Jaunā
            Rīgas teātra konkursā vienu no dvām trešajām vietām ieguva Zaigas Gailes biroja
            priekšlikums, kurā par teātra centru padarīts pagalms un ieejas vestibils starp veco daļu un jaunajām zālēm pagalma
            dziļumā izvietotajā apjomā, vizuāli ieturot Rīgas centra pagalmiem raksturīgu atturīgu
            un mazliet industriālas romantikas apdvestu tēlu. 
Esošā
                  situācija
Jaunā teātra
                  grunts aptver vairākas celtnes: 1901. gadā pēc E. Trompovska projekta celto
                  historisma stila ēku, arhitektūras pieminekli, bijušo Rīgas Latviešu amatnieku
                  biedrības namu; bijušo fabrikas ēku kompleksu, kas sastāv no divām
                  kultūrvēsturiski vērtīgām celtnēm: vara kaltuves, celtas pēc J. F. Baumaņa
                  projekta 1883. gadā, kur pēdējos gados atrodas restorāns ar terasi, un ķeta
                  lietuves, celtas pēc K. Felsko projekta 1889. gadā, kur izvietota dekorāciju noliktava
                  un darbnīcas. Šīs ēkas ir daudzkārt pārbūvētas un mainījušas funkcijas. Tas
                  nemazina to vērtību, jo arhitektūras veidols un raksturs ir saglabājies.
                  Kvartālā ir divi pagalmi, no kuriem pirmajam ir piekļuve no Lāčplēša ielas caur
                  tuneli, otrajam no Ģertrūdes ielas pa servitūta ceļu. Pagalmus aptver apkārtējo
                  namu ugunsmūri, tomēr laukumi ir labi izgaismoti un klusi, atšķirībā no
                  Lāčplēša ielas, kas no patīkamas bruģētas ielas ir pārvērtusies par trokšņainu,
                  putekļainu transporta maģistrāli. Ielas celtnei izmaiņas veiktas 1931. gadā,
                  kad ieviesti fasādes paaugstinājumi zāles skatuves un balkona izveidošanai. 
Piedāvātā
                  koncepcija























 Galvenā ieeja teātrī no pagalma. Vēsturiskā ieeja ēkas fasādē no Lāčplēša
Galvenā ieeja teātrī no pagalma. Vēsturiskā ieeja ēkas fasādē no Lāčplēša
                  ielas pārveidota par skatītāju ceļu uz teātri caur izgaismotu tuneli. Veco
                  durvju vietā piedāvāta repertuāra informatīva plakne. Jaunā ieeja veidota
                  pagalma dziļumā starp abām teātra daļām, vēsturisko Smiļģa teātra ēku un bijušo
                  fabriku. Apmeklētāji nonāk pārsegtā pagalma daļā galvenajā ieejas vestibilā, kur
                  tiek novirzīti pa labi un pa kreisi. Uz divām ķieģeļu fasādēm hallē ir lieli
                  uzraksti: Smiļģa zāle un Jaunās zāles. Halles dziļumā novietota
                  gara universāla lete, kas darbojas kā biļešu kase, informācijas pults un
                  kafejnīcas bārs. Aiz kolonnu rindas dziļumā ir kafejnīcas galdiņi. Tā ir Jaunā
                  Rīgas teātra dzīve, kas no putekļainas ielas ir pārvākusies uz patīkamo
                  pagalmu, arī laikmeta zīme. Lielpilsētas cilvēki bēg no tranzīta ielām zaļos un
                  klusos pagalmos, un ar JRT tas jau ir noticis. Teātra ielas fasāde ir noslēgta
                  un glabā noslēpumu, kas atklājas tikai nonākot pagalmā. Cilvēki pulcējas zem
                  kokiem, tērzē starpbrīžos, uzkavējas pēc izrādēm pie vīna glāzes uz terasēm.
Divu pagalmu kompozīcija. Galvenais jaunais apjoms — torņa klucis —
                  novietots tālākajā pagalmā pie divu ugunsmūru sienām, kur esošā apbūve netraucē
                  būvēt augstu celtni ar pagraba stāvu. Veidojas divi pagalmi — publikas un
                  apkalpes. Tie savienoti ar jaunu tuneli caur Vara lietuves ēku un pazemes
                  koridoru zem publikas pagalma. Dekorāciju piegāde realizēta no Ģertrūdes ielas
                  pa servitūta ceļu. Apkalpes pagalms aptver visas darbnīcas, personāla telpas un
                  dekorāciju novietni ar pacēlāju uz izrāžu zālēm, mēģinājumu zālēm un darbnīcām.
                  Apkalpes lifts savieno visus stāvus, dienesta ieeja ir no pagalma. Uz Smiļģa
                  zāli no noliktavas dekorācijas transportē pa pazemes koridori vai caur tuneli
                  uz otru pacēlāju konteinera izmērā. Aktieri pārvietojas starp abiem teātra
                  blokiem pa iekārtu kopņu konstrukcijas tiltu, kas asociatīvi atgādina Smiļģa
                  sliedi virs pagalma. Pie jaunajām zālēm otrajā līmenī Vara lietuves ēkā
                  novietotas aktieru ģērbtuves. Abiem zāļu blokiem ir skatītāju halles ar kāpnēm,
                  liftu, garderobēm un tualetēm zemes stāvā. Otrs jaunais apjoms ar
                  administrācijas telpām novietots pret ugunsmūri virs ieejas vestibila. 
Jaunie
                  pievienotie apjomi — tornis, ieejas bloks, šņorbēniņi, aktieru pārejas tilts,
                  lifta šahtas — veidoti ar industriālās arhitektūras paņēmieniem, ķieģelis,
                  raupjas metāla konstrukcijas ar stiklotām plaknēm. Jaunās ieejas fasāde ir
                  ķieģeļu mūra plakne ar JRT logo. Torņa un šņorbēniņu arhitektūrā nesošais
                  metāla sliežu karkass iznests fasādes ārpusē, dodot apjomam dalījuma mērogu un
                  ritmu. Augšējos divus stāvus apņem metāla balkoni ar evakuācijas kāpnēm. Ārsienas
                  apšūtas ar tērauda loksnēm, stiklotās lifta šahtas tērauda karkasā — izvirzītas
                  un atsegtas, tāpat liektais čūskas tilts virs pagalma, kas iekārts metāla
                  stieņos. Fabrikas un teātra ķieģeļu fasādes attīrāmas un labojamas. Pagalms,
                  arī ieejas halle kā pārsegta pagalma daļa, ieklāts ar kalta granīta mazo
                  bruģakmeni. Jaunās zāles transformējamas pēc režisoru iecerēm. Krēslus var
                  sabīdīt paketē, kas ir 1,1 m bieza. Norobežojošās šķerssienas veido vieglās
                  koka konstrukcijās ar daudzām ieejas durvju plaknēm, kuras lieto pēc vajadzības
                  publika vai aktieri gan ieejām, gan norobežojumiem starp aktieru un publikas
                  ejām. Pagraba stāvs zem vecās ēkas piemērots tehniskajām telpām un noliktavām.
                  Projekts paredz atsegt gaismas šahtas pret Lāčplēša ielu. Šis stāvs savienots
                  ar platu koridoru ar bijušās fabrikas apjomu un pagalma ieejas jauno bloku, zem
                  kura ievietots kafejnīcas virtuves apjoms. Virtuves piegāde paredzēta no
                  apkalpes pagalma. 
Smiļģa ēkas
                  rekonstrukcija
Vēsturiskais
                  Smiļģa teātris ir latviešu teātra vēstures vērtība, un tas saglabājams tā
                  kompozīcijā, tēlā un sajūtās. Sienu patina, sarkankoka finiera paneļi, betona
                  flīzes, parketi, kāpnes, durvis, oderlogi ielas fasādē, detaļas, mēbeles,
                  piemēram, aktieru grimmētavu galdiņi, saglabājamas ar to dabisko nodilumu.
                  Pirmā stāva vestibils pārveidots, izmainot garderobes vietu, kas dod iespēju
                  publiku koncentrēt kvadrāta formas telpā ar pieeju pie logiem uz ielu. Zāles
                  galā ierīkots bārs atspirdzinājumiem ar galdiņiem gar logiem. No pagalma ieejas
                  vestibilā nonāk caur bijušo direktora kabinetu. Saglabāta Smiļģa izbūvētā
                  aktieru ieeja no tuneļa ar art deco stila administratora leti. 
Otrais stāvs
                  pārveidots par aktieru radošo stāvu,
                  aizbūvējot nefunkcionālo kolonnu zāli. Saglabāts aktieru «komunālais dzīvoklis»
                  ar papildus ģērbtuvēm, dušām, WC, saunu, atpūtas telpu, lasītavu, bibliotēku,
                  frizētavu, kostīmu noliktavu un mazgātavu. Saglabāts Smiļģa kabinets. Skatītāju
                  zāle saglabāta Smiļģa izbūves veidolā un tēlā ar balkonu, liektajām sarkankoka
                  finiera plaknēm un gaismas ķermeņiem. Tas ir vienīgais art deco zāles
                  interjers Rīgā. Zāle pārveidota, atbīdot balkonu dziļāk, stāvāk, un mainot
                  zāles rindu kāpumu un konfigurāciju. Zālē ir 442 vietas ar skaņas,
                  video, gaismu vadības pulti aizmugurē. Skatuves daļa aprīkota ar konteinera
                  izmēra pacēlāju dekorācijām, un tai paaugstināti šņorbēniņi pēc teātra
                  standartiem — skatuves augstumā. Šai pozīcijā ir izšķiršanās starp izrāžu
                  funkciju vai pieminekļa aizsardzību — šņorbēniņi paaugstina ielas fasādi līdz
                  30 metru atzīmei. 
