Latvijas Architektūra Nr.5(91)/10
Tēma: izglītošanās
Latvijas architektūras jaunākā numura tēma IZGLĪTOŠANĀS vairākās intervijās atklāj citzemju arhitektu ceļu
uz ideālo skolu. Laura Belēviča no Ķīnas raksta par cita mēroga rotaļu
arhitektūru Āzijā. Elēna Melzoba, strādājot Francijā, intervē Dāvidu Trotēnu
par augsti novērtēto universitātes kompleksu Parīzē. Linda Krūmiņa analizē dāņu modernās arhitektūras klasiķa Arnes
Jakobsena 50. gadu pamatskolas saudzīgo rekonstrukciju, ko veikusi Dorte
Mandrupa. Rakstot par bērnudārziem Baltijā, Artis
Zvirgzdiņš salīdzina jaunbūves Latvijā un Igaunijā. Apskata daļā redzami
bērnudārzi Ziepniekkalnā, Ķekavā un Mārupē, kā arī sākumskola Jaunmārupē un Meža skola Šmerlī. Arhitekts Ivars Krēgers nodod vērtējumam daudzās jaunās skolu
sporta zāles Latvijā. Mārtens Van Den Drīse analizē skolu kā laiku un telpu
starp vecāku mājām un plašo pasauli un Mantens Devrīnts raksta par flāmu
skolu arhitektūras izstādi Latvijas Arhitektūras muzejā. Indra Ķempe vēlas ievadīt bērnus un
jauniešus apbūvētās vides veidošanās mākslā ar brīvdomīgo izglītības ideju skolnieks pētnieks pilsētnieks.
Redaktora sleja
Arhitektūrai ir jāatbild
daudziem jautājumiem un jāapmierina dažādas vajadzības un vēlmes. Un pat tad, ja tās tiek rūpīgi uzskaitītas un konkrēti definētas, to
summa vēl neved pie rezultāta. Pie tā var nonākt tikai arhitektūras projektā,
kas savukārt nekad nav viennozīmīgs vai objektīvs. Jebkura projekta būtība
sakņojas faktā, ka tas varētu būt arī savādāks.
Tēmu un projektu izvēle šai Latvijas
Architektūras burtnīcai ir daļēji balstīta uz Ģentes Universitātē veiktu
pētījumu, pie kura strādājis un arhitektūras doktora promocijas darbu
aizstāvējis arī viens no viesredaktoriem — Mārtens Van Den Drīse.
Flāmu
Būvmeistars — Flandrijas valdības 1999.gadā
dibināta institūcija ar mērķi uzlabot arhitektūras un būvniecības kvalitāti,
skolu problemātikas izpētei ir izveidojusi darba grupu. Arī tās speciālistu
gūtās atziņas papildina šī numura tēmu.
Skolas projekts, iespējams, ir visprovokatīvākais
piemērs arhitekta domāšanai. Skolas projekts cenšas skolas sienās ietvert
ideālu pasauli. Ideāla skola nav tikai izpildīti priekšraksti un normas,
svarīga ir arī skolas telpiskās struktūras pareiza interpretācija.
Mūsu mērķis ir turpināt stāstu ārpus
skolas, runāt par to, kādā veidā arhitekts domā par skolu un izglītību. Šajā
nolūkā vairākās intervijās esam aicinājuši gan vietējos, gan citzemju
arhitektus atklāt, kas viņiem ir ideāla skola.
Darbs ar skolu arhitektūru ir rezultējies
arī kādā citā projektā. Aicinām apmeklēt Mantena Devrīnta un Lienes Jākobsones
veidoto izstādi Flāmu skolu arhitektūra,
kas līdz 12.decembrim būs skatāma Latvijas Arhitektūras muzejā!
Mag. Arch. Mantens Devrīnts
Dr. Arch. Mārtens Van Den Drīse
Apskatot jaunāko LA numuru jāatzīst, ka šis ievērojami atšķiras no vairuma pārējo numuru ar to, ka ir koncepcijā un saturā ļoti vienots un ieturēts, kas tiešām ir ļoti patīkami. Un arī interesanti. Paldies viesredaktoram!
Apskatot jaunāko LA numuru jāatzīst, ka šis ievērojami atšķiras no vairuma pārējo numuru ar to, ka ir koncepcijā un saturā ļoti vienots un ieturēts, kas tiešām ir ļoti patīkami. Un arī interesanti. Paldies viesredaktoram!