Tas vairs nav tas, kad ierodas visi pārējie*

Arhitektūras veicināšanas fonda jaunākais projekts — Ievas Zībārtes vadībā radītais Process 2 ir pamanāms notikums Latvijas arhitektūras izdevumu klāstā, kurā nospiedoši dominē arhitektūras vēsturei veltīta literatūra. Lai rosinātu lasīt un diskutēt par jauno Procesu, A4D publicē Kristīnes Budžes kritiskās pārdomas.

Ambiciozi un skaļi pieteikts, turklāt ar veiksmīgu priekšvēsturi Procesa 1 veidolā iznācis Process 2. Free Entry. Patiess
21.gadsimta produkts, kas iemieso sevī vienu no šī laika
raksturīgākajām pazīmēm — starpdisciplinaritāti un balansēšanu uz
dažādu žanru robežām, vienlaikus apvienojot tos un reizē nepiederot
nevienai no ierasti definētajām kategorijām.

Procesa 2 autori savu veikumu dēvē par grāmatu. 21.gadsimtā ikviens sevis radīto var dēvēt par jebko arī tad, ja formāli tas neatbilst izvēlētā žanra tradicionāli pieņemtajām pazīmēm. Procesa izdevumus, nepazeminot autoru ambiciozitātes iedomāto latiņu, varētu dēvēt arī par periodiskiem rakstu krājumiem, kaut gan tas vēl vairāk līdzinās labam jomas žurnālam, kura lasītāji noteikti būtu priecīgi par šāda izdevuma iznākšanu biežāk nekā aptuveni reizi gadā.

Neiedziļinoties atsevišķu grāmatu un periodisku izdevumu struktūras un satura iedomātajās un pastāvošajās atšķirībās, gribas Procesa autoriem atgādināt, ka grāmata, arī ja tā sastāv no vairākiem sējumiem vai daļām, ir jau sākotnēji paredzēts noslēgts cikls, kas to kopumā pasniedz kā ideoloģiski, saturiski, strukturāli un vizuāli vienotu veselumu. Savukārt uzsākot izdot kādu periodisku izdevumu, sākotnēji vismaz teorētiski parasti tiek domāts par teju bezgalīgu tā iznākšanu, pēdējā numura izdošanas datumu atstājot atvērtu, pieļaujot laika gaitā pat kardinālas izdevuma satura, vizuālās un citas izmaiņas. Negribas ticēt, ka Process iecerēts kā vien pāris gadus pāris sējumos iznākošs grāmatu cikls.

Procesa 2 redaktore Ieva Zībārte gan par atšķirībām starp grāmatu un periodiskiem izdevumiem norāda: «Atšķirība ir satura nopietnībā un ļoti godprātīgā profesionālā attieksmē.»** Tad gan sanāk, ka jebkurš, piemēram, Lata sērijas romāns tikai tāpēc, ka tā ir grāmata, ir saturiski nopietnāks un godprātīgāk profesionāls nekā, piemēram, žurnāla Rīgas laiks numurs. Turpinot Zībārtes teikto: «Katrs burts, katrs attēls grāmatā ir tāpēc, ka mēs esam tā izdomājuši. Uzdrīkstēšos apgalvot, ka nejaušu lietu tur nav. Tāpēc tā ir grāmata. Žurnālu parasti met laukā.»**, atļaušos būt sīkumaina un tomēr norādīt, ka dažādais tulpju zemes Nēderlandes nosaukuma lietojums izdevumā (piemēram, 18. un 140.lpp. — Nēderlande, bet 58.lpp. — Nīderlande) drīzāk ir redakcionāla nejaušība vai pat paviršība, nevis nolasāms «grāmatas» konceptuāls uzstādījums.

Šķiet, ka autori dažkārt nav līdz galam tikuši skaidrībā par sava izdevuma lasītāju mērķauditoriju. Lielākoties un labi, ka tā, Process 2 domāts Latvijas profesionālajiem arhitektiem un citiem šīs sabiedrības pazinējiem, neizliekoties, ka krājums paredzēts visiem. Taču dažkārt tas ir piemirsies, un izdevumā tiek paskaidrotas Latvijas arhitektūras ainas zinātājiem pašsaprotamas lietas, radot lieku neitralitātes un atsvešinātības sajūtu. Savukārt apsveicami šķiet , ka Procesa veidotāji nelolo veltas cerības, ka liela daļa izdevuma lasītāju varētu būt latviski nelasošie un tāpēc, lieki netērējot savus un lasītāju resursus, angliski nav pārtulkojuši visu tekstu, bet vien kodolīgus, īsus kopsavilkumus, kas rada priekšstatu par grāmatā aprakstīto arī tiem nedaudzajiem citās valodās runājošajiem, kam gadīsies Procesu atvērt.

Tāpat apsveicama ir arī pieskaršanās vismaz daļai citu Latvijas vizuāli tveramo, arhitektūrai tuvo radošo jomu apskatei, turklāt sarunās ar to pārstāvjiem apspriežot arī ar arhitektūru un pilsētu saistītas tēmas. Ļoti noder redaktores paskaidrojums, ka šī iziešana ārpus arhitektūras notikusi, lai pašmāju arhitektu zināšanu/interešu apvārsni pavērtu kaut mazliet plašāku un mazinātu viņu labprātīgo pašizolāciju. Šāds cēls uzstādījums liek pievērt acis uz pārstāvēto jomu atainojuma fragmentārismu un neuzdot jautājumus par izlases veidošanas diezgan neskaidrajiem kritērijiem.

Ir nojaušams, ka atsevišķiem arhitektūras objektiem atvēlētās vietas daudzums izdevumā ir atkarīgs no, autoruprāt, šo objektu būtiskuma 2008.—2009.gadu ainā, tā iezīmējot Pārventas bibliotēkai uzskatāma līdera vietu. Taču noteikti par šādu atsevišķu objektu uzskaitījumu ar bezkaislīgiem aprakstiem daudz interesantākas ir intervijas ar arhitektiem. Ierasti neitrālo un uzmanīgo arhitektu viedokļu vietā šoreiz patiesas profesionālas atzīšanās, lasītājiem uzticētas savas šaubas un atklāsmes, kas ne vien dara skaidrāku arhitektu paveikto, bet arī cilvēciski izprotamākus pašus arhitektus.

Procesa 2 augstā dziesma ir Evelīnas Ozolas Rīgas radošo kvartālu apskats. Slavējama tēmas aktualitātes operatīvā uztveršana un tās fiksējuma paspēšana pirms «visi to jau apsprieduši». Apskats ir pilnīgs, detalizēts, uzskatāms un pat ar katras vietas analīzes iezīmēm. Noderīgs ir arī kvartālu dzīves faktiskās realitātes konfrontējums ar Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta bezzobaini vispārīgajiem teritoriju attīstības plāniem. Vienīgi nav saprotami, kāpēc Barona, Blaumaņa, Tērbatas un Bruņinieku ielas teritorijas aprakstā vietas plusu un mīnusu konstatējumā kā šī rajona mīnuss minēti «iecienīti restorāni un kafejnīcas».

Cerams, ka tā ir autora pieļauta un redaktora nepamanīta neuzmanības kļūda, nevis atbalsts slēgtu sabiedrības kopienu veidošanai īsti latviskā garā, kas sasauktos ar izdevuma sarunā ar Miku Mitrēvicu un Viesturu Celmiņu izskanējušo nožēlu par radošo kvartālu attīstību: «… vietas svaigums saglabājas īsu brīdi — kamēr tas ir jaunums un turp iet tikai savējie. Tas vairs nav tas, kad ierodas visi pārējie.»*

Protams, šāda sīkumainība par atsevišķām Procesa 2 diskutablām niansēm iespējama vien tad, kad visas mūsdienīgam arhitektūras izdevumam nepieciešamās pamatlietas ir vislabākajā kārtībā. Process joprojām ir laikmetīgākais, rūpīgākais un interesantākais Latvijas mūsdienu arhitektūrai veltītais izdevums ar pārdomātu publicitāti.

Dalīties ar ierakstu:

30
Pievienot komentāru

avatar
10000
18 Komentāru pavedieni
12 Pavedienu atbildes
0 Sekotāji
 
Visvairāk komentētais komentārs
Komentētākais komentāru pavediens
3 Komentāru autori
gribu zinātRomansBlokzZ tornisAndis Sīlis Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie visvairāk balsotie
Mr Pink Eyes
Guest
Mr Pink Eyes

Noderīgs ir arī kvartālu dzīves faktiskās realitātes konfrontējums ar Rīgas Domes Pilsētas attīstības departamenta bezzobaini vispārīgajiem teritoriju attīstības plāniem.

———————————————–

Vispār jau Evelīnai ar to radošo kvartālu aprakstu PAD, manuprāt diezgan daudz palīdzēja.

Priecīgu Ziemassvētkus Kristīne!

Mr Pink Eyes
Guest
Mr Pink Eyes

Noderīgs ir arī kvartālu dzīves faktiskās realitātes konfrontējums ar Rīgas Domes Pilsētas attīstības departamenta bezzobaini vispārīgajiem teritoriju attīstības plāniem.

———————————————–

Vispār jau Evelīnai ar to radošo kvartālu aprakstu PAD, manuprāt diezgan daudz palīdzēja.

Priecīgu Ziemassvētkus Kristīne!

Blokz
Guest
blokz

Tas vairs nav tas, kad tetra paku aprakstītājam iedod rokās grāmatu.

Diezgan jau nu subjektīvs viedoklis, kas nav pat raksts, vien latviskas izcelsmes bābieša pārdomas uz papīra. Vai tiešām portāls nevar atļauties apmaksāt objektīvu, profesionālu feedbacku? Vai redaktora mazo galviņu iepriecina Kikī, kas piepūstiem vaigiem un sarkanu seju meklē punktus un garumzīmes 🙂 Tā vietā, lai izdevumu salīdzinātu ar līdzīgiem LV, lupatu žurnāla zaķis klaji atklāj savas apslēptās jūtas pret gramatiku, pievieno nedaudz skaudības, novirzās un noauž sev siltas vilnas bikšeles. Man ir vajadzīgs profesionāls portāls nevis screens ar brūnām strīpiņām, Arti strādā –>0

Blokz
Guest
blokz

Tas vairs nav tas, kad tetra paku aprakstītājam iedod rokās grāmatu.

Diezgan jau nu subjektīvs viedoklis, kas nav pat raksts, vien latviskas izcelsmes bābieša pārdomas uz papīra. Vai tiešām portāls nevar atļauties apmaksāt objektīvu, profesionālu feedbacku? Vai redaktora mazo galviņu iepriecina Kikī, kas piepūstiem vaigiem un sarkanu seju meklē punktus un garumzīmes 🙂 Tā vietā, lai izdevumu salīdzinātu ar līdzīgiem LV, lupatu žurnāla zaķis klaji atklāj savas apslēptās jūtas pret gramatiku, pievieno nedaudz skaudības, novirzās un noauž sev siltas vilnas bikšeles. Man ir vajadzīgs profesionāls portāls nevis screens ar brūnām strīpiņām, Arti strādā –>0

Z tornis
Guest
Z tornis

Process pārtapis parastā reklāmrakstu sērijā, ne kaut kādas analīzes, ne teorētisku pārspriedelējumu. Izdevums veidots gluži kā 90.gados tālais sencis, kurš ņēma diezgan bēdīgu galu. Kas ir šī izdevuma mērķauditorija? Tas īsti nav noprotams. Vai jaunie radošie, jaunie biezie, vai mājsaimnieces ar pretenziju uz visa aktuālā pazīšanu. Kas ir pircējs? Šais grūtājos laikos, kad jaunu projektēšanas objektu daudzums droši tuvojas absolūtajai nullei, vajadzētu vismaz saspringt uz mērķauditoriju, citādi nākamajos numuros vairs nebūs ko rakstīt. Laikos, kad viss iespējamais ir atrodams internetā, nez vai vēl kādam vajadzīgs šāds izdevums savā grāmatplauktā. Kāda ir ziņa? Ko gribējāt pateikt publikai? Vai vienkārši gribējās apliecināt… Lasīt vairāk »

Z tornis
Guest
Z tornis

Process pārtapis parastā reklāmrakstu sērijā, ne kaut kādas analīzes, ne teorētisku pārspriedelējumu. Izdevums veidots gluži kā 90.gados tālais sencis, kurš ņēma diezgan bēdīgu galu. Kas ir šī izdevuma mērķauditorija? Tas īsti nav noprotams. Vai jaunie radošie, jaunie biezie, vai mājsaimnieces ar pretenziju uz visa aktuālā pazīšanu. Kas ir pircējs? Šais grūtājos laikos, kad jaunu projektēšanas objektu daudzums droši tuvojas absolūtajai nullei, vajadzētu vismaz saspringt uz mērķauditoriju, citādi nākamajos numuros vairs nebūs ko rakstīt. Laikos, kad viss iespējamais ir atrodams internetā, nez vai vēl kādam vajadzīgs šāds izdevums savā grāmatplauktā. Kāda ir ziņa? Ko gribējāt pateikt publikai? Vai vienkārši gribējās apliecināt… Lasīt vairāk »

Andis Sīlis
Guest
Andis Sīlis

Patiess nēģeru ziemsvētku prieks pārņem ekrānā ieraugot kārtējo vaukšķēšanu. Vienīgā pozītīvā izrādās ziņa par sirdīgu kritiķu pārpilnību šajā arhitektūras un prātvēderu citadelē. Priecīgus!

Andis Sīlis
Guest
Andis Sīlis

Sulīgas valodas lietošana ir uzteicama, tomēr, pārmērīgi aizskarošu epitetu lietošana nerotā arī pašu cienījamo kritiķu kritizētāju.

Z tornis
Guest
Z tornis

Atzīšos. Laikam pāršāvu pār strīpu. Jāpriecājas, ka vispār kaut kas notiek, ka cilvēki kaut ko dara tepat Latvijā, nevis masveidā emigrē. Tā kā atvainojos sastādītājiem, ir jau labi, kādi esam, tādi esam. Cerams laba arhitektūra būs vairumā, krīze ir tieši tas, kas vajadzīgs, lai parādītos kvalitāte, nodomi Jums vislabākie, lai spēks turpināt! Nēģeru prieks pārņem arī ieraugot Lielā Brāļa komentārus. Ir vismaz kāds, kas aktīvi rosās šajās Ziemassvētku dienās. Priecīgus arī Tev Lielo Brāl! Publiskajā telpā neesi sen redzēts, kā sokas ar iesāktajiem projektiem? Katrā ziņā izturību šajā prātvēderu citadelē,- Lielie Vīri piparkūkas par velti nedāvā, gan jau ka dažreiz… Lasīt vairāk »

Romans
Guest
Romans

"lielais brālis" …

(chuckle)

gribu zināt
Guest
gribu zināt

Kas ir šis inteliģentais komentētājs blokz, kas sauc pēc profesionāla portāla, bet, bet pats lieto publiskas mazmājiņas izteicienus un epitetus? Kāpēc gan šāda līmeņa speciālists pats nevarētu uzrakstīt skaistu, analītisku rakstu par Procesu. Tikai gribētos zināt, ar kādiem citiem līdzīgiem LV viņš to salīdzinātu? Ar iepriekšējo Procesu vai žurnālu Latvijas architektūra?

Blokz
Guest
blokz

Efektīgāk ir lietot publisko mazmājiņu nekā paturēt pie sevis. Jebkurš var uzrakstīt subjektīvu kritiku un nosaukt to par objektīvu recenziju. Manuprāt jaunas grāmatas ir labāk par jaunām mājām, tās netraucē. Recenziju es rakstītu par arhitektūras fakultāti, par to kā tur jau gadiem, praktiski miruši profesori, recenzē diplomdarbus, dzer skabūzī un nepamatoti saucas par akreditētu skolu. wake up!

Romans
Guest
Romans

tavai zināšanai diplomdarbus recenzē ne tikai, tie, ko tu nosauci par praktiski mirušiem profesoriem

p.s.: kas ir "skabuzi"? 🙂

gribu zināt
Guest
gribu zināt

Jā, protams, verbālo caureju ir grūti sevī saturēt. Tur noteikti vajag klausītājus- lasītājus!

Objektīvu viedokļu vispār nav, to jau nu gan vajadzētu zināt.

Uzraksti gan to recenziju par Arhitektūras fakultāti, parādi savu meistarību un profesionalitāti! Daudzi to gaidīs ar nepacietību!

gribu zināt
Guest
gribu zināt

Kas ir šis inteliģentais komentētājs blokz, kas sauc pēc profesionāla portāla, bet, bet pats lieto publiskas mazmājiņas izteicienus un epitetus? Kāpēc gan šāda līmeņa speciālists pats nevarētu uzrakstīt skaistu, analītisku rakstu par Procesu. Tikai gribētos zināt, ar kādiem citiem līdzīgiem LV viņš to salīdzinātu? Ar iepriekšējo Procesu vai žurnālu Latvijas architektūra?

Blokz
Guest
blokz

Efektīgāk ir lietot publisko mazmājiņu nekā paturēt pie sevis. Jebkurš var uzrakstīt subjektīvu kritiku un nosaukt to par objektīvu recenziju. Manuprāt jaunas grāmatas ir labāk par jaunām mājām, tās netraucē. Recenziju es rakstītu par arhitektūras fakultāti, par to kā tur jau gadiem, praktiski miruši profesori, recenzē diplomdarbus, dzer skabūzī un nepamatoti saucas par akreditētu skolu. wake up!

Romans
Guest
Romans

tavai zināšanai diplomdarbus recenzē ne tikai, tie, ko tu nosauci par praktiski mirušiem profesoriem

p.s.: kas ir "skabuzi"? 🙂

gribu zināt
Guest
gribu zināt

Jā, protams, verbālo caureju ir grūti sevī saturēt. Tur noteikti vajag klausītājus- lasītājus!

Objektīvu viedokļu vispār nav, to jau nu gan vajadzētu zināt.

Uzraksti gan to recenziju par Arhitektūras fakultāti, parādi savu meistarību un profesionalitāti! Daudzi to gaidīs ar nepacietību!

Laimīgais zirdziņš
Guest
Laimīgais zirdziņš

Trīs baltmaizi saēdušās vārnas sēdēja uz zara un domāja, kur lai atrod darbu.

– Varbūt Lejnieks dos darbu?

Lejnieks iedeva darbu, bet tas nebija tas.

– Varbūt Dripe dos darbu?

Dripe iedeva darbu, bet tas arī vairs nebija tas.

Vārnas padomāja un izlēma, ka pašas sev dos darbu.

Zvirgzdiņš piekrita.

Patiesā mīlestībā, xoxo

Laimīgais zirdziņš
Guest
Laimīgais zirdziņš

Trīs baltmaizi saēdušās vārnas sēdēja uz zara un domāja, kur lai atrod darbu.

– Varbūt Lejnieks dos darbu?

Lejnieks iedeva darbu, bet tas nebija tas.

– Varbūt Dripe dos darbu?

Dripe iedeva darbu, bet tas arī vairs nebija tas.

Vārnas padomāja un izlēma, ka pašas sev dos darbu.

Zvirgzdiņš piekrita.

Patiesā mīlestībā, xoxo

zane
Guest
zane

Ar saturu vēl nav bijis laiks iepazīties, bet makets un vāks ir daudz labāks par Process 1 grāmatas maketu. Patiess prieks un apsveikumi autoriem!

zane
Guest
zane

Ar saturu vēl nav bijis laiks iepazīties, bet makets un vāks ir daudz labāks par Process 1 grāmatas maketu. Patiess prieks un apsveikumi autoriem!

brain
Guest
brain

Grāmata ir iesiets vai brošēts neperiodisks iespieddarbs, kura apjoms ir lielāks par 48 lappusēm.

brain
Guest
brain

Grāmata ir iesiets vai brošēts neperiodisks iespieddarbs, kura apjoms ir lielāks par 48 lappusēm.

Dizzi
Guest
dizzi

Kautkas notiek. Būs labi! Laimīgu JG visiem!

Dizzi
Guest
dizzi

Kautkas notiek. Būs labi! Laimīgu JG visiem!