Vācijas modernisms Aiermana arhitektūrā

Pēc desmit gadiem otrreiz redzot pēcmūra Berlīni, pilsētas sirds kambaros pabiju pa ceļam uz iepirkšanās ielu Kudamm. Karsto kastaņu un suvenīru kiosku iežņaugtais, necilais un reizē efektīvais Kaiser—Wilhelm—Gedächtnis—Kirche memoriāls esot pirmā vieta, ko apskatot Berlīnes viesis — tā apgalvo berlīnieši.

1895.gadā būvētās baznīcas drupas — II Pasaules kara posta rēgs tika saglabāts kā simbols nožēlai un biedēklis šausmām, kam piekomponēja par pūdernīcu un lūpu zīmuli iesauktos miermīlīgās nākotnes vizbuļus: astoņstūru lūgšanu zāli un zvanu torni zili stiklotās šūnu konstrukcijās. Kontrastus — sāpes un spēku meistarīgā arhitektūrā apvienoja vācu modernists Egons Aiermans.


Arhitektūras izpētes centri sinhroni revidē XX gadsimta modernismu. Līdz 16.maijam Berlīnē būs apskatāma Bauhaus arhīva  sagatavotā retrospektīva par arhitektu un dizaineru Egonu Aiermanu. Izstāde Egon Eiermann (1904—1970). The Continuity of Modernism ir vērienīgākā arhitektam līdz šim veltītā retrospekcija, kas atzīmē viņa simto dzimšanas dienu. 


Vācijā pazīstamais arhitekts Aiermanns kļuva pasaulslavens ar projektu valsts paviljonam Pasaules izstādē Briselē 1958.gadā. Sekoja citas nozīmīgas būves — Vācijas goda tiesa Vašingtonā, Langer Eugen — federālās valdības ēka Bonnā, kā arī vairāki biroju kompleksi Štutgartē un Frankfurtē. Moderno arhitektūru Aiermana sniegumā akceptēja pat nacisti, arhitekta daiļradē izpalika baltais plankums. Nepārtrauktā rokraksta progresijā tika celtas industriālas ēkas, izstāžu zāles, veikali un privātmājas. Vienmērība vērojama visā Aiermana darbības diagrammā. Drošie, vienkāršie plānojumi un funkcionālā tīrība strukturē apjomu tiklab jaunā kā pieredzējušā Aiermana darbos. Viņa arhitektūra ir skaidra un gaiša, kam serpentīnā seko interjeri un mēbeles līdz sīkākajai detaļai.


Saliekamais finiera krēsls SE18 blakus trīskājim SE42 ir Aiermana autogrāfi dizaina rokasgrāmatā. Dizainu un arhitektūras plānošanu arhitekts arī pasniedza pēckara Karlsrūes Tehniskajā augstskolā.


Izstādi organizēta sadarbībā ar Südwestdeutsches Archiv für Architektur und Ingenieurbau at the University of Karlsruhe un Städtische Galerie Karlsruhe.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
guest
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
0
Lūdzu, komentējietx