Project Baltia No. 25 (2/2015)  
    Tēma: Expo
Otrais šī gada numurs veltīts izstāžu telpām. Izdevuma
    trīs galvenās sadaļas iepazīstina lasītāju ar dažāda veida izstāžu arhitektūru.
    Žurnāls apskata gan Krievijas, Igaunijas un Lietuvas nacionālos paviljonus
    pasaules izstādē Expo 2015 Milānā, gan arī piedāvā vairākus ekskursus tēmas
    vesturē. 
Mākslas vēsturnieks Vladimirs Aronovs (Maskava) atskatās
    uz ceļu, ko nogājusi krievu un padomju pasaules izstāžu arhitektūra. Anna
    Starostina (Rīga) stāsta par Krievijas paviljonu Expo 92 izstādē Seviļā, ko
    sākotnēji vēl kā padomju paviljonu projektēja Latvijas komanda Jura Pogas
    vadībā. Tomass Grunskis (Viļņa) atceras ekperimentētāja, arhitekta un
    mākslinieka Valda Ozarinska (1961-2014) radošo darbu, kas dziļi iespaidojis
    Lietuvas izstāžu dizainu. 
‘Muzejs’ — žurnāla otrā sadaļa iepazīstina ar Helsinku Gugenheima
    muzeja konkursa rezultātiem, kas bija pats lielākais konkurss pasaules arhitektūras
    vesturē (1715 darbi — A4D). Sadaļas ievadesejas autors ir Panu Lehtovuori,
    savukārt uzvarējušo darbu analizē Aleksejs Levčuks, bet Vladimirs Frolovs
    aplūko septiņus finālistus. Atsevišķi publicēts viens no alternatīvā konkursa (The
    Next Helsinki) projekts tai pašai novietnei un pilsētas attīstības stratēģijai.
    Šai sadaļā ir recenzēti arī vairāki īstenoti Pēterburgas muzeju projekti:
    Valsts Ermitāžas muzejs Ģenerālštāba ēkā (Studija
    44), Josifa Brodska memoriālais dzīvoklis (Vitruvij i sinovja) un Faberžē muzeja ekspozīcija Šuvalova pilī (BRIZ Studio). 
Šai sadaļā publicēta
    arī intervija ar vienu no vadošajiem igauņu arhitektiem, kas specializējušies
    izstāžu telpu dizainā — KAOS. Rakstu turpina
    viens no pēdējā laikā lielākajiem KAOS projektiem — Kohtlas
    Raktuvju muzejs — raktuvju konservācija un piemērošana tūrisma centra
    vajadzībām. 
Īsākā sadaļa žurnāla galvenajā daļā veltīta
    komercekspozīciju dizainam, — te aplūkojami Viļņas, Tallinas un Pēterburgas
    veikalu interjeri. Šie projekti patiesībā nemaz nav tik ļoti atšķirīgi no muzeju
    interjeriem,  — tiem ieraugāma kopīgas
    saknes — t.s. Eiropas «retumu kabinets» (Wunderkammer). Kā esejā
    Reprezentāciju galerija apgalvo britu
    arhitektūras kritiķis Braiens Hetons (Brian Hatton), šīs
    «brīnumu kameras» bija kaut kas līdzīgs sirreālistu asemblāžām. Bet vēl
    nozīmīgāks ir Hetona novērojums attiecībā uz mūsdienām, — ka dominējošais
    arhitektūras tipoloģiski telpiskais virziens ir «trans-terjers» (jeb caur-terjers — thru-terior) , — kaut kas vidējs starp in– un eks-terjeru, —
    vide, ko caurredz cilvēka skatiens, vide, kas pastāv «ekspozīcijas režīmā».
Diskusiju sadaļa šajā žurnāla numurā pievēršas
    arhitektūras izglītībai. Te publicēts apaļā galda diskusijas pieraksts, ko
    Pēterburgas arhitektūras biennāles ietvaros rīkoja Project Baltia. Runātāji pārstāvēja Britu Dizaina skolu Maskavā, Strelka institūtu, Sanktpēterburgas Valsts
    arhitektūras un būvniecības augstskolu un Sanktpēterburgas Mākslas akadēmija.
    Maskavas Arhitektūras skolu pārstāvēja tās direktors Jevgēnijs Ass. 
	