LU Zinātņu māja: ekspresrecenzija ar fotoreportāžu

Pirms nedēļas durvis vēra jaunā Zinātņu māja — otrā ēka Latvijas Universitātes Torņakalna kompleksā. Jauna publiska ēka — neapšaubāmi, nozīmīgs notikums Latvijas arhitektūrā, ko ir vērts pieredzēt klātienē.

“Ekspresrecenzija” tāpēc, ka nepretendēju uz visaptverošu un padziļinātu analīzi, — vairāk tās ir tikai pirmās sajūtas no ēkas pirmā apmeklējuma, — pirmā vizuālā un telpiskā pieredze, skarot galvenos telpas elementus, un neiepazīstoties ne ar autoru apsvērumiem, ne arī izzinot detalizētas ēkas lietošanas nianses. Zinātņu māja jau vēl nav īsti apdzīvota, — tajā dienā, kad tur iegriezos, pie durvīm stāvēja kravas busiņi, daudzos kaktos vēl darbojās celtnieki, atklātās bibliotēkas plauktos tika kārtotas grāmatas, kaut kur rosījās arī kādi citi darbinieki vai studenti. Tāpat arī pievienoto fotogaleriju nevar pilnvērtīgi dēvēt par arhitektūras bildēm, tomēr tās ilustrē tekstu un, uzdrošinos apgalvot, ka ir kas vairāk vairāk nekā līdz šim medijos pieejamās preses fotogrāfijas no ēkas. Mans nolūks bija reaģēt uz arhitektūras notikumu, kamēr tas svaigs un aktuāls, tāpat kā domas par to.

 

Pirmais no jautājumiem radās jau pirms sākās pašas ēkas būvniecība, — vēl tad, kad apritē nonāca topošās mājas vizualizācijas. Par to, kāpēc jaunā ēka tik ļoti vizuāli atšķirīga no pirmās, — it kā taču plānots veidot vienotu kompleksu, ansambli, — bet nē, tik ļoti ir uzsvērts atškirīgais. It kā taču vieni autori (Sestais stils).  Un nepārstāv taču citu periodu. Var saprast, ka nākamā ēka šai kompleksā būs vēl citādāka, rādot to, cik daudz dažādu ideju var izmēģināt vienā vietā. Saprotams, uzsvaru uz fasāžu dažādību var arī uztvert kā tādu Rīgas tradīciju turpinājumu, kur vienā ielā blakus ieraugām dažādākos laikmetus. Viens skaidrojums, kas nāk prātā par atšķirībām, — ka arhitektēm, pabeidzot darbu pie pirmās ēkas, tā tik ļoti jau vairs nepatikusi, ka nākošā bija jāveido uzsvērti atšķirīgu. Vai nu arī — jau minētais par ideju pārbagātību, nespējot apstāties pie viena, cenšoties izrādīt visu. Līdztekus šim, protams, nekur nepazūd arī jautājums, kāpēc nav bijis atklāta arhitektūras konkursa, kas ļautu izvēlēties labāko risinājumu no plašāka piedāvājuma.

Turpinot — vēl par abu ēku atšķirībām. Pirmajā mājā vidū ir atstāts iekšpagalms, — ne īsti ārtelpa, ne iekštelpa (temperatūrā kā ārā, taču lietus un sniegs tur nekrīt, jo pārsegts ar stiklojumu), — realitātē tas izdevies diezgan neglīts un nemīlīgs. Un kā noprotams, cilvēki (studenti) tur netiek diez ko ielaisti. Kā ātrijs Dabas mājā tika traktēta tā pāris metrus platā sprauga cauri visiem stāviem gar rietumu fasādi, jāatzīst, — diezgan nesaprotams risinājums, nodrošina galvenokārt to, ka augšējos stāvos sajūtamās pirmā stāva ēdnīcas smaržas. Abu ēku pretnostatījumu vēl vairāk uzsver galveno ieeju izvietojums —  nevis pert kādu nākotnē ieplānoto laukumu, bet pilnīgi pretējās pusēs, abas mājas nostādot kopā it kā ar mugurām, trūkst arī jebkāda funkcionāla savienojuma starp abām.

It kā mācoties no pirmās mājas, otrajā jau ir pilnvērtīga ātrija telpa, kas patiešām ir kā ēkas sirds, tās telpiskais kodols, varētu teikt — ēkas spilgtākā arhitektūras un telpas atrakcija. Šai ziņā nepretendēju uz objektivitāti — ātriji, kā lielas un bieži vien iespaidīgas telpas, kas savieno daudzus stāvus, dāvā dažādus skatupunktus, ienes dienas gaismu iekštelpā, nodrošina vizuālas un citādas saiknes starp dažādu stāvu iemītniekiem… — ātriji kopumā mani fascinē, neraugoties uz energoefektivitātes vai kādiem citiem apsvērumiem. Rīgā iespaidīgu ātriju telpu, pat ja atmetam komercarhitektūru (veikalus, viesnīcas un kādas biroju mājas) kļūst arvien vairāk, un tas mani priecē. Un tāpec arī ātrija klātesamība jaunajā ēkā iepriecina un spēj raisīt patīkama pārsteiguma iespaidu, pat zinot, ka tas tur ir.

Ir arī patīkami, ka centrālo vietu ātrijā neaizņem kāpnes vai eskalatori, bet pati telpa. Kāpnes, kas savieno stāvus, spirāliski tinas augšup, apkārt ātrijam, ļaujot kāpienā izbaudīt skatus no dažādiem līmeņiem un pusēm. Tas ir visumā veiksmīgs risinājums. Tāpat man patīk arī tribīņu kāpnes, — elements, kas šķiet jau teju vai obligāta sastāvdaļa mūsdienu izglītības arhitektūrā. Tādas kāpnes ir arī pirmajā — Dabas mājā, taču noprotams, ka tur ir kāda  problēma ar to pilnvērtīgu funkcionēšanu —, atrodoties pārāk tuvu galvenajai ieejai, ziemā tās ir pārāk aukstas, lai tiktu izmantotas ikdienas sēdēšanai.

Tas par to, kas man patīk un iepriecina jaunajā ēkā un lielākajā tās telpā. Tomēr neraugoties uz to, kas mani tiešām sajūsmina, un neskatoties uz interjera apdares tonālo līdzsvaru, uz atseviško detaļu kopumā gaumīgo dizainu, ir tomēr sajūta, ka kaut kā ir par daudz, nepamet zināma ņudzekļa sajūta — tik daudz formu, virzienu, elementu, — drusku pietrūkst “veselīga minimālisma”, strukturālas un telpiskas skaidrības un izšķiršanās par to, kādus tad arhitektūras līdzekļus izvēlēties un no kā tomēr labāk atteikties.

Par ātriju runājot, — jāatceras, ka konceptuāli kaut kas līdzīgs bija jau 2010. gada MARK projektā universitātes kompleksa pirmajai ēkai. Viņu projekts toreiz uzvarēja konkursā, tomēr, kā zināms, ēka tika būveta pēc Sestā stila projekta, pavisam citādāka. Nu, aplūkojot otro kompleksa ēku, šķiet, Sestā stila arhitektes nedaudz ir iedvesmojušās arī no toreizējā MARK projekta — par ātriju ēkas centrā, zem tā novietoto lielo auditoriju utml.. Šajā gadījumā gan ēkas kopējais apjoms ir kompaktāks, kā ārtelpā, tā iekštelpā dominē noapaļoti stūri, bet dažas īpašās telpas, kas MARK projektā bija kā tādi krāsaini, stikloti ātrijā peldoši apjomi, Sestā stila radītajā ēkā ir transformējušies par ātrijā izbīdītiem “televizoriem”. Nu bet tās protams ir tādas ārējas līdzības un manas spekulācijas.

Patiesībā šī sajūta, — ka kaut kā ir par daudz, sākas jau ārpusē, — uzlūkojot ēku, kas šķiet kā Zahas Hadidas darbu iedvesmota. Taču liekas, — ja reiz iedvesmoties no tik spilgtas personības daiļrades, tad tomēr varbūt vērts arī ieraudzīt to eleganci, skaidrību un tīrību, kas bija vairumā Zahas būvju. Kā jau minēju, šai ēkā tādas tīrības un skaidrības pietrūkst un to var teikt arī par fasādēm, kas dekorētas ar tādiem kā tārpiņu formas rotājumiem, kurus ieraugot neviļus gribās nokasīt. Var, protams, sacīt, ka šī fasāžu dekorēšana ir kā jūgendstila, resp., — Rīgas arhitektūras mantojuma —, mūsdienīga interpretācija un tradīciju turpinājums, latviska dekorēšanas izpausme, — centieni padarīt garlaicīgo interesantāku, kas kopumā ir diezgan raksturīgi šodienas Latvijas arhitektūrai.

Vēlreiz jāatgriežas pie iekštelpām un kustības shēmas jaunajā ēkā, salīdzinājumā ar veco. Tas, kas man patīk Dabas mājā, ir lielā, plūstošā telpa, kas pirmajā stāvā pa perimetru aptver konferenču zāli ēkas kodolā, — vijoties cauri vestibiliem, atklātajai bibliotēkai ar ikvienam pieejamiem grāmatplauktiem, cauri kafejnīcai un arī — pa lielajām kāpnēm — uz otrā stāva vestibilu. Nevaru sacīt, ka mani sajūsminātu interjera apdare, kura tur ir visai minimālistiska, bet nu — telpā novietotie elementi, — dažādās kabīnes, stūrīši, kur studentiem, uzkavēties, studēt un mācīties — tas ir patīkami, iedvesmo pavisam citai studēšanas pieredzei, nekā bija “mūsu laikos”. Telpas virknējums ir intriģējošs, bet arī pietiekami skaidri hierarhisks.

Jaunajā ēkā ieejas telpas un tai sekojošo telpu secība veidota būtiski citādi. Ieejot ēkā nonākam salīdzinoši niecīgā vestibilā, — pretī ir izliekta siena. Plašāka halle gan paveras pa kreisi — no turienes arī ieeja lielākajā auditorijā jeb konferenču zālē, kas atrodas aiz liektās sienas. Tālāk šai virzienā telpas nekur īsti neved. Vestibils gan ir arī pa labi no ieejas, un tur nu ieraugām pašauras kāpnes, kas aizvijas augšup. Virzoties pa tām, kā pārsteigums otrajā stāvā paveras jau iepriekš aprakstītā lielā ātrija telpa. Pieņemu, ka šāds dramaturģisks paņēmiens ir veidots apzināti, vairojot telpas intrigu, līdzīgi kā, piemēram,  kādos muzejos, tomēr šeit šāds, gandrīz vai apslēpts galvenās ieejas zonas un ātrija telpa savienojums šķiet drusku mulsinošs.

Katrā ziņā, — šī noteikti ir viena no “gada ēkām” Latvijas arhitektūrā un nenoliedzami, nāk ar jaunām un interesantām lietām, kas iepriekš vietējā arhitektūrā nav redzētas. Kā ēka darbosies, to rādīs laiks un apliecinās lietotāji. Un, jādomā, būs dzirdami un lasāmi arī citi viedokļi un vērtējumi.

Dalīties ar ierakstu:

5 1 Balsot
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
55 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
Miķelis

Oksimorons, šis ir īsts oksimorons. Nav gan līdz galam konsekvents, jo pirmā māja bija pagriezta ar muguru pret ielu. Skaidrs, ka var protams eksperimentēt ar visu ko, bet tomēr ši nav 1001 Šeherezādes pasaka, bet LU. LU, Cik noprotu finansē sevi pati, bet arī saņem naudu no budžeta. Līdz ar to – būvniecība bez konkursa vai apejot konkursu, nav tas ar ko mums būtu jālepojas. Autortiesības uz konkursā uzvarēto risinājumu piederēja MARK un tās bija jāievēro. Diemžēl ne pirmais konkurss, kur rezultāts ir pilnīgi pretējs uzvarējušam darbam. Parasti uz lapas no vienas malas sāk zīmēt naivisti, un tad secīgi aizpilda… Lasīt vairāk »

Miķelis

Jā un protams puteklis. Tas varēs riktīgi iedzīvoties tais būdiņās uz jumta, – nestādos priekšā, kā tas viss izskatīsies pēc vienkāršā darba rūķa – apkopējas lupatas vēziena. Varētu sanākt vesela glezna, ko aplūkot aiz garlaicīgākajām margām pasaulē. Jāpieraksta mazajā blociņā – Oksimorons mīl putekļainas virsmas, kā pasaules entropijas sarežģīto procesu atspoguļojumu.

arhitekte

Tā kā a4d ir arī kritikas portāls ( nejaukt ar miķeli), tad prasītos daži paskaidrojumi no autoriem par utilitārām lietām –
1. vai ieejas mezglam ir pietiekama kapacitāte?
2. kolonnas pa vidu telpām – 301 , 304, 306, 324 (sevišķi izteikti ) 330 ( ekskluziva telpa uz stūra), 337. vai pasūtītājs šo akceptēja jeb neizbēgams risinājums?
3. kāds ir apkures – ventilācijas gada budžets ātrijam

paldies,

Atbilde

1. Galvenais ieejas mezgls abās ēkās paredzēts otrā stāva līnmenī no Akadēmiskā laukuma puses. Tāpēc, gan pirmajā, gan otrajā ēkā, otrā stāva līmenī izvietots plašs vestibils ar studentu info centruiem. Laukums ir izprojektēts, un tādā vai citādā izskatā, tiks izbūvēts kādā no nākamajām būvniecības kārtām. Ieeja pirmā stāva līmenī nodrošina iespēju izmantot Lielo auditoriju arī citu fakultāsu un iespējamo nomnieku vajadzībām, minimāli ietekmējot ēkā izvietoto struktūrvienību inkdienas dzīvi. Saikne starp pirmo un otro stāvu pilnībā nodrošina šī stāva izmantošanu ēkas struktūrvienību vajadzībām. 2.Telpas ēkas stūros tika plānotas kā laborotorijas, audoitorijas vai brīvā plānojuma darba telpas. Diemzēl, jau būvniecības gaitā, precizējot… Lasīt vairāk »

Arhitekte

Paldies par izsmeļošo atbildi!
Viela pārdomām .

Miķelis

Kritiķiem jādara savs darbs un diezgan nežēlīgi jāravē ārā nezāles no arhitektūras lauciņa. Šobrīd sākusi augt jauna nezāle – Oksimorons, un te iepriekšējo gadu taktika ar Jūsmiņiem nederēs. Rodas darbi, kuru autori nespēj noformulēt savu darbu konceptuālo bāzi – darbi bez skaidrās arhitektūras valodas, kurus faktiski rada būvnieki. Kritikas uzdevums ir nevis jūsmīga dobes aprakstīšana, bet nezāļu ravēšana. Un ekspresrecenzija ir tieši tas, kas šobrīd mūsu arhitektūras dobei ir vajadzīgs. To vajadzētu ņemt vērā arī Jūsmiņiem no LA.

Līga Apine

Apbrīnoju, ka Artis ir atradis tik daudz laba, ko pateikt par šo darinājumu! Man patika, ka liktenīgā, nenovēršamā betona kolonna pie kāpnēm ir izmantota gaumīgu norāžu uzkrāsošanai, un klausītāju krēsli lielajā auditorijā. Diemžēl, tas viss. Būvniecības darbu kvalitāte laikam laba?

A4D

Ervīns Krauklis, citāts no Facebook:

“Bija interesanti palasīt 2010. gada komentārus par uzvarējušo darbu https://a4d.lv/projekti/universitates-konkursa-labakais-projekts/ un, protams, atcerēties šo projektu.

Mani šie komentāri vedināja secināt, ka šodienas ieguvums ir likumsakarīgs. Toreiz pirmās vietas ieguvēju aizstāvībai nedzirdēja nevienu balsi.”

arh

Lasu komentārus, un nesaprou, vai man vienīgajam liekās, ka jaunās LU ēkas ir būtiski atšķirīgas no visa, kas augstākās izglītības iestāžu projektos darīts iepriekš. Ne Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, ne RTU jaunbūves, ne arī kādā no atjaunotajām ēkām nevar līdzināties tam, kas izdarīts LU. Arī man, ir dažādi jautājumi autoriem, gan par to, kādēļ abas ēkas veidotas vizuāli atšķirīgas , gan arī par vairākiem plāna risinājumiem, bet, kopumā, es pievienojos tiem, kam šī studiju vide un ēkas patīk. Domājot par 2010 gada konkursu, iespēja , ka MARK projekts izdzīts caur “Build&Design” maltuvi būtu labāks manuprāt, ir 50:50.

Miķelis

Build&design maltuvei nemaz nebija jābūt. Mark bija konkursa uzvarētājs 2010.gadā un varēja projektēt kādus 5 gadus. Kopsummā par 50 miljoniem eiro varēja uzbūvēt veselu kompleksu ar vienu ēdnīcu, vienu bibliotēku, vienu apkures sistēmu utt. Tūlīt taps trešā dārgā LU ēka bez arhitektūras konkursa, jau būvnieki runā par 47 miljoniem eur. Šis ir tipisks Albānijas postmodernisms gan domāšanā, gan ekonomikā, gan attieksmē pret Pārdaugavas telpisko vidi. No tās domas, ka taps trešais apjoms ar diagonālajiem akcentiem, mati uz krūtīm sāk vibrēt un uz galvas parādās matu ruļļiem raksturīgs rezultāts. Bet Oksimorons ir kā iespaidu simfonija, kā kluss vaids no orķestra bedres,… Lasīt vairāk »

arh

Vai tiešām Tu vienreiz nevarētu pieņemt, ka ir diezgan daudz līdzpilsoņu ar atšķirīgiem viedokļiem .Nepaspēju vēl aizvērt lapu, kad Tu jau atkal esi paspējis atvērt. Nu neinteresē mani, un arī daudzus citus, Miķeļa viedoklis. Portāls Tevis dēļ jau faktiski beidzis eksistenci. Kā jau rakstīju, man patīk, tāds nu ir mans viedoklis , Un, lai gan ir lietas, par ko labprāt parunātu, laikam jau ne ar Miķeli.

Miķelis

Loģika. Pirmajā komentārā Tu izteici jautājumu – vai man vienam tā liekas?
Otrajā komentārā apgalvojumu – nu neinteresē mani un daudzus citus Miķeļa viedoklis, kaut Miķelis atbildēja uz Taviem argumentiem ar pretargumentiem.
Tātad, – kāpēc iesaistīties diskusijā, ja Tu negribi dzirdēt citu argumentus, mani piemēram interesē Tavi argumenti, kas tieši konkrēti Tev patīk?

arh

Diskutēt ar Miķķei ir , protams , tāpat kā vemt pret vēju, bet jā, man patīk, un patīk vide, kas beidzot ir atšķirīga no koridors/ auditorija formāta,patīk ēka ar savu plānojumu,, patīk , pirmās ēkas fasādes un vakara izgaismojums. Kas ,tavuprāt, vismaz līdzīgs ir radīts pēdējo gadu arhitektūrā? Nekas jau nav ideāls, bet kura augstskola var konkurēt ar šo?

Miķelis

Kaimiņos esi ielūkojies? Igaunija, Somija, Zviedrija, Lietuvā? 100 miljoni eur ir ļoti labs arguments visu izdarīt ar ziemeļniecisku atturību, taupot budžetu, izmantojot vietējos materiālus, pārdomājot katru detaļu. Šī nav īsti tā vieta, kur lieto patīk, nepatīk, tā vairāk ir Facebook vide. Šeit ļaudis analizē to kādi arhitektūras valodas sintakses paņēmieni lietoti, cik veiksmīga ir funkcija, vai iepirkums ir bijis godīgs, vai process ir bijis caurskatāms, kādi būs ekspluatācijas izdevumi, kā augi augs vai neaugs utt ( šie starp citu neaug ). Ja vari, atbildi uz primitīvu jautājumu, kāpēc pirmai ēkai akcents ir pret pagalmu, nevis pret ielu? Loģisks, no Rīgas… Lasīt vairāk »

arh

Augi kāreize aug, rudenī bija vairāk kā stāvu pakāpušies. Nu Tev nepatīk tā, ka acis griež, man liekās, ka ir vairāk kā labi. Viss, negribu nevienu pārliecināt par to, kas tāpat ir pietiekoši labi redzams. Vari turpināt rūgt.

Miķelis

Šie tādi knapi, nu līdz stāvam tur bija diezgan tālu, esi laikam optimists. Kā reizi nemaz nerūgstu, ja neesi pamanījis, oksimorons ir viena jautra padarīšana, pilna ar humoru. Bet protams par vietu zem Oksimorona saules ir jāpacīnas. Tas, ka kandidātu ir daudz, sola dzīvespriecīgu pavasari.

Valdemārs, Zariņš

GHGHGH … Noteikti aug vīteņi pa režģiem, aug griezdamies, tā arī nav pa diviem gadiem paaugušies vairāk kā metru, nezin kāpēc vīteņi parasti gada laikā uzrāpjas vairāku stāvu augstumā, un starp citu kā Tev “tārpiņi” fasādēs forša kompene, izjusts telpisks balanss?

Miķelis

Ben, johaidī, cik patīkami dzirdēt Tavu balsi!!! Tārpiņi laikam bija pēdējais punkts uz “i” kāpēc sāku rakstīt par šito Oksimoronu. Labi, ka esi atpakaļ:-) Nezini, kur Ingurds palicis?

Miķelis

Argumentēti runāt par darbu Latvijā var skatīt to vairākos slāņos: 1. Ekonomiskais. Pirms par to diskutēt, visiem vajadzētu palasīt Valsts Kontroles ziņojumu par LU saimniekošanu ar saviem nekustamajiem īpašumiem. Bez tā: -būvniecības izmaksu pamatotība, – projektēšanas izmaksas un atšķirības no Iepirkuma, – konkursa procedūras apiešana, – ekspluatācijas izmaksas utt. 2. Telpiskā vide: – ģenerālais plāns visam kompleksam, – attīstība kontekstā ar apkārtplānoto apbūvi un RB. – transporta risinājumi. 3. Arhitektūra: – apjomu risinājumi, attālumi starp ēkām, insolācija un labiekārtojums, – funkcionālais plānojums, – fasāžu dalījums, – apdares piemērotība publiskai ēkai, – mācību vides atbilstība 21.gs prasībām, Utt. No tā algoritmizētā… Lasīt vairāk »

Bens Solo

Velns ar ārā, it kā viena no ētiskākajām profesijām ( ne tā?), un pat nikneimā tiek lietots, bet texts kā tādai žultainai tirgus bābai. Ne jau dēļ Miķeļa vietne nīkuļo, dēļ viņa vismaz ir kaut kā da dzīvība, nīkuļo dēļ tādiem žults, augstprātības un ignorances pilniem ļautiņiem, kuriem pirmkārt ar humora izjūtu ir totāls Jūs, ar spēju inteliģenti un arī intelektuāli diskutēt tikpat čābīgi. Cilvēciņi, kas grib dzirdēt tikai to ko viņi grib, un patiesībā pārmetusm ko Tu vērs pret Miķeli par atšķirīgiem viedokļiem kā reizi ir vēršams uz Tevi pašu, tā vietā lai pretnostatītu savu argumentāciju, kāpēc lieliskajam misteram… Lasīt vairāk »

Miķelis

Interesanta liekas tehnoloģija, kādā veidā SS izdevies nostiept citam birojam pasūtījumu. MARK darbs bija pietiekoši labs, lai turpinātu tā izstrādi. Protams vēja ģeneratori un energoefektivitāte ir nodeva tā laika haipam, tomēr attīstot projektu, zinot MARK izaugsmi un attīstību, rezultāts būtu kārtu labāks, kā to mēs vērojam šodien. Tas tikai pierāda, ka ar to konkursa padarīšanu mums nekas nemainās jau gadiem. Esmu ievērojis, ka visur tur, kur startē būvnieks kopā ar arhitektiem, rezultāts ir Oksimorons, nu gluži kā šeit ieejas “scenogrāfijā”, kaut faktiski tā ir klasiskā “maldīšanās trīs priedēs”. Paturpinot, jāsaprot, ka visur tur, kur nav ievērots Fair Play, mēs saņemsim… Lasīt vairāk »

Atbilde

Laikam jau būs vien jākavējās tajā senajā pagātnē. Nezinu, kāpēc Ervīns nerunā arī par šī konkursa žūrijas satāvu, un neraksta par to, ka LAS pārstvis žūrijas komisijā un, tātad Metu izvērtēšānā, bija iesaistīts Pretendenta “MARK&Būve un forma” darbinieks. Nu tādu “godprātīgu vērtēšanu” vēl līdz šim, pat mūsu diezgan bēdīgajā konkursu praksē, nebija nācies pieredzēt, kad paši atzinīgi novērtē to, ko paši sastrādājuši, un Pasūtītājs, protams , uzticās profesionāļu vērtējumam. Tā kā konkurss notika vairākās kārtā, tika vērtēts gan teritorijas attīstības Mets, gan pašas ēkas risinājums, gan tās funkcionalitāte , atbilstība Pasūtītāja programmai, noteiktajai kopīgajai platībai un definātajam būvniecības budžetam, Žūrijas… Lasīt vairāk »

Miķelis

Kādā veidā pasūtījumu ieguva SS un cik izmaksāja projektēšana?

Atbilde

Visi dokumenti , droši vien, joprojām pieejami publiski. Tika izvērtēti 3 faktori – meta atbilstība tālākai LU attīstībai, kur tikai SS variantā bija piedāvāts veidot atsevišķu 4ēku (šobrīd 3 ) akadēmisko centru kompleksu ar centrālo Akadēmisko laukumu. Ēkas bija paredzēts savienot zemes līmenī, ar apzaļumotiem pagalmiem un kompleksa centrā izvietotām publiskajām funkcijām. Otrs kritērijs bija Dabaszinātņu ēka, kurai bija jāatvbilst pasūtītāja iespējām (m2 un EUR). Attiecībā uz ēkas platību, SS un VMS platību ziņā bija daudz tuvāk Pasūtītāja būvniecības budžetam Droši vien nozīmīgs izvēles faktors bija arī tas, ka eksperti norādīja, ka MARK un Būves un formas kopdarbā būtiski atšķiīās… Lasīt vairāk »

Miķelis

Paldies, Atbilde, jautājums ietvēra vēlmi redzēt arī ciparus,
1. Kādas bija sākotnējās projektēšanas izmaksas Iepirkumā?
2. Kādas tās ir šobrīd jau esošajām divām ēkām?
3. Kādas tās būs trešajai ēkai?
4. Vai projektēšanas izmaksās ietilpa interjers – iepirkumā, kur piedalījās MARK?
5. Uz kāda dokumenta bāzes tapa ēku vizuālais tēls – SS konkursa skices, Mark skices, vēl kādas skices?
6. Akadēmiskais laukums un pārējais ģenerālplāns, – to var nopublicēt?
7. Kurā brīdī parādījās apvienotais projektēšanas un būvniecības iepirkums un kāpēc?

AtbildeHjFbx

1,2,3) Tā informācija, kas ir publiski pieejama ir publiski pieejama IUB mājas lapā. Pārējos līgumos cenas informācija ir konfidenciāla un nav izpaužama . Par arhitektu algām domā jot atceries, ka būvniecības firmas ir bagātas, bet nav dāsnas. Peļņa nesanāca. 4)Par trešo ēku zinu tikai to, ka tā atradīsies Meta risinājumos paredzētajā vieta, Šobrīd trīs arhitektu biroji iesnieguši piedāvajumus, tie tiks vērtēti anonīmi, izvērtējot atbilstību Nolikuma prasībām un paraleli notiek sarunas ar būvkompānijām. 5)Atbilstoši konkursa nosacījumiem, katrs no pretendentiem turpināja sava Meta izstrādi. Tā kā konkursa piedāvājumā iesniegtais variants bija pārāk dārgs izmaksās, tika izstrādāti vairāki fasāžu varianti un galu galā… Lasīt vairāk »

Miķelis

Projekts top par ES līdzekļiem, un saskaņā ar ES likumdošanu visām izmaksām jābūt publiski pieejamām. Neesmu dzirdējis, ka kāds būvnieks būtu kaut vienā valsts objektā kaut ko nopelnījis, – parasti visi strādā ar zaudējumiem;-), izskatās ka Jūs arī minat to paši taku.
4. Bija kāds publisks uzsaukums?
5. Kur var redzēt pārējos Metus?
6. Būtu labi šepat un tūlīt, lai varam paanalizēt.
7. Kurā vietā rakstīts, ka pasūtītājs par ES līdzekļiem celtās ēkās var slēgt līgumus atsaucoties uz iepriekšēju darba pieredzi ar būvnieku bez konkursa. Bet konkrēti.

Miķelis

Papildus jautājumi: 100 mlj. Budžets, tas nozīmē ka bija nepieciešams kāds eksperta pētījums pirms projektēšanas uzdevuma sastādīšanas – atceramies Rema Kolhāsa analīzi Modernās mākslas muzejam Andrejsalā. Kaut kur iespējams iepazīties?
2010.gads un 2019.gads – studentu kritums ir pamatīgs, bija kāda starpposma analīze un nākotnes prognostika par augstākās izglītības koncepta attīstību? Kur to var izlasīt?
10 ha tika nošķūrēti ar buldozeru, kāpēc mazais cilvēks bija jāpadzen no visas teritorijas, ja attīstība notiek tik gausi, – visā pasaulē krīzes laikā dārziņu kustība pilsēttelpā bija kārtīgs haips?

Miķelis

Vai lēmums par labākā darba nominēšanu ar 4 atsevišķām ēkām tika pieņemts un balstīts kādos ekonomiskos aprēķinos vai iebakstot kādam žūrijas loceklim sānos – EU, Gunča, šis i labais. 4 atsevišķu ēku būvniecība izmaksā par kārtu dārgāk kā vienas + laukums vēl ir jāuzber. 4 ēkas, katra ar savu apkures sistēmu, ventilācijas sistēmu, ātrijiem, ēdnīcām, bibliotēku utt vai viena ēka. Kādi bija argumenti? Ekonomiskie redzam darbojas labi, jo betona 3D elementi tika īsināti. Kāpēc ekonomiskie argumenti netika ņemti vērā saprātīgākā būvķermeņa un funkcijas izvēlē?

Miķelis

Kaut protams dažreiz Oksimorons ilgi sēž arhitektā, līdz beidzot tas tam dod vaļu. Pēdējais LA numurs, privātmāja Bieriņos. Tur ir skaistas oksimorona detaļas – mājas sargi, kokgriezumi uz betona, iešķībā dēļu sieniņa, japāņu dārzs uc.
Man personīgi acis pa vakariem plešas aizvien platākas, – kāds var paskaidrot kas notiek? Mēs ar ko te nodarbojamies? Laba un ļoti laba arhitektūra? Pirmajā kursā jau skaidrs kurš būs Liels arhitekts? Про что фильм? Алло? Jebkurā Ziemeļvalstī kritiķi visu šo apēstu bez sāls, un autori vēl ilgi žagotos, nevis gozētos žurnālos.

Miķelis

Ir vairāki veidi kā tikt vaļā no Miķeļa: 1. Anihilācija – izdzēst visus komentus + blogus. Blogi rakstīti laikā, kad Miķelis vēl bija naivs, tā kā liela skāde nebūtu un diez vai kādu tas interesē. 2. Sākt Miķelim argumentēti oponēt. Arī mazticams variants, jo Miķelis mazliet balstās loģikā. 3. “Uzpirkt” Miķeli ar uzslavām, vai nožņaugt apskāvienos. 50/50. 4. Miķeļa dzīvība kā Kaščejam slēpjas Oksimorona olā. Jo vairāk šādu darbu tiks projektēti un publicēti, jo švakāks kļūs Miķelis un beigās pavisam noteikti noliks karoti, jo skat 2.punktu – Miķelis mazliet balstās loģikā un mīl Arhitektūru. 5. Atstāt Miķeli vienu pie klavierēm… Lasīt vairāk »

jtd

Nebūtu Miķeļa, nebūtu vairs a4d (izņemot reti apmeklētu tukšu vietni). Man arī šeit Miķeļa ir par daudz, bet tas ir arī akmens portāla saimnieka un redaktora lauciņā – mauriņu ir jālaista, jācērp un tā ik dienu 400 gadus no vietas. Tātad šai ekspresrecenzijai vismaz analogs rakstu gabals katru nedēļu, regulāra ziņu lenta par LV (aktuālā informācija/norādes praktiski online režīmā parādās BIS, atliek mēģināt to apstrādāt), Baltijā Eiropā, pasaulē notiekošo (archdaily, dezeen utt. ir labi, bet tie nav ziņu avoti, bet jau gatavs informācijas koncentrāts).

Ervins Krauklis

Cien. “Atbilde”, vai Jūs skaidri atceraties, ka žūrijā piedalījās un darbus vērtēja biroja “Mark” darbinieks?

AtbildeHjFbx

God. Kolēģi! Šajā konkursā MARk arhitekti startēja kopā ar Būve un forma SIA, un šī uzņēmuma speciālists bija LAS deliģēts pārstāvis konkursa žūrijā. Ja nu LAS ir sapulču protokoli, tad tajā, kad apsprieda konkursa rezultātus, šī informācija ir atspoguļota.

Valdemārs, Zariņš

Ervīn, kolēģe ar to laikam domāja, tajā laikā Būves un Formas būvspeciālistos figurējošo Gunti Grabovski.. Mark&Prauliņa tīms skaidrs, ka nav nekādas dievgosniņas, bet šeit es domāju daudz apkaltākie ( varas virtuves jautājumos) Bro&SS perfekti izmantoja formālo kļūdu, ko pieļāva Mark&Prauliņa tīms, šaubos vai tik bezkaunīgi būtu darījuši un Guntis pilnīgi noteikti tāds sumpurnis nav, pat ja par pārējiem tā reizēm varētu padomāt.

Atbilde

Tātad Tu zini, ka tieši tā ar bija- žūrija un dalībnieks vienā uzņēmumā. Savējie protams jāaizstāv, bet ,kas tad ir ētikas pārkāpums un negodīga konkurence, ja šī ir “formāla kļūda”?

Miķelis

Atbilde, vai ētikas pārkāpums ir:
– Labāko studentu nodarbināšana pasniedzēja uzņēmumā?
– Amatpersonas darba apvienošana ar slēptām īpašuma tiesībām uzņēmumā?

Miķelis

Precizējoša detaļa: Varbūt Karaliskās Akadēmijas vadītājs nepazīst bijušo studentu, kurš ir 1 LU mājas 3D vizualizāciju faktiskais autors un nekad nav viņam devis nevienu norādījumu ? Ja tomēr ir, varbūt ētisku apsvērumu dēļ laiks atkāpties no amata un sākt nodarboties ar biznesu, nevis sēdēt uz 2 krēsliem vienlaikus un spriedelēt par ētiku, darboties n-tajās komisijās LAS? Varbūt laiks beigt melot kolēģiem?

Arturs Ozolins

Situacija, kad students sak velak sak stradat pie pasniedzeja nav nekads retums visa pasaule vienigi Latvija tas jutams uzskatamak del ta, ka ‘labie’ biroji un talanti cik ir tik ir to gruti mainit. Arzemes diezgan izplatita ir prakse dizaina biroju pasniedzejiem pasniegt meistarklases augstskolas, tadejadi meginat piesaistit saviem birojiem talantigos cilvekus, kas tiko ienaks darba tirgu. Sada tiesa saikne Izdeviga gan augstskolai, gan birojam. Ta interesanti sanak, negribas buvet uznemuma telu, bet tapat gribas sanemt visus tos labumus ko sniedz labs PR. Par vizualizacijam. Pagajusa gada nogale sanaca tikties saviesiga pasakuma ar viena Latvijas arch biroja ipasnieku, izradas gruti atrast… Lasīt vairāk »

Miķelis

Protams, tikai piekrītu, ka brīdī, kad arhitekts pasniedz meistarklases, viņš var uzrunāt studentus un aicināt darbā pie sevis. Šeit ir mazliet cits gadījums, ne tikai formāls, bet ētiskas dabas. Nodokļu maksātāju uzturētas iestādes vadītājs izmanto dienesta stāvokli un nodarbina studentus birojā, kurā formāli ( tikai formāli ) nestrādā. Kurš tad ir lielāks ētikas pārkāpums – slēpts kā šeit vai atklāts, kā ar Mark?

stud

Studenti nedrīkst strādāt? ir divas augsskolas,divi dekāni, desmitiem pasniedzēju. Ja tur nedrīkst, tad kur strādāt?

Miķelis

Tu taču negribētu ka Valsts prezidents savā Ogres dzīvoklī ierīkotu šūšanas cehu un nodarbinātu Valsts Kancelejas darbiniekus, 10 no rīta rīkojot ražošanas sapulces, kurās apspriestu aktuālās piegrieznes rudens modes šovam? Dekānam jānodrošina mācību process, ne savas slēptās biznesa intereses, ne tā?

stud

Tu gribi teikt, ka ir vietas, kur studnti strādā par atzīmēm? viņiem nemaksā? Vai viņiem jāstrādā mācību laikā? Es nesapratu. Un Rsebā labāk? Kā Tu to doma?

Miķelis

Gribu teikt tikai to, ka Karaliskās Akadēmijas vadītājam visi spēki jāvelta mācību procesa organizēšanai, nevis savam biznesam un favorītisma sistēmas iedibināšanai. Kurš saņems labākas atzīmes vai lielāku uzmanību – talantīgais kas strādā pie vadītāja vai mazāk talantīgais, kas nestrādā? Nu ,Vatson? Kurš?
No ētiskā viedokļa šis ir klajš arhitekta ētikas pārkāpums, piedevām vietā, kur Tu esi paraugs studentiem. Studenti tiek nostādīti nevienlīdzīgā situācijā, mācību process faktiski tiek torpedēts + neaizmirsīsim par amatpersonu deklarācijām.

stud

Dekāns kādu nodarbina!?

Miķelis

Es saprotu ka mums vajadzīgs Šerloks Holms vai Erkils Puaro, jo Tavas dedukcijas spējas nav diez ko spožas – tieši astoņi komentāri augstāk – Lielais Noslēpums, kas glabāts daudzus gadus. Iespējamie vainīgie – Vienacainais Matrozis, Briļļainais Grāmatvedis un Dekāns. Kurš no trim, kā Tev liekas?

stud

Vienkārši nekas tāds nav dzirdēts. Pasniedzēji arī diezko neaicina strādāt.

Miķelis

Nu tas līdzinās brīvmūrnieku rokasspiedienam. Visi kas uzaicināti un pēc tam iestājušies valkā gredzenus un nerunā par to, jo Lielais Maģistrs, Jo…..pats saproti….švīkš un tad kaut kas apaļš un pasmags iekrīt pītā grozā…, tā kā tssss…., -labi, izguļamies, rīt jau atkal piektdiena.

jtd

Offtop par vizualizācijām – bet Ukraina? bet Filipīnas? utt. Labākos, kā parasti, izķērušas pasaules lielfirmas, bet arī LV birojiem palicis, ko izvēlēties.

Miķelis

Bijušie studenti varētu izveidot veselu kustību #MeToo, būtu laikmetīgi un jautri? Kurš tad būs tas drosmīgākais? Pastāstīt kā tad gājis, cik labi vai slikti bijis, cik saņēmuši par savu 24/7 darbadienu utt.
#MeToo

Miķelis

Benam Solo. Patiešām priecājos, ka esi atpakaļ!!! Back in the Game!!! Un paldies par atbalstu!

55
0
Lūdzu, komentējietx