Apvienība Orbīta izdevusi divas jaunas fotogrāmatas sērijā Publiskā telpa. Jau pagājušo gadu izdotajai Andreja Strokina Palladium pievienojušās Māras Brašmanes Centrāltirgus un Vladimira Svetlova Rīgas līcis. Iekļaujoties modīgajā modernisma estētikas nostaļģijas vilnī, tajās tiek reflektēts par konkrētām, simboliskām Latvijas vietām, izmantojot gan atšķirīgas pieejas.
Šīs sērijas grāmatas veltītas padomju laiku Latvijas sabiedriskajai telpai, un šajos izdevumos pārstāvētas atšķirīgas pieejas mūsdienu fotogrāfu darbā ar pagātni: pārstrādāts arhīvu materiāls, inscenētā fotogrāfija, kā arī darbu sērija, kas uzņemta 50 gadu garumā.
Māra Brašmane, «Centrāltigus»
Māras Brašmanes grāmata «Centrāltirgus» sastāv no dokumentāliem Rīgas Centrāltirgus fotouzņēmumiem, kas tapuši laikā no 1967. līdz 2017. gadam. Hronoloģiskā pieeja sērijai ne tikai sniedz priekšstatu par tirgus dzīves un personāžu maiņu, bet arī dod iespēju izsekot fotouzņēmumu estētikas izmaiņām, paša fotogrāfa skatījuma attīstībai un — iespējams pat visinteresantākais — skatītāja paša attieksmi pret šķietami nejaušiem pagātnes kadriem. Grāmatas priekšvārdā fotogrāfijas vēsturniece Alise Tīfentāle dalās personīgajās atmiņās par tirgus apmeklējumiem 1990. gados un aplūko Māras Brašmanes lomu Latvijas fotogrāfijā.
Vladimirs Svetlovs, «Rīgas līcis»
2003. gadā kostīmu māksliniecei Kristīnei Jurjānei un režisoram Jānim Kalējam radās ideja sanatorijā «Rīgas līcis» uzņemt fotosēriju ar Jaunā Rīgas teātra aktieriem. Fotogrāfs Vladimirs Svetlovs iemūžināja iestudētas ainiņas — pagājušā gadsimta 70. gadu beigu «zelta jaunatnes» atpūtu komunistiskajai elitei paredzētajā sanatorijā — un sēriju veidoja kā nezināmas filmas stopkadrus. Fotosesijā piedalījās aktieri Baiba Broka, Guna Zariņa, Ģirts Krūmiņš un Kaspars Znotiņš. Grāmatas noslēgumā lasāms arhitektūras kritiķes Kristīnes Budžes pētījums par Jūrmalas sociokultūras ainavu pēckara periodā.
Andrejs Strokins «Palladium»
2017. gada rudenī iznākusī Andreja Strokina grāmata «Palladium» sastādīta no atrasta fotoarhīva uzņēmumiem — to autors ir nezināms fotogrāfs, kas 50. gadu beigās un 60. gadu sākumā strādājis kinoteātrī ar tādu pašu nosaukumu kā grāmatai. Laika periodā no kinoteātra atjaunošanas 1957. gadā līdz pat ugunsgrēkam 1963. gadā «Palladium» ne vien demonstrēja kino, bet arī kā kultūras nams organizēja bērnu rītus, šaha turnīrus, koru un deju kolektīvu un arī neizbēgamās partijas funkcionāru uzstāšanās. Veikdams savu atlasi un montāžu Andrejs Strokins akcentē atšķirību starp ekrāna varoņu dzīvi, kā arī skatītāju un kinoteātra darbinieku dzīvi. Viņa sarkastiskais skatījums pasvītro propagandas elementu kuriozitāti un uz skatuves notiekošā absurdumu.
Grāmatu ievada kinokritiķa Vadima Agapova eseja par par izzūdošo kolektīvās skatīšanās kultūru. Grāmata piedalījusies Amsterdamas festivālā «Unseen» un guvusi autoritatīvu kritiķu (piemēram, Jorga Kolberga (Joerg Colberg)) ievērību un atzinību. Portālā «Foto Kvartāls» vadošie fotogrāfi un kuratori «Palladium» nosaukuši par vienu no galvenajiem gada notikumiem fotogrāfijā, savukārt izdevums «British Journal of Photography» par Andreja Strokina sēriju publicējis izvērstu materiālu.
Izdevējs: Orbīta
Grāmatu sērijas redaktori: Anna Volkova, Vladimirs Svetlovs.
Dizainers: Aleksejs Muraško.
Sērija Publiskā telpa izdota ar Valsts Kultūrkapitāla fonda un Rīgas domes atbalstu.
Grāmatas pieejamas interneta veikalā shop.talka.lv, kā arī galerijā Istaba, BOLD
Concept Store un grāmatnīcās Nice Place un Mr. Page.
Informācija: Vladimirs Svetlovs