta, zaļās daudzlīmeņu promenādes dažādās izpausmes, jauni skatu punkti uz pilsētu.

Definētā apkārtnes izpētes zona

Lai sasniegtu viengabalaina, kvalitatīvi augstvērtīga pilsētbūvnieciska ansambļa izveidi gar Daugavas krastmalas posmā no Jūras pasažieru ostas līdz Vanšu tiltam, piedāvājam sekot idejai, kas paredz:

  • daudzlīmeņu promenādes turpinājumu 11. novembra krastmalas virzienā;
  • perimetriāla principa kvartālu apbūvi ar divstāvīgiem pagalmiem, kas atvērti pret upi un pieslēdzas promenādes augšējam līmenim;
  • zem labiekārtotajiem publiskajiem pagalmiem zemes līmenī izvietojamas auto stāvvietas;
  • pacelto gājēju ceļu papildina atsevišķi atzari Eksporta ielas netraucētam šķērsojumam un regulāri izvietoti vertikālo komunikāciju mezgli dažādo pārvietošanās lī
    meņu sasaistei.

Papildinājumi konkursa nolikuma kontekstā

Apzaļumošanas koncepcija balstās uz trīsdeminsiju parka izveidi, kas seko daudzlīmeņu gājēju promenādes līnijai, kur zemes līmenī ir paredzēts iekārtot bērnu spēļu laukumus un aktīvās sportošanas zonas. Ostas krasta līnijas nostiprināšana veicama saskaņā ar inženiertehniskās izpētes slēdzieniem un ieteikumiem. Krastmalas nogāzi pret pilsētu paredzam veidot kā apzaļumotas terases, kas atvieglos to ekspluatāciju un pilnībā saskan ar mūsu ideju par teritorijas publisko pieejamību un izmantojamību.

Teritorijas apgaismojuma risinājuma pamatā ir uzsvērti izgaismota lineārā daudzlīmeņu gājēju promenāde ar tās konstrukcijā integrētām laternām. Papildus tam zem gājēju laipām iebūvēti gaismekļi teritorijas izgaismošanai zemes līmenī. Gājēju laipu un celiņu iesegumam izmantoti līdzīgas tonalitātes dažādi materiāli — impregnēta koka brusas, betons, granīta bruģis, klinkera bruģis. Aktīvās atpūtas zonās vietām paredzēts speciāls amortizējošs gumijas pārklājums. Ostas piebraucamajiem ceļiem un industriālās zonas laukumiem izmantojams asfaltbetona iesegums.

Fasādes

Terminālis — jumts kā zaļš terasēs veidots parks pret pilsētu, kas labi redzams arī no Daugavas puses — no kuģu klāja augstuma. Parku šķērso gājēju promenādes augšējais līmenis. No viļņveidīgo terašu vertikālajām plaknēm dienas gaisma ieplūst termināļa interjerā, bet vakarā uzgaidāmās zāles gaismas zigzag veida rakstā izceļ apzaļumotās terases. Ar plašu, bet atturīgu stiklojumu trīs stāvu augstumā ēka pilnībā atvērta pret ostas krastmalu, demonstrējot savu funkcionālo sūtību — kuģu satiksmes apkalpošanu.

Viesnīca — fasādes pret caurejošo promenādi jeb hoteļa iekšējo pagalmu atgādina zvejnieku laivas korpusa iekšpusi — relatīvi blīva, tumša koka apdare, kuru uzirdina redeļu iestarpinājumi viesnīcas gaiteņu izgaismošanai. Kontrastā visas ārējās fasādes ir stiklotas viļņoti vibrējošā manierē, demonstrējot ūdens rotaļīgo dabu. Ziemeļnieciski atturīgo krāsu paleti fasādēs kompensē to dinamiskā un ekspresīvā formu valoda.

Viesnīca

Gājēju laipu līnija 9 m augstumā it kā sašķeļ ēkas apjomu divās paralēlās daļās, paliekot vidū starp abiem izstieptas formas korpusiem, lai tālāk turpinātu ceļu pāri Daugavas attekai uz Andrejsalu. Abās pagalma pusēs pieejams hoteļa publiskais stāvs (3. no zemes līmeņa) ar SPA un komerctelpu funkciju. Augstākajos stāvos izvietotas 200 viesnīcas istabas. Pirmie divi ēkas līmeņi ir vienoti — zemākajā iekārtota klientu autostāvvieta, tehniskās un piegādes zonas, kā arī neliels viesu ieejas vestibils, bet augstāk (+4,50) galvenais viesnīcas vestibils ar recepciju, restorānu/bāru, konferenču zālēm un citām palīgtelpām. Plānota arī neliela pazemes līmeņa telpa — laivu garāža — ar tiešu piekļuvi upei caur speciāli izveidotu kanāla posmu, kas vienlaikus iezīmē robežu ostas muitas zonai.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
10 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Artūrs

Tilts uz Andrejsalu arī labs, zviedri pa taisno var aiziet uz Riga Spirits & Wine Outlet 🙂

jtd

Varbūt derētu padiskutēt, cik attaisnoti no klimatiskā viedokļa Rīgā (Latvijā) būtu šādas daudzlīmeņu gājēju estakādes un tilti augstu virs zemes/ūdens līmeņa (jahta pa apakšu brauc cauri). Ja esmu gatavs piekrist, ka, piemēram, CPH, neskatoties uz viņu slapjumu, tas ietu cauri un tiktu aktīvi izmantots, tad par dzimtās zemes vējiem, saliem un sniegiem ir pretējas domas.

Mutulis

Pilnība piekrītu viedoklim par "gaisa dārziem" mūsu klimatiskajos apstākļos.

Dunduks

manuptrāt, strādātu arī šeit, ja vien būtu kurp iet… (vai arī tad, kad būs, kur iet).

seņa

šitas projekts nošāvis graizi ar tām ņirbošajām laipām. nevar saprast pa kurām un kur ir jāiet. negribas virsū kāpt jo bail apmaldīties.

Artūrs

Tilts uz Andrejsalu arī labs, zviedri pa taisno var aiziet uz Riga Spirits & Wine Outlet 🙂

jtd

Varbūt derētu padiskutēt, cik attaisnoti no klimatiskā viedokļa Rīgā (Latvijā) būtu šādas daudzlīmeņu gājēju estakādes un tilti augstu virs zemes/ūdens līmeņa (jahta pa apakšu brauc cauri). Ja esmu gatavs piekrist, ka, piemēram, CPH, neskatoties uz viņu slapjumu, tas ietu cauri un tiktu aktīvi izmantots, tad par dzimtās zemes vējiem, saliem un sniegiem ir pretējas domas.

Mutulis

Pilnība piekrītu viedoklim par "gaisa dārziem" mūsu klimatiskajos apstākļos.

Dunduks

manuptrāt, strādātu arī šeit, ja vien būtu kurp iet… (vai arī tad, kad būs, kur iet).

seņa

šitas projekts nošāvis graizi ar tām ņirbošajām laipām. nevar saprast pa kurām un kur ir jāiet. negribas virsū kāpt jo bail apmaldīties.

10
0
Lūdzu, komentējietx