Vakar, 14.decembrī, Rīgas pilsētas Arhitekta kolēģijas sēdē tika apspriesta Andrejsalas un Eksportostas rajona attīstības projekta Riga Port City koncepcija. Tā paredz, ka teritorija tiks attīstīta vairākos posmos un pirmais no tiem būs Andrejsalas (39 ha) attīstība, kas varētu ilgt 10 — 15 gadus.
«Koncepcija parāda teritorijas maksimālās attīstības iespējas — apbūves blīvumu, ēku izvietojumu, transporta risinājumus un citus aspektus. Taču turpmākajā plānošanas un projektēšanas procesā detalizēti tiks izsvērts katrs kvadrātmetrs un katras ēkas arhitektoniskais risinājums, lai jaunā pilsētas daļa dabīgi iekļautos un papildinātu Rīgas transporta, vides un telpisko struktūru», saka SIA Jaunrīgas attīstības uzņēmums valdes priekšsēdētājs Valters Māziņš.
Paredzēts, ka Riga Port City dažādu tipu dzīvokļu platības un ar tiem saistītie sociālo pakalpojumu objekti aizņems 65% no visas apbūves platības, 20% platības tiks būvēti biroji un viesnīcas, tirdzniecības objekti, restorāni, kafejnīcas un citas ēkas. Komercplatības aizņems līdz 10%, bet kultūras un izklaides objekti 5% platības. Andrejsalā kultūras un izklaides objektu īpatsvars būs daudz lielāks — līdz pat 9%.
«Šis attīstības projekts uzlabos pilsētvides kvalitāti kopumā. Pilsētnieki iegūs estētiski un funkcionāli sakārtotu Daugavas krastmalu, apjomīgu zaļo zonu, jaunas darba un atpūtas vietas. Andrejsalas attīstība atslogos Rīgas vēsturisko centru no liela mēroga darījuma funkcijām, bet daudzveidīgo kultūras un mākslas iestāžu izveide, sekmēs pilsētas konkurētspēju un veicinās tūrisma attīstību», norāda V. Māziņš.
Andrejsalas un Eksportostas rajonā paredzēta samazināta privātā autotransporta plūsma, akcentējot tieši sabiedriskā transporta izmantošanu. Tiks veidots jauns ielu tīkls, attīstīta sabiedriskā transporta sistēma (jaunas tramvaja līnijas un autobusu maršruti), kā arī ieviesti Rīgā jauni sabiedriskā transporta veidi — ūdens taksometri, pārceltuves un citi. Nozīmīgā teritorijas daļā tiks veidota vienota publiskās ārtelpas vide ar augstām dizaina kvalitātes prasībām, kur priekšroka tiks dota gājējiem un velosipēdistiem. Jauns publiskās ārtelpas risinājums būs speciālu dēstu audzētavu izveide.
Lai nodrošinātu Daugavas krastmalas daudzveidīgu izmantošanu, tiks veidoti ūdens virsmai pietuvināti gājēju celiņi, peldošas platformas, kuras varēs izmantot sporta, kultūras un atpūtas pasākumiem. Kopējais labiekārtojamās krastmalas garums ir 6 km, tajā skaitā 2 km Andrejsalā.
Riga Port City attīstības koncepcija ir izstrādāta balstoties uz rūpīgi veiktu izpēti par sociāli ekonomiskajiem, ģeogrāfiskajiem apstākļiem un ekosistēmu Latvijā, kā arī prognozējot valsts ekonomisko izaugsmi un novērtējot Rīgas pilsētas attīstības iespējas un tendences. Vispusīgi izanalizēti infrastruktūras un transporta jautājumi, kā arī citu valstu pieredze attīstot bijušās ostu teritorijas.
Teksts: Dace Jase, Jaunrīgas attīstības uzņēmuma sabiedrisko attiecību vadītāja
Galvenie fakti par Riga Port City projektu
- Projekta attīstītājs — SIA Jaunrīgas attīstības uzņēmums. Uzņēmums dibināts 2001. gadā. 1,24% SIA Jaunrīgas attīstības uzņēmums kapitāldaļu pieder Rīgas Brīvostas pārvaldei un 98,76% — norvēģu uzņēmumam Port Pro AS.
- Koncepcijas izstrādātāji — Riga Port City attīstības koncepciju izstrādājis) arhitektu birojs Office for Metropolitan Architecture (OMA), inženierkompānija OVE ARUP & Partners Ltd. un ainavu arhitektūras birojs Inside Outside.
- Attīstāmā platība — Andrejsala (39 ha) un Eksportostas rajons (84 ha). Kopējā Riga Port City projekta platība 123 ha.
- Realizācijas laiks — Riga Port City projekta realizācija paredzēta vairākos posmos, no kuriem pirmais būs Andrejsalas (39ha) attīstība, kas varētu ilgt 10—15 gadus. Projekta otro kārtu Eksportostas rajonā plānots īstenot 25 gadu laikā.
- Attīstības priekšlikums — izveidot daudzfunkcionālu un augstvērtīgu pilsētas apbūves teritoriju, kas kļūtu par papildinājumu Rīgas vēsturiskajam centram, iekļaujot kopējā attīstībā vērtīgākos industriālā mantojuma objektus. Īpaša uzmanība projektā tiek veltīta vides kvalitātes uzturēšanai, kā arī laikmetīgās mākslas un kultūras vērtību iedzīvināšanai Andrejsalā.
- Teritorijas sadalījums — 3 joslas un 6 zonas. Katra no zonām plānota ar savu identitāti, atmosfēru un centrālām ēkām (piemēram, Laikmetīgās mākslas muzejs, konferenču centri, dizaina skola u.c.).
- Plānotais apjomu sadalījums — dažādu tipu dzīvokļu platības un ar tām saistītie sociālo pakalpojumu objekti aizņems 65% no visas apbūves platības, 20% platības tiks būvēti biroji un viesnīcas, tirdzniecības objekti, restorāni, kafejnīcas un citi, komercplatības aizņems līdz 10%, bet kultūras un izklaides objekti — 5%. Andrejsalā kultūras un izklaides objektu īpatsvars būs daudz lielāks — līdz pat 9%. Teritorijā plānots izveidot aptuveni 25000 autostāvvietu dažāda veida auto novietnēs.
- Publiskā ārtelpa — plānots veidot vienotu publisko ārtelpu sistēmu ar plašu gājēju promenādi gar Daugavu, kas būs pieejama ikvienam, dārziem, parkiem, spēļu laukumiem un citām labiekārtotām teritorijām. Nozīmīgā Riga Port City daļā tiks veidota publiskās ārtelpas vide, kur priekšroka tiks dota gājējiem un velosipēdistiem.
- Apbūves platība — maksimāli iespējamā apbūves platība 2,7 miljoni kvadrātmetru (m2). Andrejsalā paredzēts realizēt 0,7 miljonus kvadrātmetru.
- Apdzīvotība — 65 000 iedzīvotāju un ap 80 000 darbinieku.
- Plānotās investīcijas — vairāk nekā 1 (viens) miljards eiro.
smuki protams, bet nu dienvidu gals tātad mirs un rīga atkal paliks bez tāda jauniešu urbānistiskās kultūras mezgla kāds šobrīd ir dienvidu galā. bet nu savādāk smuki un grandiozi.
principā izskatas pēc jauna "krutā rajona" kādi palasot iepriekšējos rakstus tepat kaut vai top daudz kur tuvākajā apkārtnē.
kur pēc 20 gadiem rīgā varēs vēlā vasaras vakarā pustumsiņā aiziet pasēdēt pie daugavas ūdens ne sterilā un ne izlaizītā vidē un morāli relaksēties vai vienkārši pabaudīt vecās ( tagadējās ) rīgas paliekas, sēžot uz aplupušas krāsas soliņa vidē starp ex-industriālām ēkām uz nelīdzena asfalta? būs jābrauc lidz bolderājai laikam he he.
pastāvēs, kas pārvērtīsies
Tepat a4d var salīdzināt divus autorus, papucīti-OMA un dēlēnu -SG.
Te arī nerodas šaubas saistībā ,teorēma-tās pierādījums-un izmantojums praksē.
Galaprodukts neuzdod jautājumu.
manliekas ka tas ir koolhaas redzejums. vai ir vel kads variants bez shi
isteniba jau nav slikts ., bet bishk parblivets un vieta nakotne kur biezajiem dzivot un maukt nagus citiem, tas ir visiem radoshiem cilvekiem
Why cities without gays and rock bands are losing the economic development race.
http://www.was…5.florida.html
Vai kaads ir arii speejiigs atbriivoties no vispaareejas sajuusmas vaaliem un apskatiit so projektu normaali – profesionaali – kritiski?
Jo Kuulhaasam, tapat ka visiem citiem, ir projekti (un tiesi lieli pilseetbuuvnieciski projekti), kas izraadiijusies vienkaarsi neveiksmiigi. Varbuut vajag atmest provinciaalo sajuusmu par cilveekiem no zurnaalu vaakiem un saakt profesionaali diskuteet par to, kas Riigu Andrejsalaa sagaida?
Nu tad beidzot, kaut kas sakarīgs
khmmm…. profesionāli man nekad nav sanācis, bet nu… var mēģināt. pirmkārt jau andrejsala i tāda vieta, kur jābūt galīgam āpsim, lai kaut ko sačakarētu. vieta pati par sevi jau ir milions. oma nav āpši. vīzija – viss izskatās štokos, buferzonas starp veco i jauno, jauno i daugavu ievērtētas. it kā arī loģiski. tas, par ko visvairāk vaimanā – ka nebūs kas to andrejsalu apdzīvo. phhh… buļļa kaka. masu psihoze, lai tik pabļautu. ta ka runa neiet par andrejsalu, ta atkal visi sauc – eeeee, rīgā nav a klases biroju, rīgā nav tādu un tādu dzīvokļu. domāju, ka satraukties var ne… Lasīt vairāk »
Gan Kulhāzs, gan šamējais, abi grib par katru cenu man logiem priekšā nolikt biroju un komercijas kluci, bet es taču neko sliktu viņiem neesu izdarījis 🙁 Starp citu, dzīvokli pirku tieši tāpēc, ka ir perfekc skac uz Eksportostu!!!
Klau, bet kā tad ir arī Rīgas raksturu un tai raksturīgajiem (t.i., tā ir mūsu vērtība) humānajiem mērogiem? Es pieņemu, ka debesskrāpji ir ok atsevišķās pilsētas vietās (sliecos gan domāt, ka tiešām dažās, pāris, nevis katrā stūrī, kā šobrīd Att.pl paredz). Bet kas notiek ar šīs debesskrāpju modes (kā kaut kā ļoti īpaša un pilsētu izceļoša) pārdzīvošanu? Cik redzēts un dzirdēts, tie ir visu. Nekas īpašs jau nav. Un – vai salīdzinoši mazākstāvīgas iespējas, lasītājprāt, ir alternatīvas? Un vai Andrejsala nebūtu viena no labākajām vietām (tuvu centram), kur tādām alternatīvām parādīties? Atšķīrībā no WAT man gan jautājumu arī par kvalitāti… Lasīt vairāk »
Kas ir humāns mērogs? Skaista frāze savas gaumes uztiepšanai?
Nu jā – man tā grūti spriest, jo klātienē šo priekšlikumu neesmu redzējis. Manuprāt, būtisks ir jautājums par pilsētas intenitātes izmaiņām. Pasaulē ir pietiekoši daudz negatīvu piemēru. Un šādas situācijas labot ir daudz grūtāk, nekā novērst plānojot – līdz ar to mans vēlējums – lai intensitāte pieaug atbilstoši pilsētas iespējām, lai tur varētu Dzīvot cilvēki – un nevis tikai tādēļ, ka viņiem tur ir birojs, kurā strādāt un kur saņemt kaut cik cilvēcīgu algu, bet arī tādēļ, ka Rīga būtu patīkama iedzīvotājam (haha – subjektīvāk laikam vairs nevar… jeb varbūt – tas ir pat ļoti objektīvi?). Vai vide, kurā Tu… Lasīt vairāk »
Diezgan spariigi iet. Tas labi. Daudzas sveariigas teemas sheit tika iekustinaatas. Piesviediishu savu santiimu. 1) Sakaraa ar Andras komentaaruu. Domaaju, ka virziens ir visnotal konstruktiivs. Shis projekts, no pirmaa acu uzmetiena, gan neizskataas no tiem "sliktaakajiem" OMA darbiem. Tas, ko vajadzeetu patureet praataa ir fakts, ka Andrejsala, savaa pilseetvides buutiibaa, ir Tabula Rasa. OMA pieredze shajos jautaajumos ir diezgan plasha. Tas kur es 100% piekriitu, ir doma, par nopietnas izpeetes nepieciesamiibu. Ir nepieciesams noskaidrot, kas buutu jazin, lai jaunbuuveejamo pilseetas dalu vareetu iesaistiit blakus esosajaa kontextaa un kaa to labaak izdariit. 2) Maarci. Vards "humaans" , vismazam dizainaa, ir tikpat… Lasīt vairāk »
..gribētos redzēt to viņu rūpīgi veikto izpēti par sociāli ekonomiskajiem, ģeogrāfiskajiem apstākļiem un ekosistēmu Latvijā. Un arī Rīgas pilsētas attīstības iespēju un tendenču novērtējumu.
Diez kā tas atspoguļojas projektā.
http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-t.fb4pfgd.info <a href="http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-h.fb4pfgd.info">6bc74f3 af13f20774fc79ea2f85e3248 </a> [url]http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-b1.fb4pfgd.info[/url] [url=http://6bc74f3af13f20774fc79ea2f 85e3248-b2.fb4pfgd.info]6bc74f3af 13f20774fc79ea2f85e3248[/url] [u]http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-b3.fb4pfgd.info[/u] 57d12818c724def9553d777cb 035c034
smuki protams, bet nu dienvidu gals tātad mirs un rīga atkal paliks bez tāda jauniešu urbānistiskās kultūras mezgla kāds šobrīd ir dienvidu galā. bet nu savādāk smuki un grandiozi.
principā izskatas pēc jauna "krutā rajona" kādi palasot iepriekšējos rakstus tepat kaut vai top daudz kur tuvākajā apkārtnē.
kur pēc 20 gadiem rīgā varēs vēlā vasaras vakarā pustumsiņā aiziet pasēdēt pie daugavas ūdens ne sterilā un ne izlaizītā vidē un morāli relaksēties vai vienkārši pabaudīt vecās ( tagadējās ) rīgas paliekas, sēžot uz aplupušas krāsas soliņa vidē starp ex-industriālām ēkām uz nelīdzena asfalta? būs jābrauc lidz bolderājai laikam he he.
pastāvēs, kas pārvērtīsies
Tepat a4d var salīdzināt divus autorus, papucīti-OMA un dēlēnu -SG.
Te arī nerodas šaubas saistībā ,teorēma-tās pierādījums-un izmantojums praksē.
Galaprodukts neuzdod jautājumu.
manliekas ka tas ir koolhaas redzejums. vai ir vel kads variants bez shi
isteniba jau nav slikts ., bet bishk parblivets un vieta nakotne kur biezajiem dzivot un maukt nagus citiem, tas ir visiem radoshiem cilvekiem
Why cities without gays and rock bands are losing the economic development race.
http://www.was…5.florida.html
Vai kaads ir arii speejiigs atbriivoties no vispaareejas sajuusmas vaaliem un apskatiit so projektu normaali – profesionaali – kritiski?
Jo Kuulhaasam, tapat ka visiem citiem, ir projekti (un tiesi lieli pilseetbuuvnieciski projekti), kas izraadiijusies vienkaarsi neveiksmiigi. Varbuut vajag atmest provinciaalo sajuusmu par cilveekiem no zurnaalu vaakiem un saakt profesionaali diskuteet par to, kas Riigu Andrejsalaa sagaida?
Nu tad beidzot, kaut kas sakarīgs
khmmm…. profesionāli man nekad nav sanācis, bet nu… var mēģināt. pirmkārt jau andrejsala i tāda vieta, kur jābūt galīgam āpsim, lai kaut ko sačakarētu. vieta pati par sevi jau ir milions. oma nav āpši. vīzija – viss izskatās štokos, buferzonas starp veco i jauno, jauno i daugavu ievērtētas. it kā arī loģiski. tas, par ko visvairāk vaimanā – ka nebūs kas to andrejsalu apdzīvo. phhh… buļļa kaka. masu psihoze, lai tik pabļautu. ta ka runa neiet par andrejsalu, ta atkal visi sauc – eeeee, rīgā nav a klases biroju, rīgā nav tādu un tādu dzīvokļu. domāju, ka satraukties var ne… Lasīt vairāk »
Gan Kulhāzs, gan šamējais, abi grib par katru cenu man logiem priekšā nolikt biroju un komercijas kluci, bet es taču neko sliktu viņiem neesu izdarījis 🙁 Starp citu, dzīvokli pirku tieši tāpēc, ka ir perfekc skac uz Eksportostu!!!
Klau, bet kā tad ir arī Rīgas raksturu un tai raksturīgajiem (t.i., tā ir mūsu vērtība) humānajiem mērogiem? Es pieņemu, ka debesskrāpji ir ok atsevišķās pilsētas vietās (sliecos gan domāt, ka tiešām dažās, pāris, nevis katrā stūrī, kā šobrīd Att.pl paredz). Bet kas notiek ar šīs debesskrāpju modes (kā kaut kā ļoti īpaša un pilsētu izceļoša) pārdzīvošanu? Cik redzēts un dzirdēts, tie ir visu. Nekas īpašs jau nav. Un – vai salīdzinoši mazākstāvīgas iespējas, lasītājprāt, ir alternatīvas? Un vai Andrejsala nebūtu viena no labākajām vietām (tuvu centram), kur tādām alternatīvām parādīties? Atšķīrībā no WAT man gan jautājumu arī par kvalitāti… Lasīt vairāk »
Un šis ir riktīgi jautājums, bez apgalvojuma klātbūtnes.
Jaunās, rīdzinieciskās Rīgas meklējumos, lai raistītu domas starp jums, lielai daļai arhitektu!
Kas ir humāns mērogs? Skaista frāze savas gaumes uztiepšanai?
Es to definēt tik labi nemācēšu, lai arī, manuprāt, humāniem mērogiem ir visai pašsaprotams skaidrojums. Lai arī ļoti svarīgi (novērtējot kādā mērā celtne ir humāna) ir arī tas, cik atbilstoši, pieejami un labiekārtoti tiek veidots ielas līmenis, lai tur būtu iespējams un patīkami uzturēties. Tas ir, nedomāju tikai par mērogiem kā tādiem, kuri noteiktu cik ēka ir cilvēcīga. Tikko uzradu vienu man interesantu interviju, varbūt tā tāda šķitīs arī Tev, Gati. Tur minēti arī kritēriji ēku cilvēcīgumam. Nesaku, ka viedoklis tajā pilnīgi atspoguļo manu viedokli. Kā jau minēju, neesmu vēl pietiekami izzinājis, lai būtu kategorisks, ieņemot konkrētu nostāju par viena… Lasīt vairāk »
1. Jūsu atsauksme uz autoritāšu viedokļiem konkrēti KKK sakarā (kreisais krasts saproties) nebūt nevar attiekties uz Andrejsalu, tādā gadījumā to var attiecināt uz jebkuru jauno Rīgas centru. 2. Ko Jūs visi kā uzmedoti par tiem skrāpjiem (apjomiem), šī pati pilsētbūvnieciskā struktūra spēs darboties, gan 2-3 stāvu apbūvē, gan 5-7 (RVC dominējošais augstums), gan skrāpju apbūvē. Beigu beigās šeit viedokļiem apmainās arhitekti, tā ka svarīgāki ir plāni un shēmas, nevis smukbildītes, tas ka VK kompānija tās ir izlikušas, tas ir tikai pulsa taustīšanai priekš VOX POPULI. 3. Ja ievērosiet, ir divi lieli etapi, pirmais, kas norādīts 5-15 gadi (realitātē 10-25 gadi),… Lasīt vairāk »
Piebilde šim brīdim. Tajā saitē ir divu, cik zinu, tad labu un slavenu arhitektu viedokļi par Rīgu kā tādu, nevis tieši par kreiso krastu. Kreisajam krastam tur tiešām nav nekāda sakara un to es galīgi negribēju uzsvērt. Norādot uz šiem citātiem, vēlējos dzirdēt arhitektu viedokli par šo citātu būtību (+Lejnieka komentārā iekš Arhitektūras gada aptaujas arī līdzīga doma +arī Bandarīns līdzīgi izteicies), jo neba nu sagadīšanās šie minētie cilvēki piemin, ka Rīgai ir kas īpašs tās mērogos un stuktūrā, kas pats par sevi ir vērtība. Es kā arhitektūras interesents tāpat kā daudzi mani draugi, jaunie arhitekti, uzskatām par svarīgu un… Lasīt vairāk »
Nu jā – man tā grūti spriest, jo klātienē šo priekšlikumu neesmu redzējis. Manuprāt, būtisks ir jautājums par pilsētas intenitātes izmaiņām. Pasaulē ir pietiekoši daudz negatīvu piemēru. Un šādas situācijas labot ir daudz grūtāk, nekā novērst plānojot – līdz ar to mans vēlējums – lai intensitāte pieaug atbilstoši pilsētas iespējām, lai tur varētu Dzīvot cilvēki – un nevis tikai tādēļ, ka viņiem tur ir birojs, kurā strādāt un kur saņemt kaut cik cilvēcīgu algu, bet arī tādēļ, ka Rīga būtu patīkama iedzīvotājam (haha – subjektīvāk laikam vairs nevar… jeb varbūt – tas ir pat ļoti objektīvi?). Vai vide, kurā Tu… Lasīt vairāk »
Diezgan spariigi iet. Tas labi. Daudzas sveariigas teemas sheit tika iekustinaatas. Piesviediishu savu santiimu. 1) Sakaraa ar Andras komentaaruu. Domaaju, ka virziens ir visnotal konstruktiivs. Shis projekts, no pirmaa acu uzmetiena, gan neizskataas no tiem "sliktaakajiem" OMA darbiem. Tas, ko vajadzeetu patureet praataa ir fakts, ka Andrejsala, savaa pilseetvides buutiibaa, ir Tabula Rasa. OMA pieredze shajos jautaajumos ir diezgan plasha. Tas kur es 100% piekriitu, ir doma, par nopietnas izpeetes nepieciesamiibu. Ir nepieciesams noskaidrot, kas buutu jazin, lai jaunbuuveejamo pilseetas dalu vareetu iesaistiit blakus esosajaa kontextaa un kaa to labaak izdariit. 2) Maarci. Vards "humaans" , vismazam dizainaa, ir tikpat… Lasīt vairāk »
http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-t.fb4pfgd.info <a href="http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-h.fb4pfgd.info">6bc74f3 af13f20774fc79ea2f85e3248 </a> [url]http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-b1.fb4pfgd.info[/url] [url=http://6bc74f3af13f20774fc79ea2f 85e3248-b2.fb4pfgd.info]6bc74f3af 13f20774fc79ea2f85e3248[/url] [u]http://6bc74f3…f20774fc79ea2f 85e3248-b3.fb4pfgd.info[/u] 57d12818c724def9553d777cb 035c034
..gribētos redzēt to viņu rūpīgi veikto izpēti par sociāli ekonomiskajiem, ģeogrāfiskajiem apstākļiem un ekosistēmu Latvijā. Un arī Rīgas pilsētas attīstības iespēju un tendenču novērtējumu.
Diez kā tas atspoguļojas projektā.