Nacionālā teātra piebūve — TRĪS ARHITEKTŪRA un SUDRABA ARHITEKTŪRA

Ažūra ‘koku stumbru’ kolonāde un stiklojums — centieni saplūst ar parku, veidojot ciešu vizuālo saikni starp parka ārtelpu un vestibilu iekštelpu, kā arī smalka sasaiste ar vēsturisko ēku apjomos un materiālos, — biroju TRĪS ARHITEKTŪRA un SUDRABA ARHITEKTŪRA priekšlikums Nacionālā teātra piebūves konkursā, kas ieguva 2. vietu. Viņu darba apakšvirsrakstā likts latīņu teiciens “Dum spiro, spero” (Kamēr elpoju, tikmēr dzīvoju) — devīze, ar kādu 1897. gadā Rīgas pilsētas II teātra, tagadējā Nacionālā teātra ēkas konkursā startējis un uzvarējis arhitekts Augusts Reinbergs.

Dum spiro spero

Esošā Nacionālā teātra ēka, lai gan atrodas pilsētai svarīgu un noslogotu ceļu krustpunktā, ir iesēdināta parkā. No apkārt esošajiem daudzstāvu namiem tā atšķiras ar izteikti monumentalitāti un zemu, horizontālu būvapjomu gleznaini saplūst ar parka ainavu, reizē kontrastējot ar smacīgo un skaļo Krišjāņa Valdemāra ielas satiksmi.

Jaunā teātra piebūve risināta kā saruna starp parku un pilsētu. Piedāvātais apjoms, respektējot bulvāra loka apbūves tradīcijas, iejūtīgi iesēdināts starp alejas kokiem un konceptuāli turpina koku stumbru tēmu arhitektūrā. Piebūves būvapjoms veidots, to kompozicionāli un funkcionāli dalot divos apjomos, kas kārtoti viens virs otra. Pamata apjomā kārtotas telpas, kam nepieciešams divu stāvu augstums — darbnīcas, noliktavas un ‘black-box’ zāle, kā arī apmeklētāju vestibils ar balkonu.

Augšējais apjoms atkāpjas no zemesgabala robežas, veidojot terasi ar skatu pār pilsētas kanālu un parku. Šis apjoms ir no viegla, zaļa kapara, asociatīvi sasaucoties ar koku lapotnēm, kas to ieskauj. Piebūves apjomu kompozīcija un fasādē izmantoto krāsu gamma veido atsauci uz vēsturisko teātra ēku, kā arī turpina parka stāstu un iekļaujas apkārtējā parka vidē.

Teātra ēkas piebūve ar jau esošajām ēkām veido izteikti garu fasādes fronti pret ielu un parku. Vēsturiskās ēkas fasādes veidotas dekoratīvi ornamentālas, salaužot ēkas lielo mērogu. Jaunās piebūves fasādēs izmantotie ‘koku stumbri’— dzelzs kolonnas, kā arī stiklotie atvērumi aiz tām sadala garo fasādes fronti un sapludina ēku ar apkārt esošo koku aleju. Kolonnas ēkas perimetrā izvietotas ar atkāpi no sienām un stiklojuma, tādējādi radot dziļuma sajūtu.

Apmeklētāju galvenā ieeja ēkā paredzēta caur segtu āra galeriju Simtgades alejas pusē. Kāpnes un ieejas panduss kalpo kā alejas lineārās sajūtas turpinātājs. Caur vējtveri apmeklētāji nokļūst plašā vestibilā, kur skatam paveras interjera ‘sirds’ — organiskas formas balkons un kāpnes ar siltu ozolkoka apdari. Kāpnes savieno ieejas vestibilu ar pagraba stāvā esošajām garderobēm un tualetēm, kā arī ved uz balkonu un kafejnīcu, kas atrodas ēkas trešajā stāvā. No kafejnīcas paredzēta izeja uz terasi, no kuras paveras unikāls skats uz Kronvalda parku.

Vestibils nodrošina piekļuvi ne tikai ‘black-box’ zālei, bet ir savienots ar mēģinājumu zāli, dodot iespēju zāli izmantot mazākām izrādēm. No ieejas vestibila apmeklētāji nokļūst ‘black-box’ zāles apejā — 4 metrus plašais, stiklotais gaitenis nodrošina ieeju zālē no visām telpas pusēm. Stiklotā apeja teātra izrāžu starplaikos funkcionē kā vestibila paplašinājums, no kura paveras skati uz parku. Apeju iespējams pilnībā aptumšot ar rullo tipa black-out žalūzijām.

Ēkas masīvo iekšējo būvapjomu ieskauj ažūra ‘koka stumbru’ kolonāde un stiklojums. ‘Stumbrus’ veido dažāda diametra tērauda kolonnas, kas kodinātas gaiša misiņa/kapara tonī. Nesošās kolonnas ar lielāko diametru izvietotas galerijas iekšpusē – uz tām balstās terase ar integrētu margu. Savukārt, mazākā diametra kolonnas ir izkārtotas unikālā rakstā; tās veido pasīvu noēnojuma sistēmu un atraktīvu gaismēnas spēli. Fasādes apdares kolonnas ir viegli veidojama modulāra konstrukcija un sastāv no metinātiem tērauda cauruļu posmiem.

 

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
9 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Armands

ŠIs ir mans favorīts. Drosmīgs, moderns, ar atsauci uz vēsturi, bet neizliekas kas nav… nav turpinājums vecam, ir papildinājums un kas jauns. Paldies par novērtējumu, pelnīta 2 (man prātā pirmā) vieta.

Miķelis

Atsauce uz vēsturi. Esi redzējis Rema Kolhāsa Prada fondazione Milānā? Ar atsauci uz vēsturi, bet pilnīgi citu izpratni par to kas ir vērtīgs un saglabājams. Tā ir vieta uz kuru vajadzētu nekavējoties doties visai Sudraba arhitektūrai, lai pamācītos. Tur starp citu šobrīd lieliska izstāde “Sarkofāgs”, kuru savukārt vajadzētu apmeklēt organizācijai kas agrāk saucās VKPAI. Latvieši ir provinciāli un tādi arī paliks, ja iestigs savā EGO atspulga apmīļošanā. Latviešu preču stacijas Sarkofāgs , starp citu, ir vieta kuru nevajadzētu īpaši nevienam rādīt – visi mazas tautas kompleksi kā uz delnas;) Sākot ar naudas atmazgāšanā pieķertiem Lieldraugiem. Bet pievilkšu mazliet tuvāk uz… Lasīt vairāk »

Armands

Mēs varam runāt par projektiem, viņu veiksmēm un neveiksmēm. Cilvēki kas ir aiz tiem projektiem, lai paliek. Nepatīk var neiet uz Hanzas perona pasākumiem.

Kā darbs Hanzas perons jā, ir sarkofāgs, bet bez šī sarkofāga viss tas kas ir iekšā neeksistētu. Šeit nepamet sajūta.. ka katrs vēsturiskais mm ir ļoti aprūpēts. Mums daudz daudz mājās ir pelnījušas šādu skurpulozu atieksmi un taktu.

Miķelis

Es teiktu – pāraprūpēts, un tā ir parasta preču stacija ar blakus iebūvētām jaunām sliedēm veco vietās un dīvainu vagonu iekštelpās. Prada Foundazione RK atstāj tikai detaļas un struktūru – logus, pārsegumus, vietām ieliek jaunu segumu ( koka klučus ), nelulinās – vidēja izpildījuma kvalitāte – un blakus uzceļ briljantu jaunu apjomu, kur izvietot moderno mākslu ar lielisku skatu uz pilsētu. Telpa, kura liek smaidīt un labsajūtā krekšķināt, kaut vietām tek jumts un lielie stiklojumi, bet Tu saņem pilnvērtīgu Arhitektūras satori, Tu baudi arhitektūru līdz pat tualetēm, kuras varbūt nemaz kā tādas nenolasās, Tu atrodies vecā un jaunā simbiozē, kur… Lasīt vairāk »

Miķelis

Jo galvenais šai pasaulē ir dzīve, savas patības atrašanas ceļš, ceļojums bezgalībā un Arhitektūra ir tikai labs ceļabiedrs, pavadonis, nekas vairāk. Viegls vējš, kurš cauri gadsimtiem mums palīdz un pūš mūs uz priekšu. Māksla kas zūd un sadrūp, bet atklāj kaut ko no bezgalīgā, kas mūs visus sagaida. Tieši tik vienkārši, nepiespiesti un detaļās atraisīti. Sarkofāgi nesola nākotni, tie atņem tagadni, kas ir esības esence.

Miķelis

Un pats galvenais – PARKS NEVAR KALPOT kā VADMOTĪVS ĒKAS TĒLAM. Tas ir pilnīgi aplami, kopš senās Grieķijas laikiem ēkas, būves ir cilvēka prāta radīta harmonija, kuras radīšanai tiek izmantoti dabai pretēji telpas organizācijas likumi, dabas daudzveidību izmantojot atsevišķās detaļās, ornamentos, apdares materiālu struktūrā utt. Arhitektūra ir cilvēka saprāta radīta māksla, kura organizē telpu, mēģinot piešķirt tai vienlaicīgi laicīguma un pārlaicīguma dimensiju, izmantojot dabai piemītošas formas, ritmu, visbeidzot Visumā spēkā esošās matemātiskas sakarības, tās sublimējot un radot arhitektūras darbu. Vēlreiz – PARKS NEVAR KALPOT kā VADMOTĪVS ĒKAS TĒLAM, jo parks jau ir cilvēku roku radīts veidojums, līdz ar to mēs… Lasīt vairāk »

Armands

Jebkas var kalpot, koncertzālei Latvija bij glezna ar ledus kalniem (ne Ventspilī), par iedvesmu var kalpot apbūves noteikumi (big vankuveras ēka).. vai putna ligzda.. olimpiskais stadions…

Miķelis

Parks, – cilvēka radīta struktūra, līdz ar to izmantojot to par iedvesmas avotu – iznāk Sarkofāgs. Gluži kā ar Preču staciju.

Miķelis

Sarkofāgu arhitektūra norāda uz nācijas zemapziņas bailēm no jaunā – Mākslas muzejs – sarkofāgs ar zelta dekorējumu, JRT – sarkofāgs Smiļģa garam, Preču stacija – sarkofāgs necilai utilitārai būvei. Prada Fondazione ir ļoti asprātīga izstāde, tapusi sadarbībā ar Vīnes Vēstures muzeju. Izstādes centrā – žurkas sarkofāgs, autientisks no Ēģiptes. Ko žurka paņemtu līdz aizkapa dzīvē? Un tad vesels lērums mākslas darbu, ļoti asprātīgi atlasīti. Briljanta izstāde, ļoti iesaku visiem vēstures faniem;)

9
0
Lūdzu, komentējietx