Otro vietu konkursā Miera ielai 2 ieguva apvienība Standardsituation. Projekts Rīgas ritmi piedāvā iespēju saglabāt publisko telpu, papildinot to ar platformu otrā stāva līmenī. Dinamiskais stūra apjoms interpretē Rīgas vēsturiskā centra, īpaši jūgendstila apbūves kontekstu, kā arī ēkas īpašo novietni piecu ielu krustojamā.
Esošā situācija
Šobrīd stūri Brīvības ielas
telpā raksturo nesakārtotība un neskaidrība. Zemes gabals ir privāts,
bet ikdienā tas izmantots kā sabiedriska tranzīta un pulcēšanās
vieta. Tomēr vietai nav sabiedriskas pilsētvides plānojuma vai
labiekārtojuma, kas dotu identitāti un padarītu to par sabiedrisku
laukumu.
Projekts piedāvā risināt vietu kā vienotu veselumu, ko
veido ielas stūris (publiskā telpa) un jaunbūvējamā ēka (daļēji
publiskā telpa/ privāta telpa). Te nepieciešama laba sadarbība starp
investoru un pilsētu, lai izveidotu mūsdienīgu pilsētvidi, kura
respektē gan sabiedrisko lietojumu, gan privātās intereses.
Apkārtējās
apbūves kontekstu veido gan izteiksmīgi stateniskā jūgendstila paraugi
— ēkas Brīvības ielā 83 un 85, gan funkcionālisma tradīcijās ieturētā
ēka Brīvības ielas pretējā pusē. Nozīmīga loma ir arī Dailes teātrim,
kura priekšlaukums būtiski palielina projektējamās ēkas nozīmi pilsētas
telpā.
Sabiedrība un pilsētplānošana
Koncepcijas
pamatā ir topošās ēkas, pilsētvides un apkārtējās sabiedriskās telpas
mijdarbība. Projekts paredz atstāt neapbūvētu lielāko daļu no ēkas
platības ielas līmenī un piedāvā to veidot par publisko telpu.
Atvērtajā
jaunās ēkas pirmajā stāvā ir paredzētas ieejas birojos, tirdzniecības
vietās un veikaliņos, tāpat te ir integrētas sabiedriskā transporta
pieturas, kioski un paredzēta vieta ielu mākslai un performancēm.
Projekts
paredz Brīvības un Miera ielas stūrī izveidot publisku skatu platformu
otrajā līmenī, tādejādi «dubultojot sabiedrisko telpu» šajā krustojumā.
Tā ir kā cilpa, kas savienota ar uzeju gan no Brīvības gan no Miera
ielas puses. Terase iecerēta kā skatu platforma un neliela kafejnīca,
kuras darbību nodrošina jaunās ēkas otrajā stāvā paredzētais restorāns.
Kļūstot par īpašu iezīmi Rīgas pilsētvidē, terase simbolizētu pilsētas
un attīstītāju veiksmīgu sadarbību sabiedrības labā.
Ēkas arhitketūra un dominante
Dailes
teātra priekšlaukums ļauj ēku Miera ielā 2 veidot kā vertikālu
dominanti. Stūra apjoms interpretē Rīgas jūgendstila mantojumu un ēkas
novietni piecu ielu krustojumā.
Projekts tiecas atbildēt uz jautājumu:
Kas ir pilsētbūvnieciska kvartāla dominante nozīmē 21.gadsimta demokrātiskas pilsētas pilsonim?
Tas
noteikti nav objekts, bet drīzāk gan subjekts (vide vai ambience). Tas
nav vīrišķīgs varas apliecinājums pilsētās. 19.gs. un 20.gs ir pagājis
un totalitārie stūra varas simboli — cilindri, torņi un citu abstraktu
formu krāvumi vairs neatbilst mūsdienu demokrātisku pilsētu pilsoņu
ideāliem.
Ēka piedāvā piedzīvojumu — vizuālu un telpisku,
skulpturālu un funkcionālu, publisku un personīgu, pilsētbūvniecisku un
arhitektonisku, kā ēkas lietotājiem, tā pārējiem pilsētas iedzīvotājiem.
Projekts
piedāvā Rīgai mūsdienīgu ēku, kas respektē vēsturisko pilsētvidi un
interpretē tās īpašo pilsētbūvniecisko situāciju. Jaunā ēka respektē
Brīvības un Miera ielas kvartālu apbūvi, dzegu ausgtumu un apjomu,
vienlaikus nekopējot vēsturiskos stilus, bet papildinot ar mūsdienīgu
un tikai šai vietai oriģinālu risinājumu.
Ēkas formveides
pamatā ir pilsētai raksturīgās jumtu ainavas interpretācija. Rīgas
jumti ir interesanti un ne velti tie bieži tiek saukti par pilsētas
piekto fasādi. Perimetrāls apbūvei raksturīgās fasāžu dzegas un silueti
kļūst par galvenajiem kompozīcijas elementiem. Jauno ēka veidota kā
jumta ainavu ar kulmināciju uz ielu stūra. Piecas konstruktīvas joslas
— pieci stilizēti jumta raksturi piecu ielu krustojumā saplūst vienā,
apspēlējot Rīgas ritmus jeb vienu no atraktīvākajiem Rīgas stūra
akcentiem.
SZK projekts ir sausāks un pie reizes masīvāks. Arī izraisa šaubas eja no Brivības uz Miera ielu. Nu arī akustiskās zāles variācija uz jumta
Šajā priekšlikuma ir dzīvas formas tas izskatas daudz atklātāk. Arī formu vāloda daudz svaigāka un interesantāka.
"… interpretē Rīgas vēsturiskā centra, īpaši jūgendstila apbūves kontekstu" – ir nu gan īpatnējs Brīvības ielas/jūgenda "konteksta" redzējums…
koncepts ir ekspresīvs, toties kompozīcija pieļauj saulesgaismas iespīdēšanu pagalmā, atšķirībā no szk
Žēl, ka ekspresīvā forma tikai 2d, bet ne 3d ”burbulis” pretskatā no krustojuma, varētu sanākt pavisam ”coolīgi”.
Jūs to domājat nopietni vai tiešām ņirgājaties?
Ko tu bēdā, nav”kastu un kluču neokubisma” arhitektūra ir vide,apstākļi, konteksts, ja konteksts prasa izpildās dažāda arhitektūra , bet ja konteksts ir tāds konkrēts, tāds arī tas paliek. Manuprāt arhitektūra nav modes prece, bišīt dārgas modes preces, lai mainītos pa sezonai (kaut vai piecgadei)
Žēl, ka ekspresīvā forma tikai 2d, bet ne 3d ”burbulis” pretskatā no krustojuma, varētu sanākt pavisam ”coolīgi”.
Jūs to domājat nopietni vai tiešām ņirgājaties?
Es to tiešām domāju nopietni.
Nedomāju, ka mēs pilnībā esam nokļuvuši ”kastu un kluču neokubisma” arhitektūras laikmetā… 😉
Ko tu bēdā, nav”kastu un kluču neokubisma” arhitektūra ir vide,apstākļi, konteksts, ja konteksts prasa izpildās dažāda arhitektūra , bet ja konteksts ir tāds konkrēts, tāds arī tas paliek. Manuprāt arhitektūra nav modes prece, bišīt dārgas modes preces, lai mainītos pa sezonai (kaut vai piecgadei)
pastāsti, kāpēc Tev liekas, ka tieši RVC vide un konteksts prasa taisīt askētiskas (prastas) kastes un klučus ?
Principā Tev kā Liepājas mākslas skolas un ARh. fak. absolventam šāds jautājums ir jocīgs. Tomēr mēģināšu Tev sniegt savu argumentāciju. No kādiem elementiem sastāv vēsturiskā RVC AZ vide? ielām , kvartāliem, parku joslām, landmarkiem. Apskatāmais objekts tiek būvēts kvartālā. Tātad no kā sastāv kvartāls, perimetrālās apbūves iekšpagalmiem un iekšpagalmu apbūves. Apskatāmā vieta ir perimetrālā apbūve. Kā izpaužas perimetrālā apbūve RVC AZ. +- Prizmātisku plombju rinda ar stūra elementiem, kas arī nav nekas cits kas plombe, bet tikai ar brandmūriem savstarpēji šķērsās ielās. Vai plombēm ir jābūt kontrastā ar pārējo ielas fronti? Tavuprāt vajag, bet manuprāt ja tā ir fona funkcija… Lasīt vairāk »
SZK projekts ir sausāks un pie reizes masīvāks. Arī izraisa šaubas eja no Brivības uz Miera ielu. Nu arī akustiskās zāles variācija uz jumta
Šajā priekšlikuma ir dzīvas formas tas izskatas daudz atklātāk. Arī formu vāloda daudz svaigāka un interesantāka.
"… interpretē Rīgas vēsturiskā centra, īpaši jūgendstila apbūves kontekstu" – ir nu gan īpatnējs Brīvības ielas/jūgenda "konteksta" redzējums…
koncepts ir ekspresīvs, toties kompozīcija pieļauj saulesgaismas iespīdēšanu pagalmā, atšķirībā no szk